17.1 C
Kotor

Slušaj online radio

Saobraćajne muke u Kotoru gradu

Saobraćajne muke u Kotoru gradu
Kotor – kruzer – foto Boka News

Kada se poveća broj vozila deset procenata, to ne zvuči mnogo, međutim, kada je „čaša već puna“ i vi dodate još deset procenata, onda se ona prelije svugdje…kaže gradonačelnik Jokić



Opština Kotor je u koordinaciji sa Institutom za bezbjednost iz Beograda ozbiljno pristupila rješavanju pitanja saobraćaja kroz sistem u čijoj osnovi je složeni algoritam/vještačka inteligencija. Sistem je kreirao tim referentne njemačke firme „Elcom“- Karlsrue, registrovane u Crnoj Gori, koja upravlja i saobraćajem u Minhenu, Berlinu, Londonu, Parizu, te profesionalcima koji su osmislili i održavaju taj sistem, kao i poslenicima Uprave policije koji to podržavaju, pomalo smeta mišljenje laičke javnosti.

-Kružni tok saobraćaja u Škaljarima je sada dominantna  raskrsnica koja ima ulogu glavnog čvorišta, za sat vremena propušta 700, s našim ubrzavanjem 800 vozila, ali je nevjerovatno da za tri sata priliv vozila tuda bude 27.000 vozila. Pružamo podršku gradu Kotoru zbog građana, nastojimo da riješimo ovaj problem. Ukoliko ne bude rješiv, vjerovatno će se vraćati na staro, u svakom slučaju, neko se vrlo ozbiljno zainteresovao da se ovo riješi na kvalitetan način. Treba pokušati, ako ne uspije- ne uspije, ali stvarno je u pitanju naučna ekspertiza, čista matematika. Da bi ovaj sistem odgovorio potrebama velikog priliva vozila, za to moramo da obezbijedimo sve uslove, kazao je u razgovoru sa novinarima samostalni policijski inspektor Igor Janković, zamjenik komandira stanice Odjeljenja bezbjednosti Kotor, koji danonoćno prati frekvenciju saobraćaja i protočnosti glavne ulice.

Priliv saobraćaja u Kotoru ove godine u odnosu na prošlu godinu povećan je za preko 10% – što je, kaže Janković, neobjašnjivo, a za stručnjake iz Njemačke je isto velika nepoznanica. Janković je iznio podatak da je 11. septembra od 12 do 15 sati glavnom saobraćajnicom prošlo 28.000 vozila, a slični su pokazatelji i za 19. i 20. avgust, kada je za tri sata prometa izbrojano skoro isto toliko vozila.

Krajem juna prošle godine puštena je u rad prva faza semafora, na koje su se građani brzo privikli, a sada je potreban izvjestan period adaptacije i za ovu inovaciju.

Tri nivoa regulisanja saobraćaja: linijski, naizmjenično i kombinovano

-Radimo dugo tu i svjesni smo problema koje smo ranije imali u saobraćaju, a ovdje je u pitanju podešavanje parametara. Vjerovali ili ne, za sada u Evropi ne postoji ovakav grad sa ovakvim prilivom saobraćaja kakav ima Kotor. Stručnjaci iz Njemačke ne mogu da vjeruju da ovakvi parametri postoje.

Oni imaju matematički algoritam- imamo priliv toliko, tu propuštamo tako, imamo tri nivoa regulisanja saobraćaja, linijski, naizmjenično, kombinovano, pravimo sistem i napravimo  ga tako da upamti da kod kružnoga toka Škaljari ili od Tunela Vrmac do izlaska tamo treba nekih 12 -15 minuta da mi prođemo tu dionicu. Međutim, sklop svih okolnosti, još uvijek neprilagođenost građana Kotora na semaforsku signalizaciju, to je veliki broj semafora – upravo od nas zahtijeva da mi ne mijenjamo režim saobraćaja, mi samo moramo da ubrzamo saobraćaj i da otklonimo svaki štetni događaj na toj dionici, pojasnio je inspektor Janković.

Domaći prave najveću gužvu

-Ovo je zemlja idealna za bicikle, trotinete, za motore. Sad nemamo toliko stranaca, sad su dominantni vozači- građani Kotora, jedna osoba- jedno vozilo. Moramo napraviti kompromise da smanjimo broj vozila, da nađemo alternativna rješenja.

Takođe, sama satnica parkiranja vozila na autobuska stajališta i prevoz gradskog autobusa “Blue line” utiču na zastoj. Lično sam to posmatrao i štopovao, kad parkiraju vozači vozilo na autobusko stajališe, a ljeti ima dosta naroda, po pet minuta minimum ostaje taj autobus zadržan na stajalištu (vozač mora da primi putnika, da mu naplati) na sred kolovozne trake, ne može da se skloni sa asfalta. Deset takvih stajanja pravi zastoj od 50 minuta. Kad na ovu cifru saobraćaja dodamo pomenuti priliv vozila, da ne pričam o nepropisnom parkiranju, o navikama naših građana da na rivu ostave auto da  bi obavili kupovine…Ako mislimo da riješimo saobraćaj, svi građani će morati da se uključe u to, poručuje Janković.

Sistem je prvih sedam do deset dana loše radio, dok algoritmi nisu izračunali priliv vozila i taj sistem se svaki dan prilagođava. Prije devet dana je bila gužva, ali je saobraćaj tekao, i vozaču je od tunela do Dobrote trebalo 20-25 minuta u periodu najveće gužve, to je bilo u redu. Ali je onda došlo do takvog povećanja vozila, po dvije-tri hiljade novih, te je Lokalnoj upravi bila potrebna intervencija Uprave policije, sistema i svih drugih.

Glavnom ulicom svakog sata prosječno prođe oko hiljadu automobila

-Možete da upravljate saobraćajom sa infrastrukturom koju imate- jednu ulicu čiji je vršni momenat (kada je ulica maksimalno opterećena) 600 vozila na sat.  Kad 14000 automobila podijelite na 14 sati, kada je najintenzivniji saobraćaj, dobićete da je ta ulica svakoga sata opterećena sa hiljadu automobila, minimum 700-800.

To znači da na svake četiri sekunde jedan automobil uđe u tunel. Ako u bilo kojoj tačci njegovog puta od tunela do Dobrote dođe do minute zastoja, to se reflektuje na 20 minuta zastoja gore i to je tako. Ovo što smo uradili je način da taj saobraćaj što je više moguće teče, nema drugog načina sa ovom infrastrukturom i sa ovim brojem vozila, objasnio je i Vladimir Jokić, predsjednik Opštine Kotor i obećao:„Biće prohodno“.

Ako najveću gužvu stvaraju domaći vozači, a gradski javni saobraćaj takođe kasni zbog gužvi, pitali smo gradonačelnika Jokića da li Opština planira da poboljša uslugu javnog prevoza kako bi građani „zavoljeli“ i u većoj mjeri koristili autobuski prevoz i time rasteretili saobraćaj, a i svoj kućni budžet.

Uvode aplikaciju za praćenje autobusa

-Naši podaci, matematički izračunati, pokazuju da najmanje 47% vozila na ulici su vozila kotorskih tablica, a kada se tome doda broj vozila koja naši sugrađani voze na budvanske, tivatske ili novske tablice, doći ćemo do nekih 60 do 70 procenata. To je tako, mi ovdje živimo i treba da imamo prioritet u saobraćaju. Pokrenuli smo novi gradski saobraćaj, ugovoren na pet godina, po tenderu koji je ranije urađen, nabavili smo nove autobuse, ali nemoguće je da mi utičemo na to da autobusi budu u minut tačni u ovim gužvama. Ono što ćemo da uradimo u toku naredne godine, jeste aplikacija („volim kotor“), po ugledu na aplikaciju „respect city“ koju je razvio Dubrovnik, gdje ćete vi u svakom trenutku znati stanje na putu, znaćete gdje su vaši autobusi. Dolazak autobusa će biti profesionalno tarifiran u odnosu na vrijeme kada dolazi- ako dolazi u vrijeme najveće gužve, to će najskuplje da ih košta, objasnio je gradonačelnik i dodao da će prevoznik snositi stroge represivne mjere do otkaza ugovora, ukoliko bude „preskakao“ linije. Na to su mu skrenuli pažnju sugrađani, koji su mu se požalili da su nedavno čekali jako dugo.

Isto tako, Opština je pokrenula izradu studije izvodljivosti projekta osnivanja Gradskog autoprevozničkog preduzeća, međutim to je, kažu, vrlo komplikovano.

-Ako vi danas ne možete da nađete vozača koji  treba da vozi u Komunalno preduzeće za platu veću od gradonačelnikove, kako ćete sjutra držati saobraćajno preduzeće sa vozačima, kondukterima, serviserima i svim ostalima, upitao je Jokić, te se osvrnuo i na mogućnost vodenog saobraćaja.

Linijski vodeni prevoz u domenu rada Ministarstva pomorstva

 -Mi smo ono što je do nas uradili. Ako uzmete Prostorno-urbanistički plan, u njemu su predviđena zaustavna mjesta za vodeni taksi za redovni linijski vodeni saobraćaj. Stvorili smo preduslove i pokrenuli smo pitanje vodenog saobraćaja u Opštini Kotor, imali smo više razgovora sa predstavnicima Ministarstva pomorstva. Nadam se da će to u jednom trenutku „proraditi“, a to će sigurno biti u januaru-februaru, kada krenu radovi na kanalizaciji kroz Prčanj i Stoliv. Tada ćemo organizovati morski prevoz do Staroga grada i do Dobrote.

/M.D.P./

Najčitanije