Solarni brod Elettra, kompanije Bela Boka na zahtjev mještana, uveo je dvije nove stanice – Muo i Dobrotu. Vožnja novom rutom Perast – Prčanj – Dobrota – Kotor – Muo krenula je od ponedjeljka u 13.30 sati. Polazak iz Mua je u 10 sati.
“Naša solarna barka Elettra ugostila studente, profesore i zaposlene u Opštini Tivat u okviru Evropske nedjelje mobilnosti i promocije solarne energije i održivog razvoja. Napravili smo “Đir za čistu Boku!
Imali smo zadovoljstvo da juče ugostimo djecu i učitelje iz OŠ “Ivo Visin”, Prčanj. Djeca su bila oduševljena a imali su prilike da na trenutak odmijene i kapetana Elettre.”- saopšteno je iz kompanije Bela Boka.
raspored
Generalni menadžer i direktor kompanije Bela Boka, Rikardo Boneti naglašava da će brodske linije zalivom Boke kotorske trajati i tokom zime, jer je to cilj projekta.
Na Savinskoj Dubravi su krajem prošle sedmice pripradnici Službe zaštite i spasavanja Opštine Herceg Novi održali vježbu simulacije šumskog požara. Vježbu je vodio vođa odjeljenja Vladimir Pejović, a učestvovalo je devet vatrogasaca – spasilaca pripadnika DVD „Bijela“ i pet vatrogasaca – spasilaca Službe zaštite i spasavanja Opštine Herceg Novi.
U vježbi nakon teorijskog dijela o šumskim požarima, koji je trajao 30 minuta, uslijedio je praktični dio vježbe koji je trajao dva sata, u šumi lokaliteta Savinska Dubrava. Vježba se sastojala u simulaciji požara na dva lokaliteta sa različitim strukturama – listopadno drveće i trava, a drugi sa strukturom četinara. Vježbala se i koordinacija i komunikacija vatrogasaca – spasilaca, a na kraju je izvršena analiza vježbe.
Svi učesnici su pokazali veliko angažovanje i želju da što više nauče i bili su zadovoljni vježbom, jer se među njima nalazi određeni broj pripadnika sa malim iskustvom u ovoj službi, tako da je ova vježba imala veliki edukativni značaj.
U narednom periodu će biti nastavljene vježbe sa DVD „Bijela“ i biće izvedene prema Planu obuke koji je Služba zaštite i spasavanja Opštine Herceg Novi izradila, a koje obuhvataju: simuliranje dvodjelnog vatrogasnog napada sa kamiona uz korišćenje neophodne vatrogasne opreme, korišćenje i rad sa prenosnom vatrogasnom pumpom, rad sa spravama za penjanje i simulacija gašenja požara na visini kada se koriste adekvatne ljestve za dati slučaj, simulacija gašenja požara na električnim instalacijama i korišćenje protivpožarnih aparata za ovu vrstu požara, pravilna upotreba izolacionog aparata i simulacija ulaska u zatvoreni prostor uz korišćenje izolacionog aparata, korišćenje pjenogeneratora za laku pjenu i dimovuka, upotreba hidrauličnog razvalnog uređaja, prva pomoć.
Šibenik je bio prvi grad koji je za vrijeme Mlečana kovao svoj novac.
Vijeće devetorice u Veneciji odobravalo je izradu i puštanje u promet šibenskog sitnog novca – šibenskoga bagatina, koji je u gradu bio platežno sredstvo više od dva stoljeća.
Kako je dekretom o kovanju bilo određeno, s jedne strane novčića bio je lik sv. Marka, zaštitnika Venecije, a s druge strane lik sv. Mihovila, patrona grada Šibenika. Odmah nakon Šibenika svoje su bagatine počeli kovati Split, Zadar, Trogir i Hvar.
Svakako zaimljiva činjenica, a koja je u sklopu projekta Šibenski Bagatin postala i novi šibenski slatki suvenir.
Tako je u Muzeja grada Šibenika juče predstavljen projekt Šibenski Bagatin.
Šibenski bagatin – foto Grad Šibenik
Projekt je nastao u saradnji Turističko-ugostiteljske škole i Tehničke škole koji je financiran od strane Ministarstva turizma kroz program promocija i jačanje kompetencije strukovnih zanimanja za turizam. Ideja je bila šibenski bagatin osmisliti kao deliciju i kao suvenir, što se uspjelo u formi čokoladnih novčića.
Nositelj projekta je Turističko-ugostiteljska škola, a Muzej grada Šibenika planira ovu deliciju koristiti kao prodajni suvenir.
Poslije prošlogodišnjeg gostovanja u Trstu, Bokeljska mornarica Kotor se priprema za put u Beč. Gostovanje u Beču je rezultat intenzivne i uspješne saradnje sa ambasadom Crne Gore u Republici Austriji, koja je u dogovoru sa Bokeljskom mornaricom pripremila to gostovanje i uputila Mornarici zvanični poziv.
Članovi Mornarice i Gradske muzike Kotor će 2. oktobra uveče otputovati za Beč, gdje će stići 3. oktobra ujutro i taj dan razgledati grad.
Nastup Glavnog odreda u pratnji Gradske muzike iz Kotora planiran je u petak, 4. oktobra u 12 sati, u centru Beča i na trgu pored katedrale Svetog Stefana će otplesati Kolo. Za tu priliku su izrađeni flajeri na njemačkom jeziku sa osnovnim informacijama o Mornarici, koji će se dijeliti prisutnima.
Takođe je predviđen i prijem u ambasadi Crne Gore, kao i u Opštini Beč. Finansijska sredstva za gostovanje je obezbijedila Opština Kotor.
Gostovanje BM u Beču
Interesantno je da je Bokeljska mornarica već nastupila u Beču 1908. godine, dakle prije 111 godina, i to je bio prvi put da je ona otplesala tradicionalno Kolo van Kotora.
Zajednica Italijana Crne Gore nastavlja sa organizovanjem besplatnih kurseva talijanskog jezika u Crnoj Gori.
U ovom semestru će biti organizovana dva besplatna kursa talijanskog jezika za djecu u Kotoru i to početnički, za djecu koja se prvi put susreću s talijanskim jezikom, uzrasta od 7 godina pa nadalje, kao i napredniji kurs za djecu uzrasta do 14 godina.
Kursevi će se održavati nedjeljom u prostorijama Zajednice Italijana u Kotoru od 10.00 sati, a dogovorni sat je zakazan za nedjelju, 22.9. takođe u 10.00 sati.
Svi zainteresovani se mogu javiti na broj telefona 069334882 ili putem mail adrese comunita.italiana@t-com.me.
Turistička organizacija Tivat najavljuje Bokešku maslinu, koja će se u organizaciji Maslinarskog društva „Boka“ održati u subotu, 21. septembra od 18 sati na rivi Pine.
Manifestacija na kojoj se promovišu blagodeti masline, prehrambeni i kozmetički proizvodi na bazi masline, kao i suveniri izrađeni od stabla masline, obilježila je ljetnju turističku sezonu u Tivtu, kao i proteklih godina, uz brojna druga dešavanja.
Pozivamo Vas da se pridružite septembarskom izdanju ovog tradicionalnog događaja, te uživate u širokom asortimanu bokeških proizvoda. Ulaz je slobodan.
Kalafatska radionica Bokovac iz Bara učestvovala je na petodnevnoj međunarodnoj pomorskoj manifestaciji „Dani u vali“ koja je održana u Hrvatskoj na ostrvu Hvaru. Ovaj treći po redu Međunarodni festival mora, pomorstva i maritimne baštine što je završen minulog vikenda, organizovali su Stari Grad Hvar i Udruženje za promociju hrvatska maritimne baštine „Cronaves“ iz Splita uz podrsku Vlade Hrvatske, te pokroviteljstvo predsjednice te države Kolinde Grabar Kitarovic i premijera Andreja Plenkovića.
„Naša Kalafatska radionica bila je počasni gost na festivalu na Hvaru, na kome su učestvovali jedrilicari Istre, Kvarnera, Dalmacije, Slovenije i posebno atraktivan bio je veslački tim sa Neretve, „Lađari Neretve“, njihovi državni šampioni. Tih pet festivalskih dana Stari Grad Hvar je okupio mnogo takmičara, veliki broj drvenih tradicionalnih barki – gajeta, guceva, pasara, leuta, batana…. Mi smo ostvarili značaj uspjeh i prvo mjesto sa našom barkom pasarom – ,,arsenalkom“, pod imenom „Andrea“, a posadu su cinili Emilio Gavran, član kluba „Latinsko jedro“ Bar i jedriličarka iz Hrvatske Maja Roić.“- kazala nam je Lala Bokovac iz istoimene barske radionice u kojoj se grade tradicionalna manja drvena plovila.
Istakla je da ih je više od osvojenog jedriličarskog trofeja, impresionirala atmosfera i gostoprimstvo na koje su naišli na Hvaru, od organizatora ali i svih učesnika festivala. Ovo je bila prilika za druženje, razmjenu iskustava, kao i dogovore o poslovnoj saradnji sa ciljem očuvanja i baštinjenja tradicionalnih barki na jedra.
„Iznenađena sam podrškom koju oni koji se u Hrvatskoj bave afirmacijom i zaštitom tradicionalnih drvenih plovila, imaju prvenstveno od države kad je u pitanju izrada drvenih barki koje se kroz regate i razne manifestacije promovišu i na taj način daju veliki doprinos unapređenju turizma i pomorstva svoje države. Proteklih dana Hvar je okupio veliki broj gostiju iz raznih krajeva svijeta, a Hvarani su učinili da se svi gosti osjećaju kao u svojoj kući. Mislim da i mi možemo na njihovom primeru jos više uljepšati našu turističku ponudu i stati rame uz rame na mapi najtraženijih turističkih destinacija. Sve imamo – more, obale, plaže, jezera, rijeke, da ostvarimo cilj i poboljšamo državni budžet i stanemo u red naprednih i razvijenih zemalja.“- kazala je Bokovac istakavši da je posebno raduje činjenica da su mnogi ljudi iz zemalja u regionu upoznati sa djelovanjem Kalafatske radionice Bokovac.
Bokovci – Hvar- Dani u Vali
„Lijep je osjećaj kada odeš na takvu manifestaciju i saznaš koliko si cijenjen među najboljima. Oni itekako prepoznaju kvalitet izrade naših plovila, a sad su imali i priliku da uživo vide kvalitet, ljepotu i brzinu naših drvenih barki na jedra i probaju ih. Mi smo im to sa radošću omogućili jer nas zanima mišljenje nekog ko dobro poznaje barku na jedra u sportskom smislu. Oduševljenje sa njihove strane, je nama dokaz našeg uspjeha.“- podvukla je Bokovac.
Ona je dodala da će barska Kalafatska radionica uskoro početi sa obukom jedrenja na tradicionalnim drvenim ojedrenom barkama u Kotoru, kroz projekat „Cattaro Sail“, te da će to biti prilika i da uzvrate giostoprimstvo kolegama iz Hrvatske sa kojima će intenzivirati saradnju u cilju oživljavanja i jačanja pomorske tradicije u Crnoj Gori.
Bokovci – Hvar- Dani u Valiu
U ekipi iz Crne Gore koja je bila na festivalu „Dani u Vali“ na Hvaru, bila je i profesorica FLU Cetinje, istoričarka umjetnosti i priznati fotograf Maja Đurić koja je takođe pasionirani ljubitelj starih drvenih barki i koja je kroz svoj umjetničko-fotografski rad već dala veliki doprinos prezentaciji i valoriozaciji tog dijela naše etnografske i pomorsko-tehničke baštine. Sa kolegama iz Hrvatske Đurić i Bokovci su dogovorili niz daljih zajedničkih aktivnosti sa ciljem zaštite i promocije pomorske baštine istočne obale Jadrana.
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
1 od 7
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica danas je održana prezentacija novog aviona tipa “embraer E195-E2” koju su zajedno organizovali brazilski proizvođač vazduhoplova Embraer i crnogorska nacionalna aviokompanija Montenegro Airlines.
E2 je druga generacija Embrearovih regionalnih putničkih aviona iz tzv. E-jet serije. Tri aviona te serije, varijante E195, već 11 godina lete u floti MA.
Prezentaciji su, osim izvršnog direktora MA Živka Banjevića i predstavnika Odbora direktora nacionalne aviokompanije, prisustvovali i predstavnici Ministarstva turizma i održivog razvoja, na čelu sa državnim sekretarom Damirom Davidovićem i direktorica Nacionalne turističke organizacije Crne Gore, Željka Radak Kukavičić.
Novi E195-E2 kapaciteta je od 132 do 146 putnika, ima veću i redizajniranu putničku kabinu, najmoderniju avioniku, a zahvaljujujući novom dizajnu i konstrukciji krila od kompozitnih materijala, usavršenoj aerodinamici i novim Pratt&Whitney motorima, troši manje goriva i za oko 25 odsto je ekonomski efikasniji u eksploataciji od postojećih MA-ovih embraera E195 prve generacije.
E195-E2 ima dolet od 4.800 kilometara, a dizajniran je da bude glavni konkurent trenutno najmodernijem regionalnom putničkom mlaznjaku tipa Airbus A-220, od koga je, prema podacima brazilske fabrike, oko 10 odsto jeftiniji za upotrebu.
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
MA inače, ima potrebu da obnovi flotu jer ističu tehnički resursi njihova dva skoro 30 godina stara aviona tipa Fokker F-100. Jedan od njih je već povučen iz saobraćaja a uskoro će se to dogoditi is a drugim avionom tog tipa.
Novi embraer E195- E2 kosta oko 60 miliona dolara, a prvi serijski primjerak tog aviona prije tri dana isporučen je brazilskoj kompaniji Azul.
Avion koji je danas bio na prezentaciji u Podgorici vlasništvo je fabrike Embraer i u Crnu Goru je došao u sklopu svoje svjetske promotivne turneje, nakon nedavnog vazuhoplovnog sajma u Parizu, gdje je bio izložen na štandu brazilskog proizvođača.
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Predstavnici Embraera na čelu sa direktorom prodaje te kompanije za Centrralnu Evropu Stefanom Hanemanom, detaljno su predstavili sva moderna tehnološka riješanja i karakteristike novog E195-E2 koji je, kako su to zvanično sertifikovale vazduhoplovne vlasti Brazila,. SAD i Evrope, trenutno najekonomičniji. “najzeleniji” i najtiši uskotrupni komercijalni putnički avion u svijetu. Avion je dizajniran sa namjerom da gdje god je to moguće, “skreše” operativne troškove svom vlansiku i omogući mu lakšu zaradu na izuzetno konkuretnom svjetskom tržištu vazdušnog transporta, pa je zato i dobio nadimak “Lovac na profit” (The Profite Hunter).
Predstavnici brazilskog proizvođača aviona su posebno istakli odličan odnos i saradnju koji imaju sa MA, jednom od prvih evropskih aviokompanija koja je kupila njihove avione iz E-jet serije. MA je po podacima Embraera, zahvaljujući dobrom održavanju i radu ekipa zemaljske operative, sa svojom flotom E-195 aviona ostvario jedan od najvećih u svijetu stepena njene iskoristivosti od čak 99,85%.
Direktor MA Živko Banjević kazao je da su se avioni brazilskog proizvođača u floti te kompanije pokazali izuzetno dobro i da je sa njima, od nabavke prvog E-195 prije 11 godina, MA do sada prevezao preko 3,7 miliona putnika.
Okruglim stolom na temu „Fotonaponski potencijal u lokalnoj zajednici kao faktor poboljšanja energetske efikasnosti, urbane mobilnosti i društvene odgovornosti” koji je održan u zgradi Opštine u Tivtu je zvanično počela Evropska nedelja mobilnosti.
Planirane aktivnosti odvijaće se do 22. septembra, a organizuju se na temu bezbjedno pješačenje i bicikliranje dok je slogan kampanje: Pješačite sa nama! Nakon uspješnog oficijelnog dijela, svi učesnici su zahvaljuću firmi Bellaboka plovili Tivatskim zalivom solarnim brodom Elletra.
Događaju koji je organizovao Sekretarijat za komunalne poslove, saobraćaj i energetsku efikasnost, prisustvovali su predstavnici Ministarstva održivog razvoja i turizma, Ministarstva saobraćaja i Ministarstva ekonomije, kao i Elektrotehničkog i Građevinskog fakulteta Univerziteta Crne Gore. Takođe, pozivu su se odazvali i svi relevantni predstavnici edukativno-obrazovnih institucija sa teritorije opštine Tivat, među kojima i najbolji učenici smjera eletrotehnike i elektronike iz SMŠ Mladost iz Tivta.
Panelisti medju kojima Miodrag Saveljić, u ime Konzorcijuma 5 E iz Tivta, Riccardo Bonetti u ime firme Bellaboka i Igor Strugar – Synersis iz Podgorice, su imali iscrpna izlaganja na teme fotonapnskih potencijala, održivog vodenog transporta, projektovane fotonaponske elektrane na zgradi opštine i e- mobilnosti.
Saveljic i Boneti
Ističući da je značajan broj javnih objekata na kojima se mogu instalirati fotonaponske elektrane, Saveljić je rekao da je neophodno uraditi analizu i utvrditi kolika bi bila proizvodnja i participacija u ukupnoj potrošnji energije iz elektrodistributivnog sistema.
„Opština Tivat ima projekat za postavljanje fotonaponske elektrane koja će biti instaliran na krovu objekta opštine“, dodao je Saveljić navodeći da je Tivat kao ekološki, energetski efikasan, ekonomičan i evropski grad – krajnja misija ovih projekata.
Glavni projekat fotonaponske elektrane 30 kilovolti na krovu opštinske zgrade predstavio je Igor Strugar iz kompanije Sienersys, govoreći i o E-mobility sistemima u Crnoj gori, mogućnostima i praktičnoj primjeni.
Prema riječima Rikarda Bonetija /Riccardo Bonneti/, direktora kompanije Bella Boka koja realizuje pilot projekat javnog morskog prevoza plovilima na hibridni pogon, uvođenje hibridnih plovila u javni prevoz za cilj je imalo smanjenje gužvi u drumskom saobraćaju i smanjenje emisije štenih gasova, a time i kvalitetniji život žitelja i turista u Boki.
Sa krstarenja
U Sekretarijatu za komunalne poslove, saobraćaj i energestku efikasnost, a u saradnji sa Sekretarijatom za planiranje i održivi razvoj, do 22. septembra najavili su niz aktivnosti kojima se promoviše održivi transport i apeluje na promjene ponašanja u saobraćaju.
Prema programu Evropske nedelje mobilnosti za danas je najavljena promocija ekoloških, društvenih, kulturnih i rekreativnih aktivnosti, koje će se realizovati u II dalmatinskoj. Ulica će biti zatvorena za saobraćaj dva sata, od 16 -18 sati.
U Tivtu će se graditi treći kružni tok, a opština je raspisala tender za otvoreni postupak javne nabavke procijenjene vrijednosti 260.000 eura.
Kružni tok će se nalaziti kod Doma Vojske, na izlazu iz Tivta u pravcu Lepetana.
Kako je saopšteno, rok za dostavljanje ponude je najkasnije u ponedjeljak, 30. septembra do 11 sati, a za izvršenje posla odabrani ponuđač će imati rok od 65 dana od dana uvođenja izvođača u posao a po zaključivanju ugovora. Izvođač je dužan da organizuje izvođenje radova u dvije smjene.
Radi se o trećem i posljednjem kružnom toku na trasi glavnog gradskog bulevara u Tivtu dužine 4,1 kilometara.
Prethodno je raspisan tender za izgradnju prvog i drugog kružnog toka. Prvi kružni tok gradiće se u naselju Kukuljina, na izlazu iz grada u pravcu aerodroma. Procijenjena vrijednost javne nabavke je 540.000 eura, a postupak javne nabavke za izbor izvođača radova će biti zatvoren 18. septembra.
Drugi kružni tok, procijenjene vrijednosti 310.000 eura gradiće se kod zgrade stare Opštine. Rok za dostavljanje ponude je najkasnije u ponedjeljak, 23. septembra.
Ukupna procijenjena vrijednost sva tri kružna toka je 1.110.000 eura.
Raspisivanjem tendera za izgradnju kružnih tokova Opština Tivat je počela realizaciju zahtjevnog projekta izgradnje glavnog bulevara koji će podspješiti efikasnost saobraćaja i obezbijediti bolju povezanost sa prigradskim naseljima.
Osnovna karakteristika budućeg bulevara je širina koridora od 19 metara sa dvije saobraćajne trake po smjeru i razdjelnim ostrvom. Po projektnom zadatku je predviđeno pet faza projekta, odnosno izgradnja tri kružna toka i otvorenih trasa koje ih spajaju.
Planskim dokumentima prethodno su bila predviđena dva kružna toka, ali je tokom realizacije projekta i sagledavanja svih činjenica – saobraćajnog toka, potreba lokalnog i tranzitnog stanovništva, u bulevar uvršten i treći kružni tok.