Okrugli sto povodom 100 godina od smrti Franca Kafke biće održan večeras (ponedjeljak, 15. jula) u Kreativnom Habu u Kotoru (Stari zatvor) od 21.30 sati, u okviru književnog programa KotorArta.
Program je osmislila i vodi ga Maja Mrđenović, filološkinja opšte književnosti i teorije književnosti iz Kotora, a učestvovaće sociolog Pavle Milenković, redovni profesor na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu i germanistkinja Biljana Pajić, zaposlena u Institutu Gete u Beogradu.
-Kafkin roman “Proces” jedno od najneobičnijih i najčuvenijih djela svjetske književnosti, za koje se često kaže da, sa svojom frustrirajućom neprozirnošću i zavodljivom dvosmislenošću, predstavlja šifru savremene egzistencije. Pridjev kafkijanski, koji se odomaćio za Kafkin samosvojan i osebujan književni svijet – svijet pojedinca u sredini koja se upravlja po nekom nepoznatom, naoko alogičnom mehanizmu, kao u nekom mučnom snu – par ekselans je odlika (i) naše aktuelne svakodnevice.
Deformisani svijet koji Kafka kreira očigledno ne može biti doslovno stvaran, ali je izuzetno stvarno ono što se u tom svijetu događa s ljudima, njihovim osjećanjima, mislima i sudbinama. U tom smislu, paradoksalno, u apsurdnom kontekstu, Kafka može biti shvaćen i kao najveći realista među pripovjedačima: iza sve njegove imanentne zagonetnosti slutimo jednostavne i nedvojbene istine. Šta se sve sliva u sveprisutnu mòru koja nas steže, koči, i pretvara u mehanizovane, egoistične, kukavičke marionete, neosjetljive u svojoj nesposobnosti za čuđenje? Na koje načine Proces, poput bolno zasljepljujuće svjetlosti, kontinuirano pogađa nečistu savjest čovječanstva i djeluje kao „sjekira za zaleđeno more u nama“?, istakla je u najavi ove večeri Maja Mrđenović, doktorantkinja na završnoj godini Doktorskih naučnih studija teorije dramskih umetnosti, medija i kulture Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu.
/M.D.P./