„Ko je ovdje toliko varvarin da ne želi biti Rimljanin“ (Šekspir) moto je ovogidšnjeg, 29. Festivala Grad teatar, koji će svečano biti otvoren 20. juna i tokom 52 festivalske večeri publici predstaviti 52 dramska, književna, muzičkai likovna programa.
Festival, za koji je Opština izdvojila 430 hiljada eura, otvoriće predstava „Razbijeni krčag“ Jugoslovneskog dramskog pozorišta, u režiji Igora Vukla Torbice, dok će zavjesu spustiti koncert Al Di Meole, jednog od najpoznatijih muzičara današnjice, amričkog gitariste italijanskog porijekla, što će biti i jedan od najvećih muzičkih događaja ovoga ljeta.
Zahvaljujući se Opštini Budva što ih podržava svih 29 godina i prepoznaje značaj kulture za razvoj grada kao i značaj Grad teatra, direktor festivala Blažo Radoman kazao je da će u okviru dramskog programa biti festivalske tri koprodukcije rađene prema tekstovima velikana pisane riječi – Aristofana, Šekspira i Ibzena.
„Prva premijera je 13. jula kada će biti izvedena predstava ‘Julije Cezar’ u režiji Kokana Mladenovića, koprodukcija Grad teatra, Narodnog pozorišta Sombor i Narodnog pozorišta Kruševac. Druga premijera je predstava ‘Srodne duše’ u režiji Dina Mustafića, rađena po motivima Aristofanovih djela ‘Ptice’ i ‘Žabe’, koprodukcija Grad teatra, Narodnog pozorišta Republike Srpske i Narodnog pozorišta Tuzla. Dok je treća premijera na programu 6. avgusta i riječ je o predstavi ‘Aveti’ u režiji Andreja Nosova, po tekstu Henrika Ibzena. U repriznom programu dominiraju klasici, gdje imamo dvije predstave, naše koprodukcije, sa imenima značajnim u svjetskoj literaturi, Čehovom i Andrićem. Naravno, slijedeći ovakvu orijentaciju, i u gostujućem programu nalaze se ljudi čije su riječi preživjele sva iskušenja raznih vremena, poput Sofokla, Džordža Orvela, Dušana Kovačevića, Ace Popovića… Drugi segment kojim smo se vodili prilikom selekcije bila je zastupljenost predstava sa prostora bivših jugoslovenskih republika, sa željom da na prostoru na kojem se svi razumijemo poradimo na učvršćivanju pokidanih veza, u turobnim godinama koje su, nadamo se, zauvijek za nama“, kazao je Radoman na konferenciji za novinare.
Selektorka muzičkog programa Milena Lubarda-Marojević navela je da su ovogodišnji muzički segment osmislili kroz programe koji žanrovski stoje na granici između klasičnog i modernog, između umjetničke i popularne muzike.
„Biće to pet nastupa na otvorenom, na kojima će se publika Grada teatra, pored ostalog, ponovo sresti sa nekima od svojih omiljenih autora i izvođača. Muzički program 28. juna otvara nastup Orkestra Ratne mornarice Grčke, da bi 12. jula nastupio Lajko Feliks kvartet, orkestar predvođen čuvenim mađarskim violinistom čiji se način komponovanja i izvođenja već neko vrijeme smatra jedinstvenim i prepoznatljivim u svijetu savremene muzike. Ono što su godinama unazad naši vjerni posjetioci tražili – 23. jula nastupiće Bisera Veletanlić i Vasil Hadžimanov Bend, da bi 5. avgusta na programu bio nastup Vlatka Stefanovskog i Miroslava Tadića, još jedno ukrštanje srodnih a ipak različitih senzibiliteta. Za kraj festivala ostavljen je koncert Al Di Meole, koji će u Budvi predstaviti svoj novi album ‘Elysium’“, kazala j Lubarda-Marojević.
Selektor likovnog programa i umjetnički direktor Grada teatra Merin Smailagić, kazao je da će se u okviru ovog segmenta budvanskoj publici predstaviti japanski umjetnik Miizokami Kazumasa, te Aleksandar Rafajlović, kanadska slikrka Džo En Lanvil, Željka Momirov, Sreten Mialtović, Milutin Obradović“, kazao je Smailagić.
U okviru likovnog programa biće realizovan i projekat „Blenda f29“ – Grad teatar/Ovako ja vidim festival“ čime se žele animirati profesionalni i amateri fotografi iz Crne gore i okruženja da pokažu svoje viđenje festivala Grad teatra.
Selektorka književnog programa Svetlana Ivanović najavila je da će ovogodišnji književni program festivala, koji će se po 29. put održavati na Trgu pjesnika, ponovo okupiti interesantna imena književnosti, teorije književnosti i istorije umjetnosti, čija su djela, između ostalih, obilježila književnu produkciju prethodne godine u regionu.
„Ujedno, u želji da ispitamo granice jezika i ukažemo da dobrih stihova mogu biti dio i drugih umjetničkih formi, ove godine pozvali smo i autore čiji izvorni domen stvaranja nije književnost, ali koji vještim baratanjem jezikom prevazilaze okvire tekstopisanja, zalazeći u sfere pisanja poezije. Trg pjesnika biće otvoren predstavljanjem jedinstvene studije u oblasti istorije primjenjene umjetnosti, konkretno fotografije, poznatog fotografa iz Crne Gore Maje Đurić.
Roman „Te noći sam je video’, slovenački roman godine i najbolja strana knjiga koja je objavljena u Francuskoj u 2014. godini, višeglasna priča o životu i nastanku jedne žene i jedne zemlje, ali i pogubnim meandrima istorije ovih prostora, na Trg pjesnika dovodi vodećeg slovenačkog pisca Draga Jančara.
U želji da predstavimo i drugačiji ton korišćenja jezika, naš poziv da da nastupi na Trg pjesnika je prihvatio i Rambo Amadeus, koji će izvesti svoj zanimljiv pozorišni performans ‘Veče glomazne poezije’. Teoretičar, kritčar i profesor književnosti dr Jasmina Ahmetagić, čija je poslednja studija ‘Pripovjedač i priča’ nagrađena nagradom ‘Nikola Milošević, takođe je gost ovogodišnjeg Trga. Profesor književnosti i prevodilac, a prije svega pjesnik, Ana Ristović, na Trgu predstavlja zbirku ovjenčanu Disovom nagradom ‘Meteorski otpad’.
Na Trgu će se predstaviti i poznati enolog dr Svetozar Savić. Poseban kuriozitet ovogodišnjeg Trga predstavlja i činjenica da ćemo biti u prilici da ugostimo Arsena Dedića. Na Trgu smo pozvali i Vladimira Kecmanovića i Dejana Stojiljkovića. Autori predstavljaju čitan ‘Kainov ožiljak’.
Kniževni glas Vedrane Rudan već dvadesetak godina u različitim formama teksta neupitno podsjeća da nas bilo kakvo ljudsko djelovanje može ili bi trebalo biti uslovljeno samo jednostavnim razlikovanjem da, u etičkom smisli, drugome, uprkos bilo kojoj ideji ili ideologiji, ne želiš ili ne činiš ono što ne želiš ili ne činiš sebi.
Na ovogodišnjem Trgu predstavljamo i zbirku poezije ‘Šaptač u groblju’ Miroslava Jovanovića Timotijeva“, najavila je Ivanović.