Završen post-seizmički monitoring morske faune crnogorskog podmorja

0
Istraživanje nafte i gasa u crnogorskom podmorju

Post–seizmički monitoring morske faune crnogorskog podmorja, nakon obavljenih 3D geofizičkih snimanja na blokovima četiri, pet, devet i deset, završen je u ranim jutarnjim satima, saopšteno je iz Uprave za ugljovodonika.

“Ovo ispitivanje definisano je Elaboratom o procjeni uticaja na životnu sredinu i imalo je za cilj da utvrdi stanje morske faune, preciznije, morskih sisara, na navedenim blokovima nakon završenog 3D geofizičkog ispitivanja koje je realizovano u novembru i decembru prošle godine”, navodi se u saopštenju.

Monitoring je trajao 18 dana rada i obavljan je sa broda Aran, istog broda koji je korišćen za prikupljanje podataka o morskoj fauni prije 3D geofizičkog istraživanja.

Cilj monitoringa je, kako su objansili iz Uprave, dobijanje podataka koji će biti upoređeni sa informacijama o stanju morske faune prije 3D istraživanja.

“U konačnom, rezultati ovog monitoringa pokazaće da li je i u kojoj mjeri realizovano 3D geofizičko istraživanje uticalo na morsku faunu na ovim blokovima. U ovom istraživanju učestvovali su i predstavnici Instituta za biologiju mora”, dodaje se u saopštenju.

Istraživanja na blokovima četiri, pet, devet i deset realizuju se u skladu sa Radnim programom Ugovora o koncesiji za istraživanje i proizvodnju ugljovodonika sa kompanijama Eni i Novatek, koji je potpisan u septembru 2016. godine.

U nedjelju 27. oktobra završava ljetno računanje vremena

0
sat

Pomicanjem sata kazaljke jedan sat unatrag, odnosno s 3 sata ujutro na 2 sata, u nedjelju, 27. oktobra, završava ljetno računanje vremena u ovoj godini.

Zimsko računanje vremena traje do posljednjeg vikenda u martu 2020. godine.

 

Evropski parlament je 4. marta ove godine izglasao da se ukida pomjeranje sata od 2021. godine, pa će tako sve zemlje EU morati da odaberu ljetno ili zimsko računanje vremena.

Zagovornici ove odluke tvrde da je ukidanje ljetnog i zimskog računanja vremena korisno za uštedu energije, dok protivnici tvrde suprotno.

Predloženo je da izmjena vremena posljednje nedjelje u martu 2021. godine treba da bude i posljednja za zemlje EU koje se odluče za ljetno računanje vremena.

Članice EU koje žele da zadrže standardno ili zimsko računanje vremena treba da izmijene vrijeme ili pomjere sat posljednji put posljednje nedjelje u oktobru 2021. godine.

Carslberg je napravio prvu papirnatu pivsku bocu na svijetu

0
carlsberg-boca

Danska pivarska grupa Carlsberg objavila je dva prototipa svoje nove Green Fibre Bottle, prve paprinate pivske boce na svijetu. Inovaciju su objavili na C40 svjetskom sammitu gradonačelnika u Kopenhagenu. Dva su prototipa napravljena od drvenih vlakana iz održivih izvora, mogu se potpuno reciklirati, a pivo drže zahvaljujući tankim biorazgradivim polimernim folijama kojima su boce obložene iznutra.

Carslberg je objasnio da testiranje folija ali da je ionako riječ o prolaznom rješenju, jer krajnji je cilj razviti funkcionalnu bocu bez ikakve plastike. Danski pivari, realno, nisu ni blizu boci koja bi bila spremna na tržištu, ova dva prototipa su važna jer su probili neke tehnološke granice i uspjeli napraviti puno napredniju ambalažu od svega što su dosad imali, i spoznaje iz tog procesa mogu koristiti na svim svojim pakiranjima.

“Inovacija treba vrijeme i nadamo se da ćemo nastaviti surađivti s vodećim stručnjacima kako bismo svladali preostale tehnološke izazove, kao što smo napravili s našim Snap Packom,” rekla je na predstavljanju Carlsbergova direktorica za razvoj Myriam Shingleton. Carlsberg svoju tehnologiju želi nastaviti dijeliti i s drugim industrijama, i tvrdi da okuplja zajednicu u kojoj su L’Oréal, Coca-Cola  i Absolut.

Projekt Green Fibre Bottle 2015. su godine pokrenuli proizvođač ambalaže BillerudKorsnäs, invatori ecoXpaca i Danskog tehničkog sveučilišta uz podršku Danskog fonda za inovacije. Iz te su suradnje nastali Paper Bottle Company, Paboco joint venture BillerudKorsnäsa i proizvođača boca Alpla,  and bottle manufacturing specialist Alpla, i spomenuta zajednica za razvoj ekološki održivih boca.

UN upozorava na dramatične posljedice smanjenja populacije u jugoistočnoj Evropi

0
Karta JUGOISTOČNA EVROPA

Dramatičan pad broja stanovnika u zemljama jugoistočne Evrope, većinom zbog iseljavanja mladih, ugrožava sposobnost tih zemalja da održe postojeći sistem socijalne skrbi, upozorio je u ponedjeljak UN.

Prema posljednjoj procjeni UN-a, 9 od 10 država kojima najbrže pada broj stanovnika, nalaze se u istočnoj i jugoistočnoj Evropi, rekla je za Reuters Allana Armitage, direktorica Populacijskog fonda UN-a za istočnu Evropu i srednju Aziju.

UN procjenjuje da će Bugarska do 2050. izgubiti četvrtinu današnje populacije te da će sve okolne države gubiti stanovništvo u nadolazećim desetljećima.

“Zbog manje djece i velike emigracije stanovništvo zemalja jugoistočne Europe smanjuje se i stari, a, za razliku od zapadne Europe, ne teži se imigraciji kako bi se popunila razlika”, rekla je Armitage.

U većini zemalja jugoistočne Europe će, između 1995. i 2035., udio osoba starijih od 65 godina u populaciji biti dva puta veći, a u nekima i tri puta veći, procjenjuje UN.

Manje radno sposobnog stanovništva povlači pitanje održivosti sadašnjeg sustava socijalne skrbi, pa tako i mirovina, navodi Armitage.

Armitage smatra kako su bolja skrb o djeci, fleksibilnije radno vrijeme, rodiljni dopust za oba roditelja, neka od rješenja za adresiranje demografskog problema.

Risan – izvađeni korijeni odsječenih palmi, sadiće ponovo palme?!

0
Risan vađenje korena palme

Nakon uklanjanja uništenih palmi u Risnu duž šetališta, organizovano od strane Direkcije za uređenje i izgradnju Kotora, Komunalnog preduzeća i YU Briv-a, minulog vikenda izvađeno je korijenje odsječenih palmi.

,,Na mjestima gdje su pločnici neophodno je izvaditi korijenje, tretirati isto i pripremiti sve za sadnju novih palmi”, kazao je direktor Direkcije za uređenje i izgradnju Kotora Zoran Mrdak.

Pomorski saobraćaj krije podatke o obimu prometa na trajektima i zaradi, država nema ili ne želi da ima načina da prekontroliše stanje

0
Pomoski saobraćaj – foto Boka News

Preduzeće Pomorski saobraćaj odbilo je da saopšti koliki je fizički obim prometa ostvarilo na trajektnoj liniji Kamenari-Lepetane-Kamenari do kraja septembra ove godine, kao i kakvi su finansijski rezultati koje je ostvarilo na isteku trećeg kvartala.

Podaci o prihodima od usluga te monopolističke firme inače, osnovno su mjerilo po kojima Pomorski saobraćaj – kompanija u vlasništvu podgoričkih biznismena Dušana i Dejana Bana i njihovog partnera Željka Mihailovića, državi plaća naknadu za obavljanje trajektnog prevoza.

Naime, po ugovoru sa JP Morsko Dobro o zakupu morske obale u Kamenarima i Lepetanima iz 2004. a koji je jedini pravni osnov za njihovo obavljanje trajektnog prevoza na toj liniji, Pomorski saobraćaj Morksom Dobru treba da plati mjesečnu naknadu u visini od 4% prihoda ostvarenog prodajom svojih usluga. Ugovor sa Mosrkim Dobrom iz 2004. je inače, istekao 31.decembra prošle godine, ali je Pomorski saobraćaj odlukom Vlade, nastavio da obavlja ovu djelatnost do daljnjeg i tek je nedavno potpisan aneks ovog ugovora usklađen sa takvom odlukom kabineta premijera Duška Markovića.

Iz Morskog Dobra su kazali da su od početka godine, zaključno sa mjesecom septembrom, od Pomorskog saobraćaja prihodovali 204.609,77  eura. To znači da je, ako se ima u vidu ugovorena obaveza Pomorskog saobraćaja, firma braće Ban i Mihajlovića   na kraju trećeg kvartala imala ostvaren ukupan prihod od prodaje svojih usluga u visini od 5.115.250 eura.

Iz te kompenije međutim, nisu željeli da saopše ni podatke o fizičkom obimu prometa u broju trajektom prevezenih vozila za devet mjeseci, kao ni podatke o tome koliko su novca uplatili Morskom Dobru za zakupninu obale u Lepetanima i Kamenarima.

„Obavještavamo Vas da je Pomorski saobraćaj DOO, u za Vas interesantnom periodu,  od 01.01.2019. do 30.09.2019. godine, uredno mjesečno plaćao sve obaveze prema JP Morsko dobro shodno mjerljivim podacima i validnoj dokumentaciji.  Podaci o iznosima tih uplata su interne prirode i smatraju se poslovnom tajnom kompanije.“- rečeno je iz menadžmenta Pomorskog saobraćaja, uz napomenu da oni „nijesu pozvani da komentaruišu prihode trećih lica – Morskog Dobra“, te da se tim povodom obratimo istoimenom JP iz Budve.

Menadžment Pomorskog saobraćaja međutim, nije komentarisao, odnosno ni potvrdio ali ni demantovao navod iz napšeg pitanja da li je njihov ukupan prihod od trajektnih usluga u prvih devet mjeseci ove godine iznosio oko 6,5 miliona eura. Toliko naime, pokazuje grubi proračun prihoda ove kompanije, na osnovu javnosti dostupnih podataka o broju prodatih trajektnih karata za vožnju u jednom smjeru, u biljetarnicama Pomorskog saobraćaja na Kamenarima i u Lepetanima. Tako se iz karte kupljene u Lepetanima 29.septembra nešto prije 15 sati, vidi da su od početka godine do tog momenta, u biljetarnici Lepetane prodate ukupno 543.542 trajektne karte.  Iz karte kupljene istog dana nešto prije 22 sata u Kamenarima, vidi se da je u toj biljetarnici od početka godine do tada prodato ukupno 520.114 karata za prevoz vozila trajektom. To znači da je samo do 29. septembra, od početka godine preko trajekta prevezeno skoro 1,1 miliona vozila svih kategorija. Imajući u vidu cjenovnik Pomorskog saobraćaja koji kartu za trajekt u jednom pravcu naplaćuje od 1 eura za bicikle do 25 eura za specijalna i vangabaritna vozila, odnosno 4,5 eura za putničke automobile koji čine najveći dio prometa na traketima, ispada da je samo do pred kraj septembra mjeseca, firma braće Ban i Mihajlovića prihodovala oko 6,4 miliona eura od prodatih karata za trajekte. To je za oko 1,3 miliona eura više od zvaničnog prihoda od usluga na osnovu kojeg je Morskom Dobru Pomorski saobraćaj do kraja septembra isplatio ukupno 209.609 eura naknade za korišćenje obale. Više je to i od čitavog zvaničnog prihoda od usluga Pomorskog saobraćaja za cijelu 2018.godinu, a koji po finansijskim iskazima te firme sa sajta Poreske uprave, lani iznosio 5,79 miliona eura.

Karta za trajekt

„Podatak o prometu od oko 1,1 milion vozila i prihodu od prodatih karata od oko 6,4 miliona eura za devet mjeseci 2019., treba uzeti sa dodatnom rezervom jer je ovo konzervativna procjena, zato što u nju nisu ušla prevezena vozila nekih preduzeća i državnih službi koje imaju ugovore sa Pomorskim saobraćajem o plaćanju na odloženo, pa im se i ne izdaju karte u biljetarnicama na Lepetanima i  na Kamenarima. Uz to, i prosjek od 6 eura prihoda po prevezenom vozilu je vjerovatno manji od objektivnog, posebno imajući u vidu da se ove i protekle godine na trajektima bilježi znatno povećanje broja autobusa i kombija, a koji plaćaju znatno skuplje karte od malih putničkih automobila na koje otpada većina prometa.“- kazao nam je  dugogodišnji zaposlenik na trajektima koji je želio da ostane anoniman.

Na pitanje da li JP Morsko Dobro ima mogućnost uvida u fizički obim prometa koji Pomorski saobraćaj ostvaruje na trajektnoj liniji preko tjesnaca Verige s obzirom da je prihod od prodatih trajektnih karata osnovni parametar za obračun naknade što je naplaćuje to JP, iz Morskog Dobra su samo kazali da „Pomorski saobraćaj dostavlja Javnom preduzeću mjesečni Obračun o ostvarenom prihodu od prodaje karata, te shodno tome, uplaćuje 4% od ostvarenog prihoda od prodaje karata u skladu sa Ugovorom.“

Pomorski saobraćaj je prije nekoliko godina odbijao da Morskom Dobru dostavlja mjesečne obračune prometa, zbog čega su se vodili i sudski sporovi između ta dva preduzeća, a Državna revizorska institucija je revidujući finansijske izvještaje budvanskog JP, svojevremeno „izrazila rezervu na način i visinu uplate sredstava od strane ”Pomorskog saobraćaja” po osnovu Ugovora o korišćenju morskog dobra”.

U Budvi predstavljena iskustva Hrvatske u upravljanju “pet friendly” plažama

0
Pet friendly – plaže u Hrvatskoj

U organizaciji Javnog preduzeća za upravljanje morskim dobrom, u Budvi je održana prezentacija o upravljanju „pet friendly“ plažama koje postoje u Hrvatskoj, predstavljajući primjer dobre prakse koja treba da se primijeni i u Crnoj Gori. Prezentaciju su održali Milica Mašanović iz Službe za održivi razvoj morskog dobra  i Igor Montanari-Knez kaopredstavnik „Montuy’s dog“ plaža u Crikvenici i na ostrvu Rabiz Hrvatske.

Prezentaciji su prisustvovali korisnici kupališta za kućne ljubimce u Crnoj Gori, predstavnici NVO za zaštitu životinja i zaposleni u Javnom preduzeću za upravljanje morskim dobrom koji obavljaju poslove vezane za izdavanje uslova za organizaciju kupališta.

Imajući u vidu da je Javno preduzeće za upravljanje morskim dobrom Crne Gore ove godine po prvi uvelo kategoriju – kupališta za kućne ljubimce (pet friendly), cilj ove prezenatcije bio je da se domaćim zakupcima prezentuje primjer uspješne prakse iz regiona, koju bi već naredne sezone mogli primjeniti i na našoj obali.

U okviru trodnevne posjete gosta iz Hrvatske, g-dina Monatanarija, organizovan je i obilazak plaža za kućne ljubimce u Ulcinju, Baru i  Budvi, kako bi se sagledao potencijal za dalji razvoj ovakve ponude na crnogorskim plažama. Podsjećamo da je Javno preduzeće u Atlasu crnogorskih plaža predvidjelo ukupno 7 kupališta za kućne ljubimce, od čega dvije u Budvi i po jednu u ostalim primorskim gradovima.

Tivatski gradonačelnik pod lupom tužilaštva

5
Siniša Kusovac

Osnovno državno tužilaštvo (ODT) u Kotoru  formiralo je predmet protiv predsjednika Opštine Tivat dr Siniše Kusovca (DPS) i odbornika te partije u SO Tivat Dejana Sekulovića i pokrenulo izviđaj zbog sumnje da su njih dvojica počinili krivična djela koja se gone po službenoj dužnosti.

Potvrdila nam je to portparolka ODT Kotor Tijana Čelanović, uz napomenu da je predmet formiran na osnovu krivične prijave koju su građani podnijeli ODT-u.

„Osnovno državno tužilaštvo u Kotoru na osnovu krivične prijave od 26.09.2019. godine formiralo predmet protiv Kusovac Siniše i Sekulić Dejana. Isti je zadužen državnoj tužiteljki Jovanki Čizmović i trenutno se nalazi u fazi izviđaja“- saopštila je Čelanović.

Kusovac i Sekulić koji se u prijavi našao zbog svog djelovanja na mjestu predsjednika Komisije za rješavanje stambenih potreba lica koja bira ili imenuje Skupština opštine i Predsjednik opštine i drugih lica čiji je rad od posebnog interesa za opštinu, sumnjiče se da su izvršili krivična djela Zloupotreba službenog položaja iz člana 416 i Nesavjestan rad u službi iz člana 417. Krivičnog zakonika Crne Gore.

„Prikrivajući podatke o stambenom stanju, prethodne pravne poslove zaključene između dr Siniše Kusovca i Opštine Tivat, ne vršeći kontrolu podnijetih podataka, postupajući nesavjesno u službi, doveli do donošenja Odluke o dodijeli kredita za rješavanje stambenih potreba dr Siniši Kusovcu, čime je isti stekao imovinsku korist u iznosu od 52.000,00 €, a za koji iznos je učinjena šteta budžetu opštine Tivat.”- stoji u prijavi na osnovu koje je ODT Kotor pokenuo izvižaj protiv tivatskog gradonačelnika i predsjednika opštinske Stambene komisije za funkcionere.

Tivat Opština

Kusovac je, odlukom Komisije kojoj je predstjedavao Sekulić, krajem 2017. dobio ultrapovoljni, gotovo poklonjeni kredit od Opštine Tivat za “riješavanje stambenog pitanja” iako na to nije imao pravo jer je njemu kao tadašnjem rukovodiocu tivatske Ekspoziture Direkcije javnih prihoda Crne Gore, Opština Tivat već jednom riješila stambeno pitanje, Naime, kako su već objavile “Vijesti”, odlukom SO Tivat Kusovcu je 18.septembra 1999.-te po potpuno diskontovanoj cijeni, dodijeljen opštinski plac od 533 kvadrata na Seljanovu “radi izgradnje porodične stambene zgrade u skladu sa DUP-om „Lastva-Seljanovo-Tivat-Gradiošnica“, ali je on nakon par godina, taj plac preprodao trećem licu po 16 puta većoj cijeni od on za koju ga je dobio od Opštine. Kusovac je potom, u prethodnih nekoliko godina, kao svoje isključivo vlasništvo ili suvlasništvo, prijavljivao čak tri stana u Tivtu, da bi oni potom naprasno nestali iz njegovih imovinskih kartona, bez da je sadašnji tivatski gradonačelnik prijavio njihovu prodaju i promjenu imovine u iznosu većem od 5.000 eura, što je morao učiniti po zakonu.

Sekulovićeva komisja Kusovcu koji joj se zvanično predstavio kao beskućnik, dodijelila je krajem decembra 2017. Iz opštinksog budžeta stambeni kredit od 52.000 eura za “kupovinu stana u izgradnji” u Pod Kuku, u zgradi koja, kako su “Vijesti” pisale, međutim izgrađena je još 2004.godine i u njoj je Kusovac godinama ranije prijavljivao da je vlasnik dva stana. Kusovac će od 52.000 eura stambenog kredita dobijenog krajem 2017. U narednih 20 godina, u budžet Opštine vratiti samo 20%, odnosno 14.560 eura, plaćajući mjesečnu ratu u iznosu od 60,66 eura.

VRHOVNI SUD: ZLOUPOTREBA POLOŽAJA JE I PRIKRIVANJE PRAVIH PODATAKA

U prijavi podnešenoj ODT-u Kotor po kojoj oni sada izviđaju Kusovca i Sekulića stoji da su Kusovac i Sekulić kao )tadašnji) potpredsjednik Opštine i predsjednik komisije, 2017. „morali biti upoznati odredbama člana 6. Odluke rješavanju stambenih potreba lica koja bira ili imenuje Skupštine opštine i Predsjednik opštine i drugih lica čiji je rad od posebnog interesa za opštinu,  kojima je precizno definisano da prijavljeni dr Kusovac Siniša, kao lice kojem je Opština Tivat riješila stambeno pitanje u skladu sa propisima 1999. Godine, nema pravo na ponovno rješavanje stambenih potreba.

„Dr Kusovac Siniša je prijavljivajući se na Oglas, a imajući svijest da mu je Opština Tivat riješila stambeno pitanje i ne prijavljući tu činjenicu, svjesno i sa umišljajem zloupotrebio službeni položaj jednako činjenjem, tako što se prijavio na Oglas znajući da nema pravo na ponovno rješavanje stambenog pitanja, kao i nečinjenjem, neprijavljivanjem ranijeg ugovornog odnosa sa Opštinom Tivat. Iskorišćavanje službenog položaja u okviru prijavljivanja na oglas samo po sebi, odnosno objektivno nije protivpravno, već karakter protivpravnosti dobija prije svega zbog njegove subjektivne usmjerenosti. Iskorišćavanje službenog položaja činjenjem u ovom slučaju je protivpravno jer je usmjereno na ostvarivanje protivpravne materijalne dobiti, odnosno poslijedice ovakvog djelovanja, tj. sticanjem materijalne dobiti, koja je nastupila.”- piše u prijavi u koju smo imali na uvid.

Vrhovni sud Crne Gore inače je, 20.maja 2013. Donio  “Načelni pravni stav“ kojim se definiše da: “Iskorišćavanje službenog položaja postaje krivično djelo kada se službeni položaj ne koristi u interesu službe, odnosno ostvarivanja ciljeva službe, već radi pribavljanja koristi sebi ili drugom, nanošenja štete ili teže povreda prava drugog, a što je zakonom propisana posledica predmetnog krivičnog djela.“

Otpao ventilator u tunelu “Vrmac”, samo pukom srećom niko nije stradao…

0
Tunel Vrmac – otpao ventilator foto – Podgorički vremeplov 2019.

U tunelu „Vrmac“ Kotor – Tivat u nedjelju u poslijepodnevnim satima otpao je jedan od ventilatora sistema za ventilaciju. Samo pukom srećom niko nije stradao, obzirom da ovim tunelom svakog dana prođe više stotina automobila.

Iz Direkcije za saobraćaj potvrdila su nam da se u tunelu “Vrmac” odvojio jedan ventilator i srušio na kolovoz, da je oštećen turistički autobus Montenegro Shorexa u kojem u tom trenutku nije bilo putnika.

Zvanični izvještaj policije očekuje se danas.

Tunel Vrmac – pao ventilator foto – Podgorički vremeplov 2019.

Podsjećamo ovo nije prvi put, naime u maju 2017. godine takođe se otkačio ventilator i pao na kolovoz.

Molunat – kako je pronađena njemačka podmornica potopljena…

1
hrt

Običan zaron u Moluntu nedaleko od Dubrovnika postao je fantastično otkriće. Na dubini od 85 metara ronioci su pronašli izgubljenu njemačku podmornicu potopljenu u prvom svjetskom ratu prije više od stotinu godina.

Malo nekada ribarsko mjesto na samome jugu Hrvatske nadomak Prevlake danas je okrenuto turizmu. Njegovi mještani nisu ni slutili da se u moru samo dvije milje od lučice već više od stoljeća krije važan dio povijesti. Otkriće se nije dogodilo slučajno.

– Naš domaćin Vlaho Ljubenko 2006. odveo je našeg kolegu Damira Mlinarića koji je prvi zaronio na ovu olupinu. Nakon toga 2007. Damir i ja smo zajedno zaronili i napravili smo prve snimke olupine. Pregledavanjem snimki i proučavanjem povijesnih podataka došli smo do zaključka da je to minolovac D2 – ispričao je Dražen Gorički, voditelj ronilačkog tima „Dragorsub”.

Nakon 13 godina ronilački tim Dražena Goričkog Dragorsub specijaliziran za duboke urone vratio se na lokaciju s posebnom opremom i namjerom da točno odrede što leži u dubini.

– Dubine na kojima ronimo su preko 60 metara do 130 metara. Oprema je posebna i ona je konfigurirana tako da održava osnovne životne funkcije i najsličnija je opremi koju koriste astronauti u svemiru – objašnjava tehnički ronilac Uroš Jelić.

Nasuprot najmodernijoj ronilačkoj opremi je brod s kojeg se roni – izrađen je 1906. Sa 113 godine staža stariji je od bilo čega što se Draženov tim u dubinama nada pronaći.

– Kada sam zaronio iznenadio sam se što je drvena paluba na vrhu olupine. Meni je prvi dojam bio da je to onda brod jer vidi se da je propala paluba, vide se grede i onda sam naučio da su podmornice iz Prvog svjetskog rata imale drvene palube da kada su na površini da posada može hodati – ispričao je tehnički ronilac Ivan Miloš.

Svaku dvojbu vezanu uz to što je u dubini otklonio je natpis na brončanom poklopcu topa te njegova pozicija.

– Znamo da je UC 24 po tome. Daljina odgovara od otvora i top je 88 mm označen sa 8.8 cm i piše U-bot – kaže Tomislav Vugrin.

Bila je duga 55 metara a nakon isplovljavanja iz Boke pogodivši je torpedom u desni bok potopila ju je francuska podmornica Circe.

– Ovo je jedina podmornica u Jadranu. Odlično je što leži na dubini od 85 metara i bit će dostupna većini tehničkih ronilaca. Nadamo se da ćemo još puno puta zaroniti na njoj – kaže Dražen Gorički.

Vrijedan je to doprinos Draženova ronilačkog tima koji iza sebe već imaju dva  podvodna otkrića povijesno vrlo važnih brodova. Talijansku topovnjaču „Palestro” koja je sudjelovala u Viškoj bitci i oklopnjaču „Garibaldi”.

– Svakako je riječ o vrijednom pronalasku najme riječ je o podmornici iz Prvog svjetskog rata gdje znamo da su bile rjeđe u vojnoj upotrebi i pronalazak skoro cjelovite vrlo dobro sačuvane podmornice za nas arheologe zaista je jedinstveno rijetko i vrijedno – poručuje Igor Miholjek, voditelj Odjela za podvodnu arheologiju Hrvatskog restauratorskog zavoda.

Ovaj arheološki nalaz privući će ronilačke timove iz cijeloga svijeta i dati vjetar u leđa ronilačkom turizmu na tom području. To je i jedina korist jer za ovakvo otkriće ne postoji ni naknada niti nagrada.

/Tomislav Rataj – HRT/