Nacionalna turistička organizacija (NTO) uspješno je predstavila ponudu Crne Gore na jednom od najvažnijih sajmova turizma u baltičkim zemljama – Balttour 2025 održanom u Rigi.
Iz NTO-a je saopšteno da je taj prestižni događaj okupio više od 300 izlagača iz preko 30 zemalja, pružajući Crnoj Gori priliku za jačanje svoje pozicije na tržištima Letonije, Litvanije i Estonije.
Crnogorsku delegaciju predvodio je predsjednik Izvršnog odbora NTO, Miško Rađenović, koji je održao niz sastanaka s ključnim partnerima i predstavnicima turističke industrije.
“Tokom razgovora, naglašen je rastući interes turista iz ovog regiona, što potvrđuju i zvanični podaci. U prošloj godini Crnu Goru je posjetilo 34,76 hiljada turista iz baltičkih zemalja, ostvarivši 209,94 hiljade noćenja”, dodaje se u saopštenju.
Rađenović je rekao da veliko interesovanje baltičkih partnera i turista pokazuje da Crna Gora ima snažan potencijal na ovom tržištu.
“Direktni letovi i kontinuirana promocija dodatno će osnažiti našu poziciju kao poželjne destinacije“, saopštio je Rađenović.
Dodatni podsticaj za unapređenje turističkog prometa predstavlja nastavak direktnih letova između Rige i Tivta, koji su uvedeni prije dvije godine. Avio-kompanija Air Baltic najavila je da će letovi na ovoj relaciji biti dostupni od 30. aprila do 28. septembra ove godine, dva puta sedmično – srijedom i nedjeljom.
Počasna konzulka Crne Gore u Letoniji, Helena Ruduša, istakla je da su istorijske, kulturne i prirodne ljepote Crne Gore sve prepoznatljivije među baltičkim turistima, te da postoji značajan prostor za dalji rast saradnje u oblasti turizma, kao i u dijelu promocije kada su u pitanju aktivni turizam i gastronomija.
Posebnu pažnju privukao je promotivni događaj nacionalne avio-kompanije, Air Baltic, organizovan za predstavnike turističke privrede i medija.
Tokom destinacijske prezentacije i poslovnih sastanaka, ključni turistički akteri iz Baltika imali su priliku da se upoznaju sa novitetima u crnogorskoj turističkoj ponudi.
NTO će, prema riječima njegovih predstavnika, nastaviti sa aktivnostima usmjerenim na privlačenje posjetilaca iz baltičkih zemalja, dodatno učvršćujući Crnu Goru kao jednu od vodećih destinacija za turiste iz ovog dijela Evrope.
Na crnogorskom štandu, pored NTO, turističku ponudu su predstavili i strateški partner Hotelska grupa (HG) Budvanska rivijera, renomirane hotelske grupe Montenegro Stars i Beppler & Jacobson, kao i Turistička organizacija Herceg Novog,
Sajam sezonskog zapošljavanja u posljednje dvije godine posjetilo je 5,5 hiljada mladih, a zaposlenje našlo preko hiljadu, saopšteno je iz Studentskog parlamenta Univerziteta Crne Gore (SPUCG) i najavljeno da će sedamnaesti Sajam sezonskog zapošljavanja biti održan 12. i 13. marta u Podgorici i Kotoru.
Konferenciju za medije povodom najave Dana otvorenih vrata UCG i Sajma sezonskog zapošljavanja “Summer job 2025”, organizovao je Studentski parlament Univerziteta Crne Gore.
Predsjednik Studentskog parlamenta UCG, Jakov Vukčević, istakao je da je osnovna ideja projekta pružanje mogućnosti mladima da se, kroz direktnu komunikaciju sa poslodavcima, upoznaju sa prilikama za zapošljavanje i steknu prvo radno iskustvo.
„Sedamnaesti Sajam sezonskog zapošljavanja održaće se 12. marta u Univerzitetskom sportsko-kulturnom centru u Podgorici i 13. marta na Fakultetu za turizam i hotelijerestvo u Kotoru. Mladi kroz direktne razgovore mogu da istraže specifične uslove rada i prilike za zapošljavanje tokom turističke sezone“, kazao je Vukčević.
Prema njegovim riječima, u posljednje dvije godine sajam je posjetilo preko 5,5 hiljada mladih, a zaposlenje je našlo preko hiljadu.
„Obezbijedićemo prisustvo svih zainteresovanih maturanata na teritoriji Crne Gore. Biće besplatan prevoz za sve zainteresovane. Mladi će, osim prilike za sezonsko zapošljavanje, imati mogućnost da se upoznaju sa prilikama za nastavak obrazovanja na državnom univerzitetu, kroz projekat Dan otvorenih vrata UCG, koji će se održati istog datuma i na istom mjestu kao i Sajam. Biće predstavljeni svi studijski programi, mogućnosti razmjene, studentske organizacije, kancelarije, centri, instituti“, naveo je Vukčević.
Ministar sporta i mladih, Dragoslav Šćekić, istakao je da taj resor želi da postigne najveći stepen mobilnosti mladih, da im pruži što više mogućnosti učešća u društvenoj zajednici, kako bi bili dio odluka koje se tiču uopšte funkcionisanja država, ali i njih samih.
„Sajam je tradicionalan i iz godine u godinu postiže sve bolje rezultate. Pružamo punu podršku Studentskom parlamentu i siguran sam da će i ove godine biti veliki odziv, kako poslodavaca, tako i mladih. Ovo se tiče njih i stvaranja novih šansi i mogućnosti. Ministarstvo sporta i mladih je sa 10 hiljada eura podržalo organizaciju Sajma. Uz sve ostale partnere siguran sam da ćemo postići uspjeh“, kazao je Šćekić.
Rukovodilac Kancelarije za razvoj karijere i cjeloživotni učenje, Ivica Todorović, smatra da je u saradnji sa turističkom privredom i institucijama potrebno obezbijediti domaćoj radnoj snazi dostojne uslove rada, smještaja i ishrane tokom ljetnje turističke sezone.
„Samo pažljivim odnosom uspjećemo da mlade ljude iz Crne Gore zadržimo ovdje. Zato je jedan dio kampanje za ovogodišnji Sajam sezonskog zapošljavanja usmjeren ka turističkoj privredi, uz napomenu da treba da vode računa prije svega o smještaju i ishrani za radnike tokom sezone“, objasnio je Todorović.
Drugi dio kampanje će se, kako je dodao, odnositi na mlade, kako bi se kod njih podigla svijest i promijenio sistem vrijednosti, da shvate da treba da rade u Crnoj Gori, da mogu da zarade, steknu iskustva odnosa sa poslodavcima, kolegama.
Direktor Zavoda za zapošljavanje Crne Gore, David Perčobić, poručio je da se o sezonskom zapošljavanju ne smije razmišljati neposredno pred početak turističke sezone, već mnogo ranije.
„Želimo da ovim partnerstvom pokažemo inicijativu i ostalim univerzitetima da je Zavod za zapošljavanje itekako spremna i sposobna državna institucija, da uđe u ovakve aranžmane za rješavanje nezaposlenosti“, kazao je Perčobić.
Ukazao je da je na sjeveru države najveća stopa nezaposlenosti od 35 odsto, u centralnoj regiji oko pet-šest odsto, a na jugu je ta stopa oko tri odsto.
„Veoma je značajno da ovakvim incijativama animiramo ljude sa sjevera da se sezonski zapošljavaju i na taj način polako stabilizujemo tržište rada u Croj Gori. Pored promocije sezonskih poslova, veoma je važno da mladima ukažemo na potrebe i deficit na tržištu rada. Zavod za zapošljavanje će uvijek biti tu da podrži sve inicijative mladih kako bi našli adekvatno zaposlenje“, rekao je Perčobić.
Mirni protest, odnosno 23 minuta tišine za 23 žrtve stradale na Cetinju održan je večeras u Kotoru sa početkom u 17 sati i 26 minuta.
Tokom blokade dijela glavne gradske saobraćajnice, na pješačkom prelazu, kod izlaza sa parkinga, prisutni su palili svijeće u spomen i počast nastradalima.
Protest Kotor – foto Radio Kotor
Na istaknutom transparentu pisalo je: “Da nam đeca žive bezbjedno!”.
Kako se čulo nakon protesta, okupljanja u znak podrške neformalnoj studentskoj grupi “Kamo śutra”, nastaviće se i narednih dana, te neće odustati sve do ispunjenja njihovih zahtjeva.
Uprava policije – 25 vozača uhapšeno je zbog vožnje pod dejstvom alkohola, 17 zbog vožnje pod dejstvom droga ili drugih psihoaktivnih supstanci, dok su 24 vozača uhapšena zbog drugih težih prekršaja
U Crnoj Gori su, tokom vikenda, evidentirane 43 saobraćajne nezgode u kojima je jedna osoba teže povrijeđena, a 13 lakše, saopšteno je iz Uprave policije.
Navodi se da su policijski službenici podnijeli 172 prekršajne prijave, izdali 1.265 prekršajnih naloga i privremeno oduzeli 24 para registarskih tablica.
“Uhapšeno je 66 vozača zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola, opojnih droga ili drugih psihoaktivnih supstanci i ostalih težih prekršaja iz oblasti saobraćaja”, kazali su iz Uprave policije.
Kako su naveli, 25 vozača uhapšeno je zbog vožnje pod dejstvom alkohola, 17 zbog vožnje pod dejstvom droga ili drugih psihoaktivnih supstanci, dok su 24 vozača uhapšena zbog drugih težih prekršaja iz oblasti Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima.
“Od ukupnog broja uhapšenih, 31 je lišeno slobode u Podgorici, pet u Danilovgradu, pet u Kolašinu i pet u Pljevljima”, kaže se u saopštenju.
Iz Uprave policije su podsjetili da je od 15. novembra do 1. aprila na snazi naredba o vremenskom periodu i putu, odnosno djelovima puta na kojima je obavezna upotreba zimskih guma.
Oni su istakli da će, u skladu sa tim, službenici saobraćajne policije vršiti pojačane kontrole učesnika u saobraćaju u narednom periodu.
“Uprava policije apeluje na sve učesnike u saobraćaju da strpljivom, odgovornom i opreznom vožnjom prilagođenom uslovima na putu, doprinesu svojoj i bezbjednosti ostalih učesnika u saobraćaju poštujući saobraćajne propise”, dodaje se u saopštenju.
Auto-putem Princeza Ksenija je od početka ove godine prošlo 251.56 hiljada vozila, pokazuju podaci sa sajta Monteputa.
Auto-putem je u prošloj godini prošlo 2.87 miliona vozila, u 2023. godini 2.29 miliona, a u 2022. godini 1.14 miliona.
Prioritetna dionica auto-puta Bar-Boljare otvorena je svečano 13. jula 2022. godine, a narednog dana je puštena u saobraćaj.
Prvih sedam dana putarina je bila besplatna. Nakon toga, ona za motore iznosi 1,5 EUR, za putnička vozila 3,5 EUR, a za kamione i autobuse 17 EUR.
Ukupna dužina prve dionice auto-puta je 41,5 kilometara, sa 20 mostova na glavnoj trasi, devet mostova na rampama petlji, dva nadvožnjaka, osam podvožnjaka, 7,2 kilometra betonskih zidova, kao i 16 dvocijevnih tunela.
Dionica ima četiri petlje, sa naplatnim rampama, na kojim se ostvaruje veza auto-puta sa postojećim stanjem, a to su – Smokovac, Pelev Brijeg, Veruša i Mateševo.
Položeni vijenci na spomenik vođama pobune mornara u Boki - foto Opština Kotor
1 od 4
Položeni vijenci na spomenik vođama pobune mornara u Boki
Položeni vijenci na spomenik vođama pobune mornara u Boki
Položeni vijenci na spomenik vođama pobune mornara u Boki
Položeni vijenci na spomenik vođama pobune mornara u Boki
Predsjednica Skupštine opštine Kotor Maja Mršulja danas je u Škaljarima na spomenik vođama pobune mornara u Boki položila vijenac, u znak sjećanja na Františeka Raša, Antuna Grabara, Jerka Šižgorića i Mata Brničevića.
Podsjetimo, četvorica mornara koji su vodili pobunu osuđeni su na smrtnu kaznu i strijeljani su 11.februara u Škaljarima, Kotor.
U opštinskoj delegaciju bili su i glavna administratorka Marina Bjelja te Jovan Ristić, direktor Turističke organizacije opštine Kotor.
Vijence su položili i predstavnici Ambasade Češke Republike, zamjenica ambasadorke Petra Ali Domakova i asistent Miroslav Mašković, kao i konzul-savjetnik Zlatko Kožuhar iz Generalnog konzulata Republike Hrvatske.
Položeni vijenci na spomenik vođama pobune mornara u Boki
U ime Organizacije boraca Kotora i Tivta položili su vijenac Mašo Brguljan, Petar Uljarević i Ljubenko Borović, koji je prisutne podsjetio na herojski čin strijeljanih mornara prije 107 godina.
Polaganju vijenaca prisustvovali su članovi Bokeljske mornarice, predvođeni predsjednikom Denisom Vukašinovićem i admiralom Mirkom Vičevićem.
Luštica Bay povodom praznika ljubavi 14. februara, nudi posebne aranžmane boravka za sve goste – produženi vikend, zimsko jutro sa pogledom na more, spa ugođaj, romantična večera i odabrani poklon za najdražu osobu.
Za parove koji žele što duže da uživaju u opuštenoj atmosferi obale, hotel The Chedi nudi idealan spoj luksuza i udobnosti. Posebni popusti dostupni su za boravke od dvije ili više noći, pružajući priliku za produženi odmor ispunjen uživanjem u izuzetnom ambijentu i usluzi.
Luštica Bay
Romantična večera u restoranu The Spot, predstavlja sinergiju gastro iskustva, ART izraza uz čas slikanja i tango plesa, od 19:30h -cijena po paru iznosi 99€.
Spa ritual u hotelu The Chedi je uvijek dobra preporuka, a Valentino Spa paket je kreiran kao 45-minutna aromaterapijska masaža za dvoje, uz 45-minutni čokoladni omot tretman, obogaćen kakao puterom za svilenkasto glatku kožu, a nakon toga i ručno pravljene čokoladne zalogaje pralina i čaše prosecco-a. Cijena iznosi 150€ po paru. The Chedi kartica za personalizovano iskustvo je uvijek dobra opcija za one koje žele da iznenade
Tenero butik na destinaciji Luštica Bay povodom Dana zaljubljenih je kreirao popuste od 20% na cijelu liniju MC2 Saint Barth, 10% na ostale brendove, i dodatnih 10% popustanaostalebrendove (kojinijesunapopustu).
Luštica Bay – foto Boka News
Sophie’s Beauty Line daruje 20% popusta na sve tretmane od 10. do 16. februara. Voli je pripremio izuzetne akcije na selekciju vina i bombonjera.
Dječiji klub Centrale Luštica Bay ovog dana nudi posebne popuste – prvi sat je besplatan, a 30% popusta na babysitting usluge.
Luštica Bay je destinacija za sve generacije u porodici, ali zasigurno će u sedmici pred nama kreirati iskustvo koje slavi ljubav i romantiku. Rezervacije su moguće putem sajta www.chedilusticabay.com ili na reservations@thechedilusticabay.com | +382 32 661 266.
Porto Montenegro će 14. i 15. februara biti epicentar romantične atmosfere, donoseći nezaboravne trenutke svim posjetiocima koji žele da proslave Dan zaljubljenih na poseban način.
Za sve posjetioce biće pripremljen bogat program, pa će tokom dva dana gosti moći da uživaju uRomantičnoj dekoraciji u naselju, ekskluzivnim popustima u buticima i restoranima, romantičnoj muzici i plesnom flash mob-u, unikatnoj zanatskoj pijaci, a popularno klizalište biće otvoreno još ovog vikenda.
PROGRAM:
Venice Square –Pijaca domačih proizvoda (14-16. februar, 11h-17h) DJ Session Edison Brajović – 14. februar, 12h-16h Klizalište & DJ Milos Buba – 14-15. februar, 16h-20h Tango Flash Mob – 14. februar, 14h-15h
Pored sjajne atmosfere, restorani Porto Montenegra pripremili su posebne menije i gastronomska iznenađenja, dok će butici i radnje nuditi značajne popuste na kolekcije.
Pozivamo sve ljubitelje luksuza, romantike i nezaboravnih trenutaka da nam se pridruže i dožive jedinstveni Dan zaljubljenih u srcu Porto Montenegra.
Za više informacija posjetite našu zvaničnu stranicu ili nas pratite na društvenim mrežama – saopštili su iz Porto Montenegra.
Vlada bi trebalo da sa socijalnim partnerima i svim relevantnim subjektima ponovo otvori dijalog u okviru kojeg bi se predstavili svi aspekti potencijalne koncesije za Aerodrome Crne Gore (ACG), a posebno analizu isplativosti, dugoročnih ekonomskih efekata i uticaja na radna mjesta i ekonomski razvoj.
Dijalog bi trebalo i da pruži jasne odgovore na ključna pitanja – koje su konkretne koristi koje bi država ostvarila dodjeljivanjem koncesije, koje su garancije da će koncesionar investirati u razvoj i modernizaciju infrastrukture, kakva će biti sudbina zaposlenih i da li postoji realna potreba za koncesionim modelom ako ACG ostvaruju stabilan profit.
To se navodi u dopisu koji su izvršni odbori Nezavisnog sindikata Aerodroma Crne Gore (NSACG) i Sindikata Aerodroma Crne Gore (SACG) spremili za predsjednike države, Vlade i Skupštine, Jakova Milatovića, Andriju Mandića, i Milojka Spajića, ministarku saobraćaja Maju Vukićević, te predsjednika Vladine komsije za koncesije i sve poslaničke klubove u Skupštini. “Vijesti” imaju uvid u dopis sindikalnih organizacija koje su dio Unije slobodnih sindikata Crne Gore.
Dopis bi danas trebalo da bude predat nosiocima najviših državnih funkcija, a potpisali su ga predsjednik NSACG Milivoje Dragićević i predsjednik SACG Damjan Radulović.
– Aerodromi predstavljaju ne samo transportne čvorišne tačke, već i strateški važne ekonomske resurse koji doprinose unapređenju turizma, otvaranju novih radnih mjesta i opštem privrednom rastu zemlje. Svaka odluka u vezi sa njihovim statusom mora biti donesena uz maksimalnu pažnju i uvažavanje dugoročnih interesa države, njenih građana i budućih generacija – navodi se u dopisu i ističe da se izražava duboka zabrinutosti za budućnost ključnog državnog infrastrukturnog resursa.
Vlada je nedavno donijela odluku da nastavi pretkvalifikacioni tender iz 2019. godine i da od tri ponuđača koja su ušla u uži izbor za dodjelu koncesije zatraži da dostave konačne ponude. Iz vrha izvršne vlasti je najavljeno da će u odnosu na to kakve budu te ponude odlučiti da li će neku prihvatiti, ili će upravljanje nad vazdušnim lukama u Tivtu i Podgorici ostati u rukama državnog preduzeća.
Nakon pretkvalifikacione procedure, u igri za dodjelu koncesije ostala su tri ponuđača: južnokorejska kompanija Incheon International Airport, luksemburška Corporacion America Airports i francusko-turski konzorcijum ADP-TAV.
Potreba za transparentnošću
U dopisu sindikalnih organizacija piše i da, kao predstavnici zaposlenih, smatraju da je neprihvatljivo da se, kao što je to do sada bio slučaj, odluka o sudbini ACG donosi bez transparentne i detaljne analize svih opcija i bez uvažavanja stavova zaposlenih, stručne javnosti i građana.
– Štaviše, imajući u vidu tranzicione probleme sa kojima se suočava Crna Gora i preovladavajuće mišljenje njenih građana o tome da nijedan domaći privatizacioni proces nije sproveden na valjan način, nameće se pitanje da li je konačno došlo vrijeme da se ono što je preostalo od resursa od nacionalnog interesa zaštiti kroz referendumski proces? Svakako, koncesija nije isto što i privatizacija, ali u uslovima neoliberalne ekonomije skoro pa i da jeste imajući u vidu period od 30 godina koji je predviđen koncesionim postupkom. Imajući prethodno u vidu, Unija slobodnih sindikata, kao reprezentativna sindikalna centrala, usvojila je Rezoluciju o zaštiti privrednih subjekata od nacionalnog interesa i pozvala građane da iskoriste ustavno pravo i svojim potpisima podrže Predlog za raspisivanje državnog referenduma na kojem će jedno od pitanja biti – “Da li ste za to da Skupština Crne Gore usvoji Zakon o očuvanju privrednih subjekata od nacionalnog interesa u većinskom vlasništvu države?”.
Navode da je Vlada premijera Duška Markovića 2019. započela postupak pretkvalifikacije za davanje aerodroma u tridesetogodišnji zakup, ali da taj proces nije završen.
– Konsultant Međunarodne finansijske korporacije (IFC) je u pismu Vladi još 2020. saopštio da ne stoji iza analize putničkih tokova rađene prije pandemije, upozorivši da je Master plan razvoja aerodroma iz 2011. zastario i da se mora raditi novi, te naglasio da je “Stav IFC da parametri definisani Koncesionim aktom ugrožavaju izvodljivost transakcije i integritet tenderske procedure i da predložena forma Koncesionog ugovora ne štiti interes Vlade Crne Gore”. Upozoreno je i na neriješena imovinska pitanja u vezi sa skoro kompletnim nekretninama na kojima je sagrađen Aerodrom u Tivtu i na prostoru na koji bi se on trebalo širiti, jer bi bez toga koncesija mogla propasti. Konsultant je ukazao i da “zakoni Crne Gore ne prepoznaju tripartitne ugovore”, zbog čega je IFC mišljenja da to može rezultirati bez finalnih ponuda.
Strateškim planom, koji su izradili Aerodromi Crne Gore, predviđeno je da u narednih sedam godina od sopstvenog poslovanja prikupe 120 mil EUR, a da za kompletnu modernizaciju nedostaje još oko 17 miliona
Pored manjkavosti još aktuelnog koncesionog postupka na koje je ukazao IFC, analize su, kako navode sindikalci, ukazale i na “potencijalno nedovoljno dobro definisane uslove iz javnog poziva za zainteresovane ponuđače, zastarjelu analizu putničkih tokova, te posebno na nepostojanje tzv. minimuma tehničkih zahtjeva prema budućem koncesionaru, a na osnovu čega bi se njihove ponude za razvoj crnogorskih aerodroma uopšte mogle porediti”.
Pitanje političke stabilnosti
U posljednjih nekoliko godina Crna Gora je doživela nekoliko promjena vlada, što može značajno otežati, a potencijalno i onemogućiti, kako piše u dopisu, dugoročno planiranje i implementaciju velikih infrastrukturnih projekata, kao što je koncesija aerodroma.
– Kapitalne odluke, kao što je ova o budućnosti aerodroma, su politički osjetljive, jer različite političke stranke i interesne grupe često imaju dijametralno oprečne stavove, te to dodatno ukazuje na potrebu za postizanjem što šireg konsenzusa o pitanjima od nacionalnog interesa – naglašeno je u dopisu.
Ističe se da su, prema podacima iz 2024. godine, ACG generisali oko 10 mil EUR profita što, kako ocjenjuju, jasno pokazuje da kompanija ima kapacitet za dalje samostalno poslovanje i razvoj, jer množenjem tog iznosa sa 30 godina, koliko bi trajala koncesija, dolazimo do cifre od 300 miliona eura.
– Uzimajući u obzir predviđeni rast avio-saobraćaja u Evropi po podacima Eurocontrola i drugih relevantnih subjekata, očekivani prihodi ACG za narednih 30 godina mogu dostići i do 689 mil EUR, što je više nego što bi Crna Gora dobila kroz koncesione naknade i investicije.
Foto – Aerodromi Crne Gore
Nelegalni sindikati potpisali kolektivni ugovor?
Sindikalci navode da iako ih donekle ohrabruju javno izrečeni stavovi ministarke saobraćaja Maje Vukićević i izvršnog direktora ACG Roka Tolića iz kojih se može zaključiti njihova prevalencija prema modelu u kojem aerodromi ostaju u državnom vlasništvu, ipak moraju izraziti zabrinutost i tražiti preispitavanje svrsihodnosti koncesionog postupka, odnosno da se u isti uključe svi relevantni subjekti, a naročito zaposleni čija je budućnost direktno vezana za sudbinu ACG.
– Posebno navodimo izjavu Roka Tolića koju je dao putem javnih istupa – “ne bih bio sretan zbog toga jer tu vjerovatno prestaje moja priča. Intimno bio bih bliži opciji da sami nastavimo, jer imam veliko povjerenje u sve radnike ACG”, što je naišlo na opšte zadovoljstvo zaposlenih ACG, a posebno što je zagovornik ideje da se sačuvaju zaposleni sa intencijom ulaganja u postojeće kadrove ACG, to sindikalna organizacija ovim putem ukazuje apsolutno povjerenje aktuelnom izvršnom direktoru ACG.
Primjeri iz regiona opominju
U dopisu se navodi da je istorijsko iskustvo koncesionih modela u regionu pokazalo da ovakav aranžman nije uvijek donio obećane benefite.
– Primjeri aerodroma u Ljubljani, Beogradu i Prištini jasno ukazuju na probleme u implementaciji, od smanjenja investicija do otpuštanja zaposlenih i narušavanja kvaliteta usluga. Nasuprot tome, aerodromi koji su ostali u državnom vlasništvu, poput onih u Splitu, Dubrovniku i Sarajevu, ostvaruju odlične poslovne rezultate. Uvažavajući i pozitivne primjere koncesija u regionu, poput Aerodroma u Tirani, važno je napomenuti da je njihov uspjeh u velikoj mjeri povezan sa značajnim brojem nacionalne dijaspore – navodi se u dopisu.
Ističe se da prema podacima Ujedinjenih nacija, oko 30% stanovništva Albanije živi u inostranstvu, što predstavlja izuzetno značajan faktor u prometu i poslovanju aerodroma u Tirani.
– Osim toga, poslovanju aerodroma Tirana značajno doprinosi i trenutna situacija u kojoj se nalaze ACG. Analize pokazuju da je većina aerodroma u zapadnoj Evropi i Evropskoj uniji i dalje u vlasništvu država. Na primjer, svi aerodromi u Češkoj, Slovačkoj, Litvaniji, Letoniji, Estoniji, Finskoj, Monaku i Luksemburgu su u državnom ili javnom vlasništvu. Slično je i u Grčkoj, gdje je 98 odsto aerodroma u javnom vlasništvu, u Poljskoj 88%, u Švedskoj 86%, u Austriji 83%, a u Hrvatskoj 75%. U Njemačkoj, Holandiji i Danskoj nema nijednog potpuno privatnog aerodroma – navode sindikalci.
Piše i da je Mađarska vlada nakon više od godinu dana intenzivnih pregovora 6. juna 2024. godine, piše u dopisu, ponovo kupila većinski vlasnički udio nad međunarodnim aerodromom Liszt Ferenc u Budimpešti.
– Ministar nacionalne ekonomije Marton Nagy pritom je saopštio: Ponovo smo preuzeli kontrolu nad aerodromom, i nakon skoro dvadeset godina, ponovo je u rukama Mađarske…Vlasništvo nad aerodromom je pitanje suvereniteta, koje je od strateškog značaja ne samo za saobraćaj putnika i turizam, već i za transport tereta, te je ključna arterija ekonomske cirkulacije…S druge strane, sadašnja vlada je bila u mogućnosti da ispravi ovu neoprostivu grešku i ponovo kupi aerodrom, čak i u aktuelnoj ratnoj situaciji – piše u dopisu.
Argumenti za i protiv
U dopisu se navodi da su snažni argumenti protiv koncesije – država može sama obezbijediti razvoj aerodroma, moguć drastičan rast naknada za putnički servis, gubitak kontrole nad avio-dostupnošću Crne Gore, rizik prevođenja državnog monopola u privatne ruke, višak profita koji odlazi iz Crne Gore i loša dosadašnja iskustva i nepovjerenje građana u privatizacione, odnosno koncesione postupke.
– Kada je riječ o argumentima koji idu u prilog koncesionom modelu tu se najčešće navode – Fleksibilnost i efikasnost privatnog operatera, bolje upravljanje ljudskim resursima, veća spremnost za inovacije i osigurani prihodi od koncesionih naknada.