Kontrola letenja Srbije i Crne Gore SMATSA doo Beograd i Evropski provajder satelistkih usluga European Satellite Service Provider (ESSP), potpisali su dva EGNOS radna sporazuma, što je prvi korak ka implementaciji prilaznih procedura baziranih na EGNOS servisu, na aerodromima u Republici Srbiji i u Crnoj Gori.
“Potpisivanjem tih sporazuma potvrđena je usaglašenost SMATSA doo sa zahtjevima evropske inicijative Jedinstvenog neba (Single European Sky – SES) i riješenost ka ispunjenju strateških ciljeva za razvoj budućeg sistema evropskog vazdušnog saobraćaja.”- saopšteno je danas iz SMATSA koja pruža usluge kontrole i viđenja vazdušne plovidbe nad Srbijom i Crnom Gorom.
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) predstavlja evropski satelistki system koga čine tri geostacionarna satelita i mreža referentnih zemaljskih stanica i centara, a čija je osnovna svrha poboljšanje performansi globalnih satelitskih navigacionih sistema, kao što su GPS i Galileo u budućnosti. Ovo je od ključne važnosti za primjenu savremenih načina navigacije vazduhoplova u instrumentalnom prilazu na slijetanje, korišćenjem tzv. PBN metode, a za što su se stručnjaci opredijelili kao najizgledniji i najbrži način za uvođenje tzv. noćnog starta na aerodromu Tivat.
EGNOS servis kako je pojašnjeno iz SMATSA-e, omogućava definisanje tzv. Localizer Performance with Vertical Guidance (LPV) minimuma do 200 stipa (~60 metara), što odgovara minimumu za ILS CAT I operacije na aerodromima, ali bez potrebe za instaliranjem dodatne zemaljske opreme. Time se izvjegavaju troškovi nanavke te opreme, održavanja i upotrebe sistema za navigaciju. – objašnjavaju iz SMATSA.
“Potpisanim sporazumima uspostavljeni su operativni i pravni okviri za upotrebu EGNOS servisa za potrebe korisnika u vazdušnom saobraćaju, na aerodromima u prostoru nadležnosti SMATSA. Ovi sporazumi se realizuju u okviru aktivnosti projekta – EU Space Programme.”- saopšteno je i SMATSA uz napomenu da su u Kontroli letjenja Srbije i Crne Gore već pokrenuli i aktivnosti “koje predstavljaju sledeći korak u okviru procesa izrade i implementacije procedura za instrumentalno letenje baziranih na EGNOS servisu, čiji rezultati se očekuju do kraja tekuće godine.”