Ukoliko planove aviopreoznika ne pokvari epidemijska situacija kod nas i u inostranstvu, Crna Gora će tokom predstojeće zimske IATA sezone koja počinje 1.novembra i traje do kraja marta naredne godine, preko aerodroma u Podgorici i Tivtu, redovnim aviolinijama biti povezana sa 11 država u Evropi i Aziji.
Saopšteno je to „Vijestima“ iz menadžmenta Aerodroma Crne Gore (ACG), uz napomenu da će pored crnogorskog Air Montenegra, za Tivat i Podgoricu tokom predstojećih zimskih mjeseci, letjeti i nacionalni prevoznici Srbije (Air Serbia), Turske (Turkish Airlines), Austrije (Austrian Airlines) i Kazahstana (Air Astana). Od tzv. legacy carriera na našim aerodromima će biti prisutni i švajcarski Chair Airlines, te ukrajinski Wind Rose, kao i nekoliko low cost i leisure avioprevoznika poput Ryan Air-a, Wizz Aira i European Air Chartera.
Imajući u vidu činjenicu da su crnogorski aerodromi lani zbog obustave saobraćaja bivše nacionalne aviokompanije Montenegro Airlines 25.decembra, praktično veći dio zimske IATA sezone ostali bez zbnačjanog njenog udjela u saobraćaju, ovakve najave već sada potvrđuju znatno uspješniju zimsku sezonu 2021-22. godine u vazdušnim lukama u Tivtu i Podgorici.
„Podgorica će sa Beogradom biti povezana sa Air Montenegro-om i Air Serbia-om, sa Istanbulom preko Turkish airlines-a, sa Ljubljanom (Air Montenegro), sa Cirihom – Chair airlinesom, sa kazahstanskim gradovima Almatiem i Nursultanom preko Air Astane od marta narede godine. Standardna linija je Beč – Austrian Airlines, Kiev – Wind Rose, dok će Podgoricu Ryanair preko zime povezivati sa Briselom, Zagrebom, Barselonom i Krakovom. Wizz air će povezivati Glavni grad sa Memingenom, Dortmundom, Milanom i Bečom.“- kazali su „Vijestima“ u ACG.
U odnosu na 2020. godinu nove destinacije iz Podgorice su Almati, Nursultan, Zagreb, Krakov, Milano, Barselona. Linije za Milano i Barselonu inače, nisu funkcionisale prošle zime iz epidemioloških razloga, ali jesu prije toga. Cirih za koji će ove zime letjeti Chair Airlines takođe nije nova destinacija jer je letove na njoj ranije obavljao Montenegroairlines, ali sada za Švajcarsku iz Podgorice saobraća nova kompanija.
Što se Tivta tiče, one će ove zime imati nešto više letova za Beograd na kojima osim Air Serbie, sada leti i Air Montentenegro. Nova crnogorska nacionalna kompanija letjeće i jednom nedjeljno na ruti Tivat-Istanbul, ali bi velika i značajna novinja kada je tivatski aerpodrom u pitanju, mogle biti čak tri sedmične nove linije za Njemačku i to za Minhen, Lajpcig i Dizeldorf. Naime, namjeru da uvede saobraćaj iz Tivta na tim relacijama tokom zimske IATA sezone najavila je bugarska charetr i leisure aviokompanija Europeran Air Charter. Ovaj prevoznik inače, rasplože flotom od osam aviona tipa „MCDOnell.Douglas MD-82“ kapaciteta po 164 putnika, odnosno sa šest „Airbusa A-320“ kapaciteta po 180 putnika.
„Kao i u svim objavama od početka pandemije korona virusa, sve najave ipak bi trebalo uzeti sa dozom rezerve, jer se zbog različitih epidemiloškim mjera i prilika situacija može promijeniti u poslednjem času.“- ogradili su se međutim, iz ACG ukazujući na velike probleme koje pandemija i dalje stvara u evropskoj i svjetskoj industriji aviosaobraćaja.
Iz menadžmenta te kompanije istakli su da se u odnosu na lani, u predstojećoj zimskoj sezoni očekuje izvjesno povećanje broja letova u odnosu na 2020. godinu osim Beograda, i na linijama za Istanbul, Cirih i Beč.
„Svakako da će i tri linije između Tivta i Njemačke popraviti prošlogodišnju statistiku. ACG u saradnji sa resornim Ministarstvom za kapitalne investicije aktivno rade na iznalaženju najboljeg modela kojim bi se poboljšala avio pristupačnost Crne Gore u predstojećem zimskom periodu, posebno kada su u pitanju low cost kompanije.“- poruluju iz menadžmenta aerodroma. Na pitanje za koje bi nove destinacije ACG u saradnji sa turističkom privredom uz eventualne subvencije i popuste na cijene aerodromskih usluga, mogli da pokušaju stimulistati avioprevoznike da uspostave letove iz i ka Crnoj Gori, iz poslovodstva te državne kompanije odgovorili su da se „prilikom koncipiranja najboljih aranžmana, u obzir se moraju uzeti objektivne okolnosti, potrebe i mogućnosti domaće privrede i kreirati specifična ponuda zbog koje će npr. lowcoster odabrati Tivat, a ne neki od aerodroma iz regiona.”
„Naravno, naš interes je da im ponudimo opciju koja bi bila u obostranom interesu i svjesni smo da cijene moramo prilagoditi i učiniti naše destinacije pristupačnim, posebno Tivat gdje je vrlo izražena sezonalnost. U određenim situacijama ne može se kao jedini benefit gledati samo cijena usluge, već kumulativna dobit, širi kontekst i mnogostruki benefiti koje bi imala cijela država. Dolazak stranih turista tokom zime drži domaću turističku privredu budnom i likvidnom, stanovništvo uposlenim, novac se preliva na ostale privredne grane i na taj način raste ukupan standard. Upravo o tome intenzivno razgovaramo sa Ministarstvom za kapitalne investicije, kako bi zajedno osmislili model za privlačenje niskobudžetnih aviokompanija tokom zime. Otežavajuća okolnost je pojava novog soja korona virusa, zbog čega opet može doći do zatvaranja granica mnogih zemalja.”- objašnjavaju iz ACG, napominjući da u tome važnu ulogu ima turistička privreda, “jer ona svojom ponudom odnosno potražnjom igra značajnu ulogu u odabiru destinacije sa kojom ćemo eventualno pregovarati.”
RUSI BI DA LETE, ALI PUTIN NE DA
Na pitanje da li ima naznaka da bi u skorije vrijme mogao biti obnovljen aviosaobraćaj između Rusije i Crne Gore koji je prekinut zatvaranjem crnogorskih granica zbog korone sredinom marta prošle godine i od tada više nije uspostavljen zbog političke odluke ruskih vlasti da ne dozvole direktne letove između dviju država, iz ACG su kazali da je ruski predsjednik Vladimir Putin nedavno produžio sankcije te zemlje ka Crnoj Gori.
“Interesovanje ruskih avioprevoznika je bilo veliko i za zimsku i za ljetnju sezonu, budući da je rusko tržište veoma važno za naš aviosaobraćaj i da čini oko 20 odsto, a da je iz Rusije ka Crnoj Gori letjelo čak sedam kompanija. Sa druge strane, veliki broj Rusa živi ili ima nekretnine u Crnoj Gori i dok god traju sankcije za ruske državljane put do Crne Gore je i komplikovan i skup.”- ističu iz ACG. Osim nekoliko ruskih kompanija koje su kako nezvanično saznajemo, rezervisale slotove za letove za Tivat tokom zime, ukoliko se odluka ruskih vlasti ipoak promijeni, veoma zainteresovana da odmah uvede letove za Moskvu i možda Sankt Petersburg, je i crnogorska kompanija Air Montenegro.
RADE DA NA TIVAT DOVEDU NOVE KOMPANIJE IZ ZAPADNE EVROPE
Na pitanje da li su spremni da čak i besplatno pruže aerodromske uluge kompanijama koje bi tokom zimksih mjeseci uvele redovne letove za Tivat iz Zapasne Evrope i Skandinavije jer tiv atski aerodrom u period od kraja oktobra do početka aprila ima mali broj letova i veliki višak neiskorištenih kapaciteta, iz ACG su odgovorili da je “smisao dobrog menadžmenta što bolje korišćenje vrijednosti sa kojima raspolažemo – i ljudskih i prostornih.”
“Zato već neko vrijeme radimo na tome da se za aerodrom u Tivtu nađe rješenje kako bi se koristili kapaciteti ove vazdzušne luke. Osim linija ka Njemačkoj, Turskoj i Srbiji, nastojaćemo da obezbijedimo još neke linije tokom zimske sezone, posebno iz Zapadne Evrope. Turistima iz Zapadne Evrope a posebno iz Skandinavije, Crna Gora tokom zime može ponuditi mnogo sunčanih dana i to treba iskoristiti.”- ističu iz ACG.