13.4 C
Kotor

Slušaj online radio

„Barbara“ se vraća na prostor Arsenala

Barbara na suvom u marini Navr
Barbara na suvom u marini Navar

Opština Tivat definitivno je zbog visokih troškova, odustala od namjere da rekonstruiše i u plovno stanje vrati brod-oldtajmer, nekadašnju vojnu motornu barkasu BM-58 „Barbara“. Umjesto toga, brodić koji je neizbrisivi dio novije istorije Tivta jer je više od osam decenija služio za prevoz materijala, a potom putnika- radnika u nekadašnjem tivatskom vojnom brodogradilišu Arsenal, biće konzerviran i izložen kao muzejski ekponat u Zborci pomorskog nasljeđa u elitnom nautičkom centru Porto Montenegro što se gradi na mjestu nekadašnjeg Arsenala.

Na taj način „Barbara“ će se poslije sedam godina izbivanja iz nje, vratiti u svoju matičnu luku – Arsenal i ubuduće generacijama mladih Tivćana i turistima koji posjećuju grad, svjedočiti o bogatoj brodograditeljskoj tradiciji ovog kraja.

Opština Tivat je staru barkasu dobila na poklon od Ministarstva odbrane 2007 godine kada je država zatvorila Arsenal i prodala ga Piteru Manku radi gradnje Porto Montenegra, a mali i lijepi brodić sa bogatim istorijom, od tada je trulio na suvom vezu u marini u Bonićima gdje ga je Opština privremeno smjestila, razmišljajući o njegovoj daljoj sudbini. Gradski oci su procijenili da bi im projekat obnove „Barbare“ kao plovila za reprezentativne svrhe lokalnog protokola, ali i potrebe odvijanja brodskog saobraćaja u Tivatskom zalivu, bio preskup, kao i kasniji troškovi eksploatacije i održavanja broda, odnosno plaćanja stalne posade.

Barbara nekad
Barbara nekad

„Stoga smo se opredijelili da „Barbaru“ konzerviramo i zaštitimo od daljeg propadanja. Unutrašnjost broda, kabine, komandni most , motorni prostor, biće zaštićeno i konzervirano u aktuelnom obliku, dok će spoljašnjost broda biti vraćena u izgled koji je „Barbara“ imala svih proteklih decenija i u kojem je pamte generacije građana Tivta.“- kazao je direktor Direkcije za investicije i razvoj Opštine Tivat Peđa Obradović. Istakavši da „Barbara“ ima ogromnu sentimenatalnu i istorijsku vrijednost za Tivćane, on je dodao da je sa Porto Montenegrom postignut dogovor da se barkasa nakon konzervacije, prebaci na plato ispred Zbirke pomorskog nasljeđa gdje će brod ostati na suvom vezu, kao stalni muzejski eksponat zajedno sa podmornicama P-821 „Heroj“ i P-912 „Una“ koje se tamo već nalaze. Konzervacija barkase koštaće 17 hiljada eura što je Opština obezbjedila u budžetu za ovu godinu.

Obradović je dodao da će posao biti okončan do maja, te bi „Barbara“ već pred početak glavne ljetnje turističke sezone, trebalo da dopuni zbirku muzeja u Porto Montenegru koji govori o nautičkoj i brodograđevnoj prošlosti Tivta.

PR menadžer Porto Montenegra Danilo Kalezić potvrdio nam je da su postigli sporazum sa Opštinom i da se veoma raduju što će brodo-oldtajmer dodatno povećati atraktivnost njihove muzejske zbirke.

Diplomski rad njemačkih đaka

Barbara
Barbara

„Barbara“ je brod oldtajmer izgradjen daleke 1926 godine u Njemačkoj i jedan je od simbola nekadašnjeg tivatskog Arsenala. Uz jedrenjak “Jadran” ova barkasa bila je najstariji brod u Ratnoj mornarici SFRJ, a kasnije i u Mornarici Vojske Crne Gore. Ovaj čelični brodić deplasmana 32 tone, dug je 20,95 metara, širok 3,70 metara, a brzinom od 10,3 čvorova pogonio ga je pogon dizel motor snage 165 konja.

Za “Barbaru” se priča da su je u Nirnbergu izgradili njemački učenici kao diplomski rad. Koliko uspješno su to učinili ,svjedoče decenije njene plovidbe i bez ikakvih problema prevaljene stotine hiljada nautičkih milja u raznim vremenskim uslovima na moru. U Jugoslaviju je ova barkasa sa još nekim plovnim objektima došla krajem 20-tih, na ime ratnih reparacija za Prvi svjetski rat. Služila je kao otvoreni municijski tender Artiljerijskog zavoda u Lepetanima, da bi 1945 bila rekonstruisana u putničku barkasu od kada “Barbara” egzistira u manje-više nepromijenjenom obliku

Najčitanije