Ministarstvo saobraćaja i pomorstva stavilo je danas na javnu raspravu „Koncesioni akt Aerodroma Crne Gore – projekt koncesije i Nacrt ugovora o koncesiji u vezi sa aerodromima (Berane), Podgorica i Tivat“. Javna rasprava trajaće do 10.spetembra kada će biti organizovan i centralni okrugli sto o toj temi u hotelu „Hilton“ u Podgorici.
Glavni predmet koncesije je projektovanje, izgradnja i finansiranje proširenja aerodromskih objekata, i poslovanje i održavanje aerodroma. To znači da se koncesionaru povjeravaju “sve aktivnosti vcivilnog vazduhoplovstva u pogledu aerodroma Tivat i Podgorica”. To pored upravljanja terminalima, pistama, manevarskim površinama, platformama, saobraćajnicama koje povezuju aerodrome i ostalim sadržajima obje vazdušne luke, podrazumijeva i pravo koncesionara na “razvoj nekretnina i poslovi u vezi sa terminalima (npr. logistički centar, hotel, parking za automobile, pristup vodnom transportu gdje je to izvodljivo.” Koncesionaru se povjerava gazdovanje nad ukupno 2.526.334 m2 kvadrata zvanično državnog zemljišta u kompleksu Aerodroma Podgorica, odnosno 544.601 m2 na Aerodromu Tivat kao i sva imovina preduzeća ACG na obje vazdušne luke.
Koncesionar će takođe biti odgovoran i za izradu prethodne studije procene za razvijanje Aerodroma Berane, odnosno Aerodroma Ulcinj, “u skladu sa pozitivnim propisima, u vremenskom periodu definisanim Ugovorom o koncesiji.”
MSP je pripremilo prognozu saobraćaja za oba aerodrome u narednih 25 godina po kojoj će promet na aerodromu Tivat u period od 2017-2043 godine u prosjeku rasti po stopi od 3,7 posto godišnje, dok će u Podgirici stopa rasta biti 2,7%. Iz toga su u resoru ministra Osmana Nurkovića (BS) procijenili da analiza davanja u koncesiju ovog ključnog državnog resursa “pokazuje da je projekat održiv i da je ekonomski opravdan”.
“Na osnovu finansijske analize Aerodroma, finansijski je izvodljivo da se zahtijeva plaćanje fiksne naknade koja se plaća unaprijed, plative na finansijskom zatvaranju, kako bi se uspostavilo plaćanje Koncesione naknade. Ovo bi omogućilo Vladi Crne Gore da unaprijed unovči jedan dio vrijednosti koncesije. Finansijska analiza pokazuje da naknada koja bi se plaćala unaprijed u iznosu od 50 do 100 miliona eura je razumna suma, uzimajući u obzir veličinu kapitalne investicije (oko 120 miliona evra) koju će Koncesionar finansirati unaprijed, i rizike povezane sa prognozama turističkog saobraćaja. Pretpostavljajući predujam od 100 miliona, predviđa se da će Vlada Crne Gore dobiti znatan dio godišnjih bruto prihoda ostvarenih od strane Koncesionara. Znajući da dio bruto prihoda koji će se dijeliti predstavlja parametar za ponudu, i znajući da je Koncesioni akt javni dokument, pretpostavke iznosa prihoda koji će se dijeliti, neće se uključiti u ovaj dokument. Ipak, detaljna finansijska analiza ovog parametra je sprovedena od strane Ministarstva”- stoji u dokumentaciji objavljenoj na sajtu MSP.
U dokumentaciji piše da je model davanja aerodroma u koncesiju povoljniji za Vladu jer joj omogućava da brzo dođe do svježeg novca, dobija redovno godišnju koncesionu naknadu, kao i da ne snosi rizike investicionih ulaganja u razvoj vazdupnih luka jer će ona pasti na teret koncesionara. Vlada navodi da je spremna da smanji izloženost koncesionara kreditnom riziku od eventualnog nastavka neplaćanj aerodromskih usluga od strane nacionalne aviokompanije Montenegro Airlines, na način da mu država nadoknadi taj novac.