17 C
Kotor

Slušaj online radio

Jedna agencija izdavaće planska dokumenta za Herceg Novi, Kotor i Tivat

Jedna agencija izdavaće planska dokumenta za Herceg Novi, Kotor i Tivat
Herceg Novi – foto Vuk Ilić

Bokeljske opštine pripremaju se za preuzimanje obaveza predviđenih Zakonom o uređenju prostora



Opštine Herceg Novi, Kotor i Tivat dogovorile su da poslove pripreme i izradu lokalnih planskih dokumenata povjere Agenciji za izgradnju i razvoj Herceg Novog koja ima višegodišnje iskustvo (osnovana 2006) u pružanju arhitektonskih i konsultantskih usluga, izradi idejnih, glavnih i arhitektonskih rješenja enterijera.

Direktor Agencije Aleksandar Kovačević kaže za Pobjedu da se više puta pričalo i dogovaralo na tu temu, ali da ,,proces uspostavljanja te vrste saradnje sa Kotorom i Tivtom nije završen, nije potpisan sporazum te tri opštine“.

– Najveći razlog jeste što Agencija još nije dobila nove licence, čekaju se u Ministarstvu prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine od jula. Agencija je sprovela sve potrebne korake da bi bila u mogućnosti da po novom zakonu radi i plansku dokumentaciju, s obzirom na to da su nam djelatnosti isto tako nadzor i projektovanje – kaže Kovačević.

Obaveze

Zakonom o uređenju prostora koji je na snagu stupio u martu opštine su obavezne da u roku od 60 dana osnuju privredno društvo koje će izrađivati lokalna planska dokumenta – prostorno-urbanistički plan, lokalni plan detaljne regulacije i urbanistički projekat. To preduzeće imaće odgovornog planera i četiri planera. Odgovorniplaner može biti prostorni planer, odnosno arhitekta, koji ima najmanje VII-1 nivo kvalifikacije obrazovanja, najmanje deset godina radnog iskustva na poslovima prostornog, odnosno urbanističkog planiranja, položen stručni ispit i da je upisan u registar Komore. Ostali planeri treba da imaju najmanje VII-1 nivo kvalifikacije obrazovanja, najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima prostornog, odnosno urbanističkog planiranja, položen stručni ispit i da su upisani u registar Komore. Data je mogućnost da se više opština udruži – da osnuju zajedničko preduzeće. Na taj način riješili bi jedan od najvećih izazova – nedostatak stručnog kadra.

Kovačević kaže da je kadar je deficitaran na svakom polju, u svakoj grani privrede, pa i u planiranju, ali da će ga prevazići.

– Zakonski je dovoljno pet planera za licencu firme, doduše za ovaj budući obim posla bilo bi korisno još planera i ljudstva. Agencija sada ima pet planera, sa mogućnošću da još dvoje kolega po novom zakonu dobiju i planersku licencu. Otvoreni smo za zapošljavanje i saradnju – kaže Kovačević.

Biće izazovno, priznaje, raditi planska dokumenta za prostor drugih opština, ali da računaju na pomoć planera iz Kotora i Tivta.

– Svaki planski dokument je izazovan, ako se postave jednaki aršini za sav prostor, manja su nezadovoljstva, i naravno kada se uključe kolege iz gradova domaćina, proces je time lakši jer smatramo da domaći planeri znaju najbolje što su potrebe grada u kojem žive. Agencija će u tim slučajevima bila nosilac licence i saradnik – pojašnjava on.

Zakonom o uređenju prostora i Zakonom o izgradnji objekata lokalnim samoupravama vraćena je nadležnost upravljanja prostorom koja je do tada bila u ,,rukama“ države. Kovačević smatra da je decentralizacija na svim nivoima imperativ.

– Smatram da su lokalne uprave spremne da se uhvate ukoštac sa svim obavezama koje proističu iz decentralizacije. Podsjećam da država i resorno ministarstvo imaju i dalje kontrolnu ulogu u donošenju planskih dokumenata, tako da će vrijeme pokazati jesmo li spremni – kaže Kovačević.

Iskustvo

Agencija je tokom 19 godina rada realizovala veliki broj projekata.

– Spomenuću skorije: nadzor nad izvođenjem radova na šetalištu u Igalu, Obala Nikole Kovačevića, izrada projekta glavne autobuske stanice u saradnji sa profesorom Veljkom Radulovićem, izrada PUP-a Herceg Novi, prethodnog, usvojenog 2019. godine. Kolege iz Agencije su učestvovale u izradu i Prostornog plana Crne Gore. I najbitnije što želim izdvojiti je kolektiv Agencije, bez kojeg ništa ne bi moglo biti sprovedeno i realizovano – ističe Kovačević.

Kotor: Efikasno i ekonomično rješenje

Iz Opštine Kotor Pobjedi su kazali da su radi efikasnijeg i ekonomičnijeg obavljanja poslova pripreme i izrade planskih dokumenata, u cilju ostvarivanja opšteg interesa, prednost dali zajedničkom umjesto sopstvenom preduzeću.

– Ovakav model saradnje zasniva se na povezanim interesima tri opštine koje dijele prirodne, geografske i infrastrukturne karakteristike, kao i zajedničko kulturno-istorijsko nasljeđe koje je upisano na Listu svjetske baštine Uneska. Angažovanje postojeće stručne agencije, koja raspolaže potrebnim profesionalnim kapacitetima, predstavlja racionalan i odgovoran pristup, koji je u skladu sa zakonskim mogućnostima definisanim Zakonom o lokalnoj samoupravi. Očekuje se da ovakav vid međulokalne saradnje doprinese kvalitetnijem, bržem i koordinisanijem prostornom planiranju u ovom izuzetno važnom i osjetljivom području – kazali su iz lokalne uprave u Kotoru.

Izvor:Pobjeda

Najčitanije