Šesnaesti KotorArt Don Brankovi dani muzike počeće tradicionalno na Dan državnosti, 13. jula, ispred Katedrale sv Tripuna, umjetničkom manifestacijom pod nazivom „Korijeni“ tokom kojeg će Festivalski orkestar KotorArta pod vođstvom Vahana Mardirosijana izvesti premijeru “Varijacija na temu Bokeljskog kola”, svojevrsne kotorske „Ode radosti“.
„KotorArt Don Brankovi dani muzike svečano počinju na ponos Kotora, umjetnosti, oslanjajući se na tradiciju bavljenja umjetnošću na ovim prostorima. Počinju uprkos svim okolnostima koje su pratile naš festival posljednjih mjesec a što će i ovaj svečani koncert ali i ovogodišnje izdanje učiniti još značajnijim i “zvučnijim”. Kada imate korijene kakvo ovaj grad i festival imaju u umjetnosti onda vam nikakvi vjetrovi ne mogu ništa. Hvala tim korijenima, jer bez njih ne bismo danas ubirali ovakve plodove koje ćemo sa vama podijeliti 13. jula“, saopštio je pijanista Ratimir Martinović na današnjoj konferenciji za novinare.
„Varijacijama“ će istovremeno biti obilježeno i 175 godina postojanja Gradske muzike Kotor, koja će biti uključena u realizaciju ove premijere kao i pripadnici Bokeljske mornarice.
„Svi zajedno, svi u kolo, rukama ruke pružimo. Pokažimo svima okolo da slogu bratsku vriježimo. Potvrdimo, uz prigodu, i mi k`o naši djedovi, da u rodu, ne zaludu, jedne smo majke sinovi“, citirala je stihove Kola Danijela Vulović, PR Gradske muzike Kotor, izražavajući zahvalnost što kao tradicionalna organizacija u godini jubileja učestvuje na otvaranju Don Brankovih dana muzike.
Isto veče publika će moći da pogleda svjetsku premijeru filma o tradiciji umjetnosti na prostoru Kotora i Boke autora Dušana Vulekovića a biće upriličen i naknadno uvršten Prvi klavirski koncert Ludviga van Betovena u izvođenju Martinovića.
„Ja ću sam tumačiti solističku dionicu u Betovenovom koncertu. To je onaj isti koncert koji sam ostao dužan Crnoj Gori 21. maja. To je koncert kojim ja, zajedno sa svim dragim prijateljima i umjetnicima stajem u odbranu festivala, objasnio je Martinović.
Ovogodišnja kompozitorska porudžbina Don Brankovih dana muzike okupila je mlade autore iz zemlje i regiona koji su se posvetili obradi, odnosno pisanju varijacija na temu Kola Bokeljske mornarice. Koordinatorka ovog neobičnog vrijednog projekta je kompozitorka Nina Perović, dok ostali kompozitori dolaze iz Makedonije – Marijana Janevska, Bosne i Hercegovine – Marko Kovač, Srbije – Sonja Mutić, Slovenije – Uršula Jašovec i Hrvatske – Antonio Babić.
„Uprkos velikim modifikacijama u procesu obrade teme njen duh i karakter prisutni su i osjećaju se u svim varijacijama, kao i prelazima, te djelo u cjelini odiše atmosferom vedrine i duhom grada iz kog tema potiče“, rekla je Perovićeva.
Za Janevsku, najinteresantnije i najuzbudlivije je bilo posmatrati proces u kom ista tema, isfiltrirana kroz pet različitih muzičkih jezika, dobija multidimenzionalnost na makro i mikro nivou.
„Posebno sam uživao u radu prilikom inkorporiranja svima nama poznate teme u moj lični muzički jezik, i nadam se da sam uspio da stvorim interesantan spoj dvije veoma različite muzičke poetike“, rekao je Kovač.
U analizi muzičke komponente, koje bi bile inspirativne za obradu, Sonja Mutić se istakla harmonski aspekt teme Bokeljskog kola, odnosno nekim njenim specifičnostima, kao što je odnos tonike i subdominante.
„Bilo je veoma mnogo načina na koje sam mogla interpretirati temu, ali odlučila sam da razvijam melodiju. Kompozicija počinje kao izmaglica zvukova i efekata kroz koje se melodija polako rađa. Potom, ona postoje metafora za dijete koje uči spore pokrete (fragmenti), puzanje unazad (regrogardno kretanje), kroz različita mjesta (instrumenti), ponekad srećno i lako (dur), ponekad sa poteškoćama (mol), ponekad samostalno (solo), ponekad sa drugima (kontrapunkt)…“, navela je Jašovec.
Radi se o odličnoj ideji, smatra Babić, jer Bokeljska tema kao polazišna tačka nudi mnogo inspiracije i podesna je za različite varijacije. Ovakav projekat istovremeno njeguje baštinu, ali i spaja mlade autore kroz savremeni muzički izraz.
Prema riječima režisera Vulekovića, film koji će biti prikazan bavi se temama vezanim za kulturnu baštinu Kotora i Boke, pogotovo nematerijalnu, specifične načine na koje je ona ugrožena, kao i važnost njenog postojanja i čuvanja.
„Ovo nije film o KotorArtu, već o Kotoru, odnosno o onome na šta se sve KotorArt kao kompleksan i raznorodan festival oslanja“, dodao je Vuleković.