11 C
Kotor

Slušaj online radio

Rekordna dobit u godini kada su „lomili kičmu“ sindikatu i nezadovoljnim radnicima

Pomorski sobraćaj – foto Boka News

Preduzeće Pomorski saobraćaj koje se bavi trajektnim prevozom na jedinoj takvoj liniji u drđavi prkeo tjesnaca Verige u Boki Kotorskoj, prošle je godine poslovalo sa ostatkom dobiti od 2.464.099 eura nakon oporezivanja – pokazuju podaci iz finansijskog izvještaja te kompanije objavljeni na sajtu Poreske uprave.

Poreska uprava Pomorskom saobraćaju je inače, za 2019. obračunala obavezu uplate 221.442 eura po sosnovu poreza na dobit koji iznosi 9%.

Kompanija u vlasništvu podgoričkih biznismena, braće Dejana i Dušana Bana i njhovog partnera Željka Mihajlovića, lani je imala ukupne zvanične prihode od 6.278.649 eura, što je za oko 420 hiljada eura više nego 2018. Od toga su prihodi od prodaje usluga (karata za prevoz trajektima) bili 6,23 miliona eura.

Pomorski saobraćaj je lani imao ukupne rashode od 3.642.096 eura što je za skoro 140 hiljada eura manje nego prethodne godine. Tokom prošle godine u Hrvatskoj su obavljeni remonti trajekata „Teodo“ za što je izdvojeno 132.457 eura, „Grbalj“ (156.995 eura) i „Parast“ (103 hiljade eura).

U izvještajima se navodi da je firma lani platila 206.376 eura JP Morsko Dobro iz Budve kao naknadu za korišćenje morskog dobra, jer Pomorski saobraćaj ne obavlja trajektni prevoz u Boki po osnovu koncesije, nego po ugovoru o zakupu djelova obale u Lepetanima i Kamenarima iz 2004. Po tom ugovoru firma braće Ban ima obavezu da Mosrkom Dobru na ime naknade uplaćuje 4% svog ukupnog prihoda od prodaje karata za trajekta. Taj aranžman je lani, nakon odluke Vlade da se to uradi, aneksom produžen „do dodjele konceisja za obavljanje djelatnosti linijskog pomorskog saobraćaja na relaciji Kamenari –Lepetane“.

Kompanija je na kraju prošle godine imala 87 radnika, a na svojim računima je raspolagala sa čak preko 12 miliona eura gotovog novca.

Skupština akcionara Pomorskog saobraćaja je 5.novembra  inače, donijela odluku da se iz dobiti firme iz 2018.godine koja je iznosila 1.954.623 eura, milion eura isplati vlasnicima kompanije – braći Ban i Mihajloviću.

U finansijkim iskazima za prošlu godinu stoji i da je Pomorski saobraćaj povećao rezervisanja za osporene svoje obaveze i to za 100.000 eura „na ime rezervisanja po osnovu radnih sporova“. Petnaest bivših i aktuelnih radnika Pomorskog saobraćaja lani je  pred Osnovnim sudom u Herceg Novom, tužilo  poslodavca smatrajući da ih je njih i državu kroz dadžbine na neisplaćena primanja radnika na ime naknade za topli obrok, minuli rad i regres od 2007.godine na ovamo, oštetila za ukupno oko 150 hiljada eura.

Protest – Pomorski saobraćaj

Pomorski saobraćaj je posljednjih mjeseci u fokusu zbog nezadovoljstva radnika koji smatraju da imaju niske zarade i loše uslove rada, zbog čega su prošle godine i prvi put u istoriji te frime nakon njene privatizacije, formirali Sindikalnu organizaciju. Rad sindikata međutim, ubrzo je praktično ugušen od strane izvršnog menadžmenta na čelu sa direktorom Dejanom Banom, predsjendik sindikata Ivan Vučinović je otpupšten, a Unija slobodnih sindikata Crne Gore čiji je član Sindikalna organizacija Pomorskog saobraćaja je to nazvala “jednim  od najsurovijih primjera antisindikalne diskriminacije koji je do sada iskazan u Crnoj Gori“ i o njemu je obavijestila delegeciju Evropske Unije u Podgorici.

Najavljeno je i da će, ukoliko se takav odnos prema sindikatu Pomorskog saobraćaja nastavi, a nadležne državne i institucije nastave da se „prave mrtve“ i ne reaguju na kršenje zakona i ljudskih prava u toj firmi, Unija slobodnih sindikata  zahtijevati  od EU da zaustavi pregovore sa Crnom Gorom u  Poglavlju 19 – Socijalna zaštita i zapošljavanje.

Izvor:S.L

Najčitanije