Tim Centra za održivi prostorni razvoj “Expeditio” predstavio rezultate ankete o gradskom prevozu
Hibridni/električni autobusi, info totemi sa podacima o javnom gradskom prevozu, onlajn kupovina karata, neograničeni prevoz sa mjesečnom kartom u svim pravcima, ono je što građani/ke sanjaju kao budućnost javnog gradskog prevoza u cijeloj Boki Kotorskoj.
Samo uz ulaganja u infrastrukturu i ljude i uz prihvatanje inovacija u tehnologiji moguće je da se unaprijedi javni prevoz u Opštini Kotor, zaključuju učesnici prezentacije, koju su na osnovu istraživanja “Građani/ke o unapređenju javnog prevoza na teritoriji Kotora” osmislile i u Kreativnom Habu (Starom zatvoru) održale Tatjana Rajić, Biljana Gligorić i Aleksandra Kapetanović, arhitekte iz NVO Expeditio. Osnovu čini anketa sprovedena na sajtu i FB stranici NVO “Expeditio” tokom sedam dana u decembru, u kojoj je učestvovalo 640 građana/ki, desk istraživanja, studije i regionalne publikacije, uz odrednice date 2016. godine u sveobuhvatnoj “Studiji javnog gradskog i prigradskog transporta putnika na teritoriji grada Kotora” (dvije knjige). Rezultati istraživanja baziranog na odgovorima anketiranih datih na 25 pitanja (sa ponuđenim i opisnim odgovorima) su osnova za dokument na 20-ak strana, vrlo sažet i konkretan, koji će uskoro biti dostupan građanima i donosiocima odluka. Sastoji se iz dvije cjeline: prva se odnosi na analizu problema, druga – na konkretne preporuke.
-Preporuke su: I- sveobuhvatno poboljšanje usluga javnog prevoza; II-Unapređenje organizacije Sistema javnog transporta; III- Finansijski aspekt; IV- Podsticanje korišćenja gradskog prevoza kroz promociju I edukaciju; V-Integracija rodne ravnopravnosti u razvoj javnog prevoza; VI-Implementacija vodenog transporta; VII-Unapređenje povezanosti gradova i mjesta u Boki Kotorskoj. Da bi se usluge javnog prevoza poboljšale, potrebno je povećati frekvencije postojećih linija i uvesti nove na osnovu procjene potreba građana/ki, uvesti direktnu liniju Kotor-Aerodrom Tivat, razdvojiti školski prevoz od gradskog, uključiti noćne linije (kao podršku kulturi, ugostiteljstvu, turizmu…, istakla je pored ostalog Tatjana Rajić.
Predstavljajući rezultate istraživanja, ona je navela da od ispitanika/ca koji su naveli da koriste gradski prevoz, njih 67,4% ga ocjenjuje kao loš ili izuzetno loš, 1/3 njih ne vidi nijedan pozitivan aspekt postojećeg sistema, osim što 22,5% ispitanika kao pozitivnu stranu vidi kvalitet i umješnost vozača. Kad su u pitanju problem/izazovi, preko 50% ispitanika/ca ističu kašnjenja autobusa, pretrpanost, malu frekventnost linija, nedostupnost linija (lošu pokrivenost linijama), kao i nedostatak informacija o polascima i loše stanje vozila. Jedno od pitanja bilo je i mogućnost korupcije u oblasti javnog prevoza u Boki, na koje su učesnici/ce ankete takođe odgovorili na svoj način.
Brojne su prednosti javnog prevoza, od toga da jedan autobus “sklanja” sa ceste 40 automobila, preko ekonomske koristi, smanjenja gužvi, do poboljšanja zdravlja građana i uštede u okviru domaćinstava.
-Javni prevoz donosi ekonomske koristi za zajednicu, uloženi euro vraća se četiri puta. Efikasan prevoz privlači turiste, povećava vrijednost nekretnina, u samom sistemu prevoza se otvaraju radna mjesta, brži je protok ljudi i sadržaji su dostupniji. Uz to, uštede za servise koji podržavaju privatne automobile mogu biti uložene u druge aktivnosti, navodi Rajić.
Narandžasti hibridni autobusi zaštitni znak Šibenika
Da su stanovnici/ce Boke Kotorske miljama i decenijama daleko od pojma savremenog saobraćaja, pokazao je primjer dobre prakse javnog prevoza u Šibeniku, koji je u onlajn uključenju predstavio Petar Mišura, pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo, poduzetništvo i razvoj Grada Šibenika, voditelj projekta „Integrirana mobilnost na području Grada Šibenika“. Koristeći sredstva Evropske unije, kreativni I stručni tim gradske uprave uspio je da osavremeni, unaprijedi i time da poveća broj putnika u javnom gradskom prevozu na teritoriji od oko 400 km2. Uveli su prihvatljivu cijenu pokazne karte od 20 eura, te planiraju milion putnika ove godine, kao i da integrišu kopneni i vodeni saobraćaj. Organizatorke prezentacije iz “Expedicija” izrazile su spremnost za saradnju sa djelatnicima iz Šibenika uz očekivanje da ćeiI Kotor ući u proces unapređenja gradskog prevoza.
Građani predlažu
Među prisutnima se čula ideja da se jave roditelji koji su potencijalni korisnici đačkog prevoza, kako bi se djeca što bliže odvozila u školu i dovozila kući. Tako bi roditelji bili oslobođeni obaveze da učestvuju u gradskom prevozu svojim automobilima, čime bi se smanjile gužve.
-Gradski promet je jedino rješenje, ali to jedino vlast može da riješi. Dobro je što su postavljeni pametni semafori, promet je smanjen uz vremenska ograničenja, ali kako “prisiliti” ljude da se voze autobusom? Vrlo jednostavno: rješenje je da se ukine parking na Rivi, a da od naplate parkinga ispred OŠ “Njegoš” u sezoni minimalno 3 eura /sat i prihoda od naplate pokaznih karata koncesionar za prevoz autobusa u Opštini Kotor, ima dovoljan broj putnika i mogućnost naplate. Opština može dodatno da prihoduje od naplate parking mjesta duž priobalnog puta od Instituta za biologiju mora do grada i od Pošte do Bolnice, predložio je jedan od prisutnih građana.
/M.D.P./