Članovi orkestra Gradske muzike Kotor ponosni su na izvanrednu priliku za 12-minutni nastup u Zlatnoj dvorani Bečkog muzičkog zavoda, gdje će publici predstaviti i djela domaćih autora: „Marš Dobrota“ Antona Kopitovića i “Bokeljska noć” Tripa Tomasa
Nadahnuti skorašnjim nastupom u Beču u okviru Festivala svjetskih orkestara (World Orchestra Festival), članovi i članice tradicionalne Gradske muzike Kotor, sa dirigentom Dariom Krivokapićem, od januara vrijedno vježbaju u svom prostoru u Starom gradu. Kako bi spremni otputovali u glavni grad Austrije i od 23. do 26. jula na najbolji mogući način predstavili svoju muzičku kulturu, tradiciju, ali i Grad Kotor i državu Crnu Goru, od skoro su izašli i na pjacetu i tri puta sedmično probe održavaju ispred svoje “muzičke radionice”. Svirkom uživo oplemenjuju prostor ispod Starog kotorskog zatvora (Hab), mameći muzikom prolaznike, koji ih nagrađuju aplauzima, dajući im “vjetar u leđa”, ali su muzičari u mislima već na bečkim trgovima i u “Zlatnoj dvorani” Bečkog muzičkog zavoda, Musikverein-a, onoj u kojoj se održavaju čuveni novogodišnji koncerti.
– Nastup Gradske muzike Kotor na Svjetskom takmičenju orkestara zaslužuje ogromnu pažnju, jer u istoriji Crne Gore do sada se nije desilo da neki orkestar nastupi u prestižnoj Zlatnoj dvorani. Naš nastup od 12 nevjerovatnih minuta u okviru gala- koncerta će biti vrhunac dosadašnje istorije Gradske muzike, to će nam ostati za cijeli život, biće zapisano u ljetopisu orkestra, kaže za Boka News dirigent Dario Krivokapić, koji se uporedo bavi i organizacijom puta, koordiniranjem aktivnosti sa domaćinima u Beču, obavlja administrativne poslove, čak sređuje prostoriju i instrumente Gradske muzike. Pritom, dirigovanje je za njega „najdraži i najlakši posao“.
Festival se održava u dvije sesije, prva od 10-23. jula, a s obzirom da 13. jula otvaraju KotorArt, iz Gradske muzike su tražili da u Beču nastupaju u drugoj sesiji- od 23. do 26. jula.
Od Gradske vijećnice i Sale Bečkih Dječaka, do donatorskog koncerta UNICEF-a – za Kotor i Crnu Goru
-Imaćemo ukupno pet nastupa, svaki bitniji od onog prethodnog. Predstavićemo se na otvaranju Festivala, 23. jula u Bečkoj Gradskoj Vijećnici (Vienna City Hall), sutradan, 24. jula imaćemo privilegiju i čast da na Muzičkoj akademiji pohađamo master klasove, koje će voditi članovi Stručnog žirija i profesori. Uveče, nakon toga imaćemo koncert na nekom od glavnih bečkih trgova. Takmičenje će se održati 25. jula u Sali Bečkih Dječaka, a veliko finale je 26. jula uveče – gala koncert u „Zlatnoj dvorani“ Musikverein-a, gdje će se u okviru 12 minuta predstaviti svaki orkestar. To je za nas ogromna čast, nešto što niko u regionu nije uspio, ta dvorana je centar muzičkog svijeta, što se tiče nastupa, akustike. Ovo je nevjerovatna prilika da predstavimo sebe, grad i državu i nastojaćemo da se pripremimo maksimalno, kaže nadahnuti dirigent i dodaje da će u Beču isto tako učestvovati na donatorskom koncertu u organizaciji UNICEF-a, gdje će izložiti domaće suvenire iz Kotora, predstavljajući državu Crnu Goru i na donatorskoj večeri i na bazaru.

Zajedno sa saradnicima- Danijelom Vulović, sekretarkom i Vladimirom Begovićem, predsjednikom GMK, Krivokapić je složio lijep program za nastupe tokom četiri dana trajanja muzičke sesije. Za Orkestar osnovan 1842. godine, u doba vladavine Austrougarske, ovo gostovanje je poseban izazov, s obzirom na te istorijske, kulturne veze Austrije i Boke Kotorske. Zato su i kompozicije, kojima će se predstaviti, izabrane sa posebnom pažnjom, jer propozicije nalažu da moraju biti zastupljeni i svjetski i domaći autori, da imaju i folklornu kompoziciju iz svoje zemlje, te da izvedu i jedno djelo Johana Štrausa Mlađeg, čija se 200. godišnjica rođenja navršava ove godine. Sve to morali su da “upakuju” u ograničeno vrijeme, koje se, u zavisnosti od mjesta nastupa, kreće od 10 do 20 minuta.
Amateri i profesionalci sviraju djela Dvoržaka, Štrausa, Supea, Ljana…
-Izabrali smo jak program za jedan amaterski orkestar, ali ne bih to uradio da ne znam da naši članovi to ne mogu da izvedu. U “Zlatnoj dvorani” ćemo izvesti „Marš Dobrota“ Antona Kopitovića, posvećen Gradskoj muzici i Kotoru, te kompoziciju „Bokeljska noć – Uvertira” Tripa Tomasa, koju smo prvi put izvodili prije tri godine. Takođe, za nastupe na drugim mjestima u Beču pripremamo i veoma zahtjevnu Uvertiru za kompoziciju “Laka konjica” (Light Cavalry) Franca Supea, zatim “Špansku uvertiru“ (Alcazar – Spanish Overture for Band), koju je napisao Llano (Ljano), “Slovenski ples br. 8“ Antonjina Dvoržaka, te „Egipatski marš, op. 335”, Johana Štrausa Mlađeg. Ako bude prilike, na nekom od trgova ćemo da odsviramo i “Kolo Bokeljske mornarice – Kolo Sv. Tripuna”, najavio je Krivokapić i dodao da će za samo takmičenje svirati Kopitovićev “Dobrotski marš”, Dvoržakov “Slovenski ples” i Tomasovu “Bokeljsku noć”.
Gradska muzika Kotor sa tradicijom dugom 183 godine, biće na ovom takmičenju „najstariji” orkestar u grupi duvačkih orkestara – ostali učesnici osnivani su prije 50-60 godina. Što se sastava tiče, ovaj „amaterski orkestar“, koji objedinjuje mladost i iskustvo, čine muzičari uzrasta od 11 do 75 godina i svi su završili minimum muzičku školu. Najviše je učenika niže i srednje škole, ima i profesora, kao i profesionalnih muzičara. Među onima sa najdužim muzičkim stažom su Slobodan Čelanović, „gost“ iz GM Tivat i Ranko Vukašinović sa Mula. Ponosni su što u svojim redovima imaju trubačicu Saru Lakičević, klarinetistu Damjana Begovića, hornistkinju Mašu Begović, članove Crnogorskog simfonijskog orkestra, odakle stiže i dodatno „pojačanje“: Meša Kerović, bas-trombon i Sava Rajković, truba. Nakon 32 godine sviračke pauze, u orkestru će se naći i klarinetista Vlado Begović, ranije dirigent Gradske muzike.
–Biće nas, za sada, 32, 33 instrumentalista, zajedno sa ljudima koji nam dolaze iz drugih orkestara. Žao mi je što sam prvobitno imao 46 ljudi u orkestru, ali se taj broj smanjio, jer ne mogu svi da postignu taj tempo probi, posebno djeca. Htio sam da pozovem što više muzičara iz Crne Gore, ali nije lako da dolaze redovno na probe, što je najvažniji uslov za kvalitetan nastup i predstavljanje u Beču, kaže Dario.

Dobrodošla medijska i finansijska podrška
– Kao klasični muzičar, fasciniran sam tom prilikom, nema riječi kojima bih opisao koliko mi je drago što su nas organizatori pozvali da sviramo u toj dvorani, a meni da dirigujem. Kad već imamo takvu priliku, potrebno je da se uključe svi zainteresovani ljudi, ustanove, preduzetnici, da se aktivira kompletna država. Ovaj program pripremamo šest mjeseci, potrebna nam je medijska i finansijska podrška, kaže Dario Krivokapić.
Troškove za prevoz, smještaj za četiri noćenja, hranu i ostalo, procjenjuju na oko 35 hiljhada eura, a podmiriće ih uglavnom iz fonda za kulturne manifestacije Budžeta Opštine Kotor, uz podršku Turističke organizacije Kotor, a i Gradska muzika je iz svog budžeta izdvojila sredstva za ovo gostovanje. Gostovanje u Beču održaće se pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija Crne Gore.
-Za sada imamo samo brošure na našem jeziku, rađene povodom proslave 180 godina rada GM, koje traba da prevedemo na njemački jezik, ali nam nedostaju sredstva. Prednost smo dali šivenju 40 košulja i ukrašavanju zlatovezom 40 polo-majici za nove članove orkestra. Moramo da budemo uniformisani za prigodnu prezentaciju u Beču. Kape su nam napravljene 2016. godine, ali one nam uvijek fale. Nedostaju nam i uniforme, koje su rađene 2000, a zatim i 2019. godine. One se rade po konfekcijskim brojevima, pa smo krenuli u izradu istih, pojašnjava dirigent.
Vrijeme do polaska na put, 22. jula će, osim svakodnevnim probama, ispuniti i koncertima – 26. juna Gradska muzika Kotor će uveličati Dan Bokeljske Mornarice, zatim će 28. juna održati tradicionalni ljetnji koncert ispred Katedrale Sv. Tripuna, gdje će im gost biti orkestar iz Amerike, a 13. jula na otvaraju KotorArt-a premijerno će izvesti „Marš“ Mirka Petrovića.
Nototeka – od rukopisa do digitalne verzije
-Prilikom aplikacije smo u Beč morali da pošaljemo i note za djela iz programa, a mi od Kopitovića imamo samo ručno pisane partiture. Kao dirigent, ja nemam glavni direkcion za cijeli orkestar, nego po sluhu pratim dionicu klarineta i u odnosu na to pratim druge instrumente, tražim akorde, a onda prepravljamo, ako je pogrešno zapisano.
Nevjerovatna stvar za nas i za arhivu je da je Ivan Tomas, praunuk Tripa Tomasa, digitalizovao svu đedovu nototeku, pa tako imamo gotove partiture za “Bokeljsku noć”. To je za nas ogromno olakšanje, jer u rukopisima ima puno grešaka. Druge kompozicije su digitalizovane ili su u PDF formatu, ali je potrebno da se štampaju, objašnjava dirigent.
/M.D.P./