– Kad jednom čovik upadne s kaićem od 6-7 metara u mora 2 do 3 ili jače, kad te na srid mora uvati tramuntana, vidiš kako si mali i premali. Na mene more oduvijek ostavlja pomalo i religiozno iskustvo. Skoro me tako i žena ostavila nakon jedne nevere kod rta Planka, pa mi je rekla: „slušaj, buden li se još koji put morala s tobon penjat na brod, rađe ću ić doma materi“ – ispričao je Zlatan Stipišić Gibonni svoju morsku priču.
O svom novom video materijalu za pjesmu „Nisi više moja bol“ s albuma Familija, snimanju na svjetioniku, intimno o moru i starom morskom vuku Oliveru, ispleli smo razgovor i razmijenili iskustva. Pridružio nam se i sjajni redatelj ovog i nekoliko posljednjih nagrađivanih spotova, Filip Filković Philatz…
Kad jednom upadneš u valove, vidiš koliko si mali…
Oduvik sam morski čovik. Još od spota za Ej vapore, more mi se vuče kroz video materijale. Pomislio sam na onaj nasukani brod kod Dugog otoka koji je tad još virio vani: „da je ovo u Americi, tukli bi se za snimat na njemu“.
Teško je ljudima nametnut svoju maštu, jer kad ljudi čuju pismu, svak ima svoj film. Puno je lipše snimit spot pod vodom nego recimo u liftu. Ne volim i nije mi prihvatljivo raditi spotove na način kako to rade drugi iz zabavne glazbe, ono da izgleda poput razglednice ili kiča. Razlog je pomalo i osoban jer je na mene more uvijek ostavljalo pomalo i religiozno iskustvo. Kad jednom čovik upadne s kaićem od 6-7 metara u mora 2 do 3 ili jače, kad te na srid pučine uvati tramuntana, vidiš kako si mali i premali.
Mistika svjetionika
– Kad smo išli snimat na lanternu, jedino šta nisan tija je sunce, pa smo čekali oblake. Snimali smo na Velom ratu, na Dugom otoku. Završni dio smo snimili na Vranjicu jer je na lanterni bija plastični kaić koji nam se nekako ne uklapa u atmosferu priče. Uspija san tako nać u Vranjicu jedan drveni od 105 godina šta još plovi i zavesla sam u njemu. Snimali smo prije jedne nevere, pa kad je sneveralo, stali smo i nastavili nakon nje. Radi se sekund po sekund da dobiješ ono šta tribaš. Atmosfera se totalno prenila na spot – kaže Gibonni, a na priču se nadovezao autor ovog i niza prethodnih video materijala Filip Filković Philatz.
– Htjeli smo napraviti filmski spot, kao da nakon njega postoji još nešto poput filma. Video za „Nisi više moja bol“ nastavak je suradnje s Gibonnijem na prethodnim materijalima. Iako možda neke podsjeća na Tim Burtona, ovakva vizija Gibinih video materijala plod je suradnje sa Zdenkom Bašićem i više je inspiracija gotike. Zlatan i ja prije snimanja jako puno pričamo. Volim čuti koja je njegova vizualizacija pjesme. Obično na kraju gledatelj zapamti simbole koji se provuku kroz video.
Priča u videu nije točno definirana u period vremena. Moj san je da jedan spot napravimo na svjetioniku. Žena koja ostane sama i u drugom stanju, glavna je protagonistica priče, a Zlatan je pripovjedač koji vesla nemirnim morem i kao promatrač odlazi prema drugom svijetu kojeg predstavljaju ona spojena zviježđa na nebu.
Bila su to predivna tri dana snimanja na svjetioniku Veli Rat gdje nas je lijepo ugostila obitelj svjetioničara kojima ovom prilikom zahvalujemo – završava Filip, a Gibo se prisjeća jedne svoje morske anegdote.
Žena me dva put zamalo ostavila zbog mora
– Jedan put san se uputija iz Splita prema Kornatima. More je bilo kao ulje, ali kad smo došli na puntu Planku di do Italije valjda nema ništa, nikakav otok da te brani, onda smo skoro… ma… imali smo takvo iskustvo da mi je žena rekla „slušaj, buden li se još koji put morala s tobon penjat na brod, rađe ću ić doma materi“.
I nije to bilo jedno iskustvo, bilo je bar još jedno ili više njih. Čovik se u to ne uvali baš namjerno. Imam veliki respekt prema moru, ali svak tko zna Jadran zna i to da svaki otok i svaka punta imaju svoju prognozu. Zato sam uvik pomalo i ljut kad navečer dok gledam prognozu na TV-u čujem „na Jadranu kišovito, mora 2 do 3…“ i slično. Čekaj, koliki je Jadran, sinko, tribalo bi davat za puntu od Brača posebnu prognozu, pa za puntu od Hvara drugu.
Oliver je familija i morski vuk
Nije bezveze da se ovi album zove familija. Od kad se znamo, nas dvojicu vežu dvi teme, jedna je muzika, a druga more. To su uvik stvari o kojima možemo pričat. Kad negdi putujemo, nas dva uvik pričamo o tim temama; pa kad su i ljudi u pitanju, ili su od mora ili od instrumenta. Trećeg nema.
Čujemo se i vidimo redovito. Osim šta je morski vuk, Oliver je i veliki lav i borac. Ja mislim da ide prema svom ozdravljenju – završava Gibo za Morsku pismu, a mi se od srca pridružujemo pozitivnim mislima i željama!
Na kraju ove priče, preostaje još ući u ovu o kojoj smo razgovarali, pa Vas prepuštamo mašti koju za Vas crta Gibo s njegovom majstorskom ekipom…
Nisi više moja bol – nova je Morska pisma!