Lučka kapetnija u Baru proslavila je ovih dana 140.godišnjicu osnivanja i kontinuiranog rada. Iako je Lučka keptanija u Kotoru mnogo starija, ona u Baru koja je sa radom počela 22.novembra 1879. smatra se zametkom suverene crnogoprske pomorske vlasti jer je Crna Gora kao država tek 1878. godine, kada je njena vojska istjerala Turke iz Ulcinja i Bara, prvi put izašla na Jadransko more.
Odredbama Berlinskog kongresa Crnoj Gori je tada priznat ograničeni suverenitet nad Barom i Ulcinjem, ali joj je zabranjeno da ima ratne brodove i ratnu pomorsku zastavu, te određeno da “Luka Bar i sve vode Crne Gore ostati će zatvorene ratnim brodovima svih nacija”. Uz sve to, Berlinski ugov or je donosio i izričitu naredbu da će “pomorsko-zdravstvenu policiju, koliko u Baru, toliko duž obale Crne Gore, vršiti Austro-Ugarska posredstvom laganih brodova za čuvanje obale”.
Priema posanju barskog hroničara i publiciste Željka Milovića, pri Ministarstvu unutrašnjih djela Crne Gore na čijem je čelu bio vojvoda Mašo Vrbica, osnovana je 1879. godine Kneževska cmogorska Uprava pomorstva na Cetinju. Njena nadležnost bila je u akvatorijumu Bara i Ulcinja, kao i Skadarskog jezera. Budući da nije bilo spostvenog stručnog kadra, za prve upravitelje lučkih postaja na crnogorskom primorju morali su biti postavljeni austro-ugarski podanici iz Dalmacije, a njih je plaćala Vlada Knjaževine Crne Gore.
Tako je prema posebnom sporazumu Austro-Ugarske i Crne Gore, za prvog upravitelja – lučkog kapetana na Pristanu, imenovan kapetan Antun Zakarija iz Stona kod Dubrovnika. On je uz godišnju naknadu od 2.400 forinti u srebru, uspostavio je lučku i pomorsku službu na Crnogorskom primorju i na Skadarskom jezeru. Na čelu Kapetanstva luke, kapetan Zakarija je bio do sredine 1901. godine, Njegov prvi pomoćnik bio je Bokelj, kapetan duge plovidbe Vaso Paprenica iz Risna, a osoblje instutucije iz koje je kasnije proistekla današnja Lulčka kapetanija Bar, pored njih dvojice činila su i dva činovnika.
“Kneževsko crnogorsko kapetanstvo luke i pomorske zdravstvenosti u Baru” u početku je radilo u obnovljenoj porodičnoj kuči žitelja Pristana Nika Trcete, a nepohodne nautilke I administrativne potrepštine i urežaje dobilo je iz Trsta od austrougarske Pomorske Vlade. Nova institucija zvanično je sa radom počela 22.novembra 1879., a prvi brodovi koji su u Pristan stigli tog i narednog dana i bili administrativno prihvaćeni i obraađani od strane ovog organa, bili su austrijski parobrod “Augusta”, italijanski trabakul “Polifeno”, turski brod “Šoban” i škuna “Gloria di Cielo”.
Iako je, barska Lučka kapetanija ovih dana proslavila 140. godišnjicu kontinuiranog rada, Ministarstvo saobraćaja i pomorstva Crne Gore u čijem je ona sastavu, nije našlo za shodno da na bilo koji način zvanilno obilježi ovaj jubilej.