Ministarstvo finansija Crne Gore usvojilo je pravilnik kojim se vlasnici jahti i drugih plovila ponovo oslobađaju plaćanja akciza na gorivo, uz obrazloženje da to rade kao podstrek razvoju nautičkog turizma.
Iznos akcize na gorivo sada je od 33 do 44 centa po litru, a ona ulazi u osnovicu za obračun PDV-a, tako da će vlasnici luksuznih plovila gorivo ponovo plaćati značajno jeftinije u odnosu na građane.
Vlasnici ovih plovila bili su oslobođeni akciza do juna 2022. godine, kada su akcize za njih uvedene na prijedlog tadašnjeg ministra finansija Aleksandra Damjanovića. Ministarstvo je tada izračunalo da je državni budžet od 2018. godine do jula 2022. izgubio oko 59 miliona eura po osnovu nenaplaćenih akciza i poreza na dodatu vrijednost (PDV) na promet goriva za jahte i brodove, pišu Vijesti.
Pravilnik je objavljen na sajtu Vlade, a stupa na snagu danom objave u Službenom listu. Iz Ministarstva nijesu naveli koliko će ova mjera uticati na smanjenje budžetskog prihoda.
U januaru stupa na snagu naknada od tri centa po litru goriva za građane i privredu koja je namijenjena za stvaranje naftnih rezervi. Od Nove godine kroz program „Evropa sad 2“ povećavaju se akcize na vino, dio slatkiša i gaziranih pića, kao i stopa PDV-a na knjige, hotelski smještaj.
Puni naziv novog pravilnika je – Pravilnik o načinu sprovođenja carinskog postupka za robu koja se koristi za snabdijevanje prevoznih sredstava u međunarodnom saobraćaju, vrsti robe i količinskim ograničenjima kojim se detaljno propisuje način snabdijevanja plovnih objekata i vazduhoplova robom, pod carinskim nadzorom, prije napuštanja carinskog područja Crne Gore.
On predviđa načine snabdijevanja plovila gorivom, ali i drugim akciznim proizvodima – poput alkohola i duvanskih proizvoda direktno iz akciznih skladišta u lukama i marinama bez plaćanja ove dažbine.
“Kada je u pitanju snabdijevanje plovnih objekata gorivom i mazivom, ovim pravilnikom se propisuje način snabdijevanja plovila ovom vrstom robe prije napuštanja teritorijalnih voda, nakon čega se podnosi odobrenje za slobodan saobraćaj, manifest, vinjeta ili spisak posade. Novina u odnosu na prethodno rješenje jeste mogućnost da se gorivom i mazivom pod carinskim nadzorom i bez plaćanja uvoznih dažbina, prije napuštanja teritorijalnih voda, snabdijevaju i plovni objekti koji se koriste za privatne svrhe. Plovni objekti za privatne svrhe su plovni objekti koji se koriste od strane njihovih vlasnika ili po osnovu zakupa, za rekreaciju, odnosno prevoz putnika i robe bez naknade”, saopštili su iz Ministarstva finansija.
Oni navode da se olakšica može ostvariti uz uslov da se plovni objekti za privatne svrhe moraju prethodno zadržati u teritorijalnim vodama Crne Gore najmanje 72 sata, računajući od sljedećeg dana od dana ulaska u Crnu Goru. Plovila su nakon punjenja gorivom dužna da napuste teritorijalne vode Crne Gore, ali se zatim mogu vratiti.
“Ovo rješenje je u skladu sa politikom Vlade koja je usmjerena na stvaranje dodatnog podstreka za razvoj nautičkog turizma, odnosno privlačenje većeg broja jahti, brodova i visokoplatežnih turista. Ovo rješenje će shodno odredbi člana 218 Carinskog zakona („Službeni lict Crne Gore 86/22“) biti u primjeni do pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji”, naveli su iz Ministarstva finansija.
Kada je Damjanović uveo akcizu na gorivo za ova plovila u junu 2022. godine, saopšteno je da je budžet u periodu od četiri godine (od 2018. do 2022) izgubio 59 miliona eura po osnovu nenaplaćenih akciza i poreza na dodatu vrijednost (PDV) na promet goriva za jahte i brodove, bez obzira na to da li obavljaju komercijalnu delatnost ili se koriste za rekreaciju.
Od ove ukupne sume, kako je tada ocijenjeno, oko 40 miliona eura odnosi se samo na jahte za rekreaciju. Bez akciza je u ovom periodu prodato 103,9 miliona litara goriva za jahte, brodove i ostala plovila u lukama i marinama, dok su nenaplaćene dažbine za akcize bile 40,97 miliona eura, a za PDV 18,6 miliona.
Tada su iz Ministarstva finansija kao razlog uvođenja akciza naveli potrebu za solidarnošću sa građanima i privredom koja plaća pune iznose dažbina.