13.4 C
Kotor

Slušaj online radio

Teško poletanje crnogorske aviokompanije

foto Aerodromi CG

Poslije gašenja Montenegro Airlinesa, vlasti u Podgorici pokreću novu avio-kompaniju ToMontenegro. Nadaju se da će poletjeti do leta, ali to neće biti lako. Air Serbia je potpuno preuzela isplativu liniju do Beograda, piše DW (Deutsche Welle)

Crna Gora je krajem godine ostala bez nacionalne avio-kompanije Montenegro Airlines, čiji su avioni prizemljeni zbog ogromnih dugova. Nova Vlada nije željela da je ponovo spašava zbog, kako kažu, pravila Evropske unije o zaštiti konkurencije koja zabranjuje novu državnu pomoć posrnulom avio-prevozniku. S druge strane, bivša vlast oštro je kritikovala ovu odluku tvrdeći da su tokom pandemije mnoge evropske vlade pomogle svoje avio-kompanije pa je mogla i crnogorska.

Umjesto dosadašnje, koja je bila na meti kritika zbog ogromnih zarada menadžmenta i partijskog zapošljavanja, Vlada je formirala novu avio-kompaniju ToMontenegro i sada se čeka da krene sa letovima.

Crna Gora je jedna od država bivše Jugoslavije koja je godinama održavala avio-kompaniju, uprkos gubicima od više desetina miliona eura. Većina političara se slaže da je to neophodno jer se u Crnu Goru mahom stiže avionom, a čitav BDP bitno zavisi od turizma.

Međutim, postavlja se pitanje da li nova kompanija može da posluje bolje od stare i bude profitabilna? Posebno jer kreće doba velike krize u ovoj branši, a i druge kompanije su ugrabile dio tržišta prestankom rada Montenegro Airlinesa.

Teško bez pomoći države?

„Cilj je da se napravi moderna avio-kompanija, zasnovana na tržišnim principima, i da bude održiva u narednih deset godina“, rekao je Predrag Todorović, direktor ToMontenegra.

Vlada je novu kompaniju uložila 30 miliona eura. Za blizu 22 miliona su kupljena dva aviona koja je do sada iznajmljivao Montenegro Airlines. Planira se i širenje flote. Time je startna pozicija kudikamo bolja nego ona koju je imala stara kompanija, koja nije posjedovala svoje avione.

Ipak, vazduhoplovni analitičar iz Zagreba Alen Šćuric kaže da ni ToMontenegro neće moći bez pomoći države. „Crna Gora treba da ima nacionalnu avio-kompaniju jer je uglavnom avio-destinacija. Ipak, nije realno očekivati da će ova kompanija poslovati po tržišnim principima. Ona neće, ja vam to tvrdim, nikad biti profitabilna. Ako to nisu mogle kompanije u mnogo većim državama, sa stotinama aviona, ne vidim da bi ni ToMontenegro sa nekoliko aviona i malim tržištem to mogao da ostvari”, kaže Šćuric za DW.

Polijeću do ljeta?

Todorović očekuje da će nova avio-kompanija poletjeti do ljeta iako priznaje da ne zavisi sve od njih, već je potrebno dobiti neophodne dozvole. Posebno važno pitanje ostaju aerodromski slotovi, odnosno vrijeme polijetanja i slijetanja na aerodromima koji mogu značajno da povećaju zaradu avio-kompanija.

„Nije lako dobiti slotove, pogotovo na najznačajnijim evropskim aerodromima kao što su oni u Frankfurtu ili Londonu. To je i moja glavna kritika – trebalo je održati Montenegro Airlines kako bi se sačuvali slotovi. Dakle, trebalo je nastaviti sa letovima prethodne avio-kompanije, a u međuvremenu praviti ToMontenegro i onda samo u nekoliko dana preći na novu avio-kompaniju. Sve bi bilo mnogo lakše“, kaže Šćurić.

Još se ne zna ni koliko će nova firma imati zaposlenih. Montenegro Airlines, koji još nije zvanično ugašen, ima ih 360 i oni već pet mjeseci ne primaju platu. Imaće prednost u zapošljavanju u ToMontenegro, obećao je Todorović. „Ne bih licitirao sa brojem zaposlenih, koliko budemo imali aviona tako ćemo i zapošljavati“, kaže direktor novog avio-prevoznika.

Za Šćurica je, pak, zabrinjavajuće što se još ne zna koliko će tačno ljudi raditi, a upozorava i na još neke stvari. „Ako kažete da ćete poletjeti do ljeta a još nema prodaje karata, to je nešto što mora da zabrine. Takođe, nema još konačnog odgovora koje će sve to biti linije iako je direktor ToMontenegra rekao da će raditi na tome da prvi letovi budu za Beograd. Prestankom letova Montenegro Airlinesa, Air Serbia je to iskoristila i pojačala letove prema aerodromima u Podgorici i Tivtu.“

Linija crnogorske kompanije ka Beogradu bila je ubjedljivo najisplativija. Od njenog nestanka, Air Serbia praktično ima monopol na toj ruti što je dovelo do povećanja cijene karata na oko 200 eura, dok su ranije bile oko 120. Todorović vjeruje da će konkurencija vratiti cijene na prethodni nivo kada ToMontenegro počne da saobraća.

Najčitanije