Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crn e Gore (ACV) juče je, prema nezvaničnim saznanjima, novoj nacionalnoj aviokompaniji ToMontenegro izdala tzv. AOC, odnosno „Sertifikat operatera vazduhoplova“.
AOC se prema Zakonu o vazdužnom saobraćaju može izdati pravnom ili fizičkom licu, odnosno državnom organu koji ispunjava uslove u pogledu opreme, stručne osposobljenosti kadra, organizacione strukture, operativnog prirčnika, koji odobrava ACV i druge uslove kojima se obezbjeđuje sigurno izvođenje vazdušnih operacija koje ono namjerava da obavlja.
Time je To Montenegro napravio prvi značajan administrativno-pravni korak prema konalčnom polijetanju svojih aviona što će saobraćati pod novim brendom Air Montenegro. Slijedi dobijanje tzv,operativne licence kja je uslov da kompanija počne komercijalni saobraćaj.
Da bi se ta lincenca dobila, glavni uslov je posjedovanje AOC sertifikata, uz koji se ACV-u prilaže i popratna dokumnetacija koju pored ostaloga, čine o podaci o registraciji aviokompanije u CRPS, ugovor o kupoprodaji ili zakupu vazduhoplova, podaci o organizacionoj strukturi, odnosno učešću u kapitalu, finansijski plan za najmanje prve tri godine poslovanja, te podaci o osiguranju od odgovornosti za štetu.
To Montenegro trenutno raspolaže sa dva aviona tipa embarer E-195 koje je koristila nekadašnja crnogorska nacionalna aviokompanija Montenegro Airlines, a koje je nedavno Vlada Crne Gore otkupila od korporacije GECAS što ih je iznajmljivala Montenegro Airlinesu od 2008. i 2009. godine kada su ti avioni proizvedeni. Prvi od njih, avion registarske oznake 4O-AOA proteklih je dana tehnička služba ToMontenegra koju čine nekadašnji inženjeri i vazduhoplovni mehaničari Montenegro Airlinesa, dovela je u tzv. plovidbeno stanje i avion je krajem aprila obavio nekoliko probnih letova u našem vazdupnom prostoru, da bi 30.aprila odletio za Bratislavu gdje se trenutno farba u boje novog nacionalnog prevoznika Air Montenegra. Kako će Air Montenegrov tzv.livery izgledati, odnosno koji će biti logo i boje te komnpanije, još se inače drži u tajnosti od crnogorske javnosti.
Prema nezvaničnim saznanjima avion 4O-AOA bi kao prvi operativni vazduhoplov Air Montenegra, ukoliko sve bude išlo po planu, trebao da na redovnim linijama iz Podgorice i Tivta ka Beogradu poleti možda već do kraja ovog mjeseca, a u prvoj polovini juna bi mu se trebao pridružiti i drugi bivši Montenegroairlinesov embraer E-195, avion registracije 4O-AOB kod koga još traju radovi na vraćanju u plovidbeno stanje.
Iz Ministarstva kapitalnih investicija koje koordinira uspostavjenjem nove nacionalne aviokompanije, ranije je najavljeno da su u pregovorima sa jednom brazilskom bankom kojoj je Montenegro Airlines proteklih godina isplatio veći dio svog duga za svoj trći embraer E-195 (4O-AOC)mkojeg je kupio na kredit 2010. godine. Izmirivanjem i preostalog dijela tog duga od oko šest miliona eura i taj avion bi država kupila i uvrstila u flotu novog prevoznika Air Montenegro.
Za sada nije poznato što će se dešavati sa fokerom F-100 (4O- AOM) Montenegro Airlinesa, jedinim od od ukupno pet aviona tog tipa bivše nacionalne aviokompanije koji je krajem prošle godje kada je MA prizemljen, još bio u letnom stanju. Ipak, malo je vjerovatno da će se taj vremešni i isluženi avion star preko 30 godina, vratiti na nebo pod oznakama Air Montenegra, jer bi ulaganje u njega u situaciji kada su mu svi tehnološki resursi blizu isteka, bilo ekonomski potpuno neopravdano.