Izložba fotografija „Tivat u velikom ratu“

0
Tivat-u-Velikom-ratu

U sklopu Novembarskih u utorak 20. novembra u 19 sati u DTV Partizan biće otvorena izložba fotografija „Tivat u velikom ratu“.

Izložbu je pripremio Foto kino i video klub “Mladost”.

Ovim kulturnim događajem biće obilježen početak rada rekonstruisanog DTV Partizan, prostora multimedijalne namjene.

Poslije dugo godina objekat je renoviran i u potpunosti rekonstruisan ove godine.
Investicija je vrijedila više od 500 hiljada eura.

Morsko dobro: Sanacija pristaništa Bazdanj

0
Sanacija Bazdanj

JP Morsko dobro je prošle sedmice počelo sa radovima na sanaciji pristaništa Bazdanj na Obali Đuraševića u Tivtu. Radovi će obuhvatiti čišćenje morskog dna u akvatorijumu pristaništa, izradu AB zidova i ploča, injektiranje postojećih zidova mula ispod i iznad vode, popravku postojećih i ugradnju nedostajućih kamenih djelova, sve prema propisanim tehničkim uslovima.

Definisani rok završetka radova je 21 dan, a prema dosadašnjoj dinamici radova očekujemo da će posao biti završen u predviđenom roku. Prema utvrđenom radnom nalogu i definisanom projektnom zadatku za ovaj posao opredijeljena su sredstva u iznosu od 11.050,00 eura.

Nakon pristaništa Bazdanj, pristupiće se sanaciji mjesnog pristaništa Muo u opštini Kotor. Nakon toga ulazimo u završnu fazu realizacije projekta – sanacija objekata obalne infrastrukture za tekuću godinu, kada će biti izvršena sanacija pristaništa i mandraća u Baošićima ( kod Lanterne ) i pristaništa i mandraća u Kumboru.

Završetak radova na sanaciji preostalih objekata planiran je do kraja kalendarske godine.

Podsjećamo da je na osnovu zaključenog Ugovora izmedju JP Mosko dobro i kompanije „ĐOKIĆ GROUP“ d.o.o. do danas izvršena sanacija 3 objekta obalne infrastrukture i to pristaništa Zaječarsko mulo u Baošićima, pristaništa u uvali Žanjic i pristaništa – ponte u Stolivu.

Počelo prikupljanje seizmičkih podataka crnogorskog podmorja

0
Eksploatacija nafte u CG

Počelo je 3D seizmičko istraživanje crnogorskog podmorja na blokovima 4, 5, 9 i 10. Istražni timovi, ako sve bude po planu i ukoliko vremenski uslovi to dozvole, 34 dana prikupljaće podatke, saopšteno je iz Uprave za ugljovodonike.

“Istraživanje na blokovima 4, 5, 9 i 10 vrši norveška kompanija Shearwater za potrebe koncesionara ENI/Novatek na ovim blokovima. Planirano istraživanje vrši brod Polar Empress, koji je uplovio u crnogorske vode 14. novembra 2018. godine oko. Ovaj brod za prikupljanje podataka prate tri broda za podršku- Ocean Mermaid, 7 Waves i crnogorski brod Trio Mare. Polar Empress je isplovio sa sidrišta luke Bar 16. novembra u popodnevnim časovima”, navodi se u saopštenju.

U periodu od 17. do 18. novembra brod Polar Empress je vršio pripremne aktivnosti za prikupljanje podataka.

“Priprema je obuhvatala spuštanje u vodu 8 strimera dužine po 7 kilometara i prateće opreme na dubinu od 15 m, neophodne da bi se dobio reflekovani signal od različitih geoloških slojeva u podmorju. Nakon toga, izvršena je kalibracija i finalno testiranje opreme kao uvod u početak 3D seizmičkog snimanja,” objašnjavaju iz Uprave.

Počelo istraživanje nafte i gasa u crnogorskom podmorju

Ugovorom o koncesiji za istraživanje i proizvodnju ugljovodonika sa koncesionarima Eni/Novatek, koje je sastavni dio radnog programa po tom ugovoru.

“Sve mjere zaštite životne sredine i monitoringa parametara životne sredine se sprovode u skladu sa smjernicama iz Elaborata o procjeni uticaja na životnu sredinu ovih aktivnosti. Monitoring nultog stanja parametara životne sredine (Stanje i kretanje morskih sisara i reptila i ribljeg fonda), uključujući i batimetrijska snimanja je obavljeno prije početka istražnih aktivnosti. Ova ista ispitivanja biće sprovedena i naredne godine u isto vrijeme kako bi se rezultati mogli uporediti”, navodi se u saopštenju.

Osim toga, na brodu se nalaze specijalno obučeni i licencirani posmatrači morskih sisara i kornjača. Oni posjeduju najsavremeniju opremu za posmatranje, koja uključuje i opremu za pasivni akustički monitoring.

“Javnost će redovno biti informisana o statusu istraživanja i aktivnostima koje se sprovode na blokovima 4, 5, 9 i 10 crnogorskog podmorja”, zaključuje se u saopštenju.

Njemci pitaju za Montenegro Airlines, 15 kompanija zainteresovano za aerodrome

0
Aerodrom Tivat – Foto: montenegroairports

Oko 15 vodećih kompanija u oblasti aerodromskog menadžmenta zainteresovano je za Aerodrome Crne Gore, a koncesiju u periodu od 30 godina dobiće kompanija koja ponudi 100 miliona avansa i koja bude spremna da u prve tri godine uloži 85 miliona eura, poručuje ministar saobraćaja i pomorstva Crne Gore Osman Nurković.

Nurković je u intervju za agenciju Anadolija potvrdio da je koncesioni ugovor spreman i najavljuje skoro raspisivanje tendera.

“Mi smo uradili ugovor o koncesiji i koncesioni akt i ovih dana bi trebalo da ga razmatra uži kabinet i da ga uputimo ka Vladi, da ga Vlada usvoji, nakon čega će biti objavljen javni poziv za pretkvalifikaciju. Očekujemo veliko interesovanje investitora. Trenutno imamo oko 15 vodećih kompanija u ovoj oblasti koje su zainteresovane i koje će se prijaviti na tender za dodjelu koncesije. Mislim da ćemo dobiti dobre ponude”, ističe Nurković.

Na pitanje šta je to što je država postavila kao minimalne uslove u koncesionom aktu, Nurković ističe da će kompanija koja bude pobjednik na tenderu za upravljanje aerodrmima biti u obavezi da uplati 100 miliona eura avansa, kao i da uloži 85 miliona u prve tri godine.

“Stanje na aerodromima nije zadovoljavajuće s aspekta potreba naših građana i posebno s aspekta razvoja turističke privrede. Mi znamo da je Crna Gora turistička destinacija, da se svake godine povećava broj turista i da imamo rast turista na našim aerodromima od deset odsto. Sada smo vidjeli da nam tehnički, prostorni ali i bezbjednosni kapaciteti nisu na zavidnom nivou i zbog toga je nužno investiranje. Mi smo u koncesionom aktu utvrdili da je u prve tri godine potrebno investirati minimum 85 miliona eura. To je ono što bi trebalo da podigne nivo usluga i uslove na našim aerodromima na znatno viši nivo i da podstakne turiste. Drugi uslov jeste uplata državi Crnoj Gori od najmanje 100 miliona eura avansa. To će zavisiti od toga koliko će biti interesovanje i potencijani koncesionari će se takmičiti i utvrdili smo deset odsto bruto prihoda na nivou godine kao godišnju koncesionu naknadu”, kaže Nurković.

On poručuje da će koncesiju na aerodrome dati, ukoliko dođe do realizacije ovog cijelog posla, na 30 godina. Istakao je i da će zaštititi interese radnika koji rade na aerodromima.

“Ni na koji način neće biti manja prava radnika kod budućeg koncesionara u odnosu na ona prava koja sada ostvaruju”, kaže ministar saobraćaja.

Njemci zainteresovani za Montenegro Airlines

MA avion foto planepics.org

Osim što u Vladi pripremaju plan za aerodrome, paralelno se traži najbolji model za nacionalnu aviokompaniju Montenegro erlajns. Nurković kaže da dugovi od ranije koje je napravila ova kompanija otežavaju funkcionisanje i da uprkos važnosti koju ova kompanija ima za državu, doći će ili do privatizacije ili do stečaja.

“Montenegro erlajns je jako važan za Crnu Goru, posebno za turističku privredu. Ove godine će ova kompanija opslužiti preko 600 hiljada putnika, od toga je gro turista. Neke kalkulacije pokazuju da je najmanje 80 eura dnevno benefit turističkoj privredi od svakog gosta. Ako to prevedemo sa brojem dana koje provedu u Crnoj Gori, radi se o desetinama ili stotinama miliona eura državi. Ta kompanija ima određenu dubiozu iz prethodnog perioda, nagomilale su se obaveze prema aerodromima, zatim za poreze i doprinose, kao i još prema nekim povjeriocima. To je kompleksno pitanje, nije jednostavno, sa svih aspekata ga analiziramo i Vlada će sigurno donijeti najpovoljniju odluku”, kaže Nurković.

Na pitanje da li je tačno da se jedan njemački privatizacioni fond interesuje za privatizaciju ove kompanije, Nurković potvrđuje da ima interesovanja.

“Interesuje se kompanija za privatizaciju, ali neće preduzeće koje ima dubioze. Oni razmišljaju da kupe kompaniju koja ima svoje potencijale kada su u pitanju oprema i ljudstvo i da je dovedu do nivoa da ta kompanija posluje pozitivno. Dakle, mi bismo imali obavezu da saniramo taj ostali dio iz prethodnog perioda i da eventualno pregovaramo i, ako dođe do dogovora, da se privatizuje ta kompanija, da ostane brend, da se ne ukinu postojeće destinacije, već da se razvija broj destinacija. Mi smo sada u situaciji da presijecamo, da donosimo odluku o sanaciji, ili privatizacija ili eventualno najgora opcija – stečaj, ali zaista u ovom trenutku o tome ne razmišljamo, jer bi izazvalo velike posljedice. Ali, ukoliko ne budemo mogli naći drugu opciju i to je jedna od opcija“, kaže Nurković.

Don Anton Belan: Gospa od Zdravlja se posebno poštuje u Boki Kotorskoj, kako kod katolika tako i kod pravoslavnih vjernika

Kotor – Gospa od Zdravlja – foto Boka News

Povodom blagdana Gospe od Zdravlja, 21. novembra, koji se posebno poštuje u Boki Kotorskoj, kako kod katolika tako i kod pravoslavnih vjernika, don Anton Belan podsjeća da je crkva Gospa od Zdravlja u svijesti građana Kotora nekada a i danas bila i ostala izuzetno važna i jedna je vrsta hodočasničke crkve koja je dio kolektivne svijesti cijelog Kotora i Bokokotorskoga zaliva.

“Ovo je i danas jedno od najomiljenijih Gospinih svetišta u Kotorskoj biskupiji, a na blagdan Gospe od Zdravlja 21. novembra, u njega hodočasti više stotina vjernika, što je jako puno s obzirom da do njega dolaze ne oni koji žele, nego oni koji mogu” – kazao nam je don Anton Belan.

Crkva Gospe od Zdravlja u Kotoru koja se nalazi na pola puta prema vrhu San Đovaniju nije nastala samo u XV i XVI stoljeću već se dograđivala, pa je tako dobila u XVIII stoljeću zvonik i slikoviti trijem. Ona je zanimljiva i zbog toga što se u njoj nalaze dvije grobnice, obitelji Bolica i Luković, koji su zadužile Kotor i njegovu povjesnu baštinu.

Gospa od Zdravlja – Kotor – foto Boka News

Kako je zapisao don Belan u svojoj knjizi “Kotorsko zavjetno svetište Gospe od Zdravlja“ crkvi se prilazi slikovitim putem kojim treba preći 520 skalina, sa četiri male kapelice.

Crkva Gospe od Zdravlja opominjala je, a na neki način to čini i danas, da za zaštitu grada nisu dovoljne samo moćne zidine i hrabrost branitelja, već je potrebna Božja zaštita uz njen majčinski zagovor.

Gospa od Zdravlja – Kotor – foto Boka News

Inače, kult Gospe od Zdravlja je vezan za bolest kuge koja je vladala u srednjem vijeku, koja je pokosila ogroman broj ljudi, devastirala ekonomiju… Tada je Venecija zamolila za pomoć Bogorodicu. Kada se kuga zaustavila senat je odlučio da se Bogorodici Blaženoj Djevici Mariji koja je Veneciju izvukla od te strahote podigne crkva na kanalu Grande koja je nazvana Santa Maria della Salute, dakle Gospa od Zdravlja koja je spasila Veneciju. Kult se proširo na cijelu Dalmaciju, jedna od najljepših crkava Gospe od Zdravlja je u Zadru, u kojoj je u XVIII stoljeću oltar podigao Andrija Zmajević koji je bio iz Perasta. Crkve Gospe od Zdravlja postoje u Splitu, Dubrovniku, Kotoru.

Prigodom blagdana Gospe od Zdravlja u srijedu, 21. XI., u svetištu Gospe od Zdravlja ponad Kotora, svete mise će biti u 5, 8 i 10 sati ujutro, te poslije podne u 15 sati, krunica i sv. Misa.

Uoči blagdana u utorak, 20. XI, sveta krunica je u 15 sati.

Pogledajte reportažu RTCG, autorice Tanje Piperović

Počela izgradnja druge faze saobraćajnice MR1 prema Luštici

0
Radovi MR2 foto Opština Tivat

Radovi vrijedni 2.968.722,31€ na izgradnji druge faze saobraćajnice  MR1 na poluostrvu Luštica u Tivtu počeli su juče, a izvođač, kompanija “Bemax” najavila je završetak prije ugovorenog roka od deset mjeseci.

Predsjednik Opštine Tivat dr Siniša Kusovac obišao je gradilište gdje su počeli radovi na 2,2 kilometra trase.

“Završetkom druge faze MR1 saobraćajnice sa četiri trake, razdjelnim ostrvom i biciklističkom stazom, Tivat dobija modernu saobraćajnicu ukupne vrijednosti 5,7 miliona eura, dok će samo II faza na kojoj su danas počeli radovi, koštati nešto manje od tri miliona. Imamo kvalitetnog izvođača, kompaniju Bemax koja je dobila rok od deset mjeseci a nadamo se da će posao privesti kraju i ranije, do turističke sezone. Spajanjem sa prvom fazom MR1 to će biti cjelina koja će značajno riješiti pitanje saobraćajnih veza Luštice”, saopštio je predsjednik Kusovac novinarima.

“Moram da pohvalim Opštinu Tivat kao rijetko efikasnu, budući da je ovdje eksproprijacija završena i stvoreni uslovi da u punom kapacitetu možemo da izvedemo radove. Potrudićemo se da do početka turističke sezone završimo saobraćajnicu iako je rok 10 mjeseci, to jeste do kraja septembra sljedeće godine. Radi se o uobičajenom poslu kakve izvodi Bemax i ne na terenu ne očekujemo nikakva iznenađenja”, rekao je Veselin Kovačević, izvršni direktor “Bemaxa”.

Druga faza predstavlja nastavak izgradnje saobraćajnice MR1 prve faze, u ukupnoj dužini od 2,5km koja je završena u junu 2018. godine. Izvođač radova bila je kompanija “Toškovići” d.o.o. iz Podgorice.

Dio nove saobracajnice MR 1 koja je završena – foto arhiv

Izgradnjom druge faze saobraćajnice i kružnog toka kod prirodnog rezervata “Solila” u narednom period povezaće se lokalni put za Radoviće i izgrađena saobraćajnica MR1 prva faza.

Ova saobraćajnica predstavlja direktnu saobraćajnu vezu ka razvojnim projektima koji se grade na poluostrvu Luštica, odnosno prema “Qatari Diar”-u i “Luštica Bay”-u. Saobraćajnica, za sada lokalnog karaktera, umnogome će olakšati saobraćaj na ovom dijelu poluostrva, a što je od posebnog značaja za mještane okolnih mjesnih zajednica.

Plan trase – radovi MR2 foto Opština Tivat

Predsjednik Opštine dr Kuspovac je do kraja ove ili početkom sljedeće godine najavio i raspisivanje tendera za izgradnju MR2 saobraćajnice za koju je završena projektna dokumentacija i urađena revizija projekta.

“Predračunska vrijednost je oko 1.5 milion eura. Vjerujemo da će sredstva biti obezbijeđena vrlo brzo, dijelom iz sredstava Opštine Tivat ali i, nadam se, dijelom sredstvima Vlade Crne Gore, kao što je bilo i u slučaju MR1 dionice, kako bi tender bio ubrzo raspisan. Na dionici MR2 više nema nikakvih imovinsko-pravnih prepreka, jer je urađen i elaborat o eksproprijaciji”, dodao je predsjednik Opštine.

MR2 u dužini od 800 metara sa kružnim tokom i ulaskom u turistički grad Luštica Bay koštaće, prema predračunu, oko 1,5 milion eura.

“Radovići svome gradu”

0
Radovići program

U prepunoj sali Doma kulture “Uroš Rautović” u Radovićima,  danas je koncertom “Radovići svome gradu” koji su organizovali OŠ  “Branko Brinić” i Kulturno-umjetničkog centra (KUC) “Kadena” u saradnji sa Sekretarijatom za kulturu i društvene djelatnosti, završena još jedna u nizu aktivnosti povodom Novembarskih dana.

Koncertu su prisustvovale i predstavnice Sekretarijata za kulturu i društvene djelatnosti, sekretarka mr Dubravka Nikčević sa saradnicama Anom Ivanović i Tamarom Rakić. Nikčević je ovom prilikom istakla dobru saradnju Opštine Tivat i OŠ “Branko Brinić”, te izrazila želju za još intenzivnijom saradnjom u narednom periodu. Prema njenim riječima, “OŠ “Branko Brinić” je prepoznata po izuzetno marljivim i talentovanim učenicima, među kojima je dosta djece koji su članovi KUC-a “Kadena”.

Dubravka Nikčević

Prisutne je pozdravio i direktor OŠ “Branko Brinić”, Ivica Tošev, koji je istakao da je “velika čast što su učenici uzeli učešće u manifestaciji Novembarski dani, te da škola ima odličnu saradnju sa Sekretarijatom za kulturu i društvene djelatnosti. “

Publici su se kroz recitaciju, pjesmu, ples i igru predstavili učenici OŠ “Branko Brinić” , članovi KUC-a “Kadena”, kao i gostI – učenici OŠ “Nikola Đurković” iz Radanovića.

„Upoznaj tajni svijet bokeljskih ponti i napravi fotografiju“

0
predavanje

Kulturni centar „Nikola Đurković“ Kotor – Gradska biblioteka i čitaonica povodom proslave 21. Novembra, Dana opštine Kotor, organizuju multimedijalno predavanje za djecu i mlade „Upoznaj tajni svijet bokeljskih ponti i napravi fotografiju“.

Učestvuju: arhitektica Maja Krušić i etnološkinja Jelena Vidović – Uprava za zaštitu kulturne baštine, biološkinja Ines Peraš – Institut za biologiju mora, Ivan Gvido Krivokapić – koordinator u Turističkoj organizaciji i ribar.

Predavanje će se održati u multimedijalna sali kotorskog Kulturnog centra, u četvrtak 22. novembra u 10 sati.

Opljačkano albansko podmorje

0
Ronioci

Brodske olupine uz obale Albanije koje su vjekovima bile na dnu mora, poslednjih godina su na meti podmorskih pljačkaša, a arheolog Neritan Ceka tvrdi da je većina neprocjenjivog blaga već nestala.

Od 2006. američko udruženje RPM Nautical Foundation, identifikovala je četrdesetak olupina duž 450 kilometara albanske obale, što predstavlja slabo poznatu kulturnu baštinu, prenosi index.hr.

U tom dijelu Jadrana, potonuli su antički brodovi, rimski, možda i fenički, grčki ili ilirski, poneki, stručnjaci smatraju i iz VII vijeka prije naše ere. Među podmorskim olupinama ima i savremenih ratnih brodova.

“Danas je većina blaga koje je ležalo na dubini od 20 do 30 metara gotovo potpuno nestalo bez traga”, kaže arheolog i istoričar umjetnosti Neritan Ceka.

Iako su albanske vode bile nedostupne stranim roniocima tokom komunizma (1944-1990), danas su tim otvorenije jer zemlja ne raspolaže s dovoljno sredstava za strogi nadzor obale, na veliko zadovoljstvo lovaca na olupine u potrazi za antičkim blagom, ponekad neprocjenjive vrijednosti, ali i metala s modernih plovila.

“Bio sam među prvim svjedocima tog izuzetnog blaga roneći početkom osamdesetih godina. Vidio sam amfore, glinene posude, arheološke predmete kojih danas više nema. Pljačka je sprovedena na varvarski način” kazao je Ceka.

Prema njegovom mišljenju, “što se tiče olupina blizu obale, Albanci i stranci sarađivali su u krijumčarenju arheoloških predmeta”.

Teško je procijeniti koliko iznosi ukupna vrijednost tog krijumčarenja antičkim predmetima u Albaniji.

Na svjetskom nivou, radi se o više od 3,5 milijardi eura godišnje, prema procjeni Aurona Tarea, Albanca koji predsjedava Naučnim i tehničkim vijećem kulturne baštine pri UNESCO.

Uručena interventna pomoć porodicama oštećenim u požaru

0
pomoć

Porodicama oštećenim u požaru na Lovanji Opština Tivat i Crveni krst uručili su interventnu pomoć koje su pretrpjele uručena je juče tokom  dana u prostorijama Crvenog krsta Tivat. Sekretar Crvenog krsta Duško Bozović saopštio je da je obezbijeđena pomoć za pet porodica sa 32 djece i 10 odraslih.

Obezbijeđene su namirnice, higijenske potrepštine, polovna odjeća, obuća, jakne, podloške za spavanje, ćebad, madraci, posteljina, hrana i potrepštine za bebe i slično. Pomoć je do porodica dopremio Džafer Brahimi, predsjednik Udruženja Egipćana Tivta koji je posljednja dva dana u stalnoj komunikaciji sa oštećenim porodicama i obilazio je teren s predstavnicima državnih i opštinskih službi Sekretarka za mlade, sport i socijalna pitanja Darka Ognjanović
istakla je spremnost Opštine Tivat da organizuje pomoć.

“Bez obzira na činjenicu da se radi o porodicama koje dolaze sa teritorije Opštine Kotor, budući da je u pitanju teška situacija i veliki broj djece, sasvim je prirodno i normalno da pomoć obezbijede i Opština Tivat i Crveni krst. Opština Tivat inače za Rome i Egipćane sa
Lovanje već obezbjeđuje prevoz za školsku djecu. Nama, bez obzira na to što dolaze sa teritorije kotorske opštine, bilo bitno da imaju prije svega obrazovanje. Prošle godine smo više puta razgovarali sa komunalnim preduzećem Kotor i Opštinom Kotor, na temu Lovanje, jer smo tamo imali i problem ekološke vrste i vodili smo računa da pronađemo način da pomognemo tim porodicama jer samo njihovo nastanjenje u takvim neuslovnim životnim uslovima nije priličilo ni ljudima ni djeci. Međutim, osnovni problem su što su parcele na kojima su se nastanili ili u privatnom ili u vlasništvu Opštine Kotor.

Što se tiče Opštine Tivat, spremni smo da izađemo u susret svakako djeci i njihovim porodicama a o daljim i bližim modelima pomoći, osim pomoći u hrani i garderobi, Opština Tivat će obezbijediti sredstva u narednom periodu”, saopštila je sekretarka Ognjanović.

Lovanja – dan poslije foto Boka News

Prema riječima Božovića, pomoć je obezbijeđena iz kontigenta koji je predviđen interventnim sistemom zaštite.

„Koliko toliko će im dobro doći. Za mjesec bismo opet uručili novu pomoć u hrani i higijenskim artiklima, jer je najvažnije nastaviti kontinuirano podršku, pošto u praksi, u prvi mah svi priteknu u pomoć a kasnije nema nikoga“, dodao je Božović.