Dolazak ovog broda u Tivat je za jedriličare ono što bi bio igranje “Barselone” na stadionu u tivatskom parku za ovdašnje ljubitelje fudbala, ili ako ste ljubitelj Formule 1, kao da vam je Fernando Alonso došao da po tivatskim ulicama provoza bolid “Ferrari-ja”- ova rečenica poznatog tivatskog jedriličara Ilije Belana, najbolje sublimira značaj činjenice da su Tivat i njegova marina Porto Montenegro krajem prošlog mjeseca, imali čast da ugoste zvanično najbržu jednotrupnu regatnu jedrilicu svijeta, impozantni 30-metarski super- maksi „Esimit Europa 2“. Ovaj impresivni brod sa lakoćom je bio najbrži u konkurenciji 20-tak krstaša koji su krajem septembra jedrili drugu po redu veliku međunarodnu regatu „Tisuću otoka“ na relaciji Rijeka-Tivat-Rijeka. To mu je bila 32-ga uzastopna pobjeda na svim regatama u Evropi, na kojima se ovaj brod pojavio od 2010 godine, predstavljajući simbolično moć ujedinjenih država i naroda Starog kontinenta.
Iako ne nosi ferarijevski crvenu, već plavu boju koja bi više odgovarala nekom “Bugatti-ju”, sjajni “Esmit Europa 2” sa svojim takođe plavim jedrima, simboliše Evropsku uniju čiju zastavu vije ovaj ultratehnološki regatni jedrenjak, kao specijalnu privilegiju što mu ju je omogućio direktno Evropski parlament. Brod formalno registrovan na Kipru, plovi pod licencom slovenačkog Jedriličarskog saveza, na njemu je 18-to člana multinacionalna posada iz 11 država, a skiper mu je čuveni njemački jedriličar Johen Šuman. “Esmit Europa 2” tako na najbolji mogući način u praksi reprezentuje ideju svog vlasnika – slovenačkog biznismena i nautičara Igora Simčića – “Svi Evropljani zajedno na istom brodu”.
“Ovaj brod predstavlja saradnju evropskih država i čitavog evropskog kontinenta, te nam je sa te strane posebno drago što smo sa njime došli i u Crnu Goru. Projekat “Esimit Europa” je započeo 1995 i prvo je predstavljao saradnju dva grada uz slovenačko-italijansku granicu, Novu Goricu i Goriziu. Poslije se proširio na čitavu Sloveniju i italijansku pokrajinu Friuli Venecija Đulija, a od 2004 godine dobili smo pokroviteljstvo od tadašnjeg predsjednika Evropskog parlamenta Peta Koksa i dozvolu da plovimo pod zastavom EU i nosimo evropske simbole na trupu i jedrima broda.”-objašnjava Simčić dodajući da je 2006 zvanični patron projekta “Esimit Europa 2” postao tadašnji predsjednik Evropkse komisije Žoze Manuel Baroso, a na impresivnoj listi njegovih zvaničnih podržavalaca su mnoge diplomate poput predsjednika Evropskog parlamenta Martina Šulca ili ruskog ministra inostranih poslova Sergeja Lavrova. Uprkos nerijetkim političkim “tazavicama” na relaciji Brisel-Moskva, i Rusi su našli svoje mjesto u Štimčićevoj priči jer je od 2010 generalni sponzor jedriličarskog tima “Esimit Europa 2” ruski energetski div “Gazprom”. Sve to čini da se vrlo efikasno sprovodi misija jedriličarskog tima sa Štimčićem na čelu –da promoviše Evropu, ali i doprinosi jačanju diplomatske saradnje i ekonomskih odnosa na Starom kontinentu.
“Naša vizija je jedan snažan evropski kontinent i mislim da ćemo svi zajedno uspjeti u tome. Evo, vidite što sve zajedno možemo učiniti kada je jedrenje u pitanju jer su ovaj brod i njegova multinacionalna posada, do sada neporaženi na svim regatama na kojima se “Esimit Europa 2” pojavila. To vam je najbolji primjer kako različiti ljudi, koji dolaze iz različitih kultura i govore različitim jezicima, mogu biti sjajan jedinstveni tim koji radi precizno i dobro poput najkvalitetnijeg švajcarskog sata. Ovaj projekat je živ simbol kakva bi trebala biti Evropa sutra.” – zanesenjački objašnjava slovenački biznismen, ljubitelj nautike i dobrih vina Robert Simčić. Brojne uspjehe broda i tima na čijem je čelu on nerijetko zaliva pjenušcima iz sopstvene vinarije “Medot” iz Nove Gorice a koja ima tradiciju u proizvodnji kvalitetnih pjenušavih vina još od 1812 godine.
Njegov brod koji danas na valovima simbolizuje moć “stare dame” – Evrope, rođen je daleko od ovog kontnenta, na sasvim drugoj strani svijeta, u dalekoj Australiji. Konstruisan u renomiranom birou “Reichel/Pugh Yacht Design” iz SAD, sa čijih su crtaćih table izašle mnoge super-brze jedrilice koje su osvajale i “America`s Cup“, aktuelni „Esmit Europa 2“, sagrađen je 2005 godine u brodogradililištu „McConaghy Boats” u Sidneju u Australiji. Naručio ga je zagriženi jedriličar, inače zvanični distributer automobile italijanskog “Alfa Romea” za tržište Australije i Novog zelanda, Nevil Kričton. Novi brod, napravaljen u ultramodernoj i skupoj tehnologiji spajanja karbonskih vlakana, nomeksa i corecell pjene, iz propagandnih je razloga stoga dobio ime “Afa Romeo II”. Dug 30,4 metra, širok 5,3 metara sa gazom od nešto preko 5 metara, ovaj super-maksi dobio je takozvanu “naginjuću kobilicu” koja mu omogućava da bude izuzetno stabilan i brz i pri najjačem vjetru, sistem vodenog balasta, hidraulični sistem za upravljanje kobilicom kontrolisan najmodernijim komjuterom ali i dva posebna peraja za kormilarenje na krmi, ali i na pramcu. Kada je brod porinut, izazvao je opšte zaprepaštenje svih posmatrača u sidnejskoj luci kada se, usidren i bez podignutih jedara, naginjao sa sa boka na bok, po čak 45 stepeni, dok je testirana njegova revolucionarna i hidraulikom upravljana naginjuća kobilica. Da ne bi tokom jedrenja, predstavljao nepotreban otpor fluidnom strujanju mora oko vitkog korita jedrenjaka, hidralika u trup broda uvlači propeler sa nogom preko kojeg dizel motor “Yanmar” snage 250 konja, pogoni “Esimit Europu 2” kada ova manevriše u lukama.
Veliki, 44 metra visoki jarbol od karbonskih vlakana na sebi može ponijeti tri glavna jedra koja imaju ukupno čak 1.327 kvadrata površine, a za usporedbu, svih 12 jedara školskog broda MCG – jedrenjaka “Jadran”, ukupne su površine 933 kvadrata. Samo glavno jedro “Esimit Europe 2” površine je veće nego dva košarkaška igrališta. Sve na ovom pravom “bolidu pod jedrima” podređeno je postizanju maksimalne moguće brzine plovidbe, pa je unutrašnjost broda spartanski opremljena i dovoljna je da 18-to člana posada nekoliko dana tokom regate, tek “preživi” u gotovo asketskim uslovima. Koliko je tadašnji “Alfa Romeo II” a sadašnji “Esimit Europa 2” brz, najbolje potvrđuje podatak da je ova jedrilica nepobijeđena u svih dosadašnjih oko 150 regata širom svijeta na kojima je nastupila! Ovaj fantastičan brod pod punim jedrima i povoljnim vjetrom postiže frapantnu maksimalnu brzinu od čak 38,2 čvora (skoro 72 kilometra na sat), što je teško dostižno čak i mnogim snažnim motornim gliserima. Godine 2009 “Alfa Romeo II” postiga je rekord Transpacifičke regate jer je 2.225 milja dugu dionicu od San Pedra u Kaliforniji do Honolulua za Havajima, prešao za samo 5 dana 14 sati 36 minuta i 20 sekundi. Punokrvni trkač koga pogoni snaga boga Eola, pritom je postizao impresivne dnevne učinke koji su iznosili i do 431 pređenu milju za samo 24 sata. Iste godine “Alfa Romeo II” pobijedio je i na čuvenoj Sidnej-Hobart regati između Australije i Tasmanije, a koja veži za jedno od najtežih takmičenja za jedrilice na svijetu. Naredne godine brod je kupio Robart Simčić i doveo ga na Jadran, od kada njegov super-maksi, prosto hara svim evropskim regatama na kojima se ova “aždaja pod jedrima” pojavi.
Na “Esimit Europi 2” plovi multinacionalna posada od 18 iskusnih jedriličara, a među njima su pobjednici Americas Cup-a, pobjednici Volvo Ocean Race regate preko okeana, evropski i svjetski prvaci u različitim klasama. Posada među sobom, ima ukupno 10 osvojenih olimpijskih medalja. Na njihovom čelu je iskusni njemački morski vuk, jedna od legendi svjetskog jedrenja – Johen Šuman. On je osvajač tri zlatne olimpijske medalje i jedne srebrne i čovjek koji je dva puta osvojio najprestižnije jedriličarsko takmičenje na svijetu – čuveni Američki kup (America`s Cup) sa novozelandskom ekipom Alinghi i dobio titulu najboljeg jedriličara na svjetu.
Šuman je pobijedio i na upravo okončanoj regati “Tisuću otoka” kazavši da mu je ova regata bila sjajna znog predivnog okruženja u kome se odvijala – hiljadu dalmatinskih ostrva i fascinantnmog zaliva Boke Kotorske, ali i veoma izazovna zbog promjenljivih uslova koji su vladali tokom plovidbe od skoro 560 milja od Rijeke do Tivta i nazad.
“Vidjeli smo ne samo hiljadu ostrva, nego čini mi se, i najmanje toliko različitih vjetrova. Imali smo i dosta tišine, ali vjerovatno i hiljadu različitih manevara koje smo preduzeli da iskoristimo promljenjive vjetrove koji su povremeno duvali.”- prokomentarisao je Šuman nakon što je njegov brod prvi stigao na cilj regate. Njegova najveća briga na ovoj, ali i svim drugim regatama je hoće li imati dovoljno vjetra da napuni preko 1.300 kvadrata jedara na svom morskom bolidu. A kada se to dogodi, “Esimit Europa 2” pretvara u pravu “zvijer koja jede more” i tempom nekog brzog motornog glisera, prosto leti preko valova.
Šuman kaže da je “Esimit Europe 2” lakša i modernije konstruisana jedrilica od nekadašnjih jednotrupnih jedrenjaka kojima se vozio “America`s Cup”.
“Ovo je mnogo lakši i brži brod kome naginjuća kobilica daje ogromnu prednost. Toliko je brz da, poput glisera, stvara prave mlazove mora i pjene, pa ste na palubi često mokri kao da ste pod tušem. Ipak, to je neponovljivo i izvanredno iskustvo, pogotovo kada imate odličnu posadu, a ovaj je brod mora imati jer svaka, pa i najmanja greška pri tolikoj brzini može bukvalno da uništi ovaj tehnološki dragulj. Veliki je izazov, ali i čast ploviti na “Esimit Europi 2”- kaže za “Vijesti” čuveni njemački skiper ističući da je brod kojim sada plovi, u odnosu na starije jedrilice kojima se vozio America`s Cup , “kao pravi bolid Formule 1 u odnosu na autobus” .