Vlasnici i agencije kod kojih je osiguran džinovski teretni brod koji je u martu gotovo nedelju dana blokirao Suecki kanal, postigli su načelni dogovor o rješenju spora sa Upravom Kanala o obeštećenju zbog te blokade izjavili su predstavnici obje strane, ne navodeći kakvo je rješenje.
Središnje pitanje tog spora je visina naknade koju Uprava Sueckog kanala potražuje zbog šestodnevne blokade tog prolaza u kojem se brod preprječio i nasukao.
Iznos će pokriti operaciju deblokade kanala, odnosno pokretanja broda “Ever Given” i troškove nastale zbog prekida saobraćaja u Kanalu, što uključuje tranzitne takse koje pune državni budžet Egipta.
Uprava Sueckog kanala prvobitno je tražila 916 miliona dolara odštete, a kasnije je ublažila zahtjev na 550 miliona.
Sud u Kairu je u nedelju odložio do 4. jula početak procesa pokrenutog povodom blokade Sueckog kanala, pošto je pravni tim Uprave Sueckog kanala naveo da razmatra ponudu vlasnika broda.
Osumnjičeni krivac za blokadu, 400-metarski brod pod panamskom zastavom “Ever Given” koji prevozi kontejnere izmedju Azije i Evrope, od marta je po odluci vlasti Egipta “u pritvoru” zadržan je usidren na jezeru na polovini Sueckog kanala, gde će ostati sve dok se ne riješi spor oko odštete.
Šestodnevna blokada kanala poremetila je globalnu isporuku robe. Stotine brodova su se zaustavile dok Kanal nije deblokiran, a neki brodovi su bili primorani da pređu mnogo duži put oko čitave Afrike, zbog čega su morali da plate dodatno gorivo i imali druge troškove.
Kroz Suecki kanal prolazi oko deset odsto svetske robne trgovine.