Aerodromi Tivtu i Podgorici od 1.juna su zvanično otvoreni za komercijalne letove za građane zemalja u kojima je stopa aktivnih slučajeva koronavirusa manja od 25 na 100.000 stanovnika.
Tu listu kako je najavljeno, jednom sedmično će ažurirati Nacionalno koordninaciono tijelo za borbu protiv zaraznih bolesti. Na njoj su od evropskih država trenutno Slovenija, Hrvatska, Slovačka, Gruzija, Švajcarska, Albanija, Austrija, Norveška, Monako, Kosovo, Njemačka, Grčka, Mađarska, Danska, Litvanija, Letonija, Azerbejdžan, Luksemburg, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Izrael, Češka, Finska i Estonija. Među njima mešutim, nema nekih od država koje su prije koronavirusa bile vodeće po brojhu putnika na redovnim avio linijama za Crnu Goru, poput Srbije, Rusije, Turske, Velike Britanije, Francuske ili Italije.
“Jedva čekamo prve letove i putnike. Dobrodošli.”- poručili su na isntargramu tim povodom iz Aerodroma Crne Gore (ACG) jer je toj kompaniji, odlukama NKT-a da se ukine obavljanje redovnog vazdušnog saobraćaja sa Crnom Gorom, još od sredine marta praktično potpuno blokirana njena osnovna djelatnost.
Ipak, nezvanično u ACG najnoviju odluku NKT-a da dozvoli obnovu redovnog aviosaobraćaja sa zemljama koje su ispod prega od 25 slulajeva koronavirusa na 100.000 stanovnika a koju su ustanovili crnogorski epidemiolozi, vide kao potpuno beskorisnu jer ona, onako kako je postavljena sada, sigurno neće dovesti do skorije obnove komercijalnog aviosaobraćaja u našoj državi.
“Iluzorno je olčekivati od bilo koje aviokompanije da će ponovno početi da leti za Crnu Goru kada sa sigurnošću ne zna da li će se ti letovi odvijati samo jedan, dva ili sedam dana ili možda više jer uvijek postoji mogućnost da u međuvremenu dođe do povećanja broja oboljelih u državi iz koje bio ona letjela za Crnu Goru, iznad praga kojeg je postavilo NKT na 25 slučajeva Covida-19 na 100.000 stanovnika. Evo do juče naprimjer, na listi “dozvoljenih” bile su Irska i Sjeverna Makedonija kojih danas međutim, više nama na listi zemalja čiji građani mogu ući u Crnu Goru bez zadržavanja u karantinu. Niko ozbiljan u aviosaobraćaju ne može pod takvim “kliznim” uslovima gdje danas mošeš, a sutra ili prekosutra ne možeš letjeti, planirati obnovu saobraćaja za Crnu Goru. Avioindustrija je mnogo ozbiljnija i složenija djelatnost od toga.”- kazao je naš sagovornik iz vrha ACG koji je insuistirao na anonimnosti.
Prema njegovim riječima, ACG je u saradnji sa dijelom svojih poslovnih partnera – stranih aviokompamniej i Montenegro Airlinesom, ranije već bio isplanirao obnovu redovnog komercijalnog aviosaobraćaja sa naših aerdroma za drugu polovinu juna,”ali sada to sa ovakvom odlukom NKT-a sve pada u vodu i vraća nas najmanje 10 koraka unazad u odnosu na taj plan”.
Inače, sve države regiona bivše Jugoslavije već su obnovile redovan aviosaobraćaj ili to upravo čine pod daleko liberalnijim i fleksiblnijim uslovima za spriječavanje eventualnog širenja Covida-19 od Crne Gore koja je istovremeno, od svih njih daleko najviše zavisna upravo od aviosaobraćaja u kontekstu opostizanja iole opipljivijih komercijalnih rezultata ljetnje turističke sezone kao glavnog pokretača crnogorske ekonomije.
Odluke NKT-a da ne dozvoli ulazak u Crnu Goru građanima Srbije bez zadržavanja u karantinu su već prouzrokovale ogromnu štetu za aviosaobraćaj sa tom državom kao jednom od najbitnijih tržišta kako za ACG, tako i za nacionalnu aviokompaniju Montenegro Airlines kojoj su srpske vlasti, zbog takvog stava Crne Gore, zabranile slijetanje u Beograd. Nemogućnost da leti na svojim najprometnijim i ujedno najprofitabilnijim linijama iz Tivta i Podgorice za Beograd za MA je bukvalno “zakucavanje posljednjeg eksera u mrtvački sanduk” te kompanije opterećene brojnim dugovima Prekid aviosaobraćaja sa Srbijom za ACG takođe je veoma bolan imajući u vidu činjenicu da je Air Serbia jedan od najbitnijih poslovnih partnera naših aerodroma i da su na linije te kompanije i MA iz Beograda sa Crnom Gorom ovog ljeta trebale biti daleko najfrekjventnije u regionu bivše Jugoslavije i jedne od najfrekventnijih u cijeloj istočnoj Evropi.