11 C
Kotor

Slušaj online radio

Pomorski saobraćaj krije podatke o obimu prometa na trajektima i zaradi, država nema ili ne želi da ima načina da prekontroliše stanje

Pomoski saobraćaj – foto Boka News

Preduzeće Pomorski saobraćaj odbilo je da saopšti koliki je fizički obim prometa ostvarilo na trajektnoj liniji Kamenari-Lepetane-Kamenari do kraja septembra ove godine, kao i kakvi su finansijski rezultati koje je ostvarilo na isteku trećeg kvartala.

Podaci o prihodima od usluga te monopolističke firme inače, osnovno su mjerilo po kojima Pomorski saobraćaj – kompanija u vlasništvu podgoričkih biznismena Dušana i Dejana Bana i njihovog partnera Željka Mihailovića, državi plaća naknadu za obavljanje trajektnog prevoza.

Naime, po ugovoru sa JP Morsko Dobro o zakupu morske obale u Kamenarima i Lepetanima iz 2004. a koji je jedini pravni osnov za njihovo obavljanje trajektnog prevoza na toj liniji, Pomorski saobraćaj Morksom Dobru treba da plati mjesečnu naknadu u visini od 4% prihoda ostvarenog prodajom svojih usluga. Ugovor sa Mosrkim Dobrom iz 2004. je inače, istekao 31.decembra prošle godine, ali je Pomorski saobraćaj odlukom Vlade, nastavio da obavlja ovu djelatnost do daljnjeg i tek je nedavno potpisan aneks ovog ugovora usklađen sa takvom odlukom kabineta premijera Duška Markovića.

Iz Morskog Dobra su kazali da su od početka godine, zaključno sa mjesecom septembrom, od Pomorskog saobraćaja prihodovali 204.609,77  eura. To znači da je, ako se ima u vidu ugovorena obaveza Pomorskog saobraćaja, firma braće Ban i Mihajlovića   na kraju trećeg kvartala imala ostvaren ukupan prihod od prodaje svojih usluga u visini od 5.115.250 eura.

Iz te kompenije međutim, nisu željeli da saopše ni podatke o fizičkom obimu prometa u broju trajektom prevezenih vozila za devet mjeseci, kao ni podatke o tome koliko su novca uplatili Morskom Dobru za zakupninu obale u Lepetanima i Kamenarima.

„Obavještavamo Vas da je Pomorski saobraćaj DOO, u za Vas interesantnom periodu,  od 01.01.2019. do 30.09.2019. godine, uredno mjesečno plaćao sve obaveze prema JP Morsko dobro shodno mjerljivim podacima i validnoj dokumentaciji.  Podaci o iznosima tih uplata su interne prirode i smatraju se poslovnom tajnom kompanije.“- rečeno je iz menadžmenta Pomorskog saobraćaja, uz napomenu da oni „nijesu pozvani da komentaruišu prihode trećih lica – Morskog Dobra“, te da se tim povodom obratimo istoimenom JP iz Budve.

Menadžment Pomorskog saobraćaja međutim, nije komentarisao, odnosno ni potvrdio ali ni demantovao navod iz napšeg pitanja da li je njihov ukupan prihod od trajektnih usluga u prvih devet mjeseci ove godine iznosio oko 6,5 miliona eura. Toliko naime, pokazuje grubi proračun prihoda ove kompanije, na osnovu javnosti dostupnih podataka o broju prodatih trajektnih karata za vožnju u jednom smjeru, u biljetarnicama Pomorskog saobraćaja na Kamenarima i u Lepetanima. Tako se iz karte kupljene u Lepetanima 29.septembra nešto prije 15 sati, vidi da su od početka godine do tog momenta, u biljetarnici Lepetane prodate ukupno 543.542 trajektne karte.  Iz karte kupljene istog dana nešto prije 22 sata u Kamenarima, vidi se da je u toj biljetarnici od početka godine do tada prodato ukupno 520.114 karata za prevoz vozila trajektom. To znači da je samo do 29. septembra, od početka godine preko trajekta prevezeno skoro 1,1 miliona vozila svih kategorija. Imajući u vidu cjenovnik Pomorskog saobraćaja koji kartu za trajekt u jednom pravcu naplaćuje od 1 eura za bicikle do 25 eura za specijalna i vangabaritna vozila, odnosno 4,5 eura za putničke automobile koji čine najveći dio prometa na traketima, ispada da je samo do pred kraj septembra mjeseca, firma braće Ban i Mihajlovića prihodovala oko 6,4 miliona eura od prodatih karata za trajekte. To je za oko 1,3 miliona eura više od zvaničnog prihoda od usluga na osnovu kojeg je Morskom Dobru Pomorski saobraćaj do kraja septembra isplatio ukupno 209.609 eura naknade za korišćenje obale. Više je to i od čitavog zvaničnog prihoda od usluga Pomorskog saobraćaja za cijelu 2018.godinu, a koji po finansijskim iskazima te firme sa sajta Poreske uprave, lani iznosio 5,79 miliona eura.

Karta za trajekt

„Podatak o prometu od oko 1,1 milion vozila i prihodu od prodatih karata od oko 6,4 miliona eura za devet mjeseci 2019., treba uzeti sa dodatnom rezervom jer je ovo konzervativna procjena, zato što u nju nisu ušla prevezena vozila nekih preduzeća i državnih službi koje imaju ugovore sa Pomorskim saobraćajem o plaćanju na odloženo, pa im se i ne izdaju karte u biljetarnicama na Lepetanima i  na Kamenarima. Uz to, i prosjek od 6 eura prihoda po prevezenom vozilu je vjerovatno manji od objektivnog, posebno imajući u vidu da se ove i protekle godine na trajektima bilježi znatno povećanje broja autobusa i kombija, a koji plaćaju znatno skuplje karte od malih putničkih automobila na koje otpada većina prometa.“- kazao nam je  dugogodišnji zaposlenik na trajektima koji je želio da ostane anoniman.

Na pitanje da li JP Morsko Dobro ima mogućnost uvida u fizički obim prometa koji Pomorski saobraćaj ostvaruje na trajektnoj liniji preko tjesnaca Verige s obzirom da je prihod od prodatih trajektnih karata osnovni parametar za obračun naknade što je naplaćuje to JP, iz Morskog Dobra su samo kazali da „Pomorski saobraćaj dostavlja Javnom preduzeću mjesečni Obračun o ostvarenom prihodu od prodaje karata, te shodno tome, uplaćuje 4% od ostvarenog prihoda od prodaje karata u skladu sa Ugovorom.“

Pomorski saobraćaj je prije nekoliko godina odbijao da Morskom Dobru dostavlja mjesečne obračune prometa, zbog čega su se vodili i sudski sporovi između ta dva preduzeća, a Državna revizorska institucija je revidujući finansijske izvještaje budvanskog JP, svojevremeno „izrazila rezervu na način i visinu uplate sredstava od strane ”Pomorskog saobraćaja” po osnovu Ugovora o korišćenju morskog dobra”.

Izvor:S.L

Najčitanije