33 C
Kotor

Slušaj online radio

Loukosteri neće letjeti bez subvencija a Vlada vidi avione kojih već mjesecima nema

Aerodrom Tivat

Zbog problema sa različitim tretmanom putnika iz Crne Gore u raznim evropskim državama vezano za pandemiju koronavirusa, ali najvećim dijelom  zbog nespremnosti nove Vlade da da zeleno svjestlo na svojevrsno subvencioniranje njihovog saobraćaja sa Crnom Gorim, gotovo sve niskobudžetne aviokompanije koje su do kraja oktobra prošle godine letjele iz i ka Crnoj Gori, to su prestale da čine.

Ugovori koje su Aerodromi Crne Giore imali sa najvećim brojem loukostera naime, prema nezvaničnim saznanjim „Vijesti“ istekli su 28.oktobra prošle godine od kada ti poslovni aranžmani formalno nisu produžavani.

Djelimični izuzetak je samo mađarski Wizz Air koji je nakon što je u oktobru prošle godine isteklo važenje dotadašnjeg ugovora o poslovnoj saradnji sa ACG, nastavio da pod  redovnim komercijalnim uslovima – plaćajući punu cijenu aerodromskih usluga, sa izvjesnim prekidima leti na relaciji Podgorica-Dortmund i Podgorica-Memingem. To je ipak, bio značajno manji obim letova i izbor destinacija na koje se iz Crne Gore moglo letjeti ovom kompanijom jer je Wizz Air prije izbijanja koronakrize, osim za Dortmund i Memingem, iz Podgorice redovno saobraćao još i za Milano, Katovicame, Varšavu i Budimpeštu.

Wizz Air trenutno leti samo jednom nedjeljno iz Podgorice za Dortmund i to je jedini loukoster koji sada saobraća sa Crnom Gorom, iako iz Ministarstva kapitalnih investiciha koje su “Vijesti” pitale koliko trenutno lou kostera i na kojim linijama oni održavaju saobračaj sa crnogorskim aerodromima, tvrde da pored Wizz Aira kod nas još uvijek leti i irski Ryanair. Ryanair je inače, bio prvi loukoster koji je 2013. došao u Crnu Goru, a prije koronakrize ta je kompanija iz Podgoirce letjela za Veliku Britaniju, Belgiju, Njemačku, Italiju, Poljsku, Španiju…. Saobraćaj sa Crnom Gorom irska niskobudžetna kompanija obustavila je još sredinom januara ove godine, ali u MKI  ipak tvrde drugačije:

“Trenutno letove prema Crnoj Gori obavljaju kompanije Wizz Air i Ryan Air. Najava za ovo ljeto je da pored ove dvije kompanije letove ka Crnoj Gori obavljaju sledeće low cost kompanije: Norwegian, Eurowings i Pobeda”- kazali su iz resora koji vodi ministar Mladen Bojanić.

Međutim, od toga se jedino sa nešto većim stepenom vjerovatnoće može govoriti o sezonskom dolasku njemačkog luokostera Eurowings na aerodrom Tivat jer je ta kompanija koja je članica renomirane Lufthansa Grupe, prethodno od menadžmenta ACG zatražila slotove za po dva sedmilna leta na linijama Diseldorf -Tivat i Štutgart-Tivat. Norwegian Air Shuttle uopšte nije tražio slotove za letove iz Skandinavije do Tivta, dok je ruska Pobeda koja je ranije planirala da u špicu sezone ima čak tri leta dnevno sa moskovskog aerodroma Vnukovo za Tivat, do daljnjeg van svake kombinacvije za tako nešto zbog toga što ruska Vlada iz političkih razloga, ne dozvoljava obnovu redovnog aviosaobraćaja  između te države i Crne Gore.

MKI je inače, ranije od Agencije za zaštitu konkurencije (AZZK) tražilo da se ova izjasni da li je davanje subvencija niskobudžetnim avio-kompanijama u protelih sedam godina od strane same države, Aerodroma Crne Gore i Nacionalne turističke organizaacije,  narušilo konkurenciju u vazdušnom saobraćaju u našoj državi I da li je to mošda bila nezakonita državna pomoć. AZZK do danas zvanično, nije objavia mišljenje po tom šitanju, niti su iz Vlade, ACG-a i NTO-a odgovorili na pitanja novinara o tome sa koliko novca su u proteklih sedam godina subvencionirali loukostere koji su saobraćali za Crnu Goru.

Zahvaljujući ulasku niskobudžetnih avio-kompanija  Crna Gora je u prethodnom periodu tokom cijele godine bila povezana sa većim brojem evropskih gradova i nekim destinacijama za koje sada već bivši crnogorski nacionalni avioprevoznik  Montenegro Airlines koji je subvencionisan sa desetinama miliona eura iz državnih fondova, nikada nije redovno saobraćao. Na listi gradova sa kojima je država bila povezana letovima loukostera bili su Barselona, Bolonja, Štutgart, Berlin, Brisel, London, Štokholm, Milano, Minhen, Budimpešta, Katovice, Poznanj, Barselona, Varšava…Korist od niskobudžetnih avio-kompanija imali su i aerodromi u Podgorici i Tivtu jer su uvećali promet, podstaknut je razvoj crnogorske turističke privrede, produžena je sezona, povećana marketinška vidljivost Crne Gore, građanima su bile dostupne jeftine avio karte… Svega toga sada nema, a neki od loukostera koji su ranije  bili veoma prisutni na tržitu Crne Giore sada ojačavaju svoje pozicije u zemljama regiona.

Na pitanje da li će se MKI založiti da se loukosterima odobre nove subvencije od države ili zaintereoavanih aktera na saobraćajno-turističkom planu u Crnoj Gori, iz resora ministra Bojanića “Vijestima” su kazali da je “već formirana međuresorska komisija koja će dati predlog podsticaja razvoja turizma u Crnoj Gori putem avio dostupnosti.”

“Intencija te komisije je da u cilju zaštite konkurencije, svim kompanijama, ne samo loukost kompanijama, omogući pristup subvencijama koje bi dala naša država.”- poručili su iz MKI.

RYANAIR U HRVATSKU ULOŽIO 200 MILIONA DOLARA

Ryanair koji se prije nekoliko mjeseci povukao iz Crne Gore gdje je bio najdominantniji loukoster što je saobraćao iz naše države,  krajem marta najavio je otvaranje svoje nove baze na Aerodromu Zagreb gdje će ta kompanija stalno bazirati dva svoja aviona koji će obavljati 36 sedmičnih letova na 12 novih ruta. Na spisku ruta koje će Ryanair letjeti iz Zagreba, pored Pariza, Londona, Rima, Milana, Brisela, Frankfurta, Memimgema, Karlsruea, Dortmunda, Geteborga i Osla je i Podgorica, ali bi letovi za glavni grad Crne Gore iz glavnog grada Hrvatske mogli krenuti tek negdje na jesen. Inače, u otvaranje svoje nove baze u Zagrebu, Ryanair investira oko 200 miliona dolara i u njoj kreira 60 novih radnih mjesta.

Na pitanje da prokomentarišu činjenicu da loukost aviokompanije koje su se povukle iz Crne Gore nakon što su im istekli ugovori sa prethodnom ekipom na čelu države, ACG i NTO-a , sada značajno povečavaju nsvoje prisustvo i obim saobralaja u regionu bivše Jugoslavije, iz MKI su kazali da je “prisustvo loukost kompanija svakako značajno za našu državu i njenu turističku privredu”.

“U svakom slučaju radujemo se svakom letu i interesovanju bilo koje kompanije. Vjerujemo da će u budućnosti loukost kompanije pronaći interes da povećaju svoje prisustvo i u Crnoj Gori.”- poručili su iz MKI.

ACG “Vijestima” je rečeno da bi Wizz Air krajem maja trebalo da obnovi i svoju raniju liniju Podgorica-Budimpšeta,  kasnije tokom ljeta i letove za Katovice, Memingem i Milano, ali nisu naveli pod kojim komercijalnim uslovima će oni opslušivati te letove.

Izvor:S.L.

Najčitanije