
Ako je suditi po tempu isplata iz Državnog trezora za rekonstrukciju puta od Jaza do Tivta, ali i problemima na koje ukazuje nadzorni inženjer, taj posao teško da može da bude završen u narednih šest mjeseci, odnosno u ugovorenom roku do kraja januara sljedeće godine.
To je za “Dan” ocijenjeno iz nevladine organizacije Akcija za socijalnu pravdu (ASP), koja je od Uprave za saobraćaj na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama dobila dio novih podataka u vezi sa radovima na ovoj strateškoj dionici od izuzetnog značaja za crnogorski turizam.
Turisti koji ovog ljeta koriste dio te dionice suočili su se sa oblacima prašine, razrovanom cestom, zastojima… Lokalno stanovništvo nestrljivo iščekuje završetak posla.
Ugovor za rekonstrukciju saobraćajnice Tivat–Jaz, sa izgradnjom dijela regionalnog vodovoda, zaključen je sa kineskim konzorcijumom Shandong i vrijedan je oko 54 miliona eura, bez PDV-a. Projekat finansiraju Regionalni vodovod sa oko devet miliona, a ostalo Uprava za saobraćaj.
Kineski konzorcijum je kao podizvođača angažovao firmu “Bemax”, koja praktično izvodi kompletne saobraćajne radove. Pored toga, Regionalni vodovod je svoj dio posla povjerio firmi “Indel”, ali je izvor iz budvanske kompanije ranije rekao ASP-u da je i tu kao podizvođač angažovan podgorički “Bemax”.
– Prema podacima koje je Uprava za saobraćaj dostavila ASP-u od početka realizacije posla, kineskom konzorcijumu je isplaćeno oko 15,2 miliona eura. Od toga je 2024. godine plaćeno nepunih 4,3 miliona, lani oko 4,2 miliona, a za prvih sedam mjeseci ove godine nešto preko 6,7 miliona eura – pojasnili su iz nevladine organizacije za “Dan”.

Kako navode, nijesu u posjedu podataka koliko su u isto vrijeme bile isplate od Regionalnog vodovoda za njegov dio posla, koji je vrijedan devet miliona, ali činjenica da je Uprava za saobraćaj isplatila oko 30 odsto vrijednosti svog dijela investicije je indicija da posao ozbiljno kasni i da neće biti završen u ugovorenom roku, već moguće i značajno kasnije.
Ova nevladina organizacija prije više mjeseci, pozivajući se na anonimne izvore, objavila je da je u investiciju rekonstrukcije puta od Jaza do Tivta ušlo na osnovu idejnog projekta iz 2019. godine, za koji se govori da je faličan i da zbog toga može doći ne samo do uvećanja ugovorene cijene osnovnih radova već i produženja roka završetka posla.
ASP je od Uprave za saobraćaj dobila i izvještaj nadzornog inženjera, koji kontroliše radove po Fidic ugovoru (po kojem je posao zaključen), a koji se odnosi na maj ove godine.
U vrlo šturim opisima, a u dijelu kašnjenja i teškoća, nadzor navodi da izvođač (kineski konzorcijum) treba da ubrza svoje interne procedure pri nabavci materijala i izboru podizvođača i poboljša pripremu dokumentacije za praćenje kvaliteta radova.
– Od izvođača se traži da mnogo bolje i efikasnije vrši nabavke neophodne opreme i materijala. Neprihvatljiva je i praksa da se materijal (konkretno cijevi DN500 i DN700) skladišti van odobrenog Plana organizacije gradilišta, kaže se u ovom izvještaju.
Ovaj izvještaj takođe pokazuje da postoje obostrani odštetni zahtjevi između izvođača i investitora (Uprava za saobraćaj ili Regionalni vodovod), ali nema detaljnih informacija.
ASP je još u novembru prošle godine objavila da je kineski konzorcijum do tada zatražio oko dva miliona eura zbog razlike u cijeni za nabavku vodovodnih cijevi, dodatnih pola miliona zbog kašnjenja početka radova, dok nije izdata građevinska dozvola, kao i i produženje roka za završetak posla od najmanje 45 dana.