11.3 C
Kotor

Slušaj online radio

Predviđena dodatna naknada konsultantu za aerodrome

foto Aerodromi CG

Ministarstvo saobraćaja i pomorstva (MSP) do danas nije objelodanilo analizu koju je za njegove i potrebe Međunarodne finansijke korporacije IFC, radila konsultanstka kuća Dean Capital Strategies iz Beča, a koja je navodno dokazala opravdanost davanja aerodroma u Tivtu i Podgorici u dugoročni zakup koncesionaru.

Iz resora koje vodi Osman Nurković (BS), nisu odgovorili na pitanje zbog čega nisu objavili tu ključnu analizu i koji je razlog zašto je taj dokument proglašen internim.

MSP, ali i premijer Duško Marković inače, teškim  riječima su se „obrušili“ na sve koji su proteklih dana ukazivali na nedopustivost činjenice da država odluku o davanju svoja dva kapitalna ekonomnska resursa u zakup, donosi na osnovu analize koju istovremeno krije od javnosti. Dio učesnika ove polemike izrazio je sumnju u kvalitet analize koju MSP krije, skrećući pažnju na činjenicu da je firma Dean Capital Strategies osnovana prije nepune tri godine, da ima samo jednog stalno zaposlenog, da je do sada poslovala sa značajnim gubitkom i da je vlasnički povezana sa propalim projektom za proizvodnju tzv.craft piva.

Marković i Nurković su odbacili ovakve kvalifikacije na račun konsultanta koji ih je savjetovao da aerodrome daju u zakup, nazivajući ih netačnim, zlonamjernim i politički motivisanim, ali nisu demantovali niti jedan navod vezano za osnivanje, broj zaposlenih i poslovni performans Dean Capital Strategies-a.

“Aerodromi su jedan od najvećih infrastrukturnih potencijala da su sada na niskom nivou i već predstavljaju usko grlo za dalji razvoj. Hoćemo to u kratkom vremenskom roku da promijenimo zato smo se opredijelili da nam partner bude Internacionalna finansijska korporacija IFC. Pokušaj diskreditacije eksperta kojeg je angažovala ova renomirana međunarodna finansijska organizacija predstavlja samo vid političke borbe. Bez obzira na to očekujem uspjeh valorizacije aerodroma i velike benefite za našu ekonomiju”- kazao je juče premijer Marković.

Međutim, način na koji je strukturiran nacrt Koncesionog ugovora što ga je u saradnji sa Dean Capitalom i IFC pripremilo MSP, budi sumnju o mogućem postojanju konflikta interesa. Naime, po Koncesionom ugovoru, budući koncesionar kojem će Vlada dati aerodrome u zakup, plaćaće posebnu “Naknadu za razvoj projekta” i to istom IFC-u koji je kao konsultant, prethodno crnogorsku Vladu savjetovao da aerodrome da u koncesiju.

Aerodrom Tivat

Iz MSP nisu odgovorili na pitanja zašto bi se IFC-u plaćala „naknada za razvoj projekta“ ako je Vlada već prethodno platila njegove konsultantske usluge, koliki je iznos te naknade i da li vide konflikt interesa u činjenici da će savjetnika koji im je predložio da aerodrome daju u zakup, sutra plaćati koncesionar koji je, zahvaljujuči takvom savjetu IFC-a Vladi, došao u situaciju da preuzme crnogorske aerodrome i zarađuje na njima.

Da li će za MSP i Vladu Crne Gore biti prihvatljivo da se, imajući u vidu ovakvu konsultantsku ulogu IFC-a u donošenju odluke za davanje aerodroma u koncesiju, kao dobitnik koncesije sutra možda javi neki konzorcijum u kojem će IFC imati ulog kao vlasnik ili finansijer, a kao što je to slučaj na nekim od aerodroma u region- još je jedno pitanje na koje od Nurkovića nismo dobili odgovor.

MSP je odćutalo i pitanje zbog čega nsistiraju na sprovođenju koncesionog aranžmana za aerodrome, kada nacrt Koncesionog ugovora sa tripartitnim učešćem (Koncedent, Koncesionar i Finansijer -Sponzor) rezultira povećanjem javnog duga Crne Gore za iznos od oko 200 miliona eura koliko će se minimalno Koncesionar kredita uzeti kod Finansijera, a sve to u sistuaciji kada država zvanično tvrdi da nema prostora da se ona dodatno zadužuje za modernizaciju svojih vazdušnih luka.

Izvor:S.L

Najčitanije