Hamburg (dpa) – Vreme jeftinog i efikasnog putovanja avionom je prošlo, verovatno na dugo i turisti treba da se pripreme na mučno čekanje na aerodromima za mnogo skuplje letove, navodi osiguranje Alijanc trejd (Allianz Trade). Posebno unutar Evrope, mnogi će razmisliti o pouzdanijim, ekološki čistijim i jeftinijim vozovima.
U studiji predstavljenoj u utorak, Alijanc procenjuje da će avionske karte ove godine značajno poskupeti i da avioprevoznici pod finansijskim pritiskom nemaju manevarskog prostora da reše problem manjka osoblja.
Još gore, sadašnje masovno otkazivanje letova je nova normalnost.
Aviokompanije su, naime, od početka godine zbog poskupljenja kerozina od 89 odsto uveliko korigovale cenu karata. “Avioprevoznici pokušavaju da nadoknade gubitke iz prethodne dve, pandemijske godine”, rekao je Milo Bogerts (Bogaerts) iz Alijanca.
Analitičari očekuju da karte ove godine poskupe za 21 odsto u proseku i da će prevoznici više nego odvostručiti dobit u odnosu na 2021. To ipak ni izbliza nije dovoljno za pokrivanje gubitaka iz 2020.
Većina aviokompanija povratak crnih brojki, dakle profita, može da očekuje tek iduće godine.
Pritom, aviokompanije uz veće varijabilne troškove, poput onih za gorivo, oklevaju da povećaju i fiskne, na primer za plate i uzdržane su pri obnavljanju radnih mesta koje su ugasile tokom pandemijskog zaključavanja i radije trpe zbog manjka osoblja.
Posledice su jasne: “Otkazivanje letova će na duže učestati, bez obzira što to kvari raspoloženje ljudima željnim odmora”.
Autori studije ocenjuju da će železnica zbog svega toga sve snažnije konkurisati aviosaobraćaju, posebno unutar Evrope.
Iščekivanje klimatski neutralnih avionskih motora će očigledno još potrajati, a prezadužene kompanije nedostaje i novac da u međuvremenu kupe nove, štedljivije avione.
Nalog političara da se šire koriste i održiva goriva samo će još pogurati cenu avionskog goriva i srezati profitnu stopu avioprevoznika.