5.6 C
Kotor

Slušaj online radio

Gradnja regionalnog vodovoda – Nekadašnje povrtnjake kod aerodroma zatrpali sa hiljadama kubika zemlje i šuta

Gradnja nedostajueg kraka regionalnog vodovoda za povezivanje opštine Herceg Novi na taj sistem, a koja se već sedam mjeseci obavlja na teriroriji Tivta, osim što drastično kasni i košta nerava i novca veliki broj Tivćana zbog raskopanje Jadranske magistrale koja je glavna saobraćajnica u tom gradu, pretvorila se i u svojevrsni ekološki skandal.

Naime, izvođači radova iz konzorcijuma crnogorskih graševinskih firmi „Indel Inženjering-Ramel-Civil Engineer” bukvalno su zatrpali dio nekadašnjih povrtnjaka i vinograda na prostoru bivšeg poljoprivrednog dobra Montepranzo-Bokaprodukt, koje se nalazi preko puta tivatskog aerdroma, sa hiljadama kubika zemlje iz iskopa za rovove u koje se polažu vodovodne cijevi, sastruganog asftalta i drugog građevunksog otpada. Sve to, urađeno je mimo važećih propisa a koji za odlaganje i manje, a ne ovako velike količine materijala koji se smatra neopasnim (inertnim) građevinskim otpadom, predviđaju da mora postojati plan odlaganja kao i dozvola i odobrenje nadležnog organa lokalne samouprave. Takav materijal se može odlagati samo na lokaciju koja je zvanično određenja, opremljena i uređena za deponiju građevinskog otpada, a koja mora imati i svog zvaničnog upravljača.

Nelegalno deponovani materijal na nekadasnjem pojiprovrednom dobru

Odlagalište na prostoru nekadašnjeg poljoprivrednog dobra je divlje i ne ispunjava ni miminum zakonskih uslova za deponovanje preko 12 hiljada kubika zemlje i još par hiljada kubika sastruganog asftakta i drugog šuta, a što ovdje već duše vrijeme rade izvođači posla na izgradnji nedostajućih 3,2 kilometra dušine regionalnog vodovoda za Herceg Novi. Iz kompanije Regionalni vodovod Crnogorsko primorje iz Budve koja je investitor ovog posla vrijednog 1,8 miliona eura, nisu odgovorili na pitanja na osnovu čije dozvole nekadašnje poljoprivredno dobro koje je u vlansništvu propale državne firme Montepranzo-Bokaprodukt”iz Tivta, uništavaju deponovanjem građevinskog otpada. Ovo zemljište inače, sada ima status građevinskog jer je na njemu izmjenama planske dokumentacije od prije petnaestak godina, predviđena izgradnja gof terena. UTvtu se već godinama vodi i akcija za restituciju tog nekada skoro u potpunosti privatnog zemljišta njegovim originalnim vlasnicima, jer mu je promijenjena namjena u odnosu na onu zbog koje su ta imanja pedesetih godina prošlog viujeka, od lokalnog stanovništva oduzimana po simboličnik cijenama.   Nova tivatsla lokalna vlast koalicije građanskih listi NP-BF-GB najvila je da podržava zahtjeve za restituciju te zemlje mještanima i da će zatražiti da se odavde u plansovim izbrišu golf tereni i ovaj kompleks ponovno vrati korišćenju u poljoprivrednoj proizvodnji.

Iz Regionalnog vodovoda, odnosno kompanija koje obavljaju radove za tu firmu u Tivtu i kompanije koja vrši nadzor nad tim radovima, nije odgovovoreno zašto su sav šut i otpad od kopanja preko 3 kilometra kanala u trupu Jadranske magistrale, deponovali na nekadašnjem poljoprivrednom dobru, te ko im je i kada iz Opštine Tivat tako nešto dozvolio. Nije odgovoreno ni da li je tenderom bila predviđena obaveza izvođača da taj materijal odveze na propisnu deponiju i koja je deponija ugovorena. Inače, na području Optina Tivat i Kotor trenutno ne postoje legalne deponije za građevinski otpad u koji spada i zemlja iz iskopa i sastrugani asflat sa kolovoza magistrale, pa bi izvođači koji rade za Regionalni vodovod, to morali da odvoze u namjenju ruku,  za Budvu ili Cetinje. U tenderskoj dokumnezaciji koju je Regionalni vodovod objavio na sajtu Uprave za javne nabavke, stoji da je za ovaj posao u Tivtu predviđen i “utovar, transport, istovar i grubo razastiranje materijala iz iskopa na deponiji udaljenosti do 20 km od gradilišta“, te da ukupni iskopi iznose 14,683.09 kjubika. Većina tog materijala je već iskopana i odložena na nekadašnjim povrtnjacima i vinogradima kod aerodroma, uz više stotina kubika sastruganog asfalta i drugog šuta od razbijenih trotoara i kolovozne konstrukcije, a koje je po tenderu, takođe trebalo odnijeti na neimenovanu deponiju “udaljenosti do 20 km od gradilišta”.

Mjesto na kome su izvođači odbacili ovaj materijal u kompleksu nekadašnjeg poljoprivrednog dobra, od gradilišta je udaljeno nepunih pet kilometara i ovdje su se oni tog materijala riješili besplatno. Iz Regionalnog vodovoda nije odgovoreno ni na pitanje koje su ponuđene, odnosno ugovorene cijene za transport materijala iz iskopa, odnosno materijala od struganja habajućeg sloja asftalta sa kolovoza i njegovog deponovanja na legalnoj deponiji, pa je za sada nepoznato kolika je “upšeda” ostvarena ovakvim neleghalnim i devastatorskim postupkom na bivšem poljoprivrednom dobru te da li je možda neko razliku do ugovorene cijene, stavio u svoj džep.

Inače, radovi na gradnji cjevovoda su uz medijsku pompu počeli krajem maja ove godine kada su se direktor Regionalnog vodovida Goran Jevrić (DPS) i tadašnji gradonačelnik Tivta Siniša Kusovac (DPS) pohvalili međudsobnom saradnjom i obećali da će taj posao biti završen u planiranom roku do kraja oktobra. To se međutim, nije desilo a najveći  dio Jadranske magistare na potezu od Opatova do glavnog ulaza u Porto Montenegro i dalje je prekopan, iako je sredinom novembra iz Regionalnog vodovoda obećano da će se sve završiti najkasnije do 20.decembra.

Tivćani međutim i dalje imaju prkopanu magistralu i čak tri mjesta na manje od četiri kilometra dužine te saobraćajnice do Lepetana, na kojima se zbog radova saobraća jednom trakom uz zastoje izazvane lošom saobraćajnom signalizacijom. Radovi su loše organizovani o čemu svjedoči i činjenica da juče semafori na dijelu gradilišta na Opatovu uopšte nisu funcionisali, pa je morala intervenisati Komujalna inspekcija Opštine Tivat i saobraćajna policija OB Tivat koje su konstatovale da izvođači nisu na vrijeme promijenili ispražnjene akumulatore u mobilnim semaforima.

more u Donjoj Lastvi danas

Iako ih je Komunalna inspekcija i ranije kažnjavala zbog toga izvođači radova nastavljaju praksu ispumpavanja blata i mulja iz rova za polaganje cijevi, direktno u more, koje je i juče zbog toga pred Donjom Lastvom bilo više nalik na baru, nego na morsku površinu. Izvođači nisu sanirali ni kolovoz ni trotoare na mjestima gdje su završili polaganje cijevi u trup magistrale, dok se na Opatovu već danima događaju scene kao iz humorističkih filmova jer se ponovno, ponegdje čak po treći put, prekpavaju već ranije raskopani pa sanirani djelovi magistrale u koje su položene cijevi, ali ne i optičkji kabel koji je po projektu, takođe trebao biti položen sa njima.

Budući da je i novi rok za zavšetak posla probijen, u utorak će, kako nezvanično saznajemo, trasu na kojoj se vrše radove obići i gradski čelnici Tivta koji su zatražli da ih tamo sačekaju direktor Regionalnog vodovod Jevrić i izvođači, a kako bi se vidjelo pravo stanje stvari i preduzele mjere koje će inveestitora i izvođače natjerati da konačno ozbiljno prionu poslu kojim već sedam mjeseci bukvalno maltretiraju Tivćane.

Izvor:S.L.

Najčitanije