
Komisija još piše novo obrazloženje rang-liste
Tenderska komisija za sprovođenje postupka koncesije za pravo korišćenja aerodroma Podgorica i Tivat ni na jučerašnjoj sjednici nije završila posao oko definisanja konačne rang-liste ponuđa na tenderu za izdavanje u zakup na 30 godina crnogorskih aerodroma.
Članovi komisije juče su radili na usaglašavanju teksta obrazloženja rang-liste po kojoj je na prvom mjestu ponuda južnokorejske kompanije “Incheon Intrernatioval Airport Corporaton” (IIAC), a drugorangirana je ponuda američko-luksemburškog konzorcijuma “Corporation America Airports” (CAAP).
“Radi se na definisanjju teksta odbrazloženja odluke. Ima tu posla pa će sjednica biti nastavljena sjutra”, kazao je juče “Viestima” izvor upućen u zbivanja na Tenderskoj komisiji koju vodi potpredsjednik Vlade i ministar ekonomskog razvoja Nik Đeljošaj.
CAAP je prije dva mjeseca uložio prigovor na rang-listu koju je Ministarstvo saobraćaja objavilo 17. jula, a koga je Komisiija za koncesije Vlade Crne Gore djelimično prihvatila i odlučila da Tenderska komisija u svojoj prvobitnoj odluci, nema dovoljno jasno i valjano objašnjenje bodovanja ponuda IIAC-a i CAAP-a, što otvara prostor za proizvoljnost i dovodi u pitanje transparentnost postupka. To u praksi znači da Tenderska komisija sada mora detaljno da obrazloži kako je došla do svake pojedinačne ocjene i broja bodova, jer bez toga rang-lista ne može biti validna osnova za konačnu odluku Vlade o dodjeli koncesije.
Ministarstvo saobraćaja saopštilo je u julu da je južnokorejska kompanija “Incheon International Airport Corporation” prvorangirana na tenderu za dodjelu koncesije za Aerodrome Crne Gore, sa ukupno osvojenih 96,18 bodova. Na drugom mjestu je, prema toj rang-listi, luksemburško-američka firma “Corporacion America Airports”, koja je dobila 65,15 bodova.
Prema nezvaničnim informacijama, Korejci kroz finansijsku ponudu daju 100 miliona fiksne nadoknade za aerodrome i 35 odsto od godišnjih prihoda kao varijabilnu koncesionu naknadu. CAAP je ponudio 101 milion fiksne naknade i nešto preko 17 odsto godišnjeg prihoda kao varijabilnu naknadu. Sa druge strane, CAAP planira da uloži 319 miliona eura u rekonstrukciju aerodroma u Podgorici i Tivtu, što je 63 miliona više od konkurentskog IIAC-a.
Vladina Komisija za koncesije, inače, nedavno je odbila predlog CAAP-a da obustavi dalji tok tendera za dodjelu koncesija za crnogorske aerodrome. Luksemburško-američka kompanija tražila je odlaganje konačne odluke dok Upravni sud ne odluči o njihovoj tužbi koju su podnijeli.
U tužbi se, između ostalog, navodi da je CAAP zatražio da se postupanje Tenderske komisije, koje je dovelo do izmjene kriterijuma za bodovanje tokom tenderskog procesa pod uticajem strana koje nijesu članovi te komisije, proglasi nezakonitim, te da se utvrdi da je prva evaluacija tehničkih ponuda koju je Tenderska komisija sprovela 5. juna 2025. godine jedina zakonita i relevantna u ovom postupku. CAAP je takođe zatražio da Sud praktično odloži sve dalje radnje u vezi sa tenderom dok ne donese svoju odluku. Ocijenili su da obrazloženje dostavljene rang-liste “ne sadrži dovoljno jasne i valjane razloge na osnovu kojih je izvršeno bodovanje po pojedinačnim kriterijumima, što je neophodno radi obezbjeđivanja transparentnosti, jednakog tretmana i zakonitosti postupka.”
Upravni sud krajem septembra je odbacio zahtjev CAAP-a za odlaganje izvršenja rješenja Komisije za koncesije Vlade Crne Gore, te je ostalo na Tenderskoj komisiji da napiše novo obrazloženje svoje rang-liste po kojoj su Korejci na “pol poziciji” da preuzmu aerodrome, ali što ona ni danas nije uspjela da završi.
/S. Luković/