24 C
Kotor

Slušaj online radio

Rekordan obim prometa na jedinoj trajektnoj liniji u državi

Pomorski sobraćaj – trajekt – foto Boka News

Protekla godina bila je rekordna kada je u pitanju fizički obim prometa na trajektnom prelazu Kamenari-Lepetane u Boki Kotorskoj jer je sa jedne na drugu stranu zaliva brodovima kompanije Pomorski saobraćaj sa Kamenara, prevezeno ukupno oko 1,4 miliona vozila svih kategorija.

Pokazuju to podaci sa rednih brojeva trajektnih karti koje su kupljene posljednja dva dana prošle godine u biljetarnicama na Lepetanima odnosno Kamenarima, pa je sa tivatske na hercegnovsku stranu zaliva lani prevezeno ukupno preko 670 hiljada vozila koja su platila karte u biljetarnici Lepetane, dok je sa novske na tivatsku stranu zaliva prevezeno oko 650 hiljada vozila koja su kupila kartu u biljetarnici Kamenari. Kada se tome dodaju vozila čiji vlasnici prevoz trajektima plaćaju na osnovu godišnjih ugovira sa Pomorskim saobraćajem, odnosno vozila koja su kupila karte u posebnim sezonskim biljetarnicama na obje strane prelaza u tjesnacu Verige, ukupan fizički obim prometa koji je ostvarila ova kompanija u 2019. penje se na nešto preko 1,4 miliona prevezenih vozila.

Po tome je kompanija u vlasništvu podgoričkih biznismena, braće Dušana i Dejana Bana i nihovog partnera Željka Mihailovića, lani ostvarila ukupan prihod od oko 8,4 miliona eura, po konzervativnoj procjeni o prosječnoj cijeni prodate karte od 6 eura po vozilu. Upućeni u prilike na trajektnom prelazu smatraju da je taj prosjek čak i veći jer je oe godine bio rekordan broj autobusa i šlepera koji su koristili usluge trajekta, a oni kartu plaćaju od 12,5 do čak 25 eura, dok karta za putnički automobil iznosi 4,5 eura.

Podatke o fizičkom obimu prometa, ali i prihodima na jednoj trajektnoj liniji u državi koju korist bez ugovora o koncesiji, Pomorski saobraćaj inače, drži u tajnosti proglašavajući ih za poslovnu tajnu. To ta kompanija radi uprkos činjenici da su  podaci o prihodima od njenih usluga osnovno mjerilo po kojima Pomorski saobraćaj, državi treba da plaća naknadu za obavljanje trajektnog prevoza. Naime, po ugovoru sa JP Morsko Dobro o zakupu morske obale u Kamenarima i Lepetanima iz 2004. a koji je jedini pravni osnov za njihovo obavljanje trajektnog prevoza na toj liniji, Pomorski saobraćaj Morskom Dobru treba da plati mjesečnu naknadu u visini od 4% prihoda ostvarenog prodajom svojih usluga.            Ugovor sa Morskim Dobrom iz 2004. je inače, istekao 31.decembra 2018. godine, ali je Pomorski saobraćaj odlukom Vlade, nastavio da obavlja ovu djelatnost do daljnjeg i tek je ljetos potpisan aneks ovog ugovora usklađen sa takvom odlukom kabineta premijera Duška Markovića.

Iz Morskog Dobra su ranije kazali da su od početka 2019., zaključno sa mjesecom septembrom, od Pomorskog saobraćaja prihodovali 204.609,77  eura.        To znači da je, ako se ima u vidu ugovorena obaveza Pomorskog saobraćaja, firma braće Ban i Mihajlovića        na kraju trećeg kvartala prošle godine imala ostvaren zvaničan ukupan prihod od prodaje svojih usluga u visini od 5.115.250 eura. Podaci sa prodatuh karata za trajekte koje su krajem septembra objavile „Vijesti“ međutim, pokazuju da je pravi promet bio osjetno veći i da je iznosio najmanje oko 6,4 miliona eura.

Iz JP Morsko Dobro tada su indirektno priznali da oni nemaju mogućnost uvida u fizički obim prometa koji Pomorski saobraćaj ostvaruje na trajektnoj liniji preko tjesnaca Verige, iako je prihod od prodatih trajektnih karata osnovni parametar za obračun naknade što je naplaćuje to JP. Iz Morskog Dobra „Vijestima“ su krajem spetembra  samo kazali da „Pomorski saobraćaj dostavlja Javnom preduzeću mjesečni Obračun o ostvarenom prihodu od prodaje karata, te shodno tome, uplaćuje 4% od ostvarenog prihoda od prodaje karata u skladu sa Ugovorom.“

Po ukupno realno ostvarenom prihodu od usluga u 2019. Pomorski saobraćaj bi ovom državnom preduzeču trebao da plati ukupnu godišnju naknadu od preko 330 hiljada eura.

Za Pomorski soabraćaj je i nova, 2020. godina počela više nego dobro o čemu svjedoče praznične gužve protekla dva –tri dana na trajektnim pristaništima sa obje strane tjesnaca Verige koje su se formirale čak i kada su sa jedne na drugu stranu zaliva automobile i putnike stalno prevozila tri trajekta, među kojima i najveći brod te kompanije, trajekt „Grbalj“.

Najčitanije