11.6 C
Kotor

Slušaj online radio

Kotor – Generalna Skupština Konfederacije udruženja pomorskih kapetana zemalja EU

Kotor je danas bio domaćin možda i najvažnijeg stručnog međunarodnog pomorskog skupa koji je u Crnoj Gori održan u novijoj istoriji – 23. Generalne Skupštine CESMA (Konfederacije Udruženja pomorskih kapetana zemalja EU).

U hotelu “Cattaro” okupilo se pedesetak učesnika Skupštine – predstavnika nacionalnih udruženja pomorskih kapetana iz Francuske, Slovenije, Holandije, Hrvatske, Njemačke, Italije, Belgije, Irske, Bugarske, Portugala i Crne Gore. Skupu čiji je domačin bilo Udruženje pomorskih kapetana Crne Gore, prisustvovali su i brojni predstavnici pomorske privrede i školstva predvođeni rektorom Univerziteta Crne Gore dr Danilom Nikolićem, dekanom Fakulteta za pomorstvo Kotor dr Špirom Ivoševićem i direktorom Srednje pomorske škole Kotor Veljkom Boticom, zamjenik komandanta Mornarice VCG, kapetan fregate Jusuf Jonuz, te predstavici Lučkih kapetanija Kotor i Bar.  Iako je za ovu priliku u Crnu Goru doputovao i izvršni direktor Evropske agencije pomorske sigurnosti EMSA, kapetan Marku Mili koji je pored ostaloga, govorio o budućim planovima rada EMSA-e što su izuzetno značajni i za Crnu Goru kao zemlju-aspiratna za člastvo u EU, niko od funkcionera crnogorskog MInistarstva pomorstva i saobraćaja nije našao za shodno da prisustvuje skupu kakav po nivou stručnosti i odgovornosti učesnika, do sada nije održan u novijoj istoriji našeg pomorstva.

Prisutne su pozdravili predsjednik Udruženja pomorskih kapetana Crne Gore koje je pridruženi član CESMA, kapetan Mario Pilastro, kao i predsjednik CESMA, kapetan Huber Ardilon iz Francuske.

Diplomiranja inženjerka brodogradnje Ranka Vukasović-Botica iz kompanije “Mardesign” iz Rijeke održala je predavanje na temu primjene zakonske regulative EU u zaštiti morske okoline u Bokokotorskom zalivu, istakavši da Crna Gora ima usvojenu regulativu, ali ne postoji mjerenje štetnih efekata zagađenja mora i vazduha sa brodova i efikasna inspekcija da to spriječi.

CESMA Kotor 2018. – Ranka Vukasović Botica

“U svakom slučaju, preporučujem kapetanima kruzera i jahti koji dolaze u Boku da i ovdje poštuju MARPOL i EU normative o korišćenju goriva sa niskim procentom sumpora, balastnim vodama i ostalom, jer zahgađenje i štetni uticaj na ostaju na ovom prostoru, već prelaze granice i ugrožavaju i okolne države”- kazala je Vukasović-Botica dodajući da se u svjetskoj pomorskoj privredi dosta pažnje polaže na te teme, pa se sada forsiraju brodovi koji koriste LNG gas, elektro-pogon i gorivo sa smanjenim  sadržajem sumpora.

O iskustvima upotrebe simulatora u obuci u odnosu na praktični rad pomoraca na brodu govorio kapetan Badi Baert,  generalni sekretar belgijske Kraljevske pomorske akademije, dok je izvršni direktor EMSA Marku Mili predstavio tu agenciju Evropske Unije sa sjedištem u Lisabonu koja ima 250 zaposlenih i godišnji budžet od 100 miliona eura te je glavni autoritet kada je u pitanju povećanje sigurnosti i bezbjednosti pomorske plovidbe, te prevencija i reagovanje u slučaju zagađenja mora sa brodova, odnosno naftnih i platform za gas. EMSA kontroliše i rad pomorskih administracija trećih zemalja, posebno onih čiji pomorci plove za brodovlasnike ili brodove pod zastavama EU, a ispunjavanje strogih kriterijuma te agencije često je presudno za zemlje-aspirante poput Crne Gore da završe pregovore sa Briselom u mnogim oblastima. O koliko obimu posla i uticaja se radi, pokazuju podaci da 75 odsto posada na EU trgovačkim brodovima čine pomorci iz trećih zemalja koje moraju zadovoljiti kriterijume EMSA, a ta agencija konstantno nadzire sva dešavanja u evropskim morima i lukama kroz koje godišnje prođe 4 milijarde tona tereta i 400 miliona putnika, kao i evropskoj pomorskoj industriji koja godišnje “okrene” 450 milijardi eura i ima 5 miliona zaposlenih.

CESMA Kotor 2018. dodjela priznanja

Na radnom dijelu Skupštine, CESMA njeni učesnici razmotrili su niz aktuelnih pitanja iz domena moderne pomorske industrije, počev od kriminalizacije pomoraca, sigurnosti na Ro-Ro i velikim putničkim brodovima, do problema ilegalne imigracije u Sredozemnom moru I narastajućeg trenda uvođenja daljinski upravljanih ili autonomnih brodova bez posade koji su već stvarnost u nekim državama poput Norveške ili Danske, a od 2025. brodovi-robioti se očekuju u većem broju i na svjetskim morima.

Na Skupštini CESMA, Udruženje pomorskih kapetana Crne Gore dodijelilo je zahvalnice za uspješnu saradnu vlasniku italijanske kompanije MSC, kapetanu Antoniu Mareski, vlasniku kompanije “Dabinović Shipping” iz Monaka Stevu Dabinoviću, Trening centru “Azalea” iz Bijele, Srednjoj pomorskog školi i Fakultetu za pomorstvo Kotor, Bokeljskoj mornarici, dugogodišnjim profesorima FZP, kapetanu Draganu Rapovcu i mr Tonki Carić, te novinaru Siniši Lukoviću.

Najčitanije