Kako se rukovodi monopolskom privatnom trajektnom firmom

2
Bura foto Boka News

Preduzeće Pomorski saobraćaj sa Kamenara internim pravilnikom, zabranjuje svojim radnicima da se mimo odobrenja pretpostavljenog, obraćaju čak i državnim institucijama poput policije, inspkecije, sudova. Ta firma ima i interno uputstvo o postupanju zaposlenih u slučaju dolaska inspekcijskih organa na brodove ili u prostorije Pomorskog saobraćaja, a kojima zaposlenima zabranjuje da sarađuju sa inspekcijama, čak i kada inspektori od njih traže da daju službene izjave.

Pokazuju to „Odluka o identifikaciji pojava i postupanja koje se smatraju  za povrede rade obaveze u doo Pomorski saobraćaj Kamenari“, odnosno „Uputstvo za  postupanje zaposlenih prilikom dolaska inspekcijskih organa“, koje potpisuje izvršni direktor Pomorskog saobraćaja Dejan Ban, a koje su postavljene na oglasnoj tabli na pristaništu, ispred Upravne zgrade kompanije Kamenarima.

U stavu 14.člana 4 Odluke u kojem se pobrojavaju postuci koji se smatraju težom povredom radne dužnosti zbog kojih se u Pomorskom sabraćaju radnici mogu sancionisati davanjem otkaza, stoji da je to i „nevlašćena komunikacija (pisana ili ussmena) sa medijima, institucijama, pravnim licima i pojedincima, a u vezi sa djelovanjem poslodavca“.

To znači da osim što ne smiju pričati sa novinarima, zaposlenima u Pomorskom saobraćaju otkaz prijeti čak i ako se u vezi postupaka svog poslodavca, obrate zvaničnim  državnim institucijama sistema kakve su npr. razne inspekcije, policija ili tužilaštvo…

„Ukazujemo da je akcenat stavljen na neovlašćenu komunikaciju zaposlenih. Dakle, svaka eksterna komunikacija, uključujući i komunikaciju sa državnim institucijama , a koja ne proizilazi iz ovlašćenja i opisa radnih zadataka zaposlenog, osim komunikacija zaposlenog: sa nadležnim državnim organima  zaduženim za pitanja korupcije (član 143a, tačka 6 Zakona o radu), nadležnim džavnim organima  zaduženim za zaštitu prava radnika (član 142a, tačka 5 Zakona o radu), nadležnim državnim organima  zaduženim za zaštitu životne sredine (član 143a, tačka 7 Zakona o radu) a u vezi je sa djelovanjem poslodavca, predstavlja neovlašćenu komunikaciju, i našim internim aktom je takvo činjenje definisano kao povreda radne obaveze“- objašnjavaju iz Pomorskog saobraćaja, mada ti izuzeci uopšte nisu navedeni u njihovom spornom internom dokumentu – „Odluci o identifikaciji pojava i postupanja koje se smatraju  za povrede rade obaveze u doo Pomorski saobraćaj Kamenari.“

Ta kompanija je u vlasništvu podgoričkih biznismena Dušana i Dejana Bana i njihovog partnera Želja Mihailovića i ima monopol na jedinoj trajektnoj liniji u državi, Lepetane-Kamenari preko tjesnaca Verige u Boki Kotorskoj. Podgorički biznismeni bliski predsjedniku DPS i predsjedniku Crne Gore Milu Đukanoviću, dokopali su se prije 15 godina Pomorskog saobraćaja bez tendera, kupovinom državnih akcija na berzi. Oni su tadašnju državnu kompaniju u većinskom vlasništvu fonda PIO 2004., platili u najvećoj mjero, obveznicama stare devizne štednje. Ta kompanija inače, godinama ostvaruje enormu zaradu na jedinoj trajektnoj liniji u državi, a svake godine braći Ban i Mihajloviću kao jedinim akcionarima, dijeli dividende koje se mjere milionima eura. U toj firmi poćetkom oktobra ove godine, prvi put nakon privatizacije, osnovan je sindikat za čijeg je predsjednika izabran radnik u biljetarnici Ivan Vučinović. Na to, kao i činjenicu da je Sundikat pozvao Inspekciju rada da provjeri legalnost novih ugovora o radu načijem potpisivanju od strane zaposlenih insistira menadžment firme, direktor Dejan Ban je reagovao tako što je Vučinoviča odmah premjestio na novo i do tada nepostojeće radno mjesto – „službenik za evidenciju strukture prometa na terenu“ i poslao na ulici pored trajektnog pristaništa u Kamenarima, broji kamione i autobuse koji ne ulaze na trajekt, već nastavljaju put magistralom oko Kotorskog zaliva. Ban je poslije toga, nedavno Vučinoviću dao otkaz, prethodno ga optuživši da je napravio „težu pivredu radne discipline“ time što je navodno neovlašćeno komunicirao sa medijima u vezi djelovanja svog poslodavca, odnosno navodno, „odavao poslovne tajne“ – podatke o prometu na trajektu, a koje svaki korisnik i sam može vidjeti jer oni pišu na karti koju on kupi za ulazak na trajekt.

Na pitanje da li krše elementarna ljudska prava svojih radnika time što propisuju zabranu zaposlenima da o djelovanu svog poslodavca koje može biti nelegalno ili čak opasno za ljude i okolinu, ne smiju bez prethodnog odobrenja istog tog poslodavca, komunicirati čak ni sa nadležnim državnim institucijama, iz menadžmenta Pomorskog saobraćaja su novinara pozvali da ih zbog toga, prijavi nadležnima.

„Nijesmo svjesni da, definisanjem povrede radne obaveze na ovakav način, kršimo Ustav i suzbijamo zakonska prava radnika, pa vas molimo da ovu stvar pod hitno prijavite, što vam inače neće biti prvi put, kako bi nas prizvali pameti.“- ironilno su odgovorili iz kabineta direktora Dejana Bana.

Oni su kao „neukusnu podmetačinu“ ocijenili konstataciju iz drugog pitanja „Vijesti“na osnovu kojeg propisa menadžment spriječava vršenje inspekcijskog nadzora nad tom kompanijom u smislu da zaposlenima najstrožije zabranjuje da komuniciraju sa inspektorima koji vrše nadzor nad kompanijom, čak i u slučajevima kada inspektor insistira na kontaktu i razgovoru sa zaposlenim.

„U slučaju inspekcijske kontrole, subjekat nadzora  je kompanija, a kompaniju u postupku inspekcijskog nadzora  može da zastupa samo odgovorno lice, odnosno ono lice koje je za to ovlašćeno shodno opštem aktu i  upisu u Privrednom registru (član 23 Zakona o inspekcijskom nadzoru i član 54 Zakona o upravnom postupku). Odgovorno lice je jedino ovlašćeno, da u ime  subjekta nadzora, daje objašnjenja, predlaže izvodjenje dokaza  i preuzima pismena u inspekcijskom postupku, a sve u cilju  uspostavljanja istinitog činjeničnog stanja.

Vršenje inspekcijskog nadzora bez učešća odgovornog lica je nezakonito, čak i u slučaju da inspekcijski organ ne zatekne odgovorno lice subjekta nadzora na mjestu vršenja nadzora (član 27 Zakona o inspekcijskom nadzoru).“- objašnjavaju iz menadžmenta kontriverzne odredbe svog „Uputstvo za  postupanje zaposlenih prilikom dolaska inspekcijskih organa“.

Bura foto Boka News

U tom internom dokumentu Pomorskog saobraćaja stoji da je zaposleni dužan da inspektora koji vrši nadzor, upozori da nije ovlašćen da sa njime komunicira i uputi ga na odgovorno lice u firmi, kao i da ukoliko inspektor i pored toga, nastavi da insistira da o nečemu dobije izjavu zaposlenog, „mu saopšti da dalje moše da radu kako misli da je ispravno da radi, ne ometajući ga“.

„Nakon toga je zaposleni Dušan u potpunosti prekinuti komunikaciju sa inspektorom do dobijanja drugih instrukcija od starne pretpostavljenog.“- piše u tom  Uputstvu.

Iz menadžmenta kompanije su rekli da povdoom ovakve prakse „nijesmo nikada imali problema sa inspekcijama jer se radi o zakonitom postupanju u postupku inspekcijskog nadzora.“

Ipak, prilikom nadzora od strane pojednijih organa kao što je to npr. Inspekcija sigurnosti plovidbe, primarna adresa za davanje informacija koje trebaju inspketorima, nisu ovlašćena lica u kompaniji već odgovorna lica na brodovima – zapovjendnici trajekata, ili čak i članovi niže posade, a koje kao takve, prepoznaju Zakon o sigurnosti pomorske plovidbe i Zakon o spriječavajnju zagađenja mora. Stoga se njima nikako internom odlukom poslodavca, ne bi smjela propisivati zabrana da komuniciraju sa inspektorima prilikom obavljenja inspekcijskih službenih radnji.

„Mi nijesmo upoznati da je neko od  inspekcijskih službenika bilo koje inspekcije  insistirao da postupak inspekciskog nadzora sprovede kontaktirajući sa licima koji nijesu ovlašćena za to i ne vjerujemo u tačnost takve  informacije, koju, po sistemu rekla-kazala,  a po “kazivanju mnogobrojnih očevidaca poznatih  Vijestima”, ne prvi put, prenosite. A ako se tako nešto  i desilo,  onda je takvo ponašanje  inspekcijskog službenika nekakonito i inspekcijski nalaz, ma kakav bio, ne bi proizvodio pravno dejstvo.“- poručili su iz uprave kompanije.

Iz Uprave za inspekcijske poslove Crne Gore ni nakon više od nedjelju dana nisu odgovorili na pitanja „Vijesti“ u vezi ovakvog spriječavanja vršenja efikasnog inspekcijskog nadzora od strane menadžmenta Pomorskog saobraćaja, odnosno o zabrana koje ta firma propisuje svojih zaposlenima da se u slučaju kada to smatraju za shodno, oni uopšte mogu obratiti nadležnim državnim organima i institucijama sistema.

INSPEKTORIMA NI RIJEČ, ALI ZATO POSLODAVCU IZVJEŠTAJ O TOME ŠTO SU RADILI INSPEKTORI

Osim više puta ponovljene zabrane da direktno komunciraju sa inspketorima „ili sličnim službenim licima“ koja dođu na trajet, biletarnicu, operativnu obalu, upravnu zgradui ili druge prostorije Pomorskog saobraćaja, u Uputstvu te firme stoji i obaveza zaposlenog da o svemu što su inspektori radili, obavijeste svog poslodavca.

„Nakon završetka komunikacije sa inspektorom, bez odlaganja zaposleni o dolasku inspektora obavještava pretpostavljenog i sačinjava kratku zabilješku o detaljima dolaka inspektora (ukoliko su mu poznati): ime i prezime inspketora, iz kojeg organa dolazi, kojim povodom je dolazio, da li se legitimisao, zapažanja o ponašanju inspektora i slično“—stoji  u Uputstvu kojeg potpisuje izvršni direktor Pomorskog saobraćaja Dejan Ban.

/S.Luković/

Loukosteri povećali broj turista i produžili sezonu

0
Piloti – Cockpit – photo Alexey Y. Petrov / shutterstock.com

Niskotarifne avio-kompanije nesumnjivo su podstakle crnogorsku turističku privredu, a podaci Monstata potvrđuju da je uvođenje niskotarifnih avio-kompanija rezultiralo povećanjem broja turista i ostvarenih noćenja sa tržišta sa kojih su letovi uvedeni, poručeno je iz Ministarstva turizma.

Trenutno ka i iz Crne Gore letove realizuje devet niskotarifnih avio-kompanija, a u kompaniji Montenegro erlajnz smatraju da generalno niskotarifni prevozioci u odnosu na regularne, redovne prevoznike imaju potpuno drugačiji koncept poslovanja i da direktno nijesu konkurenti nacionalnoj avio-kompaniji.

“Niskotarifne ili lou kost avio-kompanije nesumnjivo su podstakle crnogorsku turističku privredu, pozitivno uticale na produženje turističke sezone, prihode i zaposlenost, kao i obezbjeđivanje marketinške „vidljivosti“ Crne Gore, što je potvrdilo stav i politiku Ministarstva turizma u čijoj koordinaciji su ove avio-kompanije i došle na tržište Crne Gore”, kazali su Pobjedi iz Ministarstva turizma.

Predstavnici Ministarstva su podsjetili da je ovaj Vladin resor sa ciljem približavanja Crne Gore emitivnim turističkim tržištima zapadne i sjeverne Evrope, otpočeo aktivnosti na uvođenju niskotarifnih avio-kompanija na crnogorsko tržište, kao i pregovore sa tada vodećim avio-kompanijama.

“Analiza uticaja uvođenja lou kost avio-kompanija na crnogorsko tržište, koju je tada uradilo Ministarstvo turizma, pokazala je da će njihov ulazak dovesti do rapidnog povećanja cjelokupnog tržišta avio-saobraćaja prema i iz Crne Gore”,rekli su predstavnici Ministarstva.

Irska niskotarifna avio-kompanija Ryanair je prva kompanija koja je 2013. otpočela poslovanje na crnogorskim aerodromima, a nakon ove kompanije, 2016. postignuti su dogovori o saradnji i sa britanskom lou kost kompanijom Easy Jet, a potom i sa mađarskom kompanijom Wizzair. Potom su uslijedili ugovori i sa kompanijama Fly Dubai, Lauda Motion, Pobeda, Eurowings, Norwegian Air Shuttle, Transavia France.

U Ministarstvu turizma smatraju da povezivanje Crne Gore direktnim letovima sa značajnim emitivnim tržištima predstavlja jednu od najboljih mogućnosti za stabilno povećanje broja stranih gostiju, koji dolaze iz zapadne, sjeverne i potencijalno istočne Evrope.

“Jednako značajan je i generalan uticaj na turističku privredu, kao i uloga niskotarifnih kompanija, kao katalizatora za produženje turističkih sezona kako na jugu, tako i sjeveru Crne Gore”, rekli su iz Ministarstva.

Predstavnici ovog Vladinog resora su naveli da shodno važećoj Strategiji razvoja turizma, dostupnost Crne Gore kao turističke destinacije predstavlja jedan od najvažnijih faktora uspjeha turističke privrede.

Do 2013. avio-dostupnost Crne Gore bila je zasnovana na poslovanju komercijalnih avio-prevoznika i čarter avio-kompanija, koje su avio-saobraćaj dominantno realizovale tokom par mjeseci ljetnje sezone.

“Dolaskom niskotarifnih avio-kompanija na crnogorsko tržište evidentna je bolja dostupnost Crne Gore prioritetnim ali i nekim novim emitivnim tržištima koja pokazuju potencijal”, kazali su predstavnici Ministarstva.

Prema njihovim riječima letovi loukosterima se prema većem broju destinacija realizuju tokom cijele godine, odnosno tokom minimum IATA ljetnje sezone (april-novembar) što je od posebne važnosti za smanjenje sezonalnosti, jednog od glavnih izazova u turizmu mediteranskih destinacija.

Održana Skupština Udruženja bibliotekara Crne Gore

0
Bibliotekari CG

Skupština Udruženja bibliotekara Crne Gore je održana  27. 12. 2019. godine u Nacionalnoj biblioteci Crne Gore ,,Đurđe Crnojević’’ na Cetinju. Brojne delegate koji su došli iz svih krajeva Crne Gore pozdravila je predsjednica Udruženja, bibliotekarska savjetnica Jasmina Bajo i čestitala svim bibliotečkim radnicima i osoblju koje obavlja bibliotečko-informacionu djelatnost 27. decembar, Dan bibliotekara Crne Gore.

Na Cetinju je 27. decembra 1952. godine formirano Društvo bibliotekara Narodne Republike Crne Gore i taj datum se obilježava kao Dan bibliotekara Crne Gore.

Bibliotekari CG

U prvom dijelu Skupštine održane su dvije prezentacije: rukovoditeljka Pomorske biblioteke Kotor, biliotekarska savjetnica Nataša Gobović i rukovoditeljka Gradske biblioteke Kotor, viša bibliotekarka Marija Starčević govorile su o kongresu IFLA WILC koji je održan u Atini od 24. do 30. avgusta 2019. godine, dok je viša bibliotekarka i koordinatorka za digitalizaciju u Nacionalnoj biblioteci ,,Đurđe Crnojević’’ Zorica Sjekloća govorila na temu ,,Digitalizacije vrijedne bibliotečke građe’’.

U radnom dijelu Skupštine izabrani su članovi Nadzornog odbora i Suda časti Udruženja i donesena nova odluka o članarini Udruženja.

Troje poginulih u snježnoj lavini u južnom Tirolu

0
Južni Tirol

Žena i dvoje djece iz Njemačke poginuli su u subotu u snježnoj lavini u talijanskom južnom Tirolu, saoštilaila je policija.

Nesreća se dogodila u zimovalištu Schnals, zapadno od grada Merana, rekao je glasnogovornik talijanskih karabinjera. Glasnogovornik je dodao da u tom trenutku nije bilo upozorenja na mogućnost lavine no da su puhali snažni vjetrovi uz porast temperature.

Dvije su osobe izvučene iz snježnog nanosa i prevezene u bolnicu u Merano.

Starogodišnja regata i promenada brodova u okviru novogodišnjeg projekta Zimska bajka u Tivtu 2020.

Starogodišnja regata

Turistička organizacija Tivat najavljuje „Starogodišnju regatu”, još jedan u nizu događaja koji se održavaju u okviru novogodišnjeg projekta Zimska bajka u Tivtu 2020.

Organizator događaja, Jedriličarski klub Delfin, poziva sve jedrilice, barke i brodove da u utorak 31. decembra 2019. godine učestvuju u „Starogodišnjoj regati” i promenadi brodova u akvatorijumu Tivatskog zaliva. Start regate je zakazan u 12 sati, a skiperski sastanak je planiran u 11h ispred JK Delfin. Nakon takmičarskog dijela slijedi promenada uz obalu našeg lijepog grada. Dodjela nagrada biće održana 2. januara u Jedriličarskom klubu Delfin.

Regata

Donacije koje budu prikupljene tokom proglašenja namijenjene su jedriličarkama, kao podrška za učešće na regati PMS (Povijesni mediteranski skup žena), na Visu 2020. godine.

Budite dio Zimske bajke u Tivtu.

Napadnut još jedan tanker

0
pozicija napada na tanker

U Gvinejskom zaljevu jučer ujutro je napadnut još jedan brod, nekih 70 nm sjeverozapadno od otoka Sao Tome.

Sudeći prema vremenu napada i dostupnim podacima, riječ je o LNG tankeru „Lokoja“, norveške kompanije BW. To potvrđuju i podaci kompanije za sigurnosna pitanja u brodarskoj industriji, Dryad Global, prema kojima je tanker manevriranjem uspio osujetiti napad. Oko 13 i 30, tankeru je prišao nigerijski patrolni brod „Defender 6“ koji ga je ispratio prema luci Bonny.

Prema izvještaju, posada je na sigurnom.

Podmorski energetski kabl od danas u komercijalnoj upotrebi

0
Puštanje u rad energetskog kabela

Komercijalna upotreba podmorskog energetskog kabla između Crne Gore i Italije počeće danas.

Time Crna Gora postaje energetsko čvorište regiona i dio evropske energetske zajednice povezujući se sa energetskim sistemom Italije i Zapadne Evrope, čime će postati energetska spona Zapadnog Balkana sa EU.

Podmorski energetski kabl je uvršten na zvanične liste projekata od značaja za EU i Energetsku zajednicu. Kabl je zajedno sa dalekovodom Lastva – Čevo – Pljevlja i trafostanicom Lastva dio Transbalkanskog koridora, koji je jedan od najznačajnijih energetskih koridora koji će spojiti Crnu Goru, Srbiju i Rumuniju sa Zapadnom Evropom.

Za Crnu Goru i region ta interkonekcija predstavlja doprinos učvršćivanju energetske nezavisnosti i mogućnost za ekonomski razvoj.

Crna Gora dobija ulogu prenosne energetske platforme zemalja istoka i zapada, kroz interkonekciju sa prenosnim sistemima Bosne i Hercegovine (BiH), Srbije, Kosova, Albanije, a preko Srbije sa Bugarskom i Rumunijom, a sa druge strane sa Italijom, odnosno EU.

Italijanska kompanija Terna je 18. februara 2017. godine završila polaganje prve faze kabla, čija ukupna dužina između Peskare i rta Jaz iznosi 455 kilometra, od čega je dužina podmorskog dijela 433 kilometra, na najvećoj dubini od 1,22 hiljade metara, na koje se nadovezuju 22 kilometra podzemnog kabla, 16 kilometara u Italiji, od tačke izlaska na obali do konvertorske stanice u Ćepagatiju i šest kilometara u Crnoj Gori, od rta Jaz do konvertorske stanice u Lastvi Grbaljskoj.

Krajem 2017. godine završeno je i polaganje podzemnih kablova koji povezuju kabl sa konvertorskim postrojenjen u Lastvi. Energetska veza jednosmjerne struje, omogućiće Italiji i Crnoj Gori da razmjenjuju energiju u oba smjera, inicijalno u kapacitetu od 600 megavati (MW), a potom 1,2 hiljade MW, kada se realizuje i drugi kabl, čije je polaganje predviđeno u narednim godinama.

Cjelokupna vrijednost projekta procijenjena je na oko 1,1 milijardu EUR. Predsjednici Italije i Crne Gore Sergio Mattarella i Milo Đukanović, su 15. novembra prisustvovali inauguraciji prvog “električnog mosta” između Evrope i Balkana u, kada su pritiskom na taster simbolično pustili u rad energetski kabl. Ugovor o povezivanju Italije i Crne Gore energetskim kablom potpisan je sredinom novembra 2010. godine.

Od Božića do Božića – Dječija Nova godina 30. decembra

0
Dječija nova godina 2017.

Centralni događaj manifestacije “Od Božića do Božića” i velika radost za najmlađu publiku svakako je doček Dječije Nove Godine, koji će biti organizovan u ponedjeljak 30.decembra sa početkom u 16:00 sati na Trgu od oružja u Kotoru.

Djed Mraz i njegov vilenjak pripremaju razna iznenađenja, i veliku žurku, koja se nikako ne smije propustiti. Za mališane pripremljena je superzabavna interaktivna predstava pod nazivom „Volimo se-ovo je godina ljubavi“. Kao i svake godine, nezaobilazan je dio gdje će naš dragi Djed Mraz podijeliti novgododišnje paketiće svoj djeci koja budu toga dana sa nama, na glavnom gradskom trgu.

Za mališane koji zbog narušenog zdravlja neće prisustvovati dočeku, organizovaće se dodjela paketića u 12 sati na dječijem odjeljenju Opšte bolnice Kotor, kao nastavak akcije “Bajka za nazdravlje” koja je otpočela 2015. godine u sklopu projekta Od Božića do Božića.

Dan pred dolazak Nove 2019. završavamo sa fenomenalnim koncertom grupe “Perper”. Početak Nove Godine začinićemo humanitarnom žurkom.

2.01. zajedno sa veselim sastavom “The Grupa” i predivnim hitovima poznatog crnogorskog umjetnika Sergeja Ćetkovića, na glavnom gradskom trgu čekamo vas tačno u 20 sati. poručuju iz NVU Karampana.

Obilježeno 150 godina od ustanka u Boki Kotorskoj

1
Obilježavanje ustanka

U organizaciji Narodne biblioteke Budve i Inicijativnog odbora za obilježavanje Bokeljskog ustanka 1869. godine u petak je u Manastiru Podlastva upriličen okrugli sto na temu „Ustanak u Boki Kotorskoj 1869. godine“. O ovoj temi govorili su: akademik Zoran Lakić, dr Miroslav Luketić, mr Savo Martinović i Marko B. Ivanović. U ime Matice Boke skup je pozdravio Ivo Knežević, a uvodnu riječ u ime Inicijativnog odbora za obilježavanje Bokeljskog ustanka 1869. godine imao je Željko Ćetković.

„U istoriji Boke do 1918. god. izdvajaju se epohe: ilirska, rimsko-vizantijska, srpska, mletačko-turska i austrijska. Često dolazi do sukba interesa, a onda i do oružanih sukoba“ kazao je Ivo Knežević (Matica Boke) istakavši da su ti sukobi pogađali lokalno stanovništvo koje je bilo prinuđeno da se svrsta na neku od strana. U smjeni moćnih sila i okupatorskih vojski „Grbljani su se hrabro borili za svoj status, ginući, podižući bune i ustanke protiv velikih sila tih vremena“ – naglasio je Knežević.

U ime Inicijativnog odbora za obilježavanje Bokeljskog ustanka 1869. godine Željko Ćetković je naveo da je obilježavanje stogodišnjice Bokeškog ustanka bilo je pod visokim pokroviteljstvom Josipa Broza Tita, te da je „Spomenik na Krivošijama otvoren 17. avgusta 1969. uz prigodne govore generala Sava Orovića, Stojadina Soldatovića, druga Luke Stijepovića, Petra Vučurovića i Don Nika Lukovića.

20. i 21.03.1970. održan je Naučni skup, a 04. Jula 1970. uz prigodne govore Dobroslava Ćulafića, predsjednika Republičke konferencije Socijalističkog saveza i Jovana Vujadinovića, tadašnjeg Narodnog poslanika Savezne skupštine, otkriven je spomenik na ulazu u manastir. 50 godina kasnije, našu inicijativu za obilježavanje 150 godina ustanka dao je predsjednik opštine Budva, gosp. Marko Carević, JU Narodna biblioteka Budve i njen prvi čovjek, gospođa Mila Baljević“ – na čemu im je zahvalio. On je istakao da su preci na tom časnom mjestu mjestu, pred manastirom donosili važne odluke na dostojanstvo i ponos potomcima: „Ponosni smo na Grbaljski ustanak 1848. godine gdje su Grbljani predvođeni popom Lazarom Ercegovićem, kao pravi vitezovi upali u Stari grad Kotor, prekinuli sjednicu Sjora Dojmija i postavili svoje uslove ultimativno.

U sastavu bokeljskih dobrovoljaca bili smo na Vučjem dolu, Grahovcu, pomogli Hercegovački ustanak Luke Vukalovića i na Vrtiljevci. Bokelje je predvodio Rade Markov Bajković. U bici na Vrtiljevci, Kralj Nikola pita “koji je ono Crnogorac iznio prvi barjak”, “nije Crnogorac nego Bokelj, Ivo Vuksanović iz Grblja”. Kralj Nikola odgovara: “Sramota Crnogorci.” Ćetković je naveo da je Bokeljski ustanak poznat po čuvenoj hrabrosti Grbljanki koje su položile svoje živote, najviše na tvrđavi Goražde.

Tribinu „Ustanak u Boki Kotorskoj 1869. godine“ otvorio je izlaganjem akademik Zoran Lakić. On je istakao da je Krivošijski ustanak 1869.godine upisan „zlatnim slovima“ u istoriju Crne Gore i Boke Kotorske „jer su ih događaji, ispred i poslije Ustanka – dijelili na Istok i Zapad, ne samo geografski, već mnogo više politički i suštinski. A radilo se o jednorodnom narodu koji u tek poslijednjih 100 godina živi u jedinstvenoj državi“. Akademik Lakić je istakao da se preko zahtjeva ustanika 1869. godine mogu saznati uslovi u kojima je živjela tadašnja Boka Kotorska: „Ustanak je izbio zbog odluke Beča da i u Boki Kotorskoj sprovode Zakon o vojnoj obavezi. Do tada su Bokelji imali privilegiju da služe vojni rok u svojoj domaćoj narodnoj straži, koja se jedino starala o odbrani Boke Kotorske. Takvu privilegiju nisu imali ostali državljani Carstva; mislim na one Slovenskog porijekla. Bitno je navesti da su, ustanici imali podršku Crne Gore. To im je davalo onu dodatnu snagu – da istraju u svom zahtjevu.“
Bečka vlada je optuživala Crnu Goru da stoji iza ustanika i da ih obilato pomaže. Ipak, Beč nije smio da zaoštrava odnose sa Crnom Gorom plašeći se intervencije Carske Rusije. „Vršili su diplomatski pritisak na Crnu Goru – raznim demaršima. Traženo je da se Crna Gora drži po strani od događaja što je Beč i dobio od zvaničnog Cetinja. Ali ona narodna pomoć nikada nije prestajala. Gospodar je odgovorio Beču opet citiram: „da je ustanak izazvao uzbuđenje… koje je normalno zbog jedinstva – rase i vjere među mojim narodom i ustancima“.

Došlo je do pregovora u kojima su izneseni zahtjevi ustanika od kojih ustanici nisu htjeli odustati, a Beč ije bio spreman da prihvati sve, te su nastavljene borbe na Kosmaču, u Mainama, Poborima i na Brajićima – bez uspjeha. I glavni napad na Krivošije završen je neuspjehom. Međutim, ovaj ustanak, najveći i najmasovniji od svih ustanaka toga vremena, kako navodi navodi akademik Lakić, okončan je potpisivanjem mira: „Beč je konačno shvatio neko bi rekao da je bio primoran da mora što prije okončati ovaj lokalni rat da bi izbjegao onaj mnogo opasniji po njega, koji se primicao i završio Berlinskim kongersom 1878. godine kada je Crna Gora, da se podsjetimo, dobila međunarodno priznanje. Inicirao je potpisivanje mira i prihvatio sve ranije zahtjeve ustanika.“

Izlaganje o Bokeljskom ustanku 1869. nastavio je dr Miroslav Luketić pozivajući se na publikaciju objavljenu prije 50 godina a povodom obilježavanja 100-godišnjice Ustanka. On je pomenuo učesnike uređivačkog odbora u kojem je i sam učestvovao: „Ivo Antović, dr Dimitrije Dimo Vujović, dr Dragoje Živković, Radoman Jovanović, Miroslav Luketić, Niko S. Martinović, Boško Mačić, dr Slavko Mijušković i Đuro Subotić, a odgovorni urednik ove publikacije koju je objavio Kulturni centar Kotora bio je akademik Slavko Mijušković. U ovoj knjizi od prije 50 godina, koja je možda i zaboravljena, imao sam čast da učestvujem sa prilogom koji se odnosi na naš kraj, to je Ustanak 1869. godine u južnom dijelu Boke Kotorske. Za taj rad sam se pripremao dugo, koristio izvore naše i strane i mislim da sam u to vrijeme prikazao glavne događaje koji su se desili na području Grblja, Brajića, Maina, Pobora i Krivošija. Želio bih da napomenem da, iako ovaj kraj čine i Paštrovići, oni nisu učestvovali u tom Ustanku zato što je S.M.LJubiša koji je bio predstavnik Paštrovića, odvratio Paštroviće da učestvuju. Isto se desilo i u Novom gdje je Vojinović isto tako uspio. Ovdje je bilo riječi i o Mitrofanu Banu koji je bio nastojatelj manastira Podlastve i on je bio protiv, ali pošto su Grbljani odlučili da se ide u Ustanak i on je otišao sa narodom i to je velika čast i tome je dosta pisao u svojim memoarima.“ Smatrajući da nema potrebe da govori o onome što je već napisao o tom događaju, već da se može otvoriti debata o karakteru tog Ustanka i događajima, čime bi se upotpunili već objavljene priloge, on je svoje vrijeme prepustio mlađim naučnicima i stručnjacima izrazivši nadu da ćemo tako čuti nove činjenice i dokaze o tom značajnom datumu.

Obilježavanje ustanka

U Bokeljskom ustanku 1869.godine učestvovali su i Brajići, Pobori, Maine… U svom izlaganju mr Savo Martinović se osvrnuo na učešće Brajića: „Relativno miran period od nepune dvije decenije je poremećen novim austrougarskim zakonom o opštoj vojničkoj obavezi iz decembra 1868. godine, kojemu je uskoro uslijedio popis svih mladića za služenje austrijske vojske. Narod Boke se odlučio da ovu obavezu ne prihvati, pa su se stoga, nakon niza bezuspješnih pokušaja dogovora sa austrougarskim vlastima, prvo Krivošijani, a za njima i Brajići, Pobori, Maini i Grbljani, odlučili čak na oružani otpor. Predstvanik Krivošijana, Stanko Kojov Samardžić odlazi u Grbalj, Pobore i Brajiće, radi dogovora oko ustanka. Tim povodom jedna delegacija od pet članova (ispred Brajića u njoj je bio Mihailo Klać) pošla je kod knjaza Nikole da ga zamoli za podršku. Ovaj im je, s tim u vezi, obećao da će, prema mogućnostima, toj molbi udovoljiti. Kao oblik građanske neposlušnosti zabilježeno je čak i uništavanje matičnih knjiga rođenih (da bi se onemogućila evidencija potencijalnih regruta) koju su sprovodili pravoslavni sveštenici.“ Brajići su konačnu odluku o početku oružanog otpora donijeli 1. novembra 1869: „Odluka je donijeta uprkos pokušajima Stefana Mitrova LJubiše, tadašnjeg poslanika u Carevinskom vijeću u Beču, da se odustane od pobune. Naime, dva brajićka prvaka Vuko Stijepov Martinović i Mihailo Vuksanov Klać, su nakon razgovora sa LJubišom pokušali da odgovore Brajiće od dizanja na oružje. Međutim, Vukale Šutov Martinović, revolucionar i veliki neprijatelj Austrougarske, je rekao „vi ste prijatelji Stjepana Mitrova LJubiše, a on je austro-mađarski čovjek, i vi se ovdje izjasnite jeste li za ili protiv Bokeljskog pokreta?“ Oba brajićka prvaka su prihvatila bratsku volju i pridružila se ustanku, pa je odmah 2. novembra bilo organizovano prebacivanje djece, žena, staraca i stoke preko granice, u Crnu Goru.“ Martinović navodi da su u borbama na Brajićima, po dostupnim podacima, učestvovali isključivo sami Brajići, bez pomoći okolnih plemena. Takođe, vojničkog učešća sa strane Crne Gore nije bilo, te da se u dokumentima može naći da su ustanici prilikom prelaska na crnogorsku teritoriju bili razoružani, a da je ipak Crna Gora ustanak najviše pomogla kroz prihvat izbjeglica i stoke koju su oni sa sobom doveli.

Marko B. Ivanović je govorio o učešću Pobora i Maina u Bokeljskom ustanku. On je istakao da su prve ustaničke puške zapucale u Krivošjama 7. i 8. oktobra 1869. te da je uslijedio i „tajni sastanak 20.oktobra 1869. godine glavara Grblja, Brajića, Pobora i Maina u manastiru Podlastva, gdje su se glavari u prisustvu popa Mitra Kovačevića iz Prijevora zakleli na jedinstvenu borbu protiv Austrije i dizanje ustanka.“ Vojne operacije su se odvijale na relativno širokom frontu od Krivošija do Brajića uz nepovoljne vremenske uslove i slabe rezultate prema ustanicima i uz značajan broj ranjenih i ubijenih neprijateljskih vojnika, te Austrija odlučuje da pribjegne pokušaju mirnog izlaza: „U cilju zaključenja mira bečka vlada pod direktnim uticajem cara Franja Josipa, imenuje umjesto generagal Auersperga, generala Gavrila Rodića, Ličkog Srbina, koji je dobro upoznao mentalitet lokalnog stanovništva tokom službovanja u Boki od 1859-1862. godine, kada je u činu general-majora bio komandant dubrovačko-kotorskog područja… Po potisivanju mira u Knežlazu 11. januara 1869. godine, Rodić je u Mainama 17. januara 1869. potpisao mir sa Poborima i ostalim predstavnicima ustanika. Potpisivanjem mira i amnestijom svih učesnika ustanka, nisu prestale muke loaklnog stanovništva koje se nakon kaznene ekspedicije austrijske vojske vraćalo na razrušena, popaljena i opljačkana ognjišta.“

U svom izlaganju Ivanović je zaključio „da je ustanak organizovan i vođen bez upliva zainteresovanih okolnih zemalja, naročito Crne Gore stiješnjene Turskom i Austrijom, da su ustanici potpisivanjem mirovnih sporazuma postali legitimna ugovorna strana i da je u kasnijem izazvao značajna politička pomijeranja u okvirima Austrougarske monarhije i što je u najznačajnijem otvorio perspektive porobljenom stanovništvu monarhije, da u narednom vremenu povedu konačnu borbu za oslobođenjem.“

Na kraju izlaganja učesnika tribine „Ustanak u Boki Kotorskoj 1869. godine“ prisutnima na skupu se obratio i mitropolit Crnogorsko-primorski, Amfilohije blagodareći organizatoru na pozivu da prisustvuje 150-godišnjici Bokeljskog ustanka u manastiru Podlastva koji je na tom mjestu i počeo i ostavio tragove koje je ostavio do naših vremena.“Prostori Boke Kotorske su kroz svoju istoriju igrali veoma značajnu ulogu. Pomenuto je ovdje od vremena Ilira, onda taj period rimsko-vizantijski koji je bio veoma značajan, bio je i onaj period Bugarskog carstva za vrijeme cara Samuila koji je u svoje vrijeme Dalmaciju prisajedinio Bugarskom carstvu, a to je bilo vrijeme veoma značajne ličnosti u našoj istoriji, to je Sveti Jovan Vladimir, zetski kralj, velikomučenik, vrijeme kada je predanje kirilometodijevsko, klimentonaumsko preovladalo ovim krajevima, vrijeme bogosluženja na slovenskom jeziku i sve dubljeg uticaja Istočnoromejskog carstva preko episkopije Raške, onda i dugih ovdašnjih episkopija – episkopije iz Drača, iz Skadra, sve do vremena Svetoga Save, dakle do 1219/20 godine. Danas obilježava naša crkva i 800-godišnjicu samostalnosti žičke arhiepiskopije, pećke patrijaršije, odnosno srpske pravoslavne crkve. Ta vremena, koja su prethodila 13.vijeku gdje pomenusmo Sv. Jovana Vladimira veoma značajnoga, a pored njega treba da pomenemo dinastiju Vojislavljevića u kom vremenu je rimska crkva osnovana i nadbiskupju barsku koja i danas postoji, proglasivši nadbiskupa barskog primasom Serbije što je veoma značajno, to je titula zvanična koju do danas nadbiskup barski nosi. Nije slučajno ta titula, to znači da se znade još od tada koji je narod ovdje živio na ovim prostorima i dublje od prostora današnje Boke i današnje Crne Gore. Zetska episkopija je uspjela da sačuva to kirilometodijevsko predanje i da ovaj narod koji ovdje živi da mu sačuva njegovu vjeru pored svih iskušenja kroz koja prolazi, a evo ta iskušenja vidimo da su trajala i do prije 150 godina pa i poslije toga do 1918. godine pa i do dana današnjega se nastavljaju. Ta ukrštanja svjetova, Istoka i Zapada, preko leđa ovoga naroda, ali koji je blagodareći upravo tome što se ukorijenio u to vjekovno, ja bih ga nazvao najradije jerusalimsko predanje, preko Konstantinopolja, preko Svete Gore, dakle ukronivši se u to predanje, naravno tu je Sv.Sava odigrao izuzetnu ulogu u osnivanju episkopije zetske, mitropolije zetske koja će tu negdje od 16.vijeka dobiti naziv Crnogorske mitropolije. … Bilo kako bilo, evo nas u manastiru Podlastvi, duhovnom centru, ne samo od vremena Nemanjića, od 15.vijeka, nego kao što smo ovdje, osvećujući ovaj hram cara Lazara i ovaj konak uz prisustvo njegove svetosti, našeg patrijarha, obilježili i 1500 godina postojanja Krstionice koja je dan-danas ovdje i pokazuje da je ovo mjesto bilo od velikog značaja kroz vjekove od drevnih vremena do naših vremena…

Ovaj ustanak od prije 150 godina odigrao je veoma značajnu ulogu i ostaci toga ustanka su i danas veoma vidni, to je bila upravo borba za identitet, i naroda za jezik narodni, za njegov povratak, za sačuvanje hramova, bilo ih je 13 porušenih, ova dva manastira takođe su bila uništena, tek smo ih sada obnovili, manastir Stanjevići i manastir Podlastva. Mnogo je značajno da i ova istorijska i duhovna svetinja, kulturna i nacionalna, da je ona vaskrsla, da je obnovljena i da se evo baš u njoj održava 150-godišnjica Bokeljskog ustanka, gdje je i pokrenut. I hvala Bogu, veliki je broj hramova obnovljen širom Boke i u Paštrovićima, i novostvorenih, da je Boka vaskrsla, ja bih rekao obnovila svoje biće, i poslije onih drevnih vremena, na najbolji mogući način danas, ovo što se u Boki događa…. Mnogo je složenija ova današnja priča očigledno od one priče koju smo ovdje čuli u vezi sa Bokeljskim ustankom, vremenom Austrougarske, ona je bila u tom pogledu mnogo, da ne kažem i časnija i poštenija i trezvenija, pa tako je mogao i ovaj ustanak biti podignut i taj ugovor koji je bio trezven ugovor, uz priznanje velikog dijela onoga što su ovdje tražili ustanici.“

Đukanović potpisao Zakon o slobodi vjeroispovijesti

0
SPC Podgorica foto EPA

Crnogorski predsjednik Milo Đukanović potpisao je u subotu Zakon o slobodi vjeroispovijesti usvojen u petak u Skupštini Crne Gore glasovima vladajuće koalicije i opozicionog SDP-a, a kojemu se oštro protive prosrpska opozicija i Srpska pravoslavna crkva.

Zakonom je predviđeno da se državi vraćaju vjerski objekti i zemljište koje vjerske zajednice koriste na teritoriju Crne Gore, a za koje se utvrdi da su izgrađeni sredstvima države ili su bili u njezinom vlasništvu do 1. decembra 1918. godine.

Zakon o slobodi vjeroispovijesti uskoro bi, prema informacijama iz Đukanovićevog kabineta, trebao biti objavljen u službenom listu Crne Gore i stupiti na snagu osam dana od objave.

Prijedlog zakona je podržala Crnogorska pravoslavna crkva koja smatra da će njime biti vraćena imovina nezakonito prepisana SPC-u koji u Crnoj Gori ima u vlasništvu 66 uglavnom srednjovjekovnih manastira, desetke crkava i drugih nekretnina.

Srpska pravoslavna crkva (SPC) pak smatra da je zakon paravan za otimanje njezinih crkava i manastira u Crnoj Gori.

Usvajanju tog zakona u crnogorskoj skupštini prethodio je incident u kojem su zastupnici prosrpskog Demokratskog fronta pirotehničkim sredstvima te napadom na predsjednika parlamenta Ivana Brajovića pokušali spriječiti glasanje, nakon čega su svi uhićeni a trojica zadržana u pritvoru.

Zastupnici Demokratskog fronta, Andrija Mandić, Milan Knežević i Milun Zogović, kojima je bilo određeno zadržavanje do 72 sata zbog kaznenog djela „napada na službenu osobu“ oslobođeni su iz pritvora nakon žalbi njihovih advokatka.

Odmah po izlasku iz pritvora organizovali su konferenciju za novinare s koje su pozvali predsjednika Crne Gore da ne potpisuje za njih sporni zakon jer je, kako je rekao Andrija Mandić, „usmjeren protiv pravoslavnog naroda, Srpske pravoslavne crkve, protiv svakog građanina Crne Gore i svake pravoslavne porodice“.

Milan Knežević je priopćio je kako su zastupnici DF-a na zahtjev mitropolita Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori odustali od još radikalnijeg djelovanja u parlamentu, ali da sada od Amfilohija traži da predsjednika Crne Gore Mila Đukanovića,“prokune i njega i njegovo potomstvo”.

“Ja se možda nisam slagao kada je podržao Mila Đukanovića, možda se nisam slagao kada je držao opijelo živoj srpskoj Vladi, možda se nisam slagao kada je neke ljude nazivao izdajnicima, ali znam da je Milo Đukanović izdajnik, znam da je on kreator ovakvog zakona i da je ovdje i postojala volja za pregovorom, ali kada su njega konzultirali rečeno je da moraju večeras izglasati zakon po cijenu krvi i u parlamentu”, rekao je Knežević.

U subotu navečer crnogorski mediji bilježe veće prisustvo građana na službama u hramovima Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori. Nakon jednog takvog skupa grupa građana na kratko je blokirala magistralni put Berane – Bijelo Polje, ali su jake policijske snage uz upotrebu suzavca  brzo razbile blokadu.