25 C
Kotor

Slušaj online radio

Stigla delegacija kompanije iz UAE koja će razviti novo brodogradilište u Bijeloj

Animacija budućeg izgleda brodogradilišta u Bijeloj 

Predjednik i glavni izvršni direktor DP World grupacije iz Dubaija, sultan Ahmed Bin Sulayem doputovao je u Crnu Goru na čelu delegacije ovog velikog poslovnog konglomerata.

Kompanija „Drydocks World“ koja pripada DP World grupaciji iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, od prije nekoliko mjeseci je član Konzorcijuma Montenegro Yacht Services sa kompanijom „Adriatic Marinas“ iz Tivta, a umjesto holandske  brodograđevinske korporacije „Damen“. Taj konzorcijim dobio je od Vlade Crne Gore dugogodišnju koncesiju nad brodogradilišnom lukom Bijela, u cilju transformacije tamošnjeg nekadašnjeg remontnog brodogradilišta za velike trgovačke brodove u prvoklasnu kompaniju za servisiranje, održavanje, popravku i remont superjahti.

Kako nezvanično saznajemo Bin Sulayem i njegovi saradnici, u narednih nekoliko dana obićiće lokaciju budućeg Drydocks World brodogradilišta i servisnog centra za jahte u Bijeloj, kao i tivatski Porto Montenegro, a u Herceg Novom će se sresti sa gradonačelnikom Stevanom Katićem i sa njim razgovarati o predstoječim aktivnostima komapnije iz Dubaija na otvaranju novog brodogradilišta u toj opštini. Sultan bin Sulajem će se u Podgiruci sresti i sa premijerom Zdravkom Krivokapićem, predsjednikom Crne Gore Milom Đukanovićem, te ministrima ekonomije Jakovom Milatovićem i kapitalnih investicija Mladenom Bojanićem.

Sultan Ahmed bin Sulayem
sultan Ahmed bin Sulayem

Iz tivatske kompanije Adriatic Marinas- Porto Montenegro ranije je, kada je objavljeno da će holandski Damen u konzorcijumu Montenegro Yacht Services zamijeniti kompanija Drydocks World – Dubai, koja je dio DP World grupacije, saopštemo da to donosi „značajno iskustvo, vještine i resurse Konzorcijumu, a pored osnivanja prvoklasnog centra za superjahte u Bokokotorskom zalivu, imaće ključnu ulogu u ostvarivanju ambicija projekta, prije svega da on postane jedan od glavnih pokretača razvoja bokokotorske industrije servisiranja i remonta superjahti.“

„Ovaj projekat ne samo da će regenerisati brodogradilište Bijela, već i cjelokupnu industriju pomorskog inženjerstva, kao i očuvati veliku pomorsku tradiciju koju baštini Crna Gora. Naše kolege i partneri iz kompanije Dry Docks World sa sobom na ovaj projekat donose i ulažu značajne resurse i ekspertizu. Zajedno ćemo pozicionirati brodogradilište u Bijeloj kao jednu od vodećih kompanija za remont i popravku superjahti na Mediteranu.“- istakli su iz Porto Montenegra.

Kompanija DryDocks World (DW) iz Dubaija koja je nova članica konzorcijuma što u Bijeloj na prostoru nekadašnjeg renomrnog brodogradilišta za velike trgovačke brodove, treba da razvije jedan od najmodernijih remontnih centara za mega i super jahte na Mediteranu,  jedna je od većih brodogradilišnih korporacija na svijetu.

Brodogradilište DP Worlda u Dubaiju

DW kojeg je prije skoro 40 godina ustanovio tadašnji vladara Dubaija, šeik Rašid bin Saed Al Maktum, nastala je iz potrebe da se rapidno narastajućoj off shore (naftnoj i industriji ekspoatacije prirodnog gasa iz mora, odnosno industriji vjetrogeneratora na moru) u Persijskom zalivu obezbijedi modern remontni centar i logistička podrška. Stoga je u Dubaiju nastao jedan od najvećih brodoremontnih kompleksa na svijetu na površini od preko 200 hektara, sa 3.700 metara dužine operativne obale, nizom modernih radionica i pogona za izradu djelova brodskih konstrukcija i opreme, tri tzv.suva doka za tzv. ULCC brodove (ultra large crude oil carriers – supertankere nosivosti preko 300.000 tona) te jednim plutajućim dokom, kao i sopstvenom plovnom duzalicom kapaciteta čak 2.000 tona. O tehnološkom nivou ove kompanije najbolje govore podaci da DW široko primjenjuje najnoviju ekološki prihvatljivu robotsku tehnologiju Chariot Robotics za poslove pjeskarenje trupa broda koji se remontuje,  ima specijalne klimatizirane radionice u kojima se pod posebnim klimatskim uslovima obavlja izrada cijevi od egozotičnih materijala, kao i posebnu radionicu za rad na  kriogenskoj opremi za hlađenje na ultraniskim temperaturama,  a koja je ključna za LNG tankere za tečni prirodni gas koji su jedna od glavnih biznis oblasti kojim se DW bavi.

DW ima i peko 3.000 kooperanata koji klijentima tog brodogradilišpta pružaju bukvalno sve zamislive i potrebne usluge, kao i sopstveni inženjsko-kosntrukcioni biro koji osmišljava i projektuje najkomplesnije projekte prenamjenje ili rekonstrukcije raznih vrsta tehničkih plovila i brodova.

DW na čijem je već godinama čelu bivši kapetan duge plovidbe i pomorski inženjer Rado Antolović iz Slovenije, godišnje završi preko 300 raznovrsnih projekata remonta ili izgradnje novih brodova ili plovila za naftnu i gasnu industriju, a dosadašnji njihov rekord je bio istovremeno obavljenje remonta na čak 42 plovila. DW zapošljava 10 hiljada radnika iz preko 50 država svijeta, a za tu kompaniju radi i nekoliko inženjera brodogradnje rodom iz Boke koji su nakon zatvaranja brodogradilišta Bijela, „trbuhom za kruhom“, otišli i dobro se snašli u Dubaiju. Pojedini od tih naših ljudi su u međuvremenu, čak i vodili segmente nekih od za DW najznačajnijih projekata, poput rekonstrukcije i pretvaranja čuvenog transatlantika „Queen Elizabeth 2“ u stacionarni ultraluksuzni brod-hotel u Dubaiju.

Detalj iz DPWorld brodogradilišta u Dubaiju

Gledano iz ugla razvoja budućeg remontnog brodogradilišta za mega i super jahte u Bijeloj kojeg će razvijati u partnerstvu sa Porto Montenegrom, DW ima respektabilne reference u više od 800 od 2005. do danas, remontovanih jahti svih veličina u njihovom posebnom remontnom brodogradilištu za tu vrstu plovila u Dubaiju. To brodogradilište raspolaže plutajućim dokom dimenzija 205 x 34 metra (nešto malo manjim nego što je to bio veliki, plutajući DOK-12 nekadašnjeg Jadranskog brodogradilišpta Bijela), četiri sinhrolifta od kojih najveći može dići iz mora brod dug 120 metara i težak 6.000 tona, te dva manja travel lifta za manje jahte.  DW tamo na jahtama radi bukvalno sve poslove – od projektovanja eventualnih izmjena na brodu, do detaljnog remonta i ponovnog opremanja svakog segmenta tih ultralusuznih i vrlo skupih plovila. Među brodovima na kojima su oni radili su tri najveće jahte svijeta: 180-metarski „Azzam“, 162 metra dugi „Ecliopse“ i 160 metara duga jahta „Dubai“. Većina od tih brodova inače, već je ranijih godina dolazila i povremeno se vezivala u marini Porto Montenegro u Tivtu.

Najčitanije