Preduzeće Morsko Dobro iz Budve potvrdilo je da zakupac obale na Đuraševićima, podgorička kompanija FAB Petrol, nije pribavila sve neophodne papire i saglasnosti i da stoga od njih nije dobila ni riješenje kojim joj se odobrava da na ovom dijelu obale Tivta formira novu malu marinu, postavljenjem u moru dva nova velika plutajuća privezna gata za jahte.
„Zakupac predmetnih lokacija još u postupku dobijanja neophodne saglasnosti od nadležnih organa, o čemu smo obaviješteni dopisom, i istom nije izdato Rješenje o postavljanju i organizaciji pristaništa i privezišta.U međuvremenu Javno preduzeće je konstatovalo radove na postavljanju pontona i uputilo prijavu Lučkoj kapetaniji Kotor da preduzme mjere i radnje iz svojih nadležnosti.”- rekla nam je portparolka Morskog Dobra Ivana Lazović.
Uprkos tome što nema papire i dozvole od države da to uradi, FAB petrol je prije par mjeseci, dok je još kod Agencije za zaštitu prirode u toku procedura donošenja Elaborata o prcjeni uticaja tog objekta na životnu sredinu, postavilo dva plutajuća gata na obali ispod nekadašnje stare ciglane u Krtolima – danas kupališta Movida Beach kojim gazduje ta firma. Dva nova plutajuća betonska gata ukupne dužine 104 metra u obliku latiničnog slova “L”, opremljeni su instalacima za spajanje jahti na vodovodnu i elektro-mrežu, dopiru na 60 metara od postojeće linije obale na tom mjestu i na taj način formiraju novu malu “marinu Solila”. Iako je njeno formiranje, a kamoli poslovanje, sa stanovišta države još potpuno nelegalno, FAB petrol već svoju novu marinu Solila reklamira na sajtu Tre Canne (rezidencijalno poslovnog kompleksa u Budvi čiji je investitor takođe kompanija FAB). Zainteresovani pozivaju da već sada rezervišu vezove u njoj jer će ona “ubrzo biti dostupna”. Za razliku od onoga što piše u dokumentaciji upućenoj EPA i Opštini Tivat, iz kompanije-investitora ovdje klijente obavještavaju da će nova marina imati vezove za jahte dužine do 40 metara (duplo veće od onih koji su prijavljeni državi).
Iz Morskog Dobra podsjetili su da su lani sproveli procedure davanja u zakup lokacije na Obali Đuraševiča u Tivtu, označene u Planu objekata privremenog karaktera kao 10.9-pristanište i 10.35 mobilni plutajući pontoni, sa namjenom pristajanja i komercijalnog priveza plovila. Sa FAB Petr olom je 8.juna 2018. sklopljen ugovor „kojim se preciziralo da je predmet korišćenja akvatorijum ispred postojećeg izgrađenog betonskog pristaništa na k.p. 1539/1 KO Đuraševići u dužini od 150m, površine 3.900m2 na lokalitetu Stara Račica-Solila u kojem se postavljaju dva mobilna plutajuća pontona dimenzija 50 x 4 m za čiju je realizaciju neophodna Izrada procjene uticaja na životnu i prirodnu okolinu.“
„Kao sastavni djelovi ugovora, urbanističko tehničkim uslovima…propisali su se uslovi (mjere zaštite, izrada procjene, materijalizacija, neophodne saglasnosti nadležnih organa i sl.) za dobijanje rješenja o postavljanju privremenog objekta. Isti uslovi preciziraju koje su sve potrebne saglasnosti i dokumenta nadležnih organa po osnovu čega ovo JP može izdati Rješenje o postavljanju privremenog pontonskog privezišta (saglasnost Lučke kapetanije Kotor, Uprave za pomorsku sigurnost, Lučke uprave Kotor, Agencije za zaštitu životne sredine, izrada Glavnog projekta i revizija).Kako je zakupac predmetnih lokacija još u postupku dobijanja neophodne saglasnosti od nadležnih organa, o čemu smo obaviješteni dopisom, istom nije izdato Rješenje o postavljanju i organizaciji pristaništa i privezišta.“- kazala je „Vijestima“ portparolka Morskog Dobra Ivana Lazović.
Istakla je da su stoga tražili reakciju Lučke kapetanije Kotor kojoj su uputili prijavu nelegalnog postavljanja plutajučih objekata u akvatorijumu zaliva. Lazović nije odgovorila na pitanje kada se može očekivati uklanjenje na divlje postavljenih plutajućih gatova, odnosno kada će Morsko Dobro raskinuti ugovor o zakupu ovog dijela obale sa FAB Petrolom zbog nelegalnog postupanja te firme i uzurpacije morskog dobra.
VEĆ DOLAZILO DO OZBILJNIH INCIDENATA U NELEGALNBOJ MARINI
Na ovom dijelu obale Krtola već godinama inače, na divlje funkcioniše “marina Solila” koju je koristila firma Yacht Voyage iz Tivta ruskog državljanina Sergeje Voronkova, što ovaj dio obale zakupljuje od Fab petrola. U toj marini kapaciteta dvadesetak vezova zaa jahte, koje je funkcionisala bez potrebnih papira i dozvola, u dva je navrata dolazilo do ozbiljnih incidenata -krajem 2016. 40-metarska mega jahta „Mona Lisa“ u nevremenu je pokidala svoje vezove i udarala u obalu i okolna plovila, a aprila 2017. ovdje se zapalila i potonula 12-metarska duga jahta „Yulia“ pri čemu se u more izlilo više stotina litara nafte.
Zbog dešavanja na ovoj lokaciji i namjera FAB petrola da još proširi kapacitete marine koja nema niti jednu dozvolu, već su se bunili mještani Krtola koji imaju imovinu u blizini ove lokacije i koji smatraju da ih takve aktivnosti podgoričke firme ugrožavaju. Uprkos tome, i činjenici da se nelegalna marina u kojoj su se događali ozbiljni incidenti nalazi na pragu međunarodno zaštićenog parka prirode – rezervata Solila, niko od nadležnih u državi do danas nije zaustavio izgradnju i korišćenje „marine Solila“.