17.4 C
Kotor

Slušaj online radio

Inspektori ne vide jahte i glisere koji se nelegalno iznajmljuju

Boka Kotorska – foto Boka News

Iako je Tivat od kada je otvorena marina Porto Montenegro, postao prava Meka za sve one koji se legalno ili na crno bave izuzetno isplativim biznisom iznajmljivanja plovila za sport i rekreaciju, naši inspekcijski organi time se gotovo uopšte ne bave. Potvrđuje to i podatak da su inspektori Uprave za inspekcijske poslove Crne Gore tokom čitave prošle godine u Tivtu napravili samo jednu kontrolu u oblasti čarterovanja jahti i glisera, iako je takvih plovila  koja se iznajmljuju turistima, ali i onih koji se bave tom djelatnošću,  na desetine.

Otkriti ta plovila nije nikakav problem jer je doboljno da inspektor prošeta po Porto Montrenegru i vidi brojne natpise „for rent“ na tamo vezanim jahtama sa kontaktima za zainteresovane klijente, ili da malo detaljnije „prosurfa“ interrnetom i pogleda on-line ponuzdu brojnih ovdašnjih i stranih firmi i preduzetnika koje izdaju jahte i glisere u Tivtu.

„U 2016. godini, sa aspekta radnih odnosa, izvršen je jedan inspekcijski nadzor kod subjekata koji se bave iznajmljivanjem plovila (čarterovanje jahti) i to kod “Simfony” doo, Tivat, dana 27.6.2016.godine. Prilikom inspekcijskog nadzora utvrđeno je da više lica radi bez ugovora o radu, pa je ovom subjektu, prekršajnim nalozima za pravno i odgovorno lice, izrečena novčana kazna u iznosu od 2.200€-  rekli su nam iz Uprave za inspekcije poslove, na pitanje koliko su tokom prošle godne obavili kontrola privrednih subjekata i preduzetnika koji se bave čarterovanjem plovila u Tivtu i kakvi su bili nalazi tih kontrola.

Crna Gora inače, ima izuzetno liberalno zakonodavstvo kada je iznajmljivanje jahti u pitanju ali je problem što se ni ono najčešće ne poštuje , posebno u domenu plaćanja jednokratne novčane naknade koju iznajmitelji stranih jahti koji se tim poslom bave u Crnoj Gori, moraju da plate državnom budžetu. Visina tih naknada kreće od 1.500 do 10.000 eura po brodu. Iznajmitelji jahti i plovila morali bi da plaćaju i značajno uvećanu cijenu tzv. svjetlarine (naknade za korišćenje plovnih puteva) za vrijeme dok njihovim plovilima traje vinjeta za plovidbu u Crnoj gori, ali i to gotovo da niko ne kontroliše, kao ni to da li iznajmitelji vode urednu evidenciju svih svojih poslovnih djelatnosti na što su takođe obavezni po Zakonu o jahtama.

Isto  tako, brojni domaći i iznajmljitelji jahti iz  inostranstva veoma koriste i povoljnost da je stopa PDV-a na iznajmljivanje jahti u Crnoj Gori 0 posto, kao i da se ovdje mogu snabdjeti gorivom, hranom i pićem oslobođenim carine i PDV-a u slučajau kada brodom napuštaju crnogorske vode. To oni obimno koriste jer ovdje ukrcavaju putnike i snabdijevanju brod kojim kasnije krstare najčešće u vodama Hrvatske, a što tamošnjim čarterašima jahti pravi nelojanu konkuzrenciji i nanosi veliku ekonomsku štetu.

Izvor:S. L.

Najčitanije