17.4 C
Kotor

Slušaj online radio

Kontroveznim Kinezima država ipak dala posao na Jadranskoj magistrali između Tivta i Budve

Tivat- foto Boka News

Rekonstrukcija magistralnog puta M-1 Herceg Novi – Tivat – Budva, na dionici Aerodrom Tivat – Jaz koja će biti pretvorena u saobraćajnicu sa četiri trake, trebalo bi da počne na jesen.

Ovaj projekat uvršten je u “Program rekonstrukcije magistralnih i regionalnih putreva u Crnoj Gori za 2021”. a koji je pripremilo Ministarstvo kapitalnih investicija. Na spisku u tom programu je ukupno 18 projekata od čega je njih 11 započeto ranijih godina, a realizacija im se nastavlja u 2021., jedan projekat se odnosi na radove završene prošle godine a koje treba platiti u ovoj godini, a po tri su nova projekta čija će gradnja započeti do kaja 2021, odnosno za obavljanje stručnog nadzora nad radovima na putnoj infrastrukturi.

Rekonstrukcija Jadranske magistrale na potrezu od aerodroma Tivat do plaže Jaz, ukupne dužine 16 kilometra, jedini je projekat unapređenja putne infrastructure na primorju, a koji će se ove godine finansirati iz državnog budžeta, iako je stanje putne incfrastrukture na obali katastrofalno, o čemu svjedoče svi koji su protekla dva ipo mjeseca proveli u kolonama i čepovima koji se stvaraju na saobraćajnicama u i između svih primorskih gradova. Država Crna Gora koja tri četvrtine svog bruto-nacionalnog proizvoda generiše upravo od ekonomsskih aktivnosti – prvenstveno turizma, koje se odvijaju na primorju, umjesto da svoja ulaganja u razvoj putne infrastrukture skoncentriš na riješavanje ovih uskih grla i unapređenje saobraćajnica na kojima se u zagušenim kolonama  puževim korakom voze stotine hiljada turista i domaćeg stanovništva, već godinama ulaže u putne pravce po sjeveru i centralnom dijelu države. Neki od tih prokekata vrijednih na desetine i stotine miliona eura, poput dionice autoputa “iz nigdje u ništa” iliu rekonstrukcije puta Podgorica –Danilovgrad u bulevar, vrlo su diskutabilne ekononmske opravdanosti, pogotovo u situaciji kada se najveći dio drumskog saobraćaja na primorju obavlja Jadranskom magistralom koja je i danas, u manje-više neizmijenjenom obliku i stanju u kojem je bila kada je i sagrađena sredinom šezdesetih godina prošlog vijeka.

Projektom rekonstrukcije Jadranske magistrale na potezu od aerodrome Tivat do Jaza je predviđena izgradnja bulevarske saobraćajnice sa po dvije saobraćajne trake širine 3,25 metara u svakom smjeru kretanja, razdjelnim ostrvom širine 2 metra, te sa obostranim trotoarima u širini od 2 metra na cijeloj dužini bulevara ;  izgradnja12 kružnih raskrsnica i 5 trokrakih raskrsnica na mjestima ukrštanja sa lokalnim saobraćajnicama; zgradnja potpornih konstrukcija, sistema za prihvat atmosferskih voda sa kolovoza sa  ugrađenim prečistačima i ugradnja nove saobraćajne signalizacije i sistema pasivne bezbjednosti saobraćaja; izgradnja sistema javne rasvjete na cjelokupnoj dužini trase bulevara. Procijenjena vrijednost ovih radova je, kako se navodi u Progreamu što ga je utradilo MKI, 32.000.000 eura.  Ugovor za stručni nadzor nad ovim radovima je već zaključen je sa konzorcijomom italijanskih firmi „IRD Engineering S.r.l. &PPG d.o.o.“ iz Rima, a radovi bi trebali da počnu u naredna dva mjeseca. Ukupno će, kako stoji u Programu, za rekonstrukciju Jadranske magistrale od aerodrome Tivat do Jaza u ovoj goidni biti utrošeno 14 miliona eura, od čega na radove samo 4 miliona, a ostatak na ekspropijaciju zemljišta potrebnog za širenje puta. Inače, ekspropijacija se plaća iz redovnih budžetskih sredstava državne klase, dok će se radovi većim dijelom finansirati kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj EBRD. Planirani rok za završetak radova iznosi 730 kalendarskih dana od dana uvođenja izvođača u posao.

Tenderska komisija MKI je za izvođača radova, uprkos kontorverzama koje njegovog principala – konzorcijom China Railway Construction Corporation (CRCC) prate kod Svejstke banke zbog ranije zvanilno konstatrovane  “primjene obmanjivačke prakse” te korporacije u konkurisanju za radove finansirane kreditima te instutiucije u Gruziji, ipak odabrala članicu tog konzircijima, kompaniju China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) iz Pekinga, To je učinjenio skoro godinu dana nakon što su u avgustu prošle godine,  otvorne ponude na tender što ga je bila raspisala Uprave za saobraćaj tadašnjeg Ministarstva saobraćaja i pomorstva Crne Gore. Iako je procioenjena vrijendot ove investicije bila 40 miliona eura, za izgradnju 16  kilometara saobraćajnice sa četiri trake i sa čak 12 kružnih tokova, te paralelno postavljanje 15 kilometara dugog, drugog cjevovoda za potrebe preuzeća Regionalni vodovod između Jaza i ulaza u Tivat, CCEC je ponudio 35,2 miliona eura odnosno 42,59 milona eura sa PDV-om.

Budući poslovni centar

Druga najniža bila je ponuda takođe kineske državne građevinske kompanije China State Construction Engineering Corporation  (CSCEC) koja ima i domaće partnere među građevinskim komapnijama u Crnoj Gori. Oni su za taj posao tražili 43,67 miliona eura odnosno 52,84 miliona sa uračunatim PDV-om.

Konzorcijum firmi Green Line General Trading and Contracting i Salillari Limited iz Kuvajta ponudio je cijenu od 47,06 miliona, odnosno 56,94 miliona eura sa PDV-om, dok konzorcijum koji čine autrijski Strabag i kompanija Bemax iz Podgorice za ove radove tražio 48,48 miliona eura, odnosno 58,66 miliona ss PDV-om. Najskuplja je biula ponuda turskog konzorcijuma kojeg čine kompanije ANT i Yuksel Insaat iz Ankare, a koja iznosi 67,07, odnosno čak 81,15 miliona eura sa PDV-om.

Izvor:S.L.

Najčitanije