Kotor – Internacionalna smotra mode 20. i 21. avgusta

0
Foto modna agencija Fabrika – arhiva

Agencija Fabrika, u saradnji sa Opštinom Kotor, u četvrtak 20. i petak 21. avgusta organizovaće 23. Internacionalnu smotru ,,Umjetnost & moda-Kotor 2020.”

Prve večeri, 20. avgusta biće priređen modno-baletski performans njemačke modne kuće DSTM i kreatorke Jen Gilpin sa kojim je otvoren ovogodišnji berlinski Fashion week.

Modna revija biće u formi baletske predstave sa baletskim umjetnicima, uz koreografiju Salvatore Siciliana. Iste večeri biće organizovan i modni performans Anastazije Miranović sa kolekcijom inspirisanom crnogorskom tradicijom.

Drugo veče, 21. avgust, rezervisano je za „Siciliano contemporary ballet”-koreografa Salvatore Siciliana, sa predstavama: „Unsighted/Blunt Eros” što će zapravo biti i svjetska premijera.

Ove godine biće održana zbirna modna revija tri mlade crnogorske kreatorke koje su po izboru Opštine Kotor i modne struke Crne Gore budućnost crnogorske mode: Ivana Murišić, ITSA Couture (Ivana Miranović) i Isidora Ceković.

Direktorica 23. Internacionalne Smotre ,,Umjetnost & moda-Kotor 2020.” je Vesna Mandić, veliki sponzor je hotel HUMA, a mali sponzori su Hotel Astoria Kotor, hotel Monte Cristo Kotor, hotel Porto In Kotor.

Agencija Fabrika i Opština Kotor će ispoštovati sve mjere koje u trenutku Smotre budu propisane i kada je u pitanju gledalište i organizacija bekstejdža.

Mladi jedriličar iz Boke u zlatnoj grupi Evropskog prvenstva

0
Start EP l47

Nikola Golubović izborio je plasman u zlatnu grupu na Evropskom prvenstvu u jedrenju u klasi Laser 4.7 u portugalskoj Vilamuri i tako ostvario primarni cilj. Poslije tri kvalifikaciona dana i šest odjedrenih regata  član Jedriličarskog kluba Delfin iz Tivta zauzeo je 36. mesto. Naredna tri dana će u  zlatnoj grupi, zajedno sa još 50 jedriličara nastaviti borbu za što  bolji plasman u Evropi.

Golubović je u konkurenciji 107 jedriličara iz Evrope, prvog dana, osvojio deveto i 12. mjesto, drugog dana je dodao treće mjesto i jedan penal, što je kao najslabiji rezultat odbačeno, dok se trećeg dana nije najbolje snašao na zahtjevom regatnom polju pa je zauzeo 26. i 39. mesto, te je sa 14. pao na 36. mjesto u ukupnom poretku.

Šampionat se nastavlja u srijedu, a Goluboviću je sada potreban odmor i fokus kako bi u zlatnoj grupi, potpuno rasterećen jer je primarni cilj ostvario, pokušao da napravi korak ka vrhu najboljih jedriličara Evrope u klasi Laser 4.7. Ni jednog trenutka ne treba zanemariti da Nikola debituje na smotri najboljih jedriličara Starog kontinenta.

Merkel: “Ako se pridržavamo pravila, velik dio javnog života je moguć”

0
Merkel

Njemačka kancelarka u utorak je pozvala Nijemce da poštuju pravila, poput nošenja maski, uvedenih da bi se suzbila pandemija koronavirusa, kako bi škole mogle ostati otvorene te kako bi najveća europska ekonomija nastavila oporavak od karantene.

Porast broja zaraženih u posljednjim tjednima alarmirao je neke virologe i političare u Njemačkoj, a Angela Merkel je jasno poručila da nije vrijeme za opuštanje.

“Dobra je vijest što je, ako se pridržavamo pravila, velik dio javnog života moguć”, kazala je Merkel na putu u zapadnu državu Sjeverna Rajna-Vestfalija.

Uhapšen kapetan broda iz kog se izlila nafta u more kod Mauricijusa

0
Mauricijus – Wakaship-Mauritius – Foto: Splash247.com

Kapetan japanskog broda koji je izazvao izlivanje mazuta u nafte u priobalju Mauricijusa pošto se nasukao krajem jula na greben, uhapšen je, saznala je agencija AFP iz policijskih izvora.

“Kapetan i njegov zamenik uhapšeni su danas. Privedeni su pravdi po preliminarnom optužbom. Istraga se nastavlja ispitivanjem ostalih članova posade”, rekao je portparol policije Šiva Kuten za AFP.

Kapetan Indijac, koga je policija nekoliko puta saslušavala, i njegov zamenik iz Šri Lanke, optuženi su za ugrožavanje sigurnosti plovidbe i ponovo će na sud 25. avgusta.

Japanski brod za rasuti teret “Vakašio” je 25. jula naleteo na greben na jugoistoku Mauricijusa, sa 3.800 tona mazuta i 200 tona dizela.

Između 800 i 1.000 tona mazuta brzo je isteklo iz napuklog korita broda i zaprljalo obale posebno zaštićenog područja u kojem su šume mangrova i ugrožene vrste.

Timovi za reagovanje na katastrofe su se trkali s vremenom da bi ispumpali ostatak goriva, jer je pretilo da se brod svakog trenutka pprepolovi. Konačno se to desilo u nedelju – brod se prelomio napola.

Prednje dve trećine olupine od danas vuku remorkerima ka pučini da bi je potopili kako bi se izbegli dalje oštećenje obale.

“To je delikatna operacija”, izjavio je za AFP Alen Dona, direktor pomorskih službi Mauricijusa.

“Želimo da iskoristimo visoku plimu da olupinu polako izvučemo. Taj deo broda je dugačak 225 metara i širok 50 metara. Biće otegljen osam nautičkih milja (14,8 km) od grebena, gde će biti probijen i potopljen”, dodao je.

Odluku o potapanju prednjeg dela “Vakašia” doneo je u ponedeljak krizni štab kojim je predsedavao premijer Mauricijusa Pravind Džugnot, u konsultaciji sa francuskim stručnjacima koje je Pariz poslao.

Preostali deo broda, gde su motori i oko 30 kubnih metara nafte, i dalje je zaglavljen na grebenu koji ga je probio.

Vlasti smatraju da je “previše rizično pokušati ispumpavanje preostale količine mazuta iz mapinske sale”.

“S obzirom da je mazut u velikoj meri uklonjen, a preostala količina mala, uticaj operacije na životnu sredinu treba da bude ograničen”, rekao je zvaničnik Japanske agencije za međunarodnu saradnju (JICA).

“Vlada (Mauricijusa) tek treba da odluči šta će uraditi s tim preostalim delom broda”, rekao je on.

Japan je za sredu najavio slanje novog tima stručnjaka na Mauricijus koji će učestvovati u akciji čišćenja obale i mora. Taj tim će doneti materijal, uključujući upijajući.

Vlada Mauricijus je optužena za nemar, a stanovništvo tog turističkog ostrva se pita zašto je tako malo učinjeno u periodu između nasukavanja “Vakašioa” i pojave curenja.

Premijer Džugnot je procenio da nije učinjena greška i odbio da se izvini.

Vlasnik japanskog broda “Nagašiki šiping” rekao je da je “duboko svjestan (svoje) odgovornosti” i obećao da će “iskreno” odgovoriti na zahteve za odštetu.

Austrijanci odbili Hrvatsku: Nema djelomične zabrane

0
Dalmacija

Austrija je odbila zahtjev Hrvatske da umjesto upozorenja protiv putovanja za cijeli teritorij Hrvatske uvede tu mjeru samo za određene dijelove zemlje, javlja u utorak austrijska novinska agencija APA.

“Ta se opcija razmatrala, ali je nakon razgovora sa stručnjacima ministarstva zdravstva, ureda saveznog kancelara i ministarstva vanjskih poslova odlučeno da se izda upozorenje za cijelu Hrvatsku”, rekla je za agenciju APA glasnogovornica austrijskog ministarstva vanjskih poslova.

Razlog za takvu odluku, kako je dodala, je činjenica da su Austrijanci mobilni i da većinom automobilima odlaze u Hrvatsku i ne ostaju samo u jednom mjestu.

Upozorenje protiv putovanja u Hrvatsku na snazi je od ponedjeljka u ponoć. Povratnici s godišnjih odmora iz Hrvatske moraju pokazati aktualni negativni test na koronavirus ili se u roku od 48 sati podvrgnuti testiranju.

Prema informacijama austrijskog ministarstva vanjskih poslova u Hrvatskoj se službeno na odmoru nalazilo oko 3000 austrijskih državljanina krajem prošlog tjedna. No vlasti istodobno smatraju da je ova brojka višestruko viša.

Ova mjera natjerala je brojne austrijske turiste da prekinu odmor u Hrvatskoj i vrate se u Austriju.

Hrvatski veleposlanik u Beču Daniel Glunčić u razgovoru za APA-u zalagao se za to da austrijske vlasti izdaju samo parcijalno upozorenje glede putovanja u Hrvatsku.

I ministar unutarnjih poslova Hrvatske Davor Božinović ukazao je da je situacija u regijama u koje putuje većina austrijskih turista povoljna, prenosi APA.

Izložba slika “DIŠI…”

0
Poster – izložba

Otvaranje izložbe slika “DIŠI…”  akademske slikarice Ivane Stanić u Gradskoj galeriji Kotor biće održano u četvrtak, 20. avgusta 2020. godine u 21 sat.

Poštujući preporučene mjere zdrastvene zaštite, samo otvaranje izložbe će biti u galerijskom dvorištu, a posjetioci će moći da pogledaju izložbu u Galeriji poštujući propisanu fizičku distancu.

Ivana Stanić (Andrić) je rodjena 1982.godine u Kotoru. Nakon zavrsene gimnazije u Podgorici, diplomirala je na novosadskoj Akademiji umjetnosti 2005. u klasi prof. Zorana Todovica, odsjek grafika. Potom je dvije godine  provela na dizeldorfskoj Akademiji, gdje je u klasi prof. Herberta Brandla usavrsavala slikanje i crtanje. Do sada je imala vise samostalnih i grupnih izlozbi u Podgorici, Cetinju, Kotoru, Novom Sadu, Beogradu, Zagrebu, Splitu, Rijeci, Umagu, Dizeldorfu, Kelnu…Zivi i radi u Podgorici, a ljetnje mjesece provodi u Kotoru gdje aktivno stvara.Bavi se tihim kulturnim aktivizmom i pokretac je inicijative Kulturna Baza Kunst. Zaljubljenik je u germanski jezik i kulturu.

Ponovo avionom do Beograda, evo i termina letova

0
Testiranje na aerodromima – foto EPA

Avioni Montenegro Airlines i Air Serbija od sutra, srijeda 19.avgust, će ponovo letjeti na relaciji Tivat – Beograd i Podgorica – Beograd.

Povoljnija epidemiološka situacija u Crnoj Gori i regionu dozvolila je otvaranje granica sa zemljama okruženja, pa će tako prvi avion poletjeti sjutra ujutro sa podgoričkog aerodroma ka Beogradu u 7:30 sati.

Zbog velikog interesovanja građana, Aerodromi Crne Gore objavili su termine letova za srijedu, 19. avgust.

AERODROM TIVAT:

Montenegro Airlines:

TV – BG 07:00h, BG – TV 09:20h

TV – BG 16:20h, BG – TV 18:40h

Air Serbija 

BG – TV 08:05h, TV – BG 18:40h

BG – TV 18: 05h, BG – TV 18:40h

Iz Aerodroma apeluju na građane da termine i letove ovih i ostalih linija provjeravaju na sajtu montenegroairports.com i na sajtu avioprevoznika.

AERODROM PODGORICA:

Montenegro Airlines:

PG – BG 07:30h, BG – PG 09:40h

PG – BG 18:00h, BG – PG 20:10h

Air Serbija   

BG – PG 07:55h, za Beograd u 08:30h

IJZ: 47 novih slučajeva zaraze koronavirusom, bez smrtnih slučajeva

0
coronavirus

Laboratorije Instituta za javno zdravlje su od posljednjeg presjeka završile PCR analizu 521 uzorka na novi koronavirus, među kojima je otkriveno 47 novopozitivnih slučajeva infekcije.

Novopozitivni su upućeni na testiranje iz sledećih opština:

Podgorica 9, Nikšić 9, Rožaje 8, Berane 5, Bijelo Polje 5, Budva 3, Ulcinj 3, Kolašin 2, Cetinje 1, Kotor 1, Mojkovac 1.

Od poslednjeg presjeka Institutu nije bilo prijavljenih smrtnih slučajeva. Ukupan broj smrtnih slučajeva povezanih sa COVID-19 od početka juna mjeseca je 71 a od početka godine: 80.

Prijavljen je oporavak 49 pacijenta.

Ukupan broj aktivnih slučajeva COVID19 u Crnoj Gori trenutno iznosi 1017.

Od početka godine ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom je 4132.

Početak školske godine odgođen za 1. oktobar

4
Ministarstvo prosvete – odgođena školska godina

Početak školske godine je, na preporuku Instituta za javno zdravlje, odgođen je za 1. oktobar, zbog procjene zdravstvenih vlasti da regularan početak školske godine, za koji je obrazovni sistem bio spreman, nosi rizik po zdravlje djece zbog neizvjesnog razvoja epidemiološke situacije koja je, iako pod kotrolom, još uvijek složena, saopštili su iz Ministarstva prosvjete.

“Odluka o odgađanju se odnosi na škole i vrtiće, a u narednim danima će Institut za javno zdravlje i predstavnici sistema obrazovanja definisati jasne preporuke na osnovu kojih će detaljno biti objašnjen način organizacije nastave u školama i vrtićima, kada za to dođe vrijeme”, navode oni.

Kako ističu iz Ministarstva, dok traje prekid vaspitno-obrazovnog rada, primjenjivaće se ranije utvrđena mjera o plaćenom odsustvu sa rada jednom od roditelja/staratelja/usvojitelja/hranitelja ili samohranom roditelju djeteta koje nije starije od 11 godina, sa izuzetkom zaposlenih  u onim djelatnostima čiji je rad NKT procijenio neophodnim u ovom periodu.

“Ovakvoj odluci, koja je donešena isključivo u cilju zaštite zdravlja djece, prethodila je konsultacija sa predstavnicima svih relevantnih institucija: Ministarstva zdravlja, Instituta za javno zdravlje, Ministarstva finansija, Ministarstva ekonomije i Zavoda za školstvo.  O razlozima donošenja pomenute odluke i rizicima koji su je uslovili informisan je Sindikat prosvjete i NVO „Roditelji””, navode iz ovog resora.

SDP: Politika razvoja lokalnog saobraćaja u Kotoru otvoreno pitanje

0
Kotor – foto Boka News

Politika razvoja lokalnog saobraćaja je prioritetna politika za održivi dugoročni razvoj Kotora, saopštili su iz SDP-a.

Kako su rekli, dva su moguća scenarija sa različitim uticajem na javni interes. Model lokalnog javnog saobraćaja, koji oni zagovaraju, dostupan je svima pod jednakim uslovima.

Problem lokalnog saobraćaja

Pregled stanja elemenata lokalnog saobraćaja, kako su saopštili, bio bi sledeći:

1. Putevi- saobraćajna infrastruktura je nezadovoljavajuća i anahrona vremenu i razvojnim potrebama JLS, a sa druge strane njeno širenje je limitirano površinom i konfiguracijom prostora. Primjer za to je glavna gradska saobraćajnica, koja predstavlja preopterećenu žilu kucavicu drumskog saobraćaja, posebno tokom sezone mart- oktobar.

2. Mirujući saobraćaj- nedovoljni kapacitet parking prostora u urbanom jezgru, Škaljarima, Starom gradu i Dobroti; „ad hoc“ definisani režimi parkiranja; nerješeno pitanje problema parkiranja vozila rezidenata u urbanom jezgru.

3. Javni prevoz- sistem javnog masovnog transporta putnika u Kotoru je koncipiran tako da ne postoje isključivo gradske linije već samo međugradske (međunarodne i između gradova u Crnoj Gori) i lokalne (prigradske linije) Sistem javnog gradskog i prigradskog transporta putnika u opštini Kotor danas ispoljava značajne slabosti zbog nesposobnosti i inertnosti da se prilagodi novonastalim promjenama, što je dovelo do narušavanja njegove strukture, funkcionisanja, organizacije i upravljanja. U uslovima nepostojanja javnog gradskog prevoza tu funkciju obavljaju taxi udruženja.

4. Pomorski saobraćaj- u kontekstu lokalnog saobraćaja pomorski prevoz ne postoji, iako su evidentni svi preduslovi da postane faktor u rješavanju saobraćajnog problema.

SDP KO

Principi nove politike razvoja saobraćaja

Nova politika, kako kažu iz SDP-a treba da:
1. Uključi kombinovani model lokalnog drumskog i pomorskog saobraćaja;

2. Bude ekonomična u kontekstu krize crnogorske ekonomije i kolapsa kotorske privrede;

3. U dijelu drumskog saobraćaja uključi već potvrđena rješenja istorijskih gradova;

4. Bude u saglasnosti sa definisanim kriterijumima Zaštićenog područja UNESCO;

5. Riješi konflikte u prostoru u užem dijelu Kotorskog zaliva.

Ideje za izradu nove politike

Iz SDP-a predlažu politiku uz primjenu kombinovanih mjera unapređenja postojeće saobraćajnice, modernog gradskog prevoza, P&R parking sistema, Smart city sistema i formiranja lokalnog pomorskog prevoza.

Ovaj model uključuje mjere:

– Izgradnja dva velika parkinga na ulazu u Grad prije tunela i na prostoru Sv.Stasija u Dobroti, koji bi riješili problem stacionarnog saobraćaja u ljetnoj sezoni (turistički autobusi, priliv putničkih vozila dnevnih migranata i turista).

– Formiranje modernog gradskog prevoza ekološki prihvatljivim niskopodnim autobusima, koji bi saobraćali između dva novoizgrađena parkinga, koji pokrivaju potrebe građana i turista.

– Uvesti Smart city regulaciju saobraćaja, naprednog sistema upravljanja saobraćajem (ATMS) i naprednog sistema informisanja učesnika u saobraćaju (ATIS).

– Definisati plovni put za lokalni pomorski saobraćaj unutar Kotorsko-risanskog zaliva sa pristaništima za brodove (vodene autobuse) i pristupnim parkinzima.

Implementacija nove politike

U SDP-u su ubijeđeni da bi za implementaciju nove politike saobraćaja u zalivskom dijelu opštine dobili punu i svesrdnu podršku UNESCO, ICOMOS i reputabilnih investitora.

“Ova politika se uklapa u „Scenario zaštite“, koji je istaknut kao jedino prihvatljiv od strane ICOMOS. U mišljenju ICOMOS iz 2020.godine „scenario konvergencije“, koji je prihvaćen u Predlogu novog PUP-a, ocijenjen je kao prazna floskula. Samo „scenario zaštite“ vodi ka dugoročno održivom razvoju! P&R sistem, koji uključuje dva velika komunalno opremljena parkinga na gore navedenim lokacijama, prostor za prijem putnika, kombinovan sa modernim gradskim prevozom je veoma izvodljiv projekat, koji može da se realizuje finanasiranjem iz javnih izvora, kao i javno- privatnim partnerstvom.

Ovo je model potvrđen na primjerima mnogih istorijskih gradova u Evropi veličine Kotora, sa sličnom putnom infrastrukturom. Implementacija Smart city modela kod monitoringa protoka saobraćaja i informisanja učesnika u saobraćaju o bitnim dešavanjima na cesti već je primijenjena u susjednom Dubrovniku, a uvodi se i u Podgorici”. kazali su iz SDP-a.

Ograničenja u implementaciji politike

Konflikti u prostoru – Težište kruzing industrije, kako su saopštili iz SDP-a, skoncentisano je na prostoru koje zahvata mali dio akvatorijuma Zaštićenog područja UNESCO.

Najznačajniji kapaciteti kruzing industrije, kao i razvoj budućih kapaciteta jahting industrije smješteni su u dijelu akvatorijuma koji čini 2 % (cca. 50-tak ha) akvatorijuma prirodnog i kulturno-istoriskog područja Kotora pod zaštitom UNESCO-a.

“Državnom studijom lokacije DSL Sektor 16, u dnu zaliva predviđena je izgradnja VIP marine i hotelskog kompleksa nautičko-turističkog centra na katastarskim parcelama KO Škaljari I, koji se sastoji iz marine (cca 150 vezova), upravne zgrade sa pratećim sadržajima i tri hotela visoke kategorije u funkciji jahting turizma. Marina je dimenzionisana na površini cca 4
hektara.

Kako se i dio ključnih investicija Luke Kotor AD planira u prostornom zahvatu Državne studije lokacije (ID DSL) Sektor 16, meritoran je Izvještaj o reviziji izmjena i dopuna tog plana, koji je uradio Savjet za reviziju planskih dokumenata pri Vladi CG. U izvještaju se, između ostalog, navodi da nedostaje dio o ograničenjima i konfliktima u prostoru, kao i da se radi o najosjetljivijoj tački zaliva. Uticaji su na sigurnost pomorskog saobraćaja, životnu sredinu, kulturnu baštinu, vizuelni uticaj marine i veza kruzera na Luži. Očigledan konflikt u prostoru se može sagledati na karti br.1”, navodi se u saopštenju.

KO

Plovni put, koji se proteže od Peluzice, duž Dobrote i Prčnja prema Orahovcu i Ljutoj dramatično je sužen zbog planiranih investicija Luke Kotor AD u izradu pilona na Luži i sidrišta (mooring bouys) u Dobroti.

U cilju dugoročno održivog razvoja zalivskog dijela opštine moguće je riješiti gore navedeni konflikt u prostoru, kao i deblokirati plovni put za nesmetano odvijanje lokalnog pomorskog saobraćaja, koji je integralni dio novog modela lokalnog saobraćaja. Ključevi za rješenje ovog problema su u rukama lokalne amouprave, koja je većinski vlasnik Luke Kotor AD i Vlade Crne Gore, koja rukovodi izradom referentnih prostornih planova.

Za funkcionisanje lokalnog pomorskog saobraćaja postoje dobri preduslovi, kao što su izgrađena pristaništa nekadašnjeg lokalnog pomorskog prevoza, pristupni putevi i parking prostori ograničenog kapaciteta, zatvoreno more pogodno za prevoz putnika u većem dijelu godine, kao i vezanost lokalnih ljudi za more”, saopšteno je iz SDP-a.

Politička volja kao faktor rješavanja problema

U tekućoj izbornoj kampanji u Kotoru predsjednik opštine Kotor Željko Aprcović je na Radio Kotoru 7. avgusta iznio viziju razvoja lokalnog saobraćaja u zalivskom dijelu opštine, koja se bazira na izgradnji dvije zaobilaznice i to one oko Starog grada kao tunelske saobraćajnice i zaobilaznice trasirane paralelno sa priobalnim putem Muo- Prčanj-Stoliv, kazali su iz SDP-a.

Isto tako, u cilju regulisanja mirujućeg saobraćaja istakao je gradnju garažnog prostora kapaciteta 1.200 parking mjesta.

“U odnosu na navedene principe, predlog predsjednika opštine bi se mogao uvrstiti u „scenario konvergencije“, koji smo opisali u predhodnom tekstu. Osnove za ovaj predlog nema u Nacrtu PUP-a, niti u stavovima UNESCO i ICOMOS. Rješavanje problema lokalnog saobraćaja je u rukama Vlade Crne Gore i lokalne samouprave, a interesne strane su građani Kotora, dioničari Luke Kotor AD, biznis zajednica naslonjena na kruzing industriju,vlasnici zemljišta, kao i međunarodna zajednica preko UNESCO”, saopšteno je iz SDP-a.

Rezime 

Predlog SDP-a u vezi sa novom politikom lokalnog saobraćaja u Kotoru se u cjelini uklapa u „scenario zaštite“ zalivskog dijela opštine UNESCO.

“Aktiviranjem lokalnog pomorskog saobraćaja kao integralnog dijela lokalnog saobraćaja građani Kotora izlaze na obalu i koriste more kao javno dobro svih nas. Model lokalnog javnog saobraćaja koji je dostupan svima pod jednakim uslovima bio bi
izraz jednakosti građana, u vremenu povećanja jaza socijalnih razlika i marginalizacije značajnih djelova društva”, zaključuje se u saopštenju.