16.9 C
Kotor

Slušaj online radio

Katastrofalno poslovanje tivatske Autobuske stanice u godini koronakrize

Autobuska stanica Tivat

Opštinsko preduzeće „Autobuska stanica Tivat“ (AST) prošle je godine poslovalo sa gubitkom u iznosu od 29.590 eura, ali bi i takav poslovni rezulta bio drastično lošiji da Opština Tivat kao osnivač i vlansik, ovu firmu lani nije pomogla sa preko 100.000 eura svježeg novca iz gradskog budžeta.

Pokazuju to podaci iz Izvještaja o radu sa finansijkim izvještajem AST za 2020. a koga je pripremio menadžment te firme. Osnivač AST – Opština Tivat u međuvremenu je inače, donijela odluku o postepenom gašenju AST likvidacijom i preuzimanju resursa i djeltnosti te firme od strane finansijski mnogo uspješnijeg oštinskog preduzeća „Parking servis“ Tivat.

AST je u 2020. ostvarila dvostruko lošiji poslovni rezulta u odnosu na 2019. kada je ta firma poslovala sa dobiti od preko 29 hiljada eura.

Izbijanje pandemije koronavirusa i višemjesečne drastične mjere zatvaranje države i privrede koje je lani iz epidemijskih razloga sprovela bivša crnogorska Vlada, pogubno su djelovali na drumski prevoz putnika, pa time i poslovanje AST koja je preko dva mjeseca  (od sredine marta do početka juna) bila potpuna zatvorena i uopšte nije radila. Za to vrijeme njenih ukupno 16 radnika većinom je bilo poslato na prinudne odmore i svi su za ta dva mjeseca primili platu umanjenu za 15%.

Zbog višemjesečnog obustavljanja, a onda i vrlo sporog oporavka autobuskog saobraćaja u Crnoj Gori i regionu koji je uslijedio tek u drugoj polovini godine, AST Tivat je lani imala drastičan pad prihoda od svoje osnovne djelatnosti od čak 67% u odnosu na 2019. Lani je AST prodala samo 17.770 autobuskih karata, što je za čak 73% ili skoro 49 hiljada prodatih karata manje nego 2019. Usuge AST lani je koristilo ukupno 35 autobuskih prevoznika od čega 16 na međugradskim linijama u Crnoj Gori i 19 na međunarodnim linijama, a najprometnije destinacije za koje su se prodavale autobuske karte u Tivtu bile su Podgorica, Nikšić, gradovi na Crnogorskom primorju i Beograd.

AST je 2020. ostvarila ukupne poslovne prihode u iznosu od 231.872 eura, što je 27% manje nego 2019., ali su od toga čak 101.717 eura bili prihodi od dotacija, odnosno sa tioliko je novca iz gradskog budžeta Ošptina Tivat lani pomogla AST da bi ova uopšte mogla splaćivati zarade svojih zaposlenih. Na pad sopstvenih prihoda, osim generalnog drastičnog smanjenja prometa autobusa i putnika, utiocala je i odluka menadžmenta AST da i svojim poslovnim partnerima – austobuskim prevozbnicima, olakša poslovanje u uslovima kovid.krize, smanjenjem naknade za peronizaciju za čak 50%, a za petinu su smanjene i kirije zakupcima poslovnog prostora u objetu AST koji se bave djelatnostima što su takođe lani bile posebno pogođene koronakrizom.

Zanimljivo je da je i pored ovako loših poslovnih okolnosti menadžment AST, upravu u martu 2020. kada je pandemija stigla u Crnu Goru, odlučio da je firmi nepohodno da zaposli pravnika, pa je u AST na toj poziciji imala dodatni trošak za zarade  i ostala primanja zaposlenih za koje je lani ukupno (čak i uz  dvomjesečno smanjene plata od 15% zbog prinudnih odmora) potrošeno ukupno 204.090 eura, značajno više od plana koji je predviđao utrošak od 178.500 eura po tom osnovu, odnosno za čak 33% više nego što jer na zarade i ostala primanja zaposlenih utrošeno u 2019 godini.

I dok im je Opština kao osnivač sa preko 100 hiljada eura iz gradskog budžeta morala dotirati plate zaposlenih, AST zbog bespatrice lani nije realizovala skoro nijednu planiranu aktivnost na otklanjanju tehničkih nedostataka na vrlo nekvalitetnom objektu autobuske stanice starom samo šest godina, a koji je izgrađen 2015. u kontroverznom privatno-javnom partnerstvu Opštine sa kompanijom „Mesiopromet-Frabnca“ iz Bijelog Polja. Tako je lani izvršena samo kompletna popravka defektnog sistema za klimatizaciju objekta autobuske stanice, a skoro svi ostali planirani radovi na njenom održavanju, otklanjanju nedostataka i uređenju tog objekta, morali su biti odloženi zbog besparice. Na čelu AST lani je kao izvršni direktor bio Vasilije Zejak (DPS), a firmu je do pred kraj godine kada ga je zamijenio novi Odbor direktora imenovan od nove gradske NP-BF-GB luporave Tivta, vodio Odbor direktora iz DPS i SD, na čelu sa Rajkom Bulatovićem (DPS).

Najčitanije