11 C
Kotor

Slušaj online radio

Olakšice za bolju avio-dostupnost Crne Gore

Olakšice za bolju avio-dostupnost Crne Gore
Aerodrom Tivat foto S.L

Menadžment Aerodroma Crne Gore (ACG) usvojio je Podsticajnu šemu za stimulisanje niskobudžetnih aviokompanioja da održavaju letove ka ukupno 12 destinacija sa aerodroma u Podgorici i Tivtu, od čega su 9 cjelogodišnji, a tri sezonski letovi.

Kao produkt rada posebnog Tima za poboljšanje aviodosputpnosti Crne Gore koji je u februaru formiralo Ministartvo ekonomskmog razvoja i analize tržšta, u menadžmentu ACG su pripremili i usvojili izmjene i dopune ranije važeće Podsticajne šeme kako bi se prilagodili aktuelnim prilikama u svjetskoj vazduhoplovnoj industriji koja se još suočava sa posljedicama pandemije koronavirusa, ali i činjenici da konkurentski aerpdromi u okruženju već daju dodatne povoljnosti aviokopmpanijama kako bi ih motivisali na letjenje sa tih destinacija.

„Analizom se došlo do predloga definisanja strateških ruta – 12 (9 cjelogodišnjih i 3 tokom ljetnje IATA sezone), pod pretpostavkom da dominantno budu korišćeni tipovi vazduhoplova  boeing B737-800 i airbus A320, i da popunjenjenost kabine bude 80%, broj odlazecih putnika iznosio bi 160-170.000 putnika. Uz primjenu popusta navedenih u predlogu, ukupni prihodi na nivou čitave godine od saobraćaja na strateškim rutama iznosili bi cca 2.100.000 eura.”- stoji u informaciji o poboljašnju aviodostupnosti Crne Gor koju je razmatrala Vlada na posljednjoj sjednici.

Sa ta dva tipa vazduhoplova naime, leti najveći broj evropskih loukost prevoznika koji su imali ili imaju stalne ili sezonske letove i sa crnogorskih aerrodroma: B737 je avion koji koriste najveći evropski niskobudžetni prevoznik Ryan Air i francusko-holandska Transavia, dok airbusom A320 lete EasyJet, Wizz Air ili Eurowings od loukostera koji dolaze na naše aerodrome.

“U cilju stvaranja pretpostavki za rast saobraćaja na Aerodromu Podgorica i Aerodromu Tivat, kao i poboljšanja avio-dostupnosti Crne Gore, Odbor direktora ACG je usvojio Odluku o izmjenama i dopunama Podsticajne šeme br. 001-7456 od 03.11.2021. godine a sve u cilju stvaranja uslova za povećanje interesovanja niskobudžetnih avio-kompanija za određene strateške rute, te da bi povoljniji cjenovni uslovi stvorili pretpostavku za povećanje obima saobraćaja na tim rutama, kao i generisanje novog saobraćaja na strateškim rutama na kojima u ovoj godini nije bilo saobraćaja. Na ovaj način cijene usluga biće povoljnije za avio-kompanije koje će obavljati saobraćaj na strateškim rutama u 2022., 2023. i 2024. godini”- navodi se u Informaciji uz napomenu da su prilikom određivanja stateških ruta, uzeta su u obzir tri kriterijuma i to: prvi kriterijum – rute prema destinacijama sa kojima je prije izbijanja pandemije COVID-19 obavljan saobraćaj, a koji je prekinut iz tih razloga, ili je nastavljen u znatno smanjenom obimu sa aspekta broja letova i prevezenih putnika; drugi kriterijum – evropske metropole na čijim aerodromima su bazirani avioni vodećih tradicionalnih i niskobudžetnih avio-kompanija; i treći kriterijum – destinacije sa tržišta koja su od prioritetnog značaja za crnogorski turizam.

Britanski loukoster „Easy Jet“ u Tivtu foto S.L.

Strateške rute na kojima će važiti podsticajne mjerne sa aerodroma Podgorica su cjelogodišnji letovi za London, Pariz, Rim, Brisel, Berlin, Štokholm, Milano, Barselonu, Dortmund i Minhen, dok su sa aerodroma Tivat to sezonske linije London, Mančester i Berlin. Na ovim destinacijama proteklih godina letjeli su loukosteri poput Ryan Aira, Wizz Aira, Transavie, Eurowingsa i EasyJeta, ali i neki legacy carrieri (tradicionalne aviokompanije) poput sada već ugašenog Montenegro Airlinesa, Lufthanse ili bivše italijanske nacionalne aviokompanije Alitalia.

Po najnovijim izjmjenama podsticajne šeme, ACG će kompanijama koje budu letjele tokom cijele godine na ovim strateškjim linijama, naredne tri godine ponuditi popust u cijenama usluga landinga, handlinga i upotrebe centralizovane infrastrukture u visini od 60% u odnosu na redovne cijene, odnosno  isti toliki popust za usluge putničog servisa. Uslov je pritom da kompanija ima minimum dva sedmična leta na nekoj od tih ruta.

Za strateške linije koje će se održavati samo tokom ljetnje IATA sezone, ponuđen je popust od 40% na landing, handling i centralizovanu infrastrukturu, odnosno 50% za putnički servis.

Inače, ubičajene cijene usluga landinga (slijetanje) za avione tipa B-737-800 i A 320 na aerodromima u Tivtu i Podgorici iznose 750 eura, naknada za putnički servis kiznosi 15 eura po odlazećem putniku, dok naknada za korišćenje centralizovane infrastructure za avione veličine A320 i B737-800 iznosi 93 eura u Podgorici, odnosno 132 eura u Tivtu. Naknada za zemaljsko opsluživanje (handling) komercijalnih aviona ove veličine trenutno na aerodromu Podgorica iznosi 620, a u Tivtu 880 eura.

Pored Podsticajnih mjera za loukostere, menadžment ACG je usvojio i poseban “Podsticaj za aviokompanije koje imaju bazirane vazduhoplove na aerodromima Podgorica i Tivat” – odnosno, ovom slučaju za novu nacionalnu aviokomppanju Air Montenegro (AM) koja jedina od svih prevoznika koji lete iz naših vazdušnih luka, ovdje ima i bazirane sopstvene avione.

Za takve kompanije ACG će naredne godine dati popust od 80 posto u cijenama handlinga i landinga, odnosno naknade za centralizovanu infrastruktutru, dok će popust za putnički servis iznositi od 40 do 50%, zavisno od broja prevezenih putnika.

Pored baziranja najmanje po jednog aviona u Podgorici, odnosno Tivtu, uslov koji aviokompanija treba ispuniti da bi dobila ove popuste, je i da obavlja cjelogodišnji saobraćaj najmanje dva puta nedjeljno na najmanje četiri rute, od kojih najmanje dvije moraju biti sa aerodroma Tivat, te da preveze najmaje 100.000 odlazećih putnika na godišnjem nivou. AM koji je sa saobraćajem počeo u junu ove, sve ove uslove će ispunjavati već od naredne godine jer kompanija već sad ima dva aviona u svom vlasništvu, a održava najmanje po dvije rute sa najmanje dvije sedmične rotacije sa oba crnogorska aerodroma jer trenutno zimi leti iz Podgorice za Beograd, Ljubljanu i Frankfurt, a iz Tivta za Beograd i Istanbul. Budući da u ACG za dodjelu ovih popusta instsitraju da aviokompanija mora bazirati najmanje po jedan svoj avion i u Podgiorici i u Tivtu, za očekivati je da AM u dogledno vrtijeme bude jedini koji će moći da računa na ove vrste povoljnosti kod aerodromskog preduzeća, jer se nijednom loukosteru, ali ni najjačem regionalnom igraču- kompaniji Air Serbia, sigurno u dogledno vrijeme neće isplatiti strategija da baziranjem ovdje po jednog svog  aviona, prave sopstvene mini-habove na oba aerodroma u Crnoj Gori.

Izvor:S.L.

Najčitanije