17.1 C
Kotor

Slušaj online radio

Tivat – Parking servis i Autobusku stanicu spajaju u jedno preduzeće

Autobuska stanica Tivat

Opština Tivat kreće u proces spajanja dva svoja preduzeća Parking servis Tivat (PST) i Austobuska stanica Tivat (AST) u jednu firmu, pa će se tako pred odbornicima na predstojećoj sjednici lokalnog parlamentra u srijedu, naći predlog Elaborata racionalizacije poslovanja PST doo i AST doo sa predlozima za spajanje dva preduzeća, kao i dopune Statuta PST-a.

Elaborat je po narudžbi Optine Tivat koja je 100% vlasnik obje ove firme, uradila kompanija Core Consulting iz Podgorice, a zaključak te analize je da je za lokalnu upravu mnogo efikasnije riješenje da PST i AST budu spojeni u jedno preduzeće, odnosno da se Autobuska stanica kao  kompanija dobrovoljno likvidira, a da njenu imovinu, djelatnost i dio zaposlenih preuzme PST kao finansijski mnogoo jača i solventnija opštinska firma. PST koja gazduje parkinzima u Tivtu trenutno ima 36 sistematizovanih radnih mjesta, od čega je za stalno pounjeno njih 18, te od svog osnivanja pozitivno posluje i čak ostvaruje značajnu dobit, dok je AST sa druge strane u velikim  problemima, posebno od prošle godine i izbijanja koronakrize koja se pogubno odrazila na oblast drumskog putničkog saobraćaja.

Zbog toga je Opština lani na zahtjev menadžmenta AST-a bila prinuđena da u više navrata sa desetinama hiljada eura dotira rad te firma koja ima sistematizovanih 18 radnih mjesta i trenutno  16 zaposlenih, kako bi AST bila u stanju da izmiruje svije elementarne obaveze i isplaćuje plate radnicima.

Iz nekadašnje tivatske opozicije su bivšu lokalnu DPS-SD-HGI vlast za vrijeme čijeg su mandata 2017. godine formirani i PST i AST, upozoravali da je racionalnije u startu napraviti samo jednu firmu koja će gazdovati i javnim parkiralištima i objektom autobuske stanice, ali je to tadašnji DPS potpredsjednik Opštine Siniša Kusovac glatko odbio jer su toj partiji dvije, umjesto jedne opštinske firme bile povoljnije riješenje zbog većih mogučnosti „uhljebljivanja“ svojih kadrova u organima upravljama PST-om i AST-om, odnosno veće mogućnosti zapošljavanja svojih simpatizera na radnim mjestima u dvije umjesto jednoj firmi. Takva strategija mogla je djelimično funkcionisati do koronakrize, kada je kolaps drumskog putničkog saobraćaja AST doveo u izuzetno težak položaj pa je Optina bila prinuđena da tu firmu dotira značajnim iznosima sredstava, direktno iz gradskog budžeta. Lani je u tu firmu  kroz razne vrste subvencija, dotacija i donacija, Opština „upumpala“ preko 100 hiljada eura.

Nova gradska uprava Tivta koju čini kolaicija građanskih listi Narod Pobjeđuje, Bokeški Forum i „Goran Božović-časno i odgivorno za bolji Tivat“, odlučila je da racionalizuje i poboljša poslovanje kako Opštine, tako i njenih preduzeča i ustanova, pa je nakon reorganizacije lokalne uprave koja je proteklih mjeseci  značajno redukovana u broju organa i u kojoj je za oko 40 odsto smanjen broj radnika, na dnevni red došlo i riješavanje problema u funkcionisanju lokalnih preduzeća, a među kojima je AST trenutno najveća „crna rupa“.

Autobuska stanica Tivat

„Na osnovu adekvatno sprovdene analize tržišta, zatim sprovedenih analiza raspoložive dokumentacije, pravnog okvira, te izvršene funkcionalne analize radnih mjesta u oba preduzeća i provjere stanja na terenu, mišljenja smo da je projekat racionalizacije poslovanja dva opštinska preduzeća PST d.o.o i AST d.o.o, ekonomnski opravdan. Ekononsku opravdanost ovog projekta u potpunosti pokazuje ekononsko-finasnijska analiza za četiri godine. Na osnovu izvedenih ekonomskih pokazatelja i raspoloživog pravnog okvira, mišljenja smo da je potrebno pristupiti racionalitaciji dva pomenuta preduzeća po modelu preuzimanja nadležnosti  AST doo od strane PST doo. Na taj način smanjili bi se troškovi poslovanja, dominantno u dijelu troška zaposlenih koji bi bio umanjen kroz model spajanja nadležnosti“- piše u Eleboratu koji je uradio Core Consulting. Oni kao najpovoljniji model predlažu dobrovoljnu likvidaciju AST i preuzimanje njenih nadležnosti, imovine i dijela zaposlenih od strane PST-a  uz isplatu otpremnina onim radnicima AST koji će ostati bez posla. Konsultanti naglašavaju da je PST „ekonomski moćnije“ od dva opštinska preduzeća i da je ta firma u stanju da svojim ukupnim prihodima koje ostvaruje, „pokrije sve trokove iz poslovanja nakon spajanja nadležnosti“. Proces spajanja dviju firmi obaviće se kroz nekoliko koraka, među kojiam je prvi dopuna Statuta PST-a kojim će se u strijedu takođe baviti lokalni parlament, a kojom se u djelatnost PST-a stavljaju i poslovi kojima se do sada bavila AST. Nakon toga, slijedi izrada Sporauma između dvije firme o preuzimanju dijela zaposlenih AST, dobrovoljna likvidacija te firme, te riješavanje statusa viška njenih radnika. Iz Core Consultinga ističu da je ovo najpovoljniji i najefikasniji metod racionalizacije poslovanja obje firme, te da preuzimanje nadležnosti AST od strane PST-a „rasterećuje i lokalni budšet jer Opština Tivat neće morati da dotira sredstva javnom preduzeću za obavljanje njegovih osnovnih funkcija“.

Konsuslatni su izračunali da će PST  nakon preuzimanja autobuske stanice, u naredne četiri godine stabilno i pozitivno poslovati, pa će ta firma u ovoj godini ostvariti  poslovnu dobit od nešto preko 33 hiljade eura, dok će na kraju četvorogodišnjeg perioda za koji je rađena analiza, poslovna dobit PST u 2024.godini iznositi preko 428 hiljada eura. Troškovi zaposlenih u novoj, jedinstvenoj firmi će prema računici konsultanata, biti oko 6% niži od dosadašnjih u odvojenima PST i AST.

Inače, na čelu PST  od osnivanja te firme kao izvršni dirtektor je Slavišaa Ognjanović (DPS) dok je izvršni direktor AST Vasilije Zejak (DPS). Nova tivatska opštinska vlast ne računa ni na jednog od njih dvojice u menadžmentu nove, jedinstvene firme PST.

Izvor:S.L.

Najčitanije