5 C
Kotor

Slušaj online radio

Balandžić: Stanje buke u Starom gradu bolje u odnosu na raniji period, nedostaju kadrovi, potrebne zakonske izmjene

Balandžić: Stanje buke u Starom gradu bolje u odnosu na raniji period, nedostaju kadrovi, potrebne zakonske izmjene
Vesna Balandžić

Kotor – Ogroman priliv brodskih i kopnenih putnika, turista i prolaznika tokom ljeta u mnogome opterećuje komunalnu organizaciju u Opštini Kotor, a to se posebno odražava i na rad Komunalne policije, čiji broj službenika nije dovoljan da pokrije sve potrebe za intervencijama u njihovom domenu rada.  S obzirom da se zbog klimatskih promjena i visokih temperatura tokom dana “noćni život” u Starom gradu Kotoru , a i van njega, sve više intenzivira, posla za komunalne policajce ima napretek. Kada je buka u gradu u pitanju, stanje je, po ocjeni Vesne Balandžić, načelnice Komunalne policije Kotor, mnogo bolje u odnosu na prethodne godine.

Ova njena ocjena bazira se na osamnaestogodišnjem iskustvu rada u svojstvu komunalne policajke/inspektorke. U tom periodu je zapazila sve promjene u strukturi gradske noćne ekonomije, koje su posljednjih godina izražene u vidu preregistracije kafića i barova u restorane, što značajno utiče i na smanjenje buke (muzike). Ugostitelji se sve više opredeljuju za diskretnu akustičnu muziku koja gostima čini prijatnu atmosferu za boravak u njihovom objektu.

Buka se stvara i od preglasnog ljudskog žamora na terasama restorana, oko punktova brze hrane, čak i prilikom odvoženja smeća u ranim jutarnjim satima, pa i od zastarjelih klima-uređaja. Dok u Dubrovniku je turistima zabranjeno da kroz Stradun koriste kofere na točkiće, jer time uznemiravaju mještane, a u velikim gradovima poput Pariza buku mjere centraizovanu najsavremenijom tehnologijom, kod nas se buka ograničava limitatorima i mjeri fonometrima.

-Naravno da prihvatamo uvođenje novih tehnologija u domen rada mjerenja nivoa buke tokom noći, to bi umnogome olakšalo naš rad na terenu.  Uvijek može bolje i više, trudićemo se tako i bude u narednom periodu. Za sada nivo buke mjerimo fonometrima, ali pojedini ugostitelji znaju da iskače muziku sa limitatora, a desi se da mi ne možemo biti u svakom momentu na svakom mjestu i da to iskontrolišemo. Limitatori su naštelovani na 70 decibela, po zakonu je 65 decibela uz odstupanja 2-3, a neki ljudi umiju da blokiraju  muzički uređaj i onda se povećanje nivoa buke ne registruje.  Ne može biti sve idealno, ali smo zadovoljni, mnoge kolege primjećuju da je stanje bolje nego prošle godine.

Isto tako, dešavaju se i neopravdane prijave- išla sam nekoliko puta uveče zbog stalnih prijavi za par restorana, a kad bih prišla objektima, ne čuje se ništa do žamor ljudi, kaže Vesna Balandžić u razgovoru za Boka News.

U samom centru Staroga grada Kotora ima nekoliko kafića oko kojih se stvara “življa atmosfera”, ali je nivo buke i tamo u dozvoljenim granicama, najviše zahvaljujući ugrađenim limitatorima zvuka. Prošle godine su 90 posto ugostitelja u svojim objektima u Starom gradu postavili graničnike nivoa buke, ali se dešavalo da ih pojedinci nezakonski blokiraju.

Turizam – foto Boka News

Bivši kafići prenamjenjeni za restorane

-U odnosu na prethodne godine stanje buke u Starom gradu, gdje je skoncentrisan najveći broj ugostiteljskih objekata, mnogo je bolje zbog postavljanja limitatora, a i promjenom djelatnosti određenih ugostiteljskih objekata, prelaskom iz kafića u restorane. Komunalni policajci svake noći mjere nivo buke u određenim terminima. Mjerenja se vrše fonometrima, koji su baždareni kod nadležnog Instituta za baždarenje u Podgorici. Vrijednost propisanog nivoa buke je 65 decibela uz odstupanja 2-3 decibela, zbog odbijanja zvuka. Mjerenje nivoa buke iz ugostiteljskih objekata na otvorenom vrši se na udaljenosti ne manjoj od dva metra, odnosno, ne većoj od tri metra  od najizloženije fasade. Mi smo te kontrole vršili po službenoj dužnosti, to nam je u planu redovnih aktivnosti, a takođe i po prijavama građana.

Tokom ljeta smo u jednom objektu zatekli da izvor zvuka (muzički uređaji) nijesu bili prikopčani na limitator i tom pravnom licu izrečena je kazna u iznosu od 2000 eura, a odgovornom licu (direktoru)- 200 eura. Od tog datuma navedeni ugostiteljski objekat nije počinio nijedan prekršaj.  Za isti prekršaj ukoliko je registrovan kao preduzetnik, novčana je kazna 300 eura, a ukoliko je u pitanju dioničarsko društvo (d.o.o.), onda je kazna 2000 eura. Preduzetnicima je mnogo manja kazna, tako je propisano zakonom, objašnjava Vesna Balandžić za Boka News.

Ističe da je vrlo teško izmjeriti nivo buke kada su ugostiteljski objekti na maloj udaljenosti jedan od drugog, te se muzika i žamor uzajamno miješaju.

-Imali smo prijave od uprave jednog hotela u Starom gradu, koji se nalazi između četiri kafića, tu smo konstantno u toku noći išli po tri-četiri puta i mjerili nivo buke ugostiteljskih objekata oko njega. Jedan ugostitelj je kažnjen i od juna nemamo više poziva iz tog hotela. Tu je na malom prostoru velika koncentracija ugostiteljskih objekata i kada se mjeri  nivo buke u jednom, čuje se  muzika iz ostala tri, te je vrlo teško procijeniti ko prekoračuje dozvoljene granice buke, kaže načelnica.

Komunalna policija Opštine Kotor tokom 365 dana u godini svakodnevno ima noćnu smjenu, tokom koje obavlja kontrolu propisanog radog vremena i nivoa buke iz ugostiteljskih objekata. Propisano ljetnje radno vrijeme za ugostiteljske objekte – od 1. maja do 1. oktobra je svakog dana do 01 sat,  a zimsko radno vrijeme – od 1. oktobra do 1. maja, propisano je do 23 sata radnim danima, a petkom i subotom do 01 sat. Kada su fešte i muzički događaji u Starom gradu, opštinskom odlukom je propisano da se može produžiti radno vrijeme, a odluku donosi Sekretarijat za razvoj preduzetništva, komunalne poslove i saobraćaj, uz saglasnost Predsjednika.

Fonometar

Malo prijava građana, ispisane četiri kazne

-Od 25. marta do juna Komunalna policija je imala četiri ispisane kazne – jedna je bila za nekorišćenje limitatora, druga za nepoštovanje radnog vremena i dvije su bile za nepoštovanje nivoa buke. Prijava građana je bilo malo, uglavnom su se odnosile na tri ugostiteljska objekta, a naglašavam, za dva ugostiteljska objekta  imamo konstantne neosnovane prijave. U jednom ugostiteljskom objektu uvijek je glasniji žamor i govor ljudi nego nivo buke, a u drugom objektu kojeg takođe komšije konstantno prijavljuju, nikad nijesmo zatekli prekoračenje propisanog nivoa buke. Ima postavljen graničnik nivoa buke koji je u funkciji.

 Van Staroga grada tokom turističke sezone imali smo prijavu jedino u Risnu, za ugostiteljski objekat na Staroj Slanici, zbog glasne muzike i zbog radnog vremena. Nakon našeg usmenog upozorenja (što je preventivno djelovanje u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji) taj objekat nije više pravio problema, navodi Balandžić.

Ili smeće ili buka…

Do sada se niko nije žalio na buku koja se stvara prilikom pražnjenja kontejnera i odvoženja smeća, ali ima ljudi kojima i to smeta.

-Prije dva dana dobili smo i pisanu prijavu zbog buke od prevoženja smeća u ranim jutarnjim satima. Prijavu sam proslijedila DOO Komunalno preduzeće, tako da će odgovoriti i na to pitanje. Oni rade po svom programu, rano kreću da prazne kontejnere, već od 04 sata, a s obzirom na saobraćajne gužve, odvoženje smeća je opravdano za to doba dana. Često se dešavalo da kontejneri budu blokirani parkiranim autima sa svih strana, neki naši građani, a i turisti su nesavjesni i onda to smeće ostaje čitav dan, jer radnici Komunalnog ne mogu da priđu kontejneru da ga isprazne. Na Prčanju smo imali par puta slične intervencije, juče na Muo…, kaže načelnica Komunalne policije, koja službeno sarađuje i sa Turističkom organizacijom pri razmatranju primjedbi turista.

– Turisti šalju svoje primjedbe na mejlove TO Kotor, a oni to prosleđuju nama. Tokom ove godine nisu imali nijedan prigovor za glasnu muziku, ističe Balandžić.

Buka iz rashladnih uređaja

-Imali smo nekoliko prijava za ventilacione odvode, jer smo po Zakonu o komunalnim djelatnostima zaduženi za mjerenje komunalne buke koju stvara oprema za hlađenje i grijanje, odnosno ventilacija iz ugostiteljskih objekata. Mještanin se žalio na buku i nakon našeg upozorenja, ugostitelj na Prčanju je promijenio stari ventilacioni uređaj i postavio savremeniji koji ne stvara toliku buku. Problem smo riješili na taj način- dali smo mu određeni rok od 15 dana u kom je on nabavio novu opremu. Ukoliko su klima uređaji na jednom stambenom objekatu postavljeni tako da ometaju normalno korišćenje susjedne stambene jedinice, u tim slučajevima nalažemo pomjeranje vanjske jedinice klima uređaja na neko mjesto na kome neće smetati susjedima. Nekad sve to riješimo bez problema, a nekad se prijavom naruše međukomšijski odnosi, primjećuje Balandžić.

Komunalna policija je stalno pripravna, nema perioda u godini kada je “potpuno mirno, osim marta, kada ima nešto manje dešavanja. Biće posla oko nekoliko najavljenih koncerata, a onda dolaze manifestacije „Od Božića do Božića“, Zimski Karneval i tako redom.

Komunalna policija Kotor

Podrška interventne jedinice policije

-Kad naš tim u 01 sat krene sa Rive i kad uđe u Stari grad, svi ugase muziku, a onda praznimo ugostiteljske objekte da izađu gosti. Ukoliko se desi da je više ljudi ispred, onda napravimo još jedan krug tu gdje je najveća koncentracija. Kad su manifestacije, a ima ih dosta tokom čitavog ljeta, u tim situacijama radimo sa interventom jedinicom i sa Upravom policije. Tada bude dosta ljudi, a komunalna policija to ne bi mogla sama da obavi. Tada radno vrijeme obično traje do 03 sata. Recimo, u tri novogodišnje noći u Kotoru je bilo skoro 100 hiljada ljudi ili kad je Ljetnji karneval, Bokeška noć, to radimo sa policijom. Za ovaj karneval bilo je samo sporadičnih intervencija ispred kafane „Dojmi“, zadovoljni smo što uopšte nije bilo tuča, incidenata iako je bilo puno ljudi, kaže Balandžić.

Dio poslova obavlja i Služba za inspekcijske poslove, čiji inspektori rade po prijavama. U nekim gradovima su Komunalna policija i inspekcija zajedno, ali u Kotoru su odvojene. Tako komunalni policajci obavljaju direktno poslove na ulici, dok inspektori vode upravne postupke.

– Mi možemo na licu mjesta donijeti prekršajni nalog, službenu zabilješku i zapisnik, i da proslijedimo nadležnom organu, a upravni postupak i rješenje donosi Služba za inspekcijske poslove, pojasnila je Balandžić.

Brisati Član 34. Zakona o komunalnoj policiji

-Prošle godine sam, zajedno sa načelnicima službi komunalnih policija u susjednim opštinama, uputila zahtjev prema Zajednici opština da se izbriše član 34. Zakona o komunalnoj policiji, kako bi s tim išli prema Skupštini Crne Gore, jer ne može broj komunalnih policajaca biti isti za primorske opštine i za one na sjeveru. Nemamo još nikakvog odgovora. Mi ovdje imamo ogromnu koncentraciju ljudi koji dođu sa kruzera (do jučerašnjeg dana u Kotor je došlo 400 hiljada ljudi sa kruzera i jahti), a koliko je još tranzitnih gostiju? Ima dana da nam na Benovo dođu po 200 autobusa, putnici nam dolaze najviše iz Budve ili iz Dubrovnika. Nema nikakve logike da Komunalna policija Kotora sa devetoro zaposlenih optimalno obavlja svoj posao sa takvim prilivom ljudi na ovom malom prostoru, a kruzeri nam počinju dolaziti 1. aprila..

Stavom  III. ORGANIZACIJA I RADNI ODNOSI Zakona o komunalnoj policiji u Članu 34 – Broj komunalnih policajaca, propisano je da “Služba komunalne policije ne može imati manje od tri komunalna policajca. Broj komunalnih policajaca u službi komunalne policije utvrđuje se prema broju stanovnika po posljednjem popisu, tako da se na svakih 5000 stanovnika određuje jedan komunalni policajac. Izuzetno, aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji službe komunalne polciije može se utvrditi veći broj komunalnih policajaca ako to zahtijevaju određene okolnosti (razuđenost naselja, gustina naseljenosti, stepen razvijenosti infrastrukture) i u drugim opravdanim slučajevima”.

Kotor foto Boka News

Devetoro komunalnih policajaca na 22 000 stanovnika + preko 8 000 putnika i turista dnevno

-Naravno da nam nedostaje kadrova, ali ograničeni smo Zakonom o komunalnoj policiji, koji predviđa jednog komunalnog policajca na 5000 stanovnika. Od Ministarstva javne uprave može da se traži povećanje broja zaposlenih, mi smo to tražili i dobili još tri komunalna policajca, međutim, tokom godine dva službenika su nas napustila pred Novu godinu, jedan početkom turističke sezone, te smo imali upražnjena 3-4 radna mjesta. Primili smo dvojicu mlađih komunalnih policajaca koji dobro funkcionišu uz ove starije i vještije – dešavaju se incidentne situacije, nikome nije milo pisanje kazni za nepropisno parkiranje, jer preko dana smo uglavnom fokusirani na to. Jedna službenica je na porodiljnom odsustvu i trenutno su slobodna dva radna mjesta. U prvoj smjeni je veći obim posla, a mi ukupno imamo devetoro komunalnih policajaca, kojima nije lako da pokriju teritoriju opštine Kotor sa 22 hiljade stanovnika. Dodatna poteškoća je pritisak kruzing turista, evo juče smo sa jednog putničkog broda imali osam hiljada ljudi- kolika je to nelogičnost u smislu pokrivenosti komunalnom policijom, zaključuje načelnica Komunalne policije Kotor.

 /M.D.P./

Najčitanije