5.6 C
Kotor

Slušaj online radio

De Žunijak: Nismo još vidjeli privatizaciju aerodroma koja je ispunila očekivanja

Novi toranja na aerodromu Tivat

Direktor Međunarodne asocijacije za vazdzušni transport IATA Aleksandar de Žunijak, izrazio je rezervu prema namjerama vlasti u neki državama da privatizuju svoje vazdušne luke. De Žunijak je na nedavnom Media danu IATA u Ženevi kazao da nijedna država za koju oni znaju, a koja je privatizovala svoj aerodrom, sa tim nije u potpunosti zadovoljna.

“Da budem iskren, nismo vidjeli privatizaciju aerodroma koja je u potpunosti ispunila očekivanja. Naši članovi, avio-kompanije, su zbog toga prilično frustirane. Privatizacija aerodroma je tema kojoj je potrebna dodatna pažnja i hitno promišljanje. Ovo će biti fokus IATA-e u godinama koje su pred nama. – rekao je De Žunijak, a prenosi portal “Tangosix”.

Vlada Crne Gore namjerava da “valorizuje” aerdrome u Tivtu i Podgorici ćemu se protivi najveći dio ovdašnje javnosti. Vlada tvrdi da neće prodati aerodrome, već će ih ustupiti u koncesiju (dugoroni zakup) što se u praksi, poklapa sa privatizacijom tih ključnih državnih resursa “na mala vrata”. Iz kabineta premijera Duška Markovića (DPS) crnogorskoj javnosti nisu do sada objasnili kako to smatraju da vazdušne luke u Tivtu i Podgorici koje ove godine bilježe rekordne reziltate, navodno nisu “valorizovane”, odnosno zašto misle da državno preduzeće “Aerodromi Crne Gore” koje pored brojnih izazova stalno posluje sa milionskim profitima, nije dobar “valorizator” tih resursa. ACG na računima trenutno ima oko 25 miliona eura sopstvenog svježeg novca koji bi moglo uložiti u prijeko potrebnu i već sa EBRD isplaniranu rekonsgtrukciju i modernizaciju Aerodroma Tivat. Za to bi trebalo uzeti i kredit od još oko 20 miliona eura koji je EBRD spremna dati pod izuzetno povoljnim uslovima ne tražeći državne garancije za njegovo vraćanje, ali je Vlada “povukla ručnu” i taj aranžman stavila na čekanje dok se ne završi analiza Svjetske banke o tome kao treba “valorizovati” crnogorske vazdušne.

Aleksandar de Žunijak na čelu je IATA-e, najvećeg globalnog udruženja vazduhoplovno.ttransortne industrije u svijetu, a koje okuplja skoro 300 aviokompanija iz 117 zemalja.IATA  pored ostaloga, iuntenzivno radi na prikupljanju i analizi velikog broja podataka o globalnim i nacionalnim performansama civilnog vazdušnog saobraćaja, te je stoga to udruženje možda i najbolji poznavalac svega što se u svijetu dešava sa svim segmentuma lanca vazduhoplovno-transportne industrije. Tendencija država da privatizuju aerodrome, takođe je u fokssu njihovih analiza.

“Jedan od najvećih izazova kada pričamo o vazduhoplovnoj infrastrukturi su aerodromi. Aviokompanije traže kapacitet da bi odgovorile na potražnju. Aerodromi moraju biti u saglasju sa potrebama korisnika za kvalitetom i tehničkim specifikacijama. Finansijska pristupačnost je takođe ključna za avio-kompanije. Ako države razmišljaju o privatizaciji aerodroma da ne bi finansirale njihov rast, budite oprezni. Učite od grešaka drugih u prošlosti i zaštitite nacionalnu imovinu sa čvrstom regulacijom čiji je prioritet nacionalni interes.”- kazao je novinarima prvi čovjej IATA-e. De Žunijak je istakao da je teško postići sve parametre koji se traže od efikasnog i za aviokompanije privlačnog aerodrome, ali da zbog toga ne gtreba naprečac donositi odluke o privatizaciji vazdušnih luka po svaku cijenu.

“Postići sve ove parametre je teško. Da budem iskren, nismo vidjeli privatizaciju aerodroma koja je u potpunosti ispunila očekivanja” – zaključio je De Žunijak.

Namjerama Vlade da “valorizuje” aerodrome u Crnoj Gori protivi se kompletna opozicija, ali i Socijaldemokrate koji su članovi vladajuće koalicije. Iz partije Ivana Brajovića su najavili da će, zukoliko DPS ne odustane od tog nauma,  napustiti Vladu. Bez glasova dva poslanika SD u parlamentu Crne Gore Vlada nema većinu da “progura” odluku o oprivatizaciji- valorizaciji aerodroma.

Izvor:S.L

Najčitanije