Preduzeće „Luka Kotor“AD iz Kotora i Ministarstvo odbrane potpisali su ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji koja će rezultirati značajnim unapređenjem nivoa sigurnosti na moru u akvatorijumu Kotorskog zaliva jer će pučinski remorker PR -41 „Orada“ Mornarice Vojske Crne Gore uskoro biti stalno stacioniran na dežurstvu u Kotoru.
Ugovor su prošle nedjelje potpisali izvršni direktor „Luke Kotora“ AD Vasilije Kusovac i ministrica odbrane Milica Pejanović – Đurišić. Prema tom aranžmanu predviđeno je da remorker „Orada“, jedan od najjačih tegljača na Crnogorskom primorju, bude stalno stacioniran u Kotoru tokom trajanja kruzing sezone u tamošnjoj luci i da po potrebi interveniše na moru u svim situacijama koje budu zahtijevale njegovo angažovanje – počev od gašenja eventulanih požara na brodovima, ispumpavanja vode iz njih, do asistiranja brodovima nesposobnim za manevar i spašavanja ljudskih života i imovine na moru.
PR-41 je namjenski građen za upravo takve intervencije jer je pored ostaloga, opremljen snažnim pumpama i sa dva protivpožarna topa, a veliku moć tegljenja brodova, ovom 33 metra dugom remorkeru deplasmana 470 tona, daju mu dva motora ukupne snage 1.900 konja.
Prema odredbama ugovora, preduzeće „Luka Kotor“ AD dužno je da o svom trošku u akvatorijumu Kotorskog zaliva obezbjedi siguran i propisan vez za „Oradu“, riješi snabdijevanje broda vodom i električnom energijom, snosi troškove goriva i maziva u situacijama kad je remorker angažovan na intervencijama, te da snosi svakodnevne troškove dnevnica šest članova posade „Orade“ koji će svakog dana 24 sata dežurati na brodu i biti stalno spremni za eventualno intervenciju, odnosno dnevnice za 15 članova posade remorkera tokom trajanja samih intervencija. Luka Kotor AD platiće i troškove jednog redovnog dokovanja mornaričkog remorkera koji je angažovala po ugovoru čiji je rok trajanja do okončanja postuka dodjele koncesije za upravljanje kotorskom lukom, odnosno najduže do tri godine.
Ministarstvo odbrane ima obavezu da obezbjedi prisutno „Orade“ u Kotoru tokom trajanja kruzing sezone i tehničku i kadrovsku spremnost broda za intervencije, ali zadržava i pravo da taj ratni brod u međuvremenu angažuje drugdje u skladu sa vojnim potrebama.
Potpisivanjem ovog ugovora dobile su obje strane jer „Luka Kotor“ AD mnogo jeftinije nego što bi to bio slučaj da je angažovala privatnu kompaniju, riješava problem povećanja nivoa sigurnosti u akvatorijumu što je jedan od značajnih uslova da joj država produži koncesiju za upravljanje najprometnijom crnogorskom lukom za kruzere, a Mornarica VCG dobija priliku da se uz podmirivanje svih operativnih troškova od strane zakupca, njihov brod i posada stalno uvježbavaju u izvršavanju namjenskih zadataka.