Izložba Partenza hrvatske umjetnice Renate Poljak od iduće sedmice će biti izložena u Kulturnom centru „Nikola Đurković“ u Kotoru.
Izložba se organizuje u oviru kulturno – edukativnog projekta „Putevima bokeljskih Hrvata“ koji se održava pod pokroviteljstvima Predsjednika Crne Gore Mila Đukanovića i Predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića.
„Projekat Partenza nastao je 2016. godine i govori o meni i istoriji moje porodice. Kada se bavim umjetnošću uvijek pokušavam predstaviti lično iskustvo, uključeno u projekat koji govori o široj socijalnoj slici jer na taj način mislim da publika dobija istinsku emociju s kojom se lakše identifikuje. Inspiracija za projekat Partenza, što na italijanskom jeziku znači odlazak, zapravo je nastala kao potreba mene kao umjetnice da progovorim o migrantskoj krizi tokom koje hiljade ljudi u moru nažalost nalaze svoju smrt. U to vrijeme to je, uostalom, kao i danas, bilo aktuelno i beskrajno tragično. Nakon svih ratova i svega što smo preživjeli, lično me duboko pogodila ljudska patnja, migracija, ogroman broj utopljenih ljudi i Sredozemlje koje je postalo grobnica Mediterana!“ – otkriva umjetnica Renata Poljak.
Poljak je o tome htjela napraviti umjetnički rad pa je za njega upotrijebila svoju porodičnu istoriju. „Moj pradjede je početkom 19. vijeka bio primoran da napusti svoju zemlju zbog nemaštine i gladi. Otišao je u Punta Arenas na jugu Čilea. Taj odlazak bio je koban za njegov život i izuzetno težak za moju prababu koja je ostala sama sa dvoje djece. Kako to nije jedina tragična sudbina, napravila sam film o čekanju i očekivanju osobe koja bi trebala doći morem. Lokacija snimanja je Zlatni rat, jedna od rijetkih plaža na svijetu koja, kao rt, ulazi u more. Snimali smo krajem novembra kada je plaža bila prazna, a film je sniman u crno-bijeloj tehnici. Žene odjevene u haljine iz 19. vijeka stoje i čekaju.
Film je univerzalna priča o čekanju, o ženama koje su ostale i muškarcima koji su otišli. Na kraju filma događa se paralela sa sadašnjošću. Film iz crno-bijelog prelazi u boju pa tu imamo direktnu socijalno-političku vezu s današnjicom. More je jedan od velikih i bitnih elemenata i najveća tema mog rada u posljednjih desetak godina. Uz video Partenza, u projekat spada i serija fotografija, kolaža koji nastaju za vrijeme snimanja. Fotografkinja Dinka Radonić fotografiše set fotografija koje ja kasnije uzimam i od njih radim kolaže. U tim kolažima imamo crno-bijelu fotografiju s dodatnim elementima kruga, praznine ili nekih jednostavnih elemenata koji predstavljaju crno olujno more. U drugom slučaju na fotografiji nedostaje jedan dio koji predstavlja prostor između osobe i pejzaža, te način na koji jedan utiče na drugi u emotivnom, ali i filmskom smislu. Za izložbu je bitno reći da uz film postoje i fotografije. Kada publika izađe iz sale koja je zamračena još uvijek ostanu u toj emociji koju im je dao film i upravo fotografski kolaži zaokružuju cijelu izložbu. Nakon što sam napravila Partenzu radila sam i na trećem filmu koji je sniman u Punta Arenasu i okolini Porvenir. Partenza je zapravo početak jednog filmskog ciklusa koji završava trilogijom “, kazala je umjetnica.
Renata Poljak rođena je u Splitu gdje je i završila školu likovnih umjetnosti, a titulu magistra umjetnosti dobila je na École Régionale des Beaux-Arts u Nantesu. Za svoj rad dobila je nekoliko nagrada kao što su Gold Black Box na Black Box festivalu u Berlinu (2006.) te T-HT nagradu za umjetnost (2012). Tokom karijere izlagala je u Hrvatskoj ali i velikim svjetskim metropolama umjetnosti kao što su Pariz, Tokio i New York.
Suorganizator izložbe je JU Kulturni centar “Nikola Đurković” Kotor.