15.8 C
Kotor

Slušaj online radio

Tivćani traže da se u njihov grad vrati brod koji je neodvojivi dio lokalne istorije

Tivćani traže da se u njihov grad vrati brod koji je neodvojivi dio lokalne istorije
JADRAN na vezu u Tivtu foto S.L.

Savjet za kulturu Opštine Tivat pokrenuo je inicijativu da se od Ministarstva odbrane i Mornarice Vojske Crne Gore zvanično zatraži da školski brod MVCG, jedrenjak „Jadran“, bude vraćen na njegov stalni vez na gradskoj rivi Pine u Tivtu.

U inicijativi se ističe da grad Tivat i jedrenjak „Jadran“ imaju posebnu i dugotrajnu istorijsjku vezu, kao i da su se čak i zvanično pobratimili. Tivat je „Jadranu“ bio prva luka u domovini u koju je tada novosagrađeni jedrenjak uplovio po dolasku iz Njemačke gdje je napravljen, u Kraljevinu Jugoslaviju, 16. jula 1933. godine. Skoro svi veći remonti i rekonstrukcije „Jadrana“ obavljeni su u Tivtu – u ovdašnjem nekadašnjem vojnom brodogradilištu Arsenal, a za neke od njih, poput kompetne generalne obnove broda nakon što je bio zarobljen o Italijana i devastiran u Drugom svjetskom ratu, zaslužni su meštri i inženjeri tivatskog Arsenala koji su „Jadran“ u nedostatku tehničke dokumetacije izgubljene u ratu, obnavljali po sopstvenim sjećanjima. Ovaj brod je i na veći dio svojih dužih međunarodnih krstarenja tokom minulih decenija kretao iz Tivta ili se vraćao u njega, a dvojica Tivćana su na spisku od ukupno 28 oficira koji su u proteklih 88 godina, imali čast da budu komandanti školslog broda „Jadran“.

Zbog toga Savjet za kulturu Opštine Tivat i traži da se brod vrati u taj grad i podsjeća da je ministarka odbrane dr Olivera Injac obećanje da će se „Jadran“ vratiti na svoj stalni vez na Pinama, dala i predsjedniku Opštine Željku Komnenoviću prilikom svoje službene posjete Tivtu na proljeće ove godine.

Nakon gašenja Arsenala i izmještanja efektiva Mornarice VCG iz Tivta u Bar 2007. godine,  „Jadran“ je bio jedini brod MVCG koji je ostao da bazira u Tivtu jer mu je Opština obezbijeila stalni i besplatni vez na gradskoj rivi Pine gdje je brod imao i besplatno snabdijevanje vodiom i strujom. „Jadran“ je međutim, odavde izmješten prije nešto više od godinu i po dana, naredbom u međuvremenu smijenjenog komandanta Mornarice, kapetana fregate Gorana Đurkovića i premješten u vojni dio luke u Baru. To je bila indirektna posljedica velikog skandala sa pronalaskom 60 kilograma kokaina na tom jedrenjeku, neposredno pred njegovo isplovljavanje aprila 2019. godine na krstarenje do Grčke i Turske sa studentima Pomorskog fakulteta u Kotoru. Iako su se tokom istrage, otkrili mnogobrojni bezbjedonosni i propusti u lancu komandovanja u Mornarici, niko od visokopozicioniranih oficira u VCG niti čelnika Ministarstva odbrane kojeg je tada vodio Predrag Bošković (DPS) nije snosio nikakve posljedice ni odgovornsost zbog nezapamćenog skandala čiji su akteri bila i nekolicina podoficira MVCG koji su unijeli drogu na jedrenjak i osramotili ugled i reputaciju tog broda  koji je svojevrsna institucija našeg pomorstva i spomenik tehničke kulture. Umjesto toga, MVCG je „Jadran“ nedugo potom, iz Tivta gdje je on bio na udarnom mjestu na gradskoj rivi i svojevrsna turistrička atrakcija, povukla na neugledni i od javnosti zaklonjeni vez u Baru gdje brod čami već duše od godinu ipo dana, vrlo rijetko izlazeći na more.

Iz Ministartva odbrane nisu konktretno odgovorili na pitanje da li će se i kada atraktivni stari jedrenjak vratiti  u svoju dugogodišnju bazu u Tivtu. Pomenuli su da je luka Bar u kojoj „Jadran“ već dugo leži besposlen, za taj ratni brod bolja iz bezbjedonosnih razloga.

„Luka Bar svojim načinom organizacije u bezbjednosnom smislu (video nadzor, kontrolisana zona kretanja  i sl.) pruža viši nivo bezbjednosti u odnosu na dosadašnji vez u Tivtu koji je dio javne površine.”- kazali su nam u resoru koji vodi ministarka Olivera Injac, iako bi “Jadran” kao i svaki drugi ratni brod, bi trebao biti 24 sata dnevno, 365 dana u godini, pod stražom adekvatnog broja članova posade koja ga obezbjeđuje u bezbjedonosnom i pomoračko-sigurnosnom smislu, bez obzira na kojoj brod lokaciji boravi i da li je ona opremljena video nadzorom ili ne.

Iz MO nisu odgovorili na naše traženje da objasne logiku rukovodstva Mormarice koja po svaku cijenu, brod drži u Baru gdje on nema besplatan vez i snabdijevanje vodom i strujom, kao što je to slučaj u Tivtu, kao ni činjenicu da “Jadran” mjesecima stoji u Baru iako  većina njegove  posade živi u Tivtu. MO je lani, za vrijeme mandata Predraga Boškovića, aktuelnom  komandantu “Jadrana”, kapetanu korvete Ivanu Lakoviću, čak dodijelilo i službeni stan u Tivtu.

“Članovima posade š/b “Jadran“, kao i ostalim pripadnicima Mornarice koji žive u Boki Kotorskoj, obezbjeđen je organizovani prevoz od mjesta stanovanja do posla i obratno.” – lakonski su odgovorili iz MO.

Tivat – foto mikophotography montenegro

U Boki Kotorskoj inače, nalaze se skoro sve stručne pomorske škole i fakulteti čiji bi učenici i studentiti trebali da redovno korsite školski brod “Jadran” jer je upravo obuka u praksi mladih pomoraca, osnovna misija tog broda. “Jadran” je zbog odluke čelnika Mornarice da ga presele iz Tivta u Bar, već mjesecima nedostupan učenicima Srednje pomorske škole I studentima Pomorskog fakulteta  u Kotoru zbog čega se i rukovodstva tih obrazovnih ustanova sve češće ljute na Mornaricu VCG i MO.

Na pitanje zbog čega brod neiskorišten leži u Baru umjesto da ga koriste budući pomorci koji se školuju u Boki, iz MO su nam kazali da je “tokom 2021. godine posada š/b „Jadran” bila angažovana na realizaciji stručno specijalističke obuke u više nivoa -specijalistička obuka mornara, realizacija stručno-specijalističkog modula Osnovnog podoficirskog kursa.”

“U skladu sa potpisanim sporazumima između MO i Srednje stručne škole u Baru, na š/b “Jadran” se realizuje obuka u luci na brodskim uređajima i sistemima, za učenike od početka školske 2021/2022, u skladu sa iskazanim potrebama i trenutnim epidemiološkim mjerama.”- kazali su iz MO, ne odgovorivši međutim, precizno da li je i koliko puta “Jadran” ove godine uopšte isplovljavao iz Bara i obavito vožnji u teritorijalnim vodama Crne Gore i međunarodnim vodama južnog Jadrana.

Činjenica je međutim, da se takve plovidbe mogu prebrojati na prste jedne ruke, a iz MO to opravdavaju lošim stanjem drvenih elemenata snasti broda, zbog čega “Jadran” trenutno uopšte ne može da jedri, već samo da plovi na motor.

“Ministarstvo odbrane je u procesu javne nabavke za izradu određenih djelova opreme broda (drveni dijelovi namijenjeni za jedrenje), neophodnih za bezbjednu plovidbu, zbog čega se obuka na š/b “Jadran” izvodi u luci. Nakon okončanja postupka i završetka radova, brod će moći da realizuje zadatke na moru”- kazali su nam  u resoru ministarke Injac.

Izvor:S.L.

Najčitanije