17.4 C
Kotor

Slušaj online radio

Autobuska stanica Tivat – Opština lani upola smanjila dotacije, ali stanje i dalje izazovno

Autobuska stanica Tivat – Opština lani upola smanjila dotacije, ali stanje i dalje izazovno
Autobuska stanica Tivat

Preduzeće Autobuska stanica u Tivtu poslovalo pozitivno, ali uz ponovljenu finansijsku pomoć osnivača


Preduzeće Austobuska stanica Tivat  (AST) čiji je osnivač i jedini vlasnik Optina Tivat, poslovnu 2021. godinu završilo je sa neto dobiti u iznosu od 13.706 eura. To je drastično bolji poslovni rezulat nego prethodne, koronakrizne 2020. godine koju je AST okončao sa gubitkom od čak 29.950 eura.

Međutim, da u prvoj polovini prošle godine nije bilo nastavka direktne finansijske podrške osnivača – Opštine Tivat toj firmi koja je započela tokom koronakrizne 2020.godine kada je drumski soabraćaj  u Crnoj Gori doživio pravu katastrofu zbog brojnih restriktivnihj mjera, AST bi i prošlu poslovnu godinu završila sa značajnim gubitkom.

Naime, od ukupnih prihoda AST koji su u 2021. iznosili 254.160 eura, skoro petina se odnosi na prihode od dotacija koje je ta firma dobila iz gradskog budžeta. Opština je AST-u lani uplatila ukupno 49.580 eura, pomažući toj firmi da održi elementranu likvidnost i redovno izmiruje obaveze prema svojih ukupno 16 zaposlenih. Subvencije iz gradske kase AST je lani dobijala u peridu od januara do juna, u proječlnim mjesečnim iznosima od po 8.263 eura.

Što se tiče prihoda iz redovne djelatnosti – peromizacije za autoprevoznike koji koriste tivatsku autobnusku stanicu, prodaje i rezervacija karata, naplate staničnih usluga i peronskih karata, te naplate usluga garderobe, AST je lani prihodovala ukupno 162.882 eura. To je skoro duplo više nego u koronakriznoj 2020. godini, ali je još uvijek čak 38,7% manje nego u turistički do sada rekordnoj 2019.godni, a što potvrđuje da se drumski prevoz putnika u Crnoj Gori lani još nije bio oporavio od razornih posljedica korone i restriktivnih mjera koje su preduzimane za spriječavnje širenja virusa. AST je lani ostvarila i 35.522 eura prihoda od sporednih djelatnosti – prvenstveno od iznajmljivanja poslovnog prostora u objektu autinuske stanice drugim pravnim licima. Zanimljivo je međutim, da AST Tivat, iako autobuske stanice kao vrlo prometna mjesta, u svim drugim gradovima bivaju korišćene i kao prostior za postavljanje reklama, već godinama od reklamiranja u krugu tog objekta, ne zarađuje bukvalno ni centa.

Što se troškova poslovanja tiče, oni su za AST lani iznosili ukupno 239.280 eura, od čega su najviše – 189.956 eura, iznosili troškovi zarada i ostalih ličnih priomanja zaposlenih. Inače, prosječna neto zarada zaposlenih na AST lani je iznosia 561 euro i bila je za oko 10 odsto veća od državnog prosjeka u sektoru drumskog saobraja. Zbog ukupne izazovne poslovne situacije i velikih gubitaka iz 2020. kao i namjere Opštine Tivat da to preduzeće uskoro bude dobrovoljno likvidirano a njegovu djelatnost da preduzme druga opštinaka firma – Parkjingt servis,  to  je AST lani ulaganja u održavanje objekta  i unapređenje svojih sadržaja, svela na minimun i nije realizovala ništa od  rabije planiranih značajnijih investicija.

Inače, tokom 2021. je na AST Tivat prodato ukupno 34.299 putničkih karata što je čak 93 odsto više nego koronakroznoj 2020., ali je to i dalje 485% slabiji rezultat od onoga koji je ostvaren u rekordnoj 2019.godini. Lani je usluge AST u međugradskom prevozu na linijama unutar Crne Gore, te i međunarodnom prevozu na linijama za Srbiju, BiH, Hrvatsku i Sjevernu Makedoniju, koristilo ukupno 55 prevoznika koji su prosječno saobraćali na 28 linija tokom glavne ljetnjesezone u peridu maj-oktrobar, odnosno na 16 linija u vansezoni. Prosječan broj dnevnih polazaka autobusa sa tivatske autobuske stanice bio je 86 u sezoni, odnosno 45 dnevno u periodu vansezone.

Izvor:S.L.

Najčitanije