15.2 C
Kotor

Slušaj online radio

Rekonstruisana topovnjača u operativnoj upotrebi do kraja godine, fregate idu u Izrael?

Rekonstruisana RTOP 405

Nekadašnja raketna topovnjača 405 rekonstruisana u patrolni brod, biće uvedena u opretativnu upotrebu Mornarice VCG najvjerivatnije krajem ove godine.

Potvrđeno je to  iz Ministarstga odbrane saopšteno da je u toku posljednja, treća faza rekonstrukcije i opremanja ovog 45 metara dugog ratnog broda deplasmana 260 tona i njegove prenamjene u patrolni brod.

„Okvirno vrijeme završetka III faze je 120 dana (kraj oktobra 2018. godine), nakon čega slijede primopredajna ispitivanja i stavljanje u operativnu upotrebu. Nakon analize izvršenih radova i očekivanih rezultata konverzije topovnjače 405, donijeće se odluka o uvođenju raketne topovnjače  406 u projekat konverzije, okvirno početkom 2019. godine.“- rečeno je  u resoru koga vodi ministar Predrag Bošković.

Posao konverzije raketne topovnjače 405 u patrolni brod vrijednosti oko 600 hiljada eura započeo je prije dvije godine angažovanjem kompanije „Arsenal REM“ iz Kraljeva koja je u Bijeloj, a kasnije i u Baru završila najveći dio rekonstrukcije i modernizacije ovog ratnog broda. „Arsenal REM“ okuplja većinom iskusne inženjere i majstore bivšeg vojnog brodogradilišta Arsenal iz Tivta, a ovom firmom koja je i proteklih godina radila za MO, rukovodi nekadašnji tehnički direktor Arsenala, mornaričko-tehnički potpukovnik u penziji Vasilije Pecić. Njegova firma do sada se pokazala na više komplikovanih remontnih i poslova rekonstrukcije ratnih brodova u Crnoj Gori, Srbiji, Libiji, Malti, Egiptu i Keniji.

Stručnjaci i radnici „Arsenal REM-a“ su na topovnjači 405 shodno projektu koji je uradio renomirani Brodarski institut iz Zagreba, obavili dokovanje sa svim neophodnim remontnim radovima na trupu i nadgrađu broda. Demontirana su dva lansera protivbrodskih raketa „Styx“ a na krmenom dijelu broda ugrađena je hidraulična dizalica  i ležaj za brzi RHIB čamac dužine 6,5 metara, koji će koristiti tzv.bording tim prilikom kontrole i ukrcaja na druge brodove na moru. Pregledano je i remontovano glavno artiljerijsko naoružanje broda – dva topa „bofors“, kalibra 57 mm. Oba glavna pogonska motora MTU takođe su detaljno remontovani, a brod je dobio tri nova pomoćna motora, dizel-agregata „Volvo-Penta“ za proizvodnju struje.  Dvije „Rols Royce Proteus“ plinske turbine koje su topovnjači služile za postizanje maksimale brzine plovidbe od 40 čvorova, konzervisane i više se neće koristiti zbog visoke potrošnje goriva. Kao patrolni brod, RTOP 405 ubuduće će, vozeći samo na dizel motore, postizati maksimalnu brzinu od preko 22 čvora. Potpuno je obnovljen i enterijer broda koji je dobio i novu kuhinju sa lednicom- hladnjačom za skladištenje hrane tokom dužih krstarenja, a značajno su poboljšani i uslovi za smještaj i rad posade.          U toku je završni dio konverzije broda – ugradnja nove savremene elektronske navigacijske opreme – novog radara, GMDSS sistema i ECDIS sistema za rad sa elektronskim navigacijskim kartama, a topovnjača će dobiti i AIS transponder i tzv. brodsku „crnu kutiju“, odnosno voyage data recorder, a kao i novu sigurnosnu i opremu za spašavanje u skladu sa najnovijim SOLAS zahtjevima.Slijedi i modernizacija brodskog sistema za upravljanje vatrom 9LV-209 koji je od presudne važnosti za efikasno dejstvo topova kalibra 57 mm, a koji je osavremenjem ugradnjom infracrvene kamere i laserskog daljinomjera.

Nakon ispotivanja ovako rekonstruisane topovnjače 405, očekuje se da dogodine isti postupak bude primijenjen i na njenom godinu dana mlađem blizancu- tpoovnjači 406 koja je izgrađena 1980.

Iz MO su potvrdili da atuelni veliki patromi brodovi MVCG tipa „Kotor“, ostaju u formaciji i operativnoj upotrebi Mornarice do završetka mlodernizacije i rekonstrukcije topovnjača.

patrolni brod P-34

„Patrolni brodovi 33 i 34 i dalje ostaju u formaciji jedinice do konačne konverzije RTOP 405, 406 i nabavke jednog ili dva nova patrolna broda.“- ističu u MO. Oni međutim, nisu isključili mogulnost da se dva velika patrolna broda tipa „Kotor“ izgrađena krajem osamdesetih godina prošlog vijeka u Splitu, u međuvremenu ipak prodaju. Izvori  bliskli vrhu MVCG, tvrde da je veoma moguće da ove nekadašnje raketne fregate JRM, u skorije vrijeme zaplove kod novog vlasnika na istočnom Mediteranu. Špekuliše se da bi ta dva broda mogao kupiti ni manje ni više nego Izrael sa čijim se vojnim i državnim zvaničnicima ministar Bošković u posljednje vrijeme često sretao, ili da se preko te države i u njenim brodogradilištima obavi remont, prenaoružanje i modernizacija ta dva još uvijek veoma perspektivna i kvalitetna broda, prije nego što se oni prodaju „trećoj strani“. Iz MO nisu komentarisali ovakav potencijalni epilog sa dva trenutno najjača i najveća broda MVCG – nekadašnjim fregatama klase „Kotor“.

„Više zemalja zainteresovano je za eventualnu kupovinu ili zamjenu određenih plovnih objekata MVCG za nove patrolne brodove. Iako je riječ o pouzdanim i funkcionalnim brodovima koji su još uvijek u materijalnoj formaciji VCG, Ministarstvo odbrane razmatra mogućnost njihove zamjene i opremanje Mornarice VCG patrolnim brodovima adekvatnim potrebama VCG u kolektivnom sistemu odbrane.”- rečeno je  iz MO.

Prema nezvaničnim informacijama, vrh MVCG i čelnici MO, “pucaju” na varijantu da fregate zamijene sa dva patrolna broda tipa “Tuzla” kakvih je do sada ukupno 26, sagradilo tursko brodogradilište Daersan za mornarice Turske i Turkmenistana. Ovi 56 metra dugi ratni brodovi deplasmana po 400 tona, namijenjeni su patroliranju, kontroli ali i protivpodmorničkoj borbi u obalnim vodama. Pogonjeni sa po dva MTU dizel motora, patrolni brodovi klase “Tuzla” postižu maksimalnu brzinu od 25 čvorova i imaju akcioni radijus od 1.500 milja. Brodovi koje opslužuje po 35 članova posade, su naoružani dvocijevnim topom kalibra 40 mm italijanskog proizvođača Oto Melara, po dva daljinski upravljanja mitraljeza kalibra 12,7 mm, te protivpodmornikim raketnim bacačem dubinskih bombi, a posjeduju i vrlo modern elektroniku, senzore i sistem za upravljanje vatrom.

Izvor:S.L

Najčitanije