Kada je grupa Peraštana, entuzijasta, došla na ideju da pokrene Festival klapa u tom gradu, prije petnaestak godina, nisu ni slutili da će postati na neki način „čuvari“ klapske pjesme u Crnoj Gori. Osnovni cilj osnivača ovog jedinstvenog Festivala bio je promovisanje i čuvanje tradicije klapskog “a capella” pjevanja, kao dijela muzičkog nasljeđa Boke Kotorske i Crne Gore.
Skromno i stidljivo, bez velike pompe, kako mnogo toga nastaje u Boki, organizovan je i Prvi festival 2002.godine.Učestvovale su samo klape iz Crne Gore. Festival je imao revijalni karakter, a organizator je bilo Društvo prijatelja grada Perasta. Na glavnom peraškom Trgu ispred crkve Svetog Nikole nastupile su klape: Alkima iz Kotora, Bokelji iz Herceg Novog, Jadran iz Tivta, Bisernice Boke iz Kotora, Bokeljski Mornari iz Kotora, Harmonija iz Budve i Ulcinj iz Ulcinja.
Već naredne godine, postao je Međunarodni festival klapa – Perast. Nastupile su klape iz Hrvatske, festival je dobio takmičarski karakter i tako je ostalo do danas.
„U proteklih 14 godina ugostili smo više od 280 klapa iz Crne Gore i okruženja. Ove godine približili smo se broju od 400 sudionika među kojima su bili i oni najpoznatiji, što svjedoči o popularnosti i dostignutom kvalitetu Festivala. Nastupile su najpoznatije klape, u Perastu su se našla poznata imena klapskog stvaralaštva, autori novih klapskih pjesama, članovi stručnih žirija i brojni saradnici. Festival klapa u Perastu posebno je prepoznat po programima i sadržajima kojima čuvamo, valorizujemo i predstavljamo nematerijalnu kulturnu baštinu klapskog pjevanja, kao dijela crnogorske muzičke tradicije. Tako festivalska biblioteka sadrži već 300 bokeljskih i crnogorskih klapskih pjesama – tradicionalnih, izvornih i savremenih, autorskih“ – kazao je izvršni direktor Festivala Milan (Mikan) Kovačević.
Posebnost i autentičnu notu, ovom Međunarodnom festivalu daje bokeljska pjesma koja je obavezni dio repertoara svih klapa učesnica.
Međunarodni festival klapa – Perast, 2015. godine, održan je 25 – 28. juna, a počeo je predstavljanjem dvaju festivalskih izdanja, i to knjige „Pjesme dalmatske iz Boke” (1907. god.) Ludvika Kube, autora dr Jakše Primorca i dr Zlate Marjanović, kao i časopisa „Lirica” br. 3. Cilj ovih izdanja bio je promocija klapskog pjevanja i očuvanje muzičke i kulturne baštine Boke Kotorske i Crne Gore.
Ludvik Kuba (1863.-1956.), češki slikar impresionist, folklorist i etnomuzikolog je, putujući, čitav svoj život posvetio sakupljanju pjesama slovenskih naroda. Uz 1.300 sakupljenih pjesama iz Dalmacije, sačuvana je “Zbirka pjesama i napjeva iz Bosne i Hercegovine” koja sadrži 1.127 sevdalinki i narodnih pjesama. Zbirka „Pjesme dalmatske iz Boke” sadrži 161 notni zapis i sačuvana je u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti u Zagrebu.
Na 450 stranica knjige, prvi put je u Crnoj Gori objavljeno 155 originalnih notnih zapisa s pratećim tekstovima sakupljenim u mjestima Boke Kotorske iz 1907.godine, kao i naučna kritika i studije od posebne važnosti za crnogorsku etnomuzikologiju. Na ovom projektu Festivala klapa, radio je od 2012. godine, a knjiga, kao kruna predanog rada, na najbolji način predstavlja značajan doprinos očuvanju nematerijalne kulturne baštine Crne Gore.
Festivalski časopis „Lirica” br. 3 predstavlja antologijsku zbirku od 39 klapskih pjesama poznatih bokeljskih autora prošlog stoljeća koji su ostavili neizbrisiv trag u tradiciji klapskog pjevanja u Boki. Svoje mjesto u ovom izdanju našli su autori: Tripo Tomas, Ivo Begu, Dragan Rakić, Božidar Ivanišević, Milorad Minja Vučetić, Nikola Gregović i Nikša Čučić.
O novim festivalskim izdanjima govorili su dr Zlata Marjanović, dr Slobodan Jerkov, kao i direktor Festivala Mikan Kovačević.
Glavni program Peraškog festivala imao je tri takmičarske večeri. Prve večeri publika je uživala uz ženske klape, druge večeri nastupile su muške klape, a publika je mogla čuti i natjecanje u disciplini – nove klapske pjesme. Posljednje večeri su nastupile mješovite klape.
„Festival klapa u Perastu, kao i svaki drugi festival, rastao je od malog i došao do velikog i respektabilnog festivala. Ono što raduje jeste da je festivalu tek 14 godina i da on ima još puno prostora za razvoj. Festival će vrlo brzo morati da se širi na još dana, noći, jer je previše interesenata, a mi imamo malo kapaciteta. Za naredni 15. Festival klapa u Perastu volio bih da pobijedi crnogorska klapa u jakoj konkurenciji, to bi bila dobra ocjena da je tih 15 godina imalo svoju misiju, kvalitet, odjek…“ kazao je Jasminko Šetka, umjetnički direktor Međunarodnog festivala klapa. On je istakao i da je klapsko pjevanje poteklo iz crkvenog pjevanja, da se izvodi u četveroglasju u grupi od pet do devet pjevača i ima svoje specifičnosti. Zbog toga, klapsko pjevanje ne možemo poistovjećivati sa zabavnom ili novokomponovanom narodnom muzikom.
“Ono što me posebno raduje je obnavljanje klapskog pjevanja u Boki Kotorskoj i cijeloj Crnoj Gori. Već na ovogodišnjem, 14. izdanju festivala, nastupilo je desetak klapa iz Crne Gore. Upravo to govori da je postignut veliki uspjeh na način da je oživljeno nešto što je oduvijek bilo na ovim prostorima”, istakao je Šetka.
Višeglasno pjevanje u Crnoj Gori postoji od davnih dana. Kada je Ludvik Kuba zapisivao pjesme, radio je to u četvoroglasju, a ne u jednoj melodijskoj liniji. On je pisao ono što je čuo na ovim prostorima.
“Mi treba da radimo na tome da se još više razvije klapsko pjevanje, da pokažemo svijetu kako u Perastu nije „instant“, već da je klapsko pjevanje nastalo na korjenima, na nečemu što tu postoji od davnih dana na ovim prostorima”, poručio je poznati kompozitor i umjetnički direktor festivala Šetka.
Posljednjih godina, na Festivalu u Perastu učestvuju i klape koje ne dolaze samo sa Primorja, već iz Niša, Zagreba, Sarajeva, Sombora, Podgorice.
„Tom migracijom kretala se i pjesma. Kao što svijet ima različite ukuse, u svakom kraju će se naći neko ko će voljeti klapsku pjesmu i neko ko to neće željeti ni da čuje. Kolijevkom klapskog pjevanja naziva se Dalmacija, ali se tu može pridružiti i Boka Kotorska i treba da bude ponosna na svoje stare pjevače, a hvala Bogu, i današnje pjevače. Zato fascinira da je klapska pjesma u Crnoj Gori u posljednjih desetak godina eskalirala i da je doživjela svoj veliki razvoj. Tradicija klapske pjesme uči se od djetinjstva. „Ako dijete odgajate u tom duhu, onda će dijete sjutra voljeti klapsku muziku i tu skidam kapu peraškom Festivalu. To je veliki i najbolji zadatak festivala, koji to izvrsno radi na čelu sa Milanom (Mikanom) Kovačevićem ”- kazao je Jasminko Šetka.
Posljednje revijalne večeri Festivala u Perastu 2015., klape su izvele napjeve iz svog kraja. Te noći čule su se pjesme iz cijelog regiona.
Kao manifestacija u koju su kulturne institucije Kotora i Crne Gore prepoznale visoka programska dostignuća, Međunarodni festival klapa u Perastu je od 2012. godine dio Kotor Arta, najvažnijeg multikulturalnog međunarodnog programa u Crnoj Gori. A klapskom muzikom, koja harmoniju nosi u sebi, festival uspješno ostvaruje i svoju misiju građenja mostova prijateljstva u regionu.
Da li je Međunarodni klapski festival – Perast dobio svoju himnu?!
Prva nagrada publike u kategoriji najbolje muške klape i nove klapske pjesme pripala je klapi „Kaše“ iz Dubrovnika za aranžman i tekst “Slava Perasta“ autora Boža Vodopije, bivšeg konzula Hrvatske u Crnoj Gori, muziku i obradu Vicka Dragojevića, za koju organizatori Festivala vjeruju da će postati himna peraškog Festivala.
Slava Perasta
Veslali smo Fašinadu
I kitili mladog mađa
S klapom pjevali po gradu
Kada se na kokota gađa.
Tvojom slavom ponosi se
Svaki Bokelj, Boka cijela
A molitva prenosi se
Majci Božijoj sa Škrpjela.
I na moru i na rivi
Uz zvonike i palace
Novu mladost Perast živi
Novu mladost, stare face.
A kada s pjace na ulice
Zaori se glazba znana
Staro kolo mornarice
Kao himna sa usana.
Kroz Verige biser sjaji
Na kamenu Perasta blista
Uspomene mnoge taji
Al’ za sve je ljubav ista.
Hrvatska zaštitila klapsko pjevanje na UNESCO-vom popisu nematerijalne baštine
Na sedmom sastanaku UNESCO – Međuvladinog odbora za nematerijalnu kulturnu baštinu, održanom u Parizu decembra 2012. godine, Hrvatska je dobila još jedno zaštićeno nematerijalno kulturno dobro – klapsko pjevanje.
Hrvatsko izaslanstvo u sastavu: predstavnika Ministarstva kulture, Hrvatskog povjerenstva za UNESCO i Stalnog predstavništva RH, zahvalilo je Međuvladinom odboru što je prepoznao klapsko pjevanje kao iznimnu baštinu svijeta. S više od 650 predstavnika zemalja članica konvencije, proslavio se upis uz slušanje kratkog programa klapskih pjesama koji je kao iznenađenje odboru pripremilo Ministarstvo kulture. U UNESCO-u su se toga dana nastavili prigodni i spontani programi klapskog pjevanja.
Bit će to snažan poticaj da ono i nadalje živi, provođenjem i poduzimanjem raznovrsnih mjera popularizacije. No to znači i preuzimanje obveza, na međunarodnoj i na nacionalnoj razini, da se tako visoko valorizirano kulturno dobro nadalje čuva, prenosi i promiče kao dio svjetske baštine. Uvrštavanjem na reprezentativni popis, priznati međunarodni status našeg nematerijalnog kulturnog dobra, otvara i brojne druge mogućnosti promicanja Republike Hrvatske, njezine kulture i stvaralaštva kao i promoviranja specifičnosti njezinih pojedinih regija i područja, posebno kroz kulturni turizam – tada su saopštili su iz Ministarstva kulture Hrvatske.
Miro Marušić